דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מסלול טיול לרכב שטח קשוח: אל פסגת הסרטבה

Getting your Trinity Audio player ready...

רבים ממסלולי השטח בישראל, ודאי אלה שמיועדים לרכבי השטח הקשוחים, נמצאים במעמקי הנגב או ברמת הגולן - מרחק של שעתיים-שלוש נסיעה לפחות מאיזור המרכז. אבל פה ושם ניתן גם למצוא מסלולים קרובים יותר, כאלה שכוללים לא רק אתגרי עבירות אלא גם נופים מרהיבים, טבע, היסטוריה והרבה מאוד שקט ושלווה. אחד מהם הוא הטיפוס לסרטבה וסביבתה, בבקעת הירדן.

השותף שלנו לטיול הפעם הוא ג'יפ גלדיאטור - גרסת הפיק-אפ של הרנגלר המיתולוגי, שמציעה שילוב נדיר בין יכולות שטח מצוינות, מראה קשוח במיוחד וגם שימושיות גבוהה, הן למטיילים והן לאנשי מקצוע מסוגים שונים.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
פסגת הסרטבה, צבועה בירוק בתקופה הזו של השנה 

הסטרבה, שנקרא לעיתים גם בשם "אלכסנדריון", הוא מבצר קדום שנבנה על ידי המלך אלכסנדר ינאי, בתקופה החשמונאית במאה הראשונה לפני הספירה. המבצר ממוקם על כיפה גבוהה בדרום מזרח השומרון, בגובה של 650 מטרים מעל בקעת הירדן. עד היום מהווה הסרטבה יעד למטיילים רבים, הולכי רגל וג'יפאים, וגם ליחידות צה"ל השונות שעורכות במקום מסעות וטקסים.

כדי להגיע אל איזור הסרטבה יש לנסוע מזרחה על כביש מספר 5, ממחלף קסם לכיוון פארק אפק, אריאל, צומת תפוח ומעלה אפרים, ומשם לרדת לבקעת הירדן לכיוון הישוב פצאל (שבסמוך אליו נמצא מסלול מירוצים קטן ומהנה). בין צומת אלון ובין צומת מעלה אפרים עצרנו לכמה רגעים במצפה אלון, ממנו נשקף נוף מרהיב של הבקעה ועבר הירדן המזרחי. במקום ספסלי אבן פשוטים ושרידים של סככה שכבר מזמן נעקרה.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
מצפה אלון. הנוף מרהיב, אך אין צל 

קצב הנסיעה היה מתון, שכן הכביש מפותל בחלקו ולעיתים גם עמוס במשאיות. המנוע השרירי של הגלדיאטור, V6 בנפח 3.6 ליטרים עם הספק של 280 כוחות סוס ומומנט של 35.4 קג"מ, מספק שפע של כוח לעקיפות מזדמנות. תיבת 8 ההילוכים האוטומטית דואגת שהכוח הזה גם יהיה זמין באופן מיידי.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור

מיד אחרי הישוב פצאל פנינו שמאלה (צפונה) אל כביש 90, כביש הבקעה. האיזור שופע במטעי תמרים עצומים, שמהווים מקור פרנסה חשוב לחלק מתושבי הבקעה. מלבד המטעים שגלויים למי שנוסע בכביש, ישנם עוד שטחי גידול עצומים באיזורים המפורזים שצמודים לגבול עם ירדן - באיזור בו הוחזק בעבר קו הביצורים, ואליו הכניסה מותרת כיום רק לחקלאים ולאנשי כוחות הבטחון.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
מטעי התמרים של בקעת הירדן

מיד עם הפניה צפונה ניתן כבר להבחין בפסגת הסטרבה שמזדקרת מצד שמאל של הכביש, אך אנחנו נמשיך הלאה ונקיף אותה מצפון. בדרך ניתן לראות גם את בתי הקירור העצומים שבהם נשמרים התמרים. כמו כל תושבי האיזור, גם התמרים נדרשים להתמודד עם עומסי החום הכבדים ששוררים באיזור בחודשי הקיץ, בטרם יופנו לשיווק מקומי או ליצוא.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
מפעלי "קירור הבקעה". שומרים על התמרים צוננים

ירדנו לשטח בסמוך ליישוב משואה. כ-2.5 קילומטרים אחרי הפניה לישוב ישנה פניה נוספת שמאלה לציר עפר בסימון שבילים שחור. את הניווט ביצענו באמצעות אפליקציית Off-Road עם מפת סימון שבילים. האפליקציה חינמית וניתן לרכוש באמצעותה את מפות סימון השבילים ואף להוריד אותן אל מכשיר הטלפון, על מנת לא להיות תלויים בקליטה הסלולארית לאורך המסלול.

בתחילת הדרך הנסיעה מעט מבלבלת מכיוון שהשביל בפועל כמעט ונעלם, אך לאחר כמה עשרות מטרים מופיע שביל ברור שמוביל אל המפתח שבין הגבעות. הנסיעה מעט קופצנית בהתחלה כך שמוטב לשמור על קצב מתון. בהמשך זה משתפר.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
תחילת המסלול. הירידה מהכביש לא מסומנת בבירור

הטיפוסים מתחילים כמה מאות מטרים מאוחר יותר, ואז אנחנו פוגשים במעלות תלולים, הצלבות, סלעים ודרדרת. הגלדיאטור לא מתרגש: הוא מגיע לישראל רק בגרסת הרוביקון האימתנית, שמסתדרת די בקלות עם השטח המאתגר. הוא מצויד כסטנדרט בנעילת דיפרנציאל קדמית ואחורית, הילוך כוח, מוט מייצב קדמי עם מנגנון ניתוק חשמלי, צמיגי שטח יעודיים ומיגונים לכל המכלולים החשובים שנמצאים בתחתית הרכב.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
בהמשך השביל הופך ברור יותר

הצמיגים החסונים מסירים את החשש מפני קריעת צמיג על סלע מחודד. כשמתחיל הטיפוס על הסלעים, ובכן, גם אז קשה עד בלתי אפשרי לאתגר את הגלדיאטור. מהלך מתלה עצום מסכל כמעט כל אפשרות של היקלעות להצלבה. אם זו מתרחשת בכל זאת, נעילות הדיפרנציאל ישיגו אחיזה גם כאשר המגע עם הקרקע רופף עד לא קיים. ובמקרים קיצוניים במיוחד, ניתוק המוט המייצב ישחרר את הגלגלים הקדמיים, ואלו יצליחו להשיג אחיזה גם במקומות שקשה לדמיין שזה אפשרי בהם.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
מהלך המתלה האחורי בגלדיאטור מעניק עבירות גבוהה

בתקופה הזו של השנה ניתן לפגוש באיזור רועי צאן בדואים, שמגיעים עם העדרים לרעות במרחבים שהפכו ירוקים ורעננים. אנחנו מגיעים למפגש שבילים, עוזבים את השביל השחור שממשיך ישר ופונים ימינה עם סימון השבילים הירוק. הדרך מתמתנת ואנחנו מגיעים בזריזות אל האיזורים הגבוהים של הרכס, אל קו פרשת המים לפני הטיפוס האחרון לפסגת הסרטבה. 

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
עדר של כבשים עקשניות נעמד באמצע השביל. מחכים...

קצת לפני מפגש השבילים הבא, שבו נפנה שמאלה לכיוון העליה לסרטבה, מתגלה הפסגה במלוא הדרה. העליה אליה מכונה בקרב חובבי השטח בשם "הסיפון", על שם הצורה שבה מתפצל השביל. בעליה הזו נבחנת היכולת האמיתית של הרכב - לא רק ביכולת העבירות, אלא גם במידת ה"אלגנטיות" שבה מצליח רכב השטח לטפס את הסיפון מבלי להעלות ענני אבק, לשבור ציריה או את רוחו של הנהג. המעלה כולל גם שיפוע נאה וגם מספר הצלבות ודרדרת. למרות שהוא נראה מאיים במבט מלמטה, נהגי שטח בעלי ניסיון בסיסי - שמצוידים ברכב המתאים - יוכלו לטפס לפסגה ללא קושי יוצא דופן.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
פיצול שבילים, לקראת הטיפוס אל הסיפון

חשוב לזכור, כמו תמיד, להציב את הגלגלים במקומות הגבוהים, להימנע ככל הניתן מהצלבות ולשמור על תנועה רציפה ככל הניתן. נעילה של הדיפרנציאלים תהפוך את הטיפוס לקליל עבור הגלדיאטור. באמצע העליה ניתן לבחור בין הזרוע השמאלית או הימנית של הסיפון - בחרו בשמאלית, שכן בימנית ממתינה מדרגה גבוהה במיוחד שלא ניתן לראות מראש. 

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
נועלים את הדיפרנציאלים ומטפסים לסרטבה

בסוף הטיפוס מחכה לנו מישור רחב עם נוף יפהפה לכיוון מזרח. אל הקצה של הקצה כבר ניתן לטפס בכלי דו-גלגלי בלבד. תפסנו מקום מנוחה לצידו של ה"שפיץ" של הסרטבה, פתחנו כסאות מול הנוף, הכנו קפה והתיישבנו למנוחה.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
הנוף מפסגת הסרטבה. מנוחת הלוחמים

המשנה במסכת ראש השנה מזכירה את הסרטבה כאחד ההרים שעליו היו מדליקים את המשואות בימי בית המקדש השני, על מנת לאותת ולהעביר מידע על קידוש החודש מירושלים לשאר חלקי הארץ וגם ליהדות בבל.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
הפסקת קפה. טוב שיש ארגז

אחרי שסיימנו עם הקפה וקיפלנו את הכסאות, הגיע הזמן לרדת בחזרה. ישנן שתי אפשרויות לירידה מהסרטבה: האחת בשביל מסומן אדום, שיורד בתלילות עם מספר מדרגות ולא מעט דרדרת, היישר לכיוון כביש 90; הדרך השניה, שבה בחרנו, היא חזרה של ה"סיפון" בירידה כלפי מטה. בירידה כדאי לשים לב היטב למיקום הגלגלים, על מנת להימנע מפגיעה במרכב או מכניסה לשיפוע צד לא רצוי, מכיוון שהשביל מחורץ בחריצים עמוקים. מעמדת הנהג בגלדיאטור קל להבין את מיקום הגלגלים והוא צולח את הירידה באותה קלות שבה הוא טיפה.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
מסך המולטימדיה מציג את מצבי השטח השונים

אנחנו ממשיכים באיגוף של הסרטבה ממערב, פונים שמאלה במפגש השבילים מיד אחרי הסיפון  ויורדים עם השביל המסומן בירוק בנוף מרהיב, שצופה על מצוק מרשים בנחל שמימין. בסוף הירידה אנחנו מגיעים לאנדרטת הבקעה, שעוצבה על ידי יגאל תומרקין באמצעות פיסול מחלקי נשק שרותכו יחד. האנדרטה מנציחה את לוחמי חטיבת הבקעה ויחידות אחרות שנפלו בבקעת הירדן. 

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
אנדרטת הבקעה. לזכר הלוחמים

נעבור גם בסמוך למסלול המירוצים של פצאל, שהוקם ב-2016 בשיתוף פעולה של מיקי יוחאי עם המועצה האיזורית בקעת הירדן, והוא מארח ימי מסלול של מועדוני רכב, הדרכות נהיגה ועוד.

בשלב הזה, כשאנחנו מגיעים בחזרה לכביש 90, ניתן לסיים את המסלול ולחזור בחזרה הביתה. אנחנו בחרנו לטפס לקפה אחרון בנקודת תצפית מעניינת נוספת. 700 מטר צפונה לצומת אדם, יוצא שביל מסומן אדום מצד שמאל, לכיוון מערב. מכיוון שאת הכביש חוצה פס הפרדה רצוף, יש להמשיך לכיוון צפון ולבצע פניית פרסה כשאפשר.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור

קטע שביל מאתגר, עם מספר טיפוסים והצלבות, יוביל אותנו אל איזור הביצורים ותעלות הקשר, שרידים של מוצב צבאי ישן ששכן במקום בשנות ה-60 וה-70. בדרך אנחנו חולפים על פני מערת סלע מרשימה, ובפסגה ניתן ליהנות מנוף מרהיב של בקעת הירדן, מטעי התמרים וההרים שמתמלאים בצמחיה ירוקה בעונה הזו של השנה.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
מערת סלע. היזהרו: הכניסה מסוכנת

אחרי קפה נוסף ומנוחה, אנחנו יורדים בחזרה לכביש 90 מאותה הדרך, ממשיכים דרומה עד לפצאל ושם פונים מערבה לכיוון כביש 505, ומשם לכביש 5 והביתה לאיזור המרכז.

טיול סרטבה - ג'יפ גלדיאטור
מוצבים ישנים, תעלות קשר ונוף מרהיב

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה