מסלול טיול: מתל חסי ועד שמורת פורה

מסלול טיול: מתל חסי ועד שמורת פורה


האביב הגיע ואפילו הנגב הצפוני פורח. יצאנו עם סובארו XV למסלול טיול שמותאם לרכבי 4X4



מאת מערכת iCar בשיתוף סמלת
 
האביב הגיע ועונת הטיולים נפתחה. בניגוד לשנים עברו, הטיסות לחו"ל עדיין נמצאות תחת מגבלות הקורונה, כך שרובנו נטייל בחודשים הקרובים בנופי הארץ הקטנה שלנו, שמציעה לא מעט מסלולי טיול למשפחות - הן ברגל והן ברכב.

תל חסי - נחל שקמה - שמורת פורה - סובארו XV קרוסטרק
 
הפעם בחרנו במסלול טיול המתחיל מאיזור מושב איתן, עובר דרך תל חסי, מתפתל לאורכו של נחל שקמה ומגיע עד שמורת פורה. המסלול מתאים לרכבי 4X4 עקב מספר מעברים מאתגרים שפזורים לאורכו, אבל בכל זאת ניתן לכם טיפ קטן - אם תתחילו את המסלול מנקודת הסיום שלנו, תוכלו לעשות חלק ממנו גם ברכב פרטי. לאורך המסלול יש כמה נקודות עצירה לקפה או פיקניק, מסלולים קצרים ברגל ולקראת סופו חורשת אורנים עם שולחנות קק"ל מסודרים לארוחת הצהריים.
 

השותף שלנו לדרך הוא סובארו XV Crosstrek שעבר מתיחת פנים לפני מספר חודשים וזכה לשורה של עדכונים בעיצוב, במפרט ובבטיחות. ל-XV הנעה כפולה קבועה ומרווח גחון מכובד של 22 ס"מ. בנוסף ישנה גם מערכת X-Mode שמסייעת לנו בתנאי אחיזה נמוכים, שבהחלט נזדקק לה בעונה זו עקב לא מעט מעברים בוציים שנותרו מהגשמים האחרונים. אז העמסנו את הילדים ואת תא המטען עם צידנית קטנה של אוכל, מחצלת לפיקניק שבדרך, טיולון ועוד שני תיקים עם בגדים להחלפה לקטנים ובקבוקי מים ואפילו נשאר עוד די הרבה מקום. 

תל חסי - נחל שקמה - שמורת פורה - סובארו XV קרוסטרק
 
את הטיול נתחיל על כביש 40 בכניסה למושב איתן, משם נצא לנסיעה קצרה של כ-1.3 ק"מ ונפנה ימינה אל דרך עפר, בה נמשיך ישר כמה מאות מטרים עד שנעבר את מתקן השקילה למשאיות, ובאותו הרגע יפרסו לפנינו נופי הטבע ושדות החיטה. בימים האלו, של שלהי האביב, הנופים מרהיבים. מכאן והלאה ניצמד לסימון השבילים האדום. שימו לב שבשטח קשה לזהות אותו ולעיתים הוא צבוע על-גבי עמודים, כך שמומלץ גם לעקוב אחר הוראות המסלול או אחרי המפות - למשל באפליקציית עמוד ענן.

תל חסי - נחל שקמה - שמורת פורה - סובארו XV קרוסטרק
 
נמשיך בנסיעה על השבילים, שם ה-XV מספק נוחות נסיעה גבוהה מאוד. כשנגיע לפיצול הראשון נבחר ביציאה השמאלית המובילה לכיוון עצי האקליפטוס כשבהמשך נגיע לעיקול בוצי במיוחד לאחר ימי הגשם האחרונים (בקיץ בוודאי שלא נתלבט ונמשיך על הציר). מעבר שכזה יאתגר גם רכבי שטח קשוחים ולכן נעקוף אותו ונטפס על תלולית קטנה בשיפוע של 8 מעלות - כך על פי תצוגת מחשב הדרך בסובארו. ה-XV עבר אותה ללא בעיה מיוחדת וכל הגלגלים נותרו על הקרקע, ואילו הילדים התלהבו לראות בעיקר שמיים.
 
לאחר כ-400 מטרים נגיע לפיצול נוסף – מכאן כבר תוכלו להבחין בעליה (התלולה) לתל-חסי שנמצא משמאל לדרך וגם אז תצטרכו להחליט, בהתאם לתנאי השטח ולבוץ, האם תוכלו לעבור או להיצמד לימין (לפרדס). 1.2 ק"מ לאחר מכן ניצמד שמאלה ונתחיל להקיף את התל, כש-200 מטר לאחר מכן נחצה את נחל שקמה לראשונה. שימו לב כמובן לתנאי הזרימה ביום הטיול. נמשיך להקיף את התל עד שנעמוד ממערב אליו ונטפס אליו בדרך מתונה יחסית.

תל חסי - נחל שקמה - שמורת פורה - סובארו XV קרוסטרק
 
תל חסי הוא תל עתיק שעבר לא מעט חפירות ארכיאולוגיות ונמצאו בו שרידי חומות עתיקות, חלקי חרס ומכתבים ששייכו את התל עד למאה ה-17 לפני הספירה. תחילה זוהה התל עם העיר "לכיש" המקראית עקב קרבתו לחורבות אום ליקיס, אך ארכיאולוגים זיהו לבסוף את העיר לכיש עם תל לכיש (תל א דויר) ב-1926. וויליאם אולברייט, ארכיאולוג נוסף, סבר כי התל שייך לעיר "עגלון", אך עד כה לא נמצא לכך אישור או סתירה.
 
העליה לתל אינה מורכבת, אך חשוב כמובן לשים לב איפה אתם מניחים את הגלגלים. בראש התל נשקף נוף מרהיב של שדות ושבילים נוספים, ואחרי עצירה קצרה לקפה נמשיך במסלול. לחיצה קצרה על כפתור ה-X-Mode שכולל גם בקרת גלישה במדרון, תוריד אותנו מהתל באותה הדרך ונפנה דרומה (שמאלה) חזרה למסלול האדום. ניסע ישר כ-400 מטרים וניצמד שמאלה במזלג. נמשיך בנסיעה על השביל הכבוש, אך שימו לב - בדרך ישנה עליה תלולה יחסית כך ששווה להגיע עם תנופה קלה. השביל ממשיך להתפתל ולאחר כמה מאות מטרים תחלפו לצד עץ תמר בודד עד שתגיעו לצומת נוסף בו תפנו ימינה יחד עם קו המתח.

תל חסי - נחל שקמה - שמורת פורה - סובארו XV קרוסטרק
 
לאחר 1.2 ק"מ היצמדו לשמאל לכיוון דרום-מזרח ולאחר 2.3 ק"מ תגיעו לצומת ראשי עם תמרור סימון שבילים. בצומת זה נעזוב את המסלול האדום לרכבי 4X4 ונפנה שמאלה לסימון שבילים שחור אל "דרך נוף נחל שקמה". כאן כבר נפגוש רכבים פרטיים, אך בכל זאת גם כאן יש משמעות למרווח הגחון של ה-XV שמרחיק אותנו מכל מיני אבנים או בליטות בקרקע.
 
כ-900 מטרים לאחר הצומת נגיע למעבר נחל סד (המסומן בצבעי שביל ישראל). שם ישנו איזור עצירה בו תוכלו לצאת לטיול רגלי קצר אל עבר קירות הלס בקניון נחל סד. אגב, שמו בערבית הוא "ואדי סוד", על-שם הסיד שהופק מסלע הקירטון. אם הגעתם כשעוד שקט מסביב אולי תתקלו בדורבנים או שועלים שמסתובבים באיזור. נמשיך בנסיעה 900 מטרים נוספים עד שנגיע לצומת T שם נוכל לבחור האם לצאת שמאלה אל עבר תל נגילה (הלוך חזור) או לפנות ימינה להמשך המסלול. התל קרוי "נג'ילה" בערבית (עשב) ובחפירות שנערכו בו נמצא יישוב מתקופת הברונזה והאימפריה המצרית.

תל חסי - נחל שקמה - שמורת פורה - סובארו XV קרוסטרק
 
כ-800 מטרים לאחר מכן ניצמד שמאלה בפיצול, אז נתחיל להקיף חורשת אקליפטוסים, ו-200 מטרים בהמשך נחצה שוב את נחל שקמה. לאחר 200 מטרים נוספים נעבור באר בצד הדרך. הבאר שמשה את את נוודי האיזור והייתה מוגנת משטפונות. באיזור ישנן מספר בארות שהוקמו בתקופת השלטון העות'מני והבריטי על מנת לרכז את הנוודים בסמוך אליהן, וכך יכלו השלטונות להטיל את מרותם. באר שקמה הוקמה על ידי השלטון הבריטי.
 
כאשר נגיע לפיצול נוסף ניצמד ימינה. אפשר גם לפנות שמאלה ולאחר כ-1.2 ק"מ תגיעו אל גשר רכבת הרוס – שארית מאותה מסילת רכבת שנבנתה בתקופה העות'מנית, עברה דרך באר-שבע והגיעה עד סיני. המסילה שמשה גם את הבריטים עד 1927 כאשר בשנת 1970 קרס הגשר בשיטפון.

תל חסי - נחל שקמה - שמורת פורה - סובארו XV קרוסטרק
 
500 מטרים לאחר שפנינו ימינה ניצמד שמאלה בפיצול ונישאר על הציר הכבוש כש-700 מטרים. לאחר מכן נגיע אל חורשת האורנים לפיקניק וארוחת צהריים. החורשה רחבת ידיים ועצי הארון מצלים כמעט כל חלקה בה נבחר לשבת. זו גם הזדמנות להכין את הרכב לקראת החזרה הביתה, לזרוק זבל בפחי האשפה המסודרים ולנגב את הפנסים מהבוץ.
 
בסמוך לחורשה נמצא מאגר פורה שבימי החורף מתמלא מים. המאגר נבנה על-ידי קק"ל בשנת 1969 לשם אספקת מים לגידולי התבואה של קיבוץ בית קמה, אך בהמשך תועלתו התגלתה כשולית עקב כך שהיה מתמלא רק בשנים גשומות ואילו כמויות רבות של מים היו אובדות בשל אידוי וחלחול. בתחילת שנות ה-90 הופסק השימוש במאגר אך עד היום בעונת החורף הוא מושך עופות מים ובקינים שסביב לו מקננות לעיתים ציפורי שיר וחיות אחרות.

תל חסי - נחל שקמה - שמורת פורה - סובארו XV קרוסטרק
 
בצומת ה-T בין חורשת האורנים למאגר נפנה שמאלה (מהצומת אפשר לפנות ימינה לצאת לטיול, ברגל או ברכב, שמקיף את המאגר) ולאחר מכן ימינה עם השביל הראשי עד שנגיע לשמורת פורה, שם נוכל לטייל בשמורה עצמה ולחוות פריחת כלניות שאף מקדימה את שאר הכלניות ברחבי הארץ בזכות האקלים הייחודי של צפון הנגב.
 
כ-300 מטרים לאחר שפניתם ימינה עם השביל הראשי תוכלו לרדת ממנו שמאלה (צפון-מזרח) ולהקיף את השמורה מצפון (או מדרום) עד שנגיע אל שביל הגישה ולסיום המסלול בחניון נחל פורה. מרוצים אך עייפים נשתלב בחזרה אל כביש 6 או 40 שיקחו אותנו לאיזור המרכז.
 
תל חסי - נחל שקמה - שמורת פורה - סובארו XV קרוסטרק
 
איזור חבל לכיש מציע אטרקציות נוספות כגון מרכז ג'ו אלון למורשת הבדואים, כפר ביתא ישראל למורשת יהודי אתיופיה ו"אקשן פארק" בו תמצאו פעילויות נוספות לילדים - כך שניתן להעביר באיזור יום עמוס בפעילויות לכל המשפחה.
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. בקיצור פרסומת במסווה של סקירת טיול (לת)  

גל,11.04.2021

2. הXV יכולה גם מסלולים יותר קשוחים מזה (לת)  

מורדי,13.04.2021
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים