בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

ועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים



העולם צריך להשתחרר מהתלות בנפט, ומי שלקחה את האחריות על זה היא דווקא מדינת ישראל. רשמים מהכנס הישראלי שעניין את בכירי תעשיית הרכב העולמית



כתב וצילם: אסף בר-שי

תכירו, ועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים
השמועות גורסות שבאופן חמקמק ביותר מצליח נפט שמקורו באנשי דאע"ש להגיע למכוניות שלנו, בישראל. אם זה נכון ואם לא, נראה שאנחנו חייבים למצוא את הדרך להחליף את השימוש האינטנסיבי בדלק הנוזלי הזה שמגיע משאיבת נפט, בדרכים מקוריות, מודרניות, יעילות וידידותיות יותר לסביבה.

הדרך להגיע לשם, כך ממשלת ישראל, עוברת במנהלת לתחליפי דלקים שבמשרד ראש הממשלה. המנהלת הזו היא ההמחשה ל"התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים", יוזמה שמחברת בין משרדי ממשלה, יזמים, חוקרים וחברות עסקיות. כל אלו חוברים ביחד כדי לפתח ולעודד פיתוח של דלקים חלופיים, ושל אמצעי תחבורה חדשים. המטרה, בסופו של דבר, היא להפחית את ההישענות על הנפט, בישראל ובעולם.

חלון הראווה של המאמצים הללו הוא הוועידה השנתית של המנהלת - "ועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים". היא התקיימה בתאטרון הבימה וברחבה שלפניו, במרכז תל אביב. הוועידה הזו היא שילוב בין כמה פעילויות שקשורות בפיתוח אמצעי תחבורה חלופיים וביניהן: תערוכה של פתרונות מהפכניים שונים שאותם מציגים חברות סטארט אפ ושאר יזמים, פלטפורמה למענק תמריצים לרעיונות וחברות קטנות לפתח פתרונות נוספים, כנס בינלאומי עם דוברים מרחבי העולם, וגם טקס הענקת פרס חסר תקדים בתחום, גם במונחים בינלאומיים.

ועידת תחליפי דלקים 2015
מי ומי הבאים, ומי לא היו
מדובר, אמנם, בוועידת ראש הממשלה, אבל נתניהו ביקר בדיוק אצל נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מעבר לים ועל כן הוועידה התקיימה בלעדיו. אישיות ישראלית נוספת שנעדרה במפתיע מהאירוע היא שר התחבורה, ישראל כ"ץ. אבל היו שם רבים אחרים. הנציגים הבכירים ביותר של ממשלת ישראל היו השר להגנת הסביבה, אבי גבאי ושר המדע, הטכנולוגיה והחלל, אופיר אקוניס. יו"ר המנהלת, אייל רוזנר, כיבד כמובן את הבאים בנוכחותו וכך גם שאר בכירי התוכנית הלאומית.

אל הוועידה הגיעו כמה מבכירי תעשיית ההייטק והתחבורה הישראלית, כמו זיו אבירם, נשיא, מנכ"ל ומייסד שותף של מוביל איי (ביחד עם פרופ' אמנון שעשוע) ושחר וייסר, מייסד ומנכ"ל Gett (גט טקסי, לשעבר).

האורח הבכיר ביותר מחו"ל היה שר התחבורה האמריקאי אנתוני פוקס, שיכולת ההשפעה שלו על קליטת הרעיונות הישראליים גדולה. בצד תעשיית הרכב העולמית הגיעו נציגים בכירים ביותר של כמה מהיצרנים הגדולים בעולם, כמו סגן נשיא ב.מ.וו, ד"ר יואקים קולינג, סגנית נשיא בכירה של קבוצת רנו, נדין לה-קלייר וסגן נשיא FCA (קבוצת פיאט-קרייזלר), וירג'יליו צ'רוטי.

ועידת תחליפי דלקים 2015

מה ראינו בתערוכה
רחבת הבימה הוקדשה לתערוכה רחבה של טכנולוגיה, ישראלית בעיקר. הפעם לא מדובר בטכנולוגיות הייטק קלאסיות, אלא בכאלו שנועדו לקדם תחבורה חכמה ומתקדמת יותר. חברי קהילת ההייטק התחבורתי, אקומושן, הופיעו בתערוכה כרגיל, וכך נחשפנו לכלי רכב מסוגים חדשים (כמו ה"תלת" החשמלי המינימליסטי, בטריות האלומיניום של פינרג'י ו-Alcoa, אופנועי ZERO החשמליים, הקטנועים והאופניים החשמליים של Blitz Motors ו-SofwWheel שמייצרים גלגל עם בולמי זעזועים מובנים).

בשטח התערוכה פגשנו גם את אנשי BambooBike. כשמם, אלו מייצרים שלדות אופניים, אבל במקום להשתמש במתכות וסגסוגות, הם ממחזרים קני במבוק. לדבריהם מדובר בחומר שאינו יקר, אבל הוא קל יחסית וגם עמיד ביותר.

ועידת תחליפי דלקים 2015

פגשנו את אנשי engie שפיתחו אפליקציה בשם הזה. האפליקציה מתחברת למחשב הרכב באמצעות רכיב בלוטות', ובעזרתו מסוגלת לגלות תקלות ברכב ולהפנות את הנהג למוסך הקרוב. היו שם אנשי טורבוג'ן (TurboGen), שמייעלים את טעינת הסוללות החשמליות ברכב היברידי, באמצעות שימוש בטורבינה.

אנשי SaveFuel פיתחו במקביל שתי טכניקות לחיסכון משמעותי בצריכת הדלק. האחת היא מכאנית: המערכת שלהם מתחברת לתיבת ההילוכים האוטומטית; במהלך השימוש בתיבת ההילוכים, המערכת מנתקת ככל יכולתה את העברת כוח המנוע אל ההילוכים לטובת נסיעה מרובה בהילוך סרק, כדי לחסוך בדלק. הרכיב הדיגיטלי מזכיר את אפליקציית engie בכך שהוא מתחבר למחשב המנוע באמצעות רכיב הבלוטות'. מכאן הפעולה שונה - מערכת SaveFuel לומדת על אופן הנסיעה רבות מנסיון המערכת ומהנסיון המסוים עם המכונית של הלקוח, ואז הוא מקבל המלצות שונות (כמו - העבר נוסע לאחור), במטרה ליצור חסכון אופטימלי בדלק.

איך עודדו את היזמים הצעירים
במסגרת הכנס נערך "מאיץ" (Accelerator) שבו הציגו חברי חברות סטארט אפ רבות בתחום התחבורה המתקדמת, את הטכנולוגיה והרעיונות שלהם, בפני פאנל של מומחים. חמישה מתוכם יכולים לזכות בחבילת תמיכה לפיתוח הרעיון שלהם. החבילה כוללת ליווי מקצועי ותמיכה כלכלית של 100,000 שקלים.

בפאנל המקצוענים שמסייעים לחברות הסטארט אפ הללו נמצאים כמה וכמה מבכירי התעשייה, הממשל והאקדמיה בישראל. ביניהם: אבי צור מנכ"ל לובינסקי, פרופ' אריה צבן מאונ' בר אילן, מאיר ארנון, בועז ממו וליאור זנו שמנהלים את קהילת אקומושן, המדען הראשי של משרד התחבורה, שי סופר, מנכ"ל פנגו שי אלבז ורבים נוספים.

על מה דיברו
בנאום מוקלט בירך ראש הממשלה את הבאים ואיחל לעולם למצוא חלופות לנפט. שני השרים הישראליים דיברו על הצורך בהפחתת חסמים ובעידוד היזמות בתחום הזה. שר התחבורה האמריקאי ציין כי עצם העובדה שבא לבקר בישראל מוכיחה כי למרות המחלוקות, ארה"ב וישראל הן חברות אמת. עוד הוסיף השר האמריקאי כי חלק מהפתרונות שאליהם נחשף בישראל יכולים - וצפויים - לפתור לא מעט בעיות תחבורה בעולם.

נציג בכיר מפורד, ד"ר מיכאל טמור, פרש את חזון היצרן הגדול לעתיד התחבורה. בפורד מפתיעים כי במצב כיום, מכונית פרטית יעילה אנרגטית בערך כמו תחבורה ציבורית, במונחי אנרגיה לנוסע, לקילומטר של נסועה. על פי החזון, המכונית הפרטית תמשיך להתקיים, עם דלקים שצפיפות האנרגיה שלהם גדולה יותר. המכוניות, כך בפורד, תהיינה מבוקרות ואוטונומיות יותר, וגם נגישות יותר לציבור הרחב.

סגן נשיא ב.מ.וו דיבר על תשתיות שהולכות ומתפתחות בתחום של car sharing מונחה אפליקציות חכמות, כולל שיתופיות של מכוניות חשמליות - מערך שקולט לכבישים מספר גדול של מכוניות פרימיום מונעות בחשמל, כמו ב.מ.וו i3. ב.מ.וו גם משקיע לא מעט בסטארט אפים טכנולוגיים בתחום, כולל בישראל.

ועידת תחליפי דלקים 2015

פרס "נובל" הישראלי
אחד השיאים של הוועידה היה בהענקת פרס ראש הממשלה, קרן היסוד ומשפחת סמסון, למדענים בתחום. מדובר בפרס ששקול בשוויו, לא פחות ולא יותר, לפרס נובל הבינלאומי המפורסם - 1,000,000 דולר. הפרס מוענק מדי שנה למי שמקדם את תחום תחליפי הדלקים בעולם.

השנה הוענק הפרס לשני מדענים אמריקאים, שחלקו אותו ביניהם. כל אחד מהמדענים זכה בפרס מסיבתו הוא. פרופ' ג'ון גודינאף מאוניברסיטת טקסס הוא מדען ותיק ומוערך, שעומד בפועל מאחורי פיתוחה הנרחב של סוללת הליתיום יון היעילה. הסוללה הזו מוכרת בעיקר למשתמשי הטלפונים החכמים והמחשבים הניידים, אולם גם בתחום ההנעה החשמלית, הטכנולוגיה פורצת דרך.

הזוכה השני הוא פרופ' ג'יי קיסלינג מאוניברסיטת קליפורניה. קיסלינג עומד מאחורי פיתוח מקיף של דלקים ביולוגיים. קיסלינג מתמחה בפיתוח הנדסי של מיקרואורגניזמים, במטרה לפרק מזהמים סביבתיים.

לסיכום, מהן הבשורות מהאירוע
נראה שמדינת ישראל כבר מייצרת בעולם לא מעט כותרות בכל הקשור בסביבה טכנולוגית של מחשוב התחבורה. שמות גדולים כמו ווייז ומוביל איי הולכים לפניהם ולפני מדינת הסטארטאפ הקטנה והיעילה שלנו (לפחות מבחינה זו). 

עם זאת, פיתוחים של דלקים חלופיים, למרות שהם בשלבי חשיבה מתקדמים בישראל, אינם נראים בינתיים כמי שנמצאים לקראת פריצת דרך שתפחית משמעותית את התלות בנפט. 

מה שכן ראינו בוועידת הדלקים, כפי שנראה גם מעט לפני כן באירועי אקומושן השנתיים, הוא התעניינות הולכת וגוברת של יצרני רכב בעולם, בטכנולוגיות התחבורה המתקדמות בישראל. העובדה שנציגים בכירים ביותר של הקונצרנים הגדולים בעולם בתחום הגיעו לבחון מקרוב את הטכנולוגיה הישראלית, מבשרת טובות. הלוואי שהבשורות הללו יצליחו גם להפחית את הזמן שלנו על הכביש, ואת התלות שלנו בנפט.
 
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. בקיצור - סתם בזבוז זמן  לא הולכים לשנות משהו בקרוב

אבי נמני,24.12.2015

2. למדינה לא משתלם שיהיו דלקים לא ממוסים  זה אחד המיסים הגבוהים שנגבים כאן כל שנה 3.5 שח לל...

א,25.12.2015
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים