בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

כשהמכונית יודעת עלינו הכל



כך הררי המידע של המכונית המקושרת יגדירו עבורנו את פוליסת הביטוח וגם יודיעו לנו בעוד כמה זמן נצטרך להחליף את הברקסים. כנס המכונית המקושרת בפתח



מאת ישראל רון, מנכ"ל ספוטם

בואו ונשנה לרגע את השפה שאנחנו רגילים לתאר בה את שוק הרכב. ננסה לתאר לעצמנו את המכונית בתור מחשב, "סמארטפון על גלגלים" אם תרצו. תארו לעצמכם הודעה, אס-אם-אס המתריע כי בעוד כחודש רפידות הבלמים במכונית שלנו ישחקו. נמשיך ונדמיין ביטוח רכב זול - חברות ביטוח לומדות את הרגלי הנהיגה במכונית שלנו ויודעות שעבור רכב מסוים, בשילוב עם נהג מסוים, הסיכוי לתאונה קטן יותר; וההנחה בפרמיה - בהתאם. דמיינו עולם עסקי שלם שיודע לבחון את הנהיגה שלנו, את המכוניות שלנו, של כולנו, כמערכת אחת של נתונים. אז זהו, שלא צריך לדמיין: המכונית המקושרת כאן והיא מקור אדיר לנתונים. כן, רבותיי, שפת ההיי-טק הפכה למדוברת בשוק הרכב המסורתי.

המכונית המקושרת
שליטה אלקטרונית על חיינו במכונית / צילומים: יצרנים

זהירות – בקרוב תקלה


המציאות שתיארתי רחוקה מלהיות פרי דמיוני. היא כאן והיא תולדה של השילוב בין הרכב המקושר להתפתחות בסביבה הממוחשבת המכונה "ביג-דאטה" (Big Data, עיבוד כמות גדולה ומפוזרת של נתונים, העורך). זוהי התפתחות שנבעה מהצורך להשתלט על כמויות אדירות של אינפורמציה. המכונית המקושרת היא פס ייצור של נתונים: נתוני מנוע, נתוני התנהגות נהג, נתונים ממערכות כבישים ורשתות חברתיות. ההתקדמות בטיפול בביג-דאטה מאפשרת לאסוף אותם למקום אחד ולנתח אותם לכדי מידע יעיל ושימושי, בדרכים שעתידות לשנות את פני עולם הרכב.

כיום כבר קיימת האפשרות להבין ממאגרי המידע את התבניות שינבאו תקלות ברכב - מה גורם לתקלה ומה יכול למנוע אותה. ניתן לצמצם תהליכי קריאה לתיקון, ניתן אפילו לקבוע טיפולים לפי מצב הרכב (ולא לפי מספר קילומטרים שנסע או משך זמן שחלף). חברות הרכב משקיעות מאמצים גדולים במטרה לספק שירות מסוג זה על בסיס הטכנולוגיה הטובה ביותר. רק לאחרונה פתח יצרן הרכב פורד, בשיתוף עם תכנית ההנדסה של אוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, מרכז מחקר שרבים ממאמציו יושקעו ביכולת לחזות תקלות.

המכונית המקושרת

חברת הביטוח בודקת איך אתה נוהג


לשיפור ביכולת נוספת גם היכולת לאבחון רמת נהיגה. הדבר נעשה גם במובנים של נהיגה חסכנית וגם במונחים של נהיגה בטיחותית. היכולת לאבחן נהיגה בטיחותית מוסיפה לחברות הביטוח את האפשרות להציע פוליסות ביטוח שמבוססות על רמת הנהיגה (UBI). השימוש בביג-דאטה מאפשר להסיק אלו פרמטרים הופכים את הנהיגה לבטיחותית יותר ואלו דפוסי נהיגה מאפיינים סיכוי מופחת לתאונות ובכך מאפשרים פוליסה נמוכה יותר.

בעולם כבר קיימות תכניות ביטוח מבוססות רמת נהיגה. לדוגמא תכנית Snapshot של פרוגרסיב האמריקאית, או תכנית הביטוח המיוחדת שמציע ב.מ.וו בשיתוף חברת הביטוח אליאנס עבור רוכשי המכונית החשמלית ב.מ.וו i3 בבריטניה. אגב, חברת הביטוח פרוגרסיב מחזיקה מידע על 11 מיליארד מיילים (כ-17.6 מיליארד קילומטרים) של נהיגה, בהם היא עושה שימוש על ידי ביג-דאטה


סוד: כאן תחנת הדלק תצליח


מאגרי המידע לא עוסקים ברכב בלבד, אלא גם במידע שמספקת הסביבה. מדובר בממד חדש של מידע ממקורות כמו מערכות ניהול תנועה, אפליקציות ניווט ורשתות חברתיות. מכל המידע הזה אפשר להסיק מסקנות ולהתאים שירותים חדשים בהתאם. כך אפשר לייעל את הניהול של ציי רכב, לשפר את הבטיחות בכבישים, אפילו להכליל אספקטים חדשניים של שיווק. למשל, ניתן להסיק מהנתונים על צפיפות כלי רכב ואופי הנוכחות וכך להגדיר מיקומים אופטימליים של תחנות דלק או קניונים.

דוגמה טובה לכך ניתן למצוא בפרויקט של חברת התקשורת השוודית אריקסון, בו אותרו אזורי תיירות פופולאריים על בסיס מידע שנאסף ממוניות. תחשבו על המשמעות העסקית: נניח ואתם רוצים לפתוח פאב או מלון דרכים בשבדיה. בעידן של המכונית המקושרת, אתם יכולים לגשת למאגר מידע וללמוד איפה בדיוק הכי כדאי לפתוח את העסק.

המכונית המקושרת


ואיפה ישראל בכל העסק


כאן המקום להסתכל על הנושא בעיניים ישראליות. השימוש בביג-דאטה, כפי שתארנו אותו, הופך לערך, למוצר עבור חברות הרכב, למרכיב מרכזי בעסקיהן של חברות המעורבות בעולם הרכב. מרכזיות הרכב המקושר והטכנולוגיות הנלוות אליו, מכניסים את ישראל למשחק. התעשייה הישראלית אינה שחקן מרכזי בתעשיית הרכב המסורתית, אך היא מצטיינת בתחומים שהופכים מרכזיים בעולם המתפתח של הרכב המקושר. על רקע זה, יערך השבוע כנס המכונית המקושרת הישראלי השנתי.

אודות הכותב:
ישראל רון הוא המנכ"ל והמייסד של ספוטם חברת ייעוץ ומידע לעולם ה"אינטרנט של הדברים", רכב מקושר ו"שרותים מבוססי מיקום". בעברו כיהן ישראל כמנכ"ל מספר חברות טכנולוגיה בארץ ובארה"ב ובהם טלרד ארה"ב, קונג'י, סלמקס סיסטמס וסלוקייטור מקבוצת פוינטר.

אודות הכנס (באחריות אנשי הכנס):
כנס המכונית המקושרת הינו הכנס הראשון בארץ לתחום זה. הכנס יערך במלון לאונרדו סיטי טאוור ב-11 לפברואר 2015. בכנס יוצגו הרצאות והדגמות ממגוון תחומי המכונית המקושרת ובכלל זה מערכות מידע ובידור לנהג (Infotainment), מערכות קשר אוטומטי בין כלי רכב ובין כלי רכב לתשתיות דרך ועיר (v2x), יישומי ענן ותשתיות תקשורת. כמו כן תוצג ההתקדמות הצפויה במבנה ותפקוד כלי רכב מן הרכב כפי שאנחנו מכירים אותו כיום ועד לרכב האוטונומי הצפוי לנו בעוד כעשור. בכנס יינתן דגש מיוחד בהשלכות ההתפתחות הטכנולוגית בעולם הרכב על חיי היום יום ועל מגוון תחומים בעתיד הקרוב והרחוק.


הכנס ייערך בשיתוף פעולה עם קהילת EcoMotion המקדמת חדשנות בתחום התחבורה החכמה.

http://logtel-conferences.com/connected_car/Home.aspx

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. השתתפות בכנס   כיצד ניתן להשתתף בכנס ?

עודד שפר ,10.02.2015

2. לעודד שפר  לחץ על הלינק בתחתית הכתבה - ושם.

המערכת,10.02.2015

3. רכב תפעולי  רציתי לדעת האם החזקת רכב תפעולי מצריכה תחזו...

ירון,30.01.2016

4. שאלה לגבי רכב חשמלי  מה הסוללה המומלצת ל רכב חשמלי ומאיזה חברה כדא...

אוריאל,30.01.2016

5. האם היתן להשוות למשל לרכב חשמלי greenextreme.co.il  האם ניתן להשוות מבחינת המהירות לרכב מדגם דרגון מול...

דן,08.08.2016

6. מאוד מענין  אני אוהב רכבים ומשאיות גדולות כמו ב https://ma-g...

דני,13.08.2019
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים