דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

קיה ספורטז' החדש - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...



על פניו, אין כאן הרבה סימני שאלה. די ברור שגם הדור החדש של קיה ספורטז', החמישי במספר, צפוי להפוך לרב-מכר. מאז סוף ימיו של הדור השלישי, אז הציבה קיה משוואה חסרת תקדים ומכרה את רכב הפנאי הקומפקטי במחיר של מכונית משפחתית, התייצב הספורטז' באורח קבע בצמרת טבלת המכירות של שוק הרכב הישראלי. אפילו ב-2021, שנתו האחרונה של הספורטז' היוצא, הוא היה לרכב הפנאי הקומפקטי הנמכר ביותר כאן.

אבל עכשיו משהו בכל זאת השתנה: המחיר. קיה ספורטז' החדש, מסיבות שונות שכוללות את ענייני המלאי, רמת המוצר והסביבה התחרותית, כבר לא עולה כמו מכונית משפחתית. הוא לא היחיד בקטגוריה שעבר את התהליך הזה; גם ג'יפונים כמו ניסאן קשקאי, יונדאי טוסון ושברולט אקווינוקס, נמכרים כיום בסכום דומה לזה של חבריהם "היקרים" - מאזדה CX-5, טויוטה ראב 4, פולקסווגן טיגואן ואחרים. עם מחיר התחלתי של 170,000 שקלים, שמטפס בגרסת המבחן עד ל-195,000 שקלים (נכון למועד ההשקה), הספורטז' החדש יצטרך לשכנע את הלקוחות גם ללא תג המחיר הקורץ שהכרנו.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: קיה ספורטז'

קיה ספורטז', 1.6 טורבו-בנזין, 180 כ"ס, מ-169,900 שקלים
יתרונות חסרונות
עיצוב פנים צריכת דלק
שימושיות נוחות בעיר
מערכות בטיחות בידוד רעשים

צפייה בתוכן קיה ספורטז' החדש - מבחן רכב



עיצוב

גם אם לא התחברתם לעיצוב (ואנחנו בסך הכל אהבנו), ודאי תודו שמגיע למעצבי קיה ציון לשבח על האומץ. בעוד מרבית יצרני הרכב בוחרים במראה השמרני ודואגים לשינויים קלים בלבד במעבר מדור לדור, אצל קיה לא חוששים להפתיע עם מראה חדש ולא מוכר. יהיו שיגידו גם "לא קל לעיכול". לספורטז' החדש חזית בולטת וייחודית, עם פנסי תאורת היום בצורת בומרנג, יחידות התאורה הראשיות שנעוצות בפינות הרכב והסבכה השחורה העצומה. מהצד הוא פחות חריג, ואהבנו את קו החלונות ש"נשבר" בקצה האחורי וממשיך אל עבר הספוילר. החלק האחורי גם כן שגרתי יחסית, אך נקי ונאה. שתי יחידות התאורה מחוברות כמובן זו לזו.

פורסם לראשונה ב- 29-03-22

מבפנים המראה קלאסי, כמעט יוקרתי. זה אולי אחד השינויים הבולטים ביותר בספורטז' החדש. צמד מסכי התצוגה מחוברים ביניהם ומגיעים לרוחב כולל של 75 ס"מ (!) ובין המושבים ישנה קונסולה רחבה שמאכלסת את בורר ההילוכים ואת תאי האחסון הגדולים. אהבנו מאוד את הצביעה הבהירה (שזמינה רק בגרסת הפרימיום הבכירה).

קיה ספורטז'

איכות החומרים טובה מאוד בדרך כלל, אך מצאנו גם איזורים עם פלסטיקה קשיחה יחסית. ועוד הערה קטנונית: הגימור ב"שחור-פסנתר" שעוטף את הקונסולה המרכזית נוטה לצבור במהרה סימני אבק ואצבעות. עדיף לשמור אותו למקומות שפחות נוטים לגעת בהם.

קיה ספורטז'

תא הנוסעים

תנוחת הישיבה גבוהה ושולטת, מזכירה מאוד את זו של הספורטז' הקודם. מראות "דגל" שמורחקות מפינת הדלת מאפשרות שדה ראיה מוצלח, כמו גם היעדר חופה ללוח המחוונים. ואפרופו: לוח המחוונים בכל הגרסאות הוא דיגיטלי, אך עם הבדלים גדולים למדי: בגרסאות ה"אורבן" וה"טופ" יש מחוונים דיגיטליים קבועים בצדדים, עם מסך מידע קטן מרכזי למחשב הדרך, שרק בו התצוגות מתחלפות. בגרסאות ה-EX והפרימיום ישנו לוח מחוונים דיגיטלי מלא, שאמנם לא מאפשר מבחר רחב מאוד של תצוגות - אין כאן למשל אופציה לתצוגת הנחיות הניווט - אך המראה משתנה בהתאם למצבי הנהיגה והתרעות שונות יכולות להופיע לזמן קצר במקום אחד המחוונים הגדולים.

קיה ספורטז'

גם לוח המחוונים וגם מסך המולטימדיה הגדול (12.3 אינץ' בכל הגרסאות) נהנים מרזולוציה מצוינת ומתפעול קל ונוח. האייקונים גדולים וברורים, הגישה לתפריטים קלה והמסך המרכזי גם תומך בעברית מלאה ומציג תרגום ללא דופי. מלבד הקישוריות המוכרת לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מציע המסך גם ניווט מובנה של וייז, עבור מי שירצה לחבר את הרכב לרשת אלחוטית מתוך הסלולארי ("הוט ספוט") או ירצה לרכוש דונגל יעודי.

קיה ספורטז'

פיצ'ר חדש נמצא בסרגל הכפתורים שמתחת למסך ולפתחי המיזוג. הסרגל יכול לשמש לשליטה במערך המולטימדיה, כשאז הגלגלות שבצדדיו משמשות לשליטה בעוצמת השמע או בתחנות הרדיו למשל; אבל בלחיצת כפתור אחת הוא יכול להפוך לפקדי מיזוג, ואז הגלגלות משמשות לקביעת הטמפרטורה. זה רעיון נחמד שגם נראה מצוין, אך במציאות נדרשנו להביט למטה לפני כל הפעלה, על מנת לבדוק את המצב בו הוא נמצא כרגע ולהבין אם אנחנו מעלים את הטמפרטורה או את הווליום...

מלבד אותו סרגל כפתורים, ואולי גם מלבד המיקום של בלם היד החשמלי שנמצא משמאל להגה, לא היו לנו תלונות מיוחדות בנושאי תפעול והנדסת אנוש.

קיה ספורטז'

רשימת האבזור של הספורטז' עשירה מבעבר - מה שאולי עשוי להפוך את ההתייקרות למתקבלת יותר עבור לקוחות רבים. כבר בגרסת האורבן הבסיסית כולל המפרט, מלבד המולטימדיה, גם חישוקי "17 קלים, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים מאחור, בלם יד חשמלי עם פונקציית "אוטו הולד", בקרת שיוט רגילה, חיישני חניה, כניסה והנעה ללא מפתח עם הנעה מרחוק, תאורת לד ומראות עם קיפול חשמלי.

קיה ספורטז'

גרסת ה"טופ" מוסיפה למפרט גם תאורת לד פנימית, ריפוד משולב עור וגג שמש פנוראמי שנפתח בחלקו הקדמי; גרסת ה-EX מגדילה את החישוקים ל-"18 ומוסיפה גם את בקרת שיוט האדפטיבית הכל כך מתבקשת, זיהוי תנועה חוצה מלפנים, את לוח המחוונים הדיגיטלי המלא, חימום לגלגל ההגה ולמושבים הקדמיים, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, חיישני חניה מלפנים, שליטה מההגה על תיבת ההילוכים ותאורת לד מאחור.

קיה ספורטז'

ה"פרימיום" בה נהגנו מצוידת בחישוקי "19 וכוללת בנוסף גם טעינה אלחוטית לסלולארי, בורר הילוכים בצורת חוגה, זכרונות לכוונון מושב הנהג, אוורור למושבים מלפנים, ריפוד עור מלא, תאורת אווירה צבעונית, דלת תא מטען חשמלית ותאורת מטריקס לד.

קיה ספורטז'

גם היצע מערכות הבטיחות עשיר. כל הגרסאות כוללות 7 כריות אוויר (כולל כרית אוויר מרכזית בין הנוסעים מלפנים), בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב עם פונקציית שמירה על מרכז הנתיב, מערכת אקטיבית לניטור רכבים בשטח מת במראות עם מניעת מעבר לנתיב לא פנוי, התרעת תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית (עד למהירות של 8 קמ"ש), התרעה על שכחת ילדים מאחור, התרעת עייפות, זיהוי תמרורים ואורות גבוהים אוטומטיים.

ה-EX וה"פרימיום" כוללות גם בלימה אוטונומית עם זיהוי של תנועה חוצה מלפנים בעת פניה שמאלה וכמובן את בקרת השיוט האדפטיבית.

קיה ספורטז'

הספורטז' החדש גדול מקודמו, אך בפערים קטנים למדי: לאורך נוספו 3 ס"מ, לרוחב ולבסיס הגלגלים נוסף סנטימטר אחד. כך שגם אם ישנם שינויים במרווח הפנימי, כפי שמצהירה קיה, הרי שהם כמעט אינם מורגשים.

זה לא אומר שהספורטז' צפוף, חלילה: כמו בדור הקודם, גם כאן יש מרווח מצוין לשני נוסעים מאחור, כאשר שלישי יוכל לשבת בנוחות כל עוד מדובר בילד או נער צעיר. המושבים עצמם נוחים בהחלט, וניתן אף לכוונן את זווית משענת הגב. הרצפה מאחור איננה שטוחה, אך תעלת ההינע נמוכה יחסית.

קיה ספורטז'

בנוסף מצויד המושב האחורי בפתחי מיזוג נפרדים עם שליטה על הטמפרטורה, שקעי USB בטייפ C שממוקמים בגב המושבים הקדמיים, ווי תליה בגב המושבים וגם חריצי אחסון במשענות הראש של המושבים מלפנים, שאולי מתאימים להצבת טאבלט או אביזרים אחרים.

קיה ספורטז'

נפח תא המטען גדל משמעותית בדור החדש, כאשר הפער עומד על למעלה מ-120 ליטרים והנפח מגיע כעת ל-591 ליטרים. בגרסת הדיזל, אגב, הנפח קטן ב-20 ליטרים בשל מיכל האוריאה. חלל ההעמסה שימושי וסף הטעינה נמוך, אך נדמה כי עיקר התוספת לנפח הושגה באמצעות מיקום גבוה יותר של המדף הנגלל.

קיה ספורטז'

נוחות נסיעה

בתוך העיר הנסיעה נוחה באופן יחסי, אך ספיגת השיבושים איננה מושלמת. פגמים קטנים וחדים מורגשים בתא הנוסעים, אולי גם בשל חישוקי ה-19 אינץ' של רכב המבחן. גם רעשי מתלים נשמעים לאחר מעבר על רצף שיבושים.

במהירות גבוהה יותר הנוחות משתפרת והספורטז' הופך לרכב נינוח, יציב, מרוסן ונעים למדי. גם כאן, שיבושים חדים כמו חיבורי רוחב באספלט יורגשו; אך מיד לאחריהם יתייצב מחדש הרכב ולא יורגשו נדנודי משנה.

בידוד הרעשים סביר, כאשר רעשי כביש חודרים לתא הנוסעים ואילו רעשי המנוע והרוח מבודדים כמעט לחלוטין.

קיה ספורטז'

מנוע ותיבת הילוכים

צמד המנועים איתם משווק הספורטז' מוכרים לנו היטב. את מנוע הדיזל נבחן במועד אחר; הפעם נהגנו במנוע הטורבו בנזין, שאמנם עבר כמה שינויים קלים בהשוואה לדגם היוצא אך הנתונים נותרו דומים. מנפח של 1,600 סמ"ק מייצר הספורטז' הספק של 180 כ"ס ומומנט של 27 קג"מ, ואילו הכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבה כפולת מצמדים בעלת 7 הילוכים.

במהירות עירונית מורגש שיפור בתפקוד התיבה, שמחליפה הילוכים בצורה חלקה ונעימה מבעבר, וגם מגיבה מהר יותר. ביצועי המנוע טובים מאוד, כאשר לאחר השהיה קצרצרה מגיע פרץ כוח משמעותי ומאפשר לספורטז' לזנק ולעקוף בקלילות. מצב הספורט של בורר מצבי הנהיגה מחדד עוד יותר את התגובות והופך את הספורטז' לג'יפון נמרץ בהחלט.

קיה ספורטז'

צריכת הדלק השתפרה קלות לעומת הדגם היוצא, אך היא עדיין לא מהחסכוניות בקבוצה. בנסיעת המבחן מדדנו נתון של 11.5 ק"מ לליטר; גרסאות היברידיות והיברידיות-נטענות שיופיעו בהמשך השנה, כמו גם גרסת הדיזל, צפויות כולן להיות חסכוניות יותר.

 התנהגות כבישהספורטז' מפגין כבעבר אחיזת כביש מצוינת, כנראה טובה יותר מזו שהכרנו בדור היוצא. בנוסף השתפרו התחושות מהשלדה והרכינה הצטמצמה, כך שניתן בהחלט לנהוג בו מהר בין העיקולים ואף ליהנות מכך. התחושות מההיגוי נותרו מעורפלות כמקובל אצל רוב המתחרים, וגם הבלמים אינם נשכניים.

התנהגות כביש

הספורטז' מפגין כבעבר אחיזת כביש מצוינת, כנראה טובה יותר מזו שהכרנו בדור היוצא. בנוסף השתפרו התחושות מהשלדה והרכינה הצטמצמה, כך שניתן בהחלט לנהוג בו מהר בין העיקולים ואף ליהנות מכך. התחושות מההיגוי נותרו מעורפלות כמקובל אצל רוב המתחרים, וגם הבלמים אינם נשכניים.

קיה ספורטז'

סיכום

קיה ספורטז' מוצא את עצמו בסביבה תחרותית שונה מזו שהכיר. את סביבת המחיר של הרכבים המשפחתיים - גזרת ה-140-150 אלף שקלים - תפסו בשנים האחרונות דגמי ביניים כמו קיה סלטוס, מיצובישי ASX, טויוטה C-HR ואחרים, מה שמביא את הספורטז' להיצמד למתחרים הטבעיים שלו, אותם הזכרנו בפתיחה.

הדור החדש של הספורטז' יכול להתמודד בכבוד מול המתחרים האלו, ובתחומים רבים גם להרשים מולם. יש לו עיצוב חיצוני מקורי ותא נוסעים איכותי ונאה במיוחד, האבזור עשיר, מפרט הבטיחות הולם, המרווח נדיב, ביצועי המנוע נהדרים וגם איכות הנסיעה לא רעה, בעיקר במהירויות בין עירוניות. על אף ההתייקרות, אפשר בהחלט להניח כי הוא ימשיך להיות מהדגמים הנמכרים ביותר בישראל. ובצדק.

לדגמי קיה בישראל - קיה

למאמר זה התפרסמו 21 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה