דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פיאט 500L - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


ניסיתי להסביר למכר על ההבדלים בין פיאט 500L ופיאט 500 רגילה. השיחה התחילה כמה דקות קודם לכן, אבל לא הצלחתי להסביר לו מה בדיוק השוני בין ה-500 לגרסה שנושאת את האות L בסוף. להגיד שהיא יותר גדולה זה מובן, אבל לך תסביר שהיא בכלל בקטגוריה אחרת ומתבססת על פלטפורמה שונה. אלו לא מושגים ברורים מספיק למי שאינו חובב רכב. אז ניסיתי כיוון אחר.
"תחשוב על פיאט 500 שמישהו מילא בהמון אוויר". אבל אפילו זה לא עזר. לא עזר, לפחות עד הרגע שבו עברנו את הפינה והוא ראה אותה במו עיניו. אז הוא הבין.

תסכימו או לא, תאהבו את זה או לא. זה לא משנה. רטרו עובד. זה מצליח עם מיני, זה מצליח עם חיפושית (אבל לא בארץ) וזה זוכה להצלחה אדירה גם בישראל עם פיאט 500. אז במקום לנבור בארון ולחפש איזה מותג נשכח מהעבר, בפיאט פשוט לקחו את השם שמקדם מכירות כל כך טוב והוסיפו לו L בסוף. כל השאר, מיד תבינו, שונה לחלוטין.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פיאט 500L


פיאט 500L, מנוע 1.3 ליטר טורבו-דיזל, רובוטי, 85 כ"ס, 144,900 שקל

יתרונות

חסרונות

תא נוסעים מרווח ומעוצב

ביצועים

נוחות נסיעה

מחיר

צריכת דלק

התנהגות כביש


פיאט 500L
יפה יותר מהמולטיפלה, ככל הנראה / צילומים: יתיר דוידוביץ
עיצוב

טוב, אז לא לגמרי. כי מבט חטוף יכול להסגיר איזשהו קשר משפחתי. הפנסים העגולים, החזית המחייכת, הסמל הענק בזנב וידיות הדלתות. יש איזו שובבות כללית גם בגרסה הנפוחה של ה-500. הפסקה האחרונה תקפה גם לאחר שמתיישבים ברכב, אבל כאן הגרסה המגודלת מנצחת ללא עוררין.

תא הנוסעים

לא רק שהיא נראית לא פחות טוב ממכונית המיני, היא גם הרבה יותר פרקטית. במקום תא כפפות קטן ופתוח יש שלושה, מהם שניים סגורים. לוח המחוונים הפך מעיגול ענק לשני מחוונים סטנדרטיים וברורים בהרבה. במרכז הקונסולה התפנה, סוף סוף, מקום למסך מולטימדיה מעוצב, כמיטב המסורת האיטלקית. נראה שתא הנוסעים עבר את אותו שינוי תפיסה שעבר הרכב כולו. ממכונית קטנה וצפופה לערים הצפופות של אירופה, למכונית גדולה המתאימה למרחבי היבשת החדשה.

פיאט 500L
תא הנוסעים מרווח ושימושי / תמונת יצרן

מרחב פנימי הוא לא רק עניין של סיסמא אלא של ניסיון, ולאיטלקים יש כבר תואר בבניית כלי רכב קטנים ומרווחים. ה-500L קצרה ממשפחתיות כמו טויוטה קורולה וסקודה אוקטביה בכחצי מטר. זה המון על הנייר אבל בפועל המרווח הפנימי לא נופל ואולי אף עולה על שתי המשפחתיות. בסעיף המרווח לרגליים אולי עוד יש תחרות, אבל במרווח לראשי הנוסעים ה-500 נמצאת בליגה משלה. תא המטען קטן מעט יותר אבל הוא נוח לפריקה והטענה, מציע חלוקה למפלסים שונים והוא מאוד שימושי.

נוחות נסיעה

למרות השווקים החדשים אליהם ה-500L מכוונת, היא עדיין מבצעת היטב את משימותיה העירוניות. דבר ראשון, היא מאוד נוחה, ורק בהיתקלות עם כבישים משובשים במיוחד יעברו תלאות הדרך לנוסעים. שנית, שדה הראיה לכל הכיוונים מעולה כך שקל להשתחל למקומות צפופים וחניות קטנות. דבר אחרון הוא בעצם כפתור עליו כתוב City. הכפתור משנה באחת את משקלו של ההגה ואז ניתן לסובב אותו בנשיפות אוויר. נוחות הנסיעה הטובה נשמרת גם מחוץ לעיר למרות שהרכות היחסית של מערכת המתלים מכתיבה תנודות מיותרות במהירויות גבוהות. לא עניין מהותי או מטריד במיוחד.

פיאט 500L

מנוע ותיבת הילוכים

את ה-500L תוכלו לרכוש עם אחד משני מנועים. המנוע הראשון צורך בנזין, נפחו 1,400 סמ"ק והספקו 95 כוחות סוס. השני, זה שהתייצב ליום המבחן, הוא מנוע דיזל בנפח 1,300 סמ"ק ולו הספק של 85 כוחות סוס. דיזל בישראל? מי צריך את זה? אז זהו. מנוע הדיזל הוא היחיד שמשודך לתיבה אוטומטית בעוד גרסת הבנזין מגיעה רק עם תיבת הילוכים ידנית. ואת זה בישראל ממש לא אוהבים. אז אכן, יש בדיזלית תיבה שמעבירה הילוכים בעצמה. אבל זו תיבה רובוטית ומשמעות הדבר שכל העסק הזה של העברת הילוכים קורה לאט. למערכת ההנעה מצורפת מערכת "עצור וסע" שתפקידה חיסכון בדלק. המערכת עובדת בסדר אבל שילוב של תיבה רובוטית ומנוע כבוי, משמעו רכב מתדרדר בתחילת נסיעה. צריך להתרגל ולהרפות מהברקס כדי להניע את המנוע ורק אז לעבור לדוושת התאוצה ולהתחיל לנסוע.

אבל כך או כך, מנוע הדיזל לא צפוי לחרוך אספלט וספק אם מישהו מהרוכשים הפוטנציאלים יעיפו מבט בקטלוג על נתון התאוצה ל-100 קמ"ש. רצועת הכוח של המנוע לא ממש רחבה (עד 3,500 סל"ד) ובתוכה הוא יעיל והרכב הגדול מתנייד בקצב טוב, אך ברגע שהמנוע משוחרר מהרצועה הוא פשוט לא קיים. הנטייה להתפוגג מחוץ לתחום היעיל של המנוע היא עניין ידוע במנועי דיזל, אבל ב-500L העניין הזה בולט במיוחד.

ליחידת ההנעה יש יתרון משמעותי במיוחד: היא חסכונית בדלק. כמה? בנסיעת המבחן שמטבעה לא הייתה הכי רגועה, צריכת הדלק שנמדדה עמדה על 15 ק"מ לליטר. אם תהיו עדינים יותר לא תתקשו להשיג צריכת דלק ממוצעת שלצידה רכב בנזין סביר יראה כמו נער צעיר שגילה לראשונה את השפעתו של המשקה החריף.

פיאט 500L

התנהגות כביש

איכשהו הגענו גם עם המכונית הזו לכבישי נהיגה. כאשר מושכים את ה-500 לגבולות האחיזה של מתברר שהיא ממש לא בעניין. האחיזה דווקא מאוד גבוהה וזוויות הגלגול לא יגרמו לכם לחשוב שתיכף הרכב מתהפך, אבל מצד שני היא נוטה לתת היגוי ואין בה שמץ של חוויה דינאמית או מלאת תקשורת. פשוט מכונית טובה שתיקח אותכם מ-א' ל-ב' ובחזרה.

סיכום

על כוס קפה שהכנתי לי במכונת הקפה שב-500L (כן, אפשר להשיג אחת בתוספת תשלום) ישבתי וחשבתי. האם ה-500L היא תרגיל יחצנ"י או מכונית מוצלחת? במקרה של ה-L כל התשובות נכונות. הקשר ל-500 הקטנה מתבטא היטב בעיצוב ובשיק, אך ה-500L היא מכונית מצויינת שמצליחה להיות נוחה ומרווחת, עירונית ושימושית. גרסת הדיזל האוטומטית סובלת מתמחור מאוד גבוה שתקשה על מכירותיה, אולם אם אתם מוכנית לנסות לחזור ולנהוג ברכב עם תיבה ידנית, גרסת הבנזין הידנית והזולה פותרת כמעט את כל מגרעותיה של הרובוטית.


לדגמי פיאט בישראל - פיאט

למאמר זה התפרסמו 5 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה