בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

פולקסווגן שירוקו (מתיחת פנים) - מבחן רכב



בלי שנשים לב, פולקסווגן שירוקו נמצאת איתנו כבר 7 שנים. האם מתיחת הפנים עזרה לה להישאר צעירה ועדכנית?



מאת: נועם ריין
צילום: פבל צ'רניצקי

מכוניות הקופה הן זן נכחד בישראל. אף פעם הן לא היו להיט מכירות פה – מעולם לא ראיתם כמויות של רנו מגאן קופה במגרשי הליסינג, לא ראיתם פרסומות ענק לקיה פרוסיד, ואפילו יונדאי ולוסטר כבר לא מוכרת כל כך הרבה כמו בראשית ימיה. הסיבות לכך, צריך לומר, די הגיוניות: מכונית קופה שמבוססת על רכב משפחתי לעולם תהיה יקרה יותר ופרקטית פחות, וגם בסעיף היכולת הספורטיבית ניתן למצוא חלופות טובות יותר באגף הסופר-מיני. ומה תגידו על אלפא ג'ולייטה או אודי A3 באותו המחיר?

בקיצור, לא קל להיות פולקסווגן שירוקו. מכונית שעולה כמו A3 ופאסאט, יקרה יותר מפולו GTI, ולא תמיד ברור מה היתרונות שלה שמצדיקים את המחיר הגבוה. לכן לקחנו אותה לסיבוב נוסף לאחר מתיחת הפנים, וניסינו להבין מה נותנת מכונית כזו.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פולקסווגן שירוקו


פולקסווגן שירוקו, טורבו + מגדש על 1.4 ליטר, 160 כ"ס, 179,900 שקל
יתרונות
חסרונות
ביצועי מנוע
נוחות נסיעה
שימושית ביחס לקופה
משקל עצמי גבוה
התנהגות מדויקת
מרגישה מיושנת

פולקסווגן שירוקו

עיצוב

יש משהו מיוחד בשירוקו. השפה השמרנית והסולידית של פולקסווגן צריכה לבוא כאן לידי ביטוי בגוף של מכונית קופה ספורטיבית למראה, מה שעלול ליצור דיסוננס – אך התוצר נעים מאוד לעין. במסגרת מתיחת הפנים השתנה מעט הגריל הקדמי של המכונית, כאשר פגוש הפלסטיק בצבע המכונית חדר אל מתחת לפסי הציפורניים נוסח אקס-מן, והמראה הפך קצת יותר מחודד ורבוע. החישוקים שאתם רואים בתמונות הם אופציה בתוספת תשלום, ומאחור ודאי תוכלו לזהות יחידות תאורה חדשות, עם זוויות חדות במקום קווים מעוגלים, ופנסי לד כמובן.

גם בתוך תא הנוסעים יש כמה שינויים. גלגל ההגה הקטום הגיע מגולף GTI, הכפתורים עליו הוחלפו, ומעל לקונסולה המרכזית ניצבים בגאון שלושה שעונים אנלוגיים – למדידת זמן, טמפרטורת שמן מנוע ולחץ גדישה.

פולקסווגן שירוקו

תא הנוסעים

פולקסווגן שירוקו מבוססת על גולף מהדור השישי – כלומר, הגולף הקודמת, וכמוה גם היא הושקה אי שם בשנת 2008. מה שלא השתנה במתיחת הפנים, שזה כמעט הכל, נראה קצת מיושן. לוח השעונים, מחשב הדרך המפוקסל, דיפוני הפלסטיק ואפילו מערכת המולטימדיה – שהיא תוספת מאוחרת – כל אלו לא עומדים ברף הנוכחי של קבוצת פולקסווגן.

גם רשימת האבזור מאכזבת ביחס למכונית שעולה 180,000 שקל. יש לנו כאן בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, מערכת מולטימדיה בסיסית וחיבור AUX, אבל אין למשל חיבור USB, קיפול מראות חשמלי או מערכות בטיחות כלשהן. אביזרים נוספים שהותקנו ברכב המבחן, בעלות כוללת של מעל 20,000 שקל, הם מערכת לכניסה והנעה ללא מפתח, גג שמש חשמלי, חישוקי "18 נאים (במקום ה-"17 הפשוטים) ופנסי קסנון. אנחנו היינו מצפים לקבל אותם במחיר הבסיס, ואם כבר מוציאים 200,000 שקל על שירוקו – אז היינו משקיעים את הפער בשדרוג לגרסת ה-2.0 ליטר, אבל על כך בנפרד.

דלת גדולה וכבדה נפתחת – מאוד כבדה – וחושפת זוג מושבים נמוכים. משתחלים פנימה, וההתמקמות מול ההגה מתבצעת בקלות ובנוחות. תנוחת הישיבה כאן מצוינת, אך הכסאות לא באותה רמה: התמיכה הצידית מוגבלת, וכך גם התמיכה לגב התחתון.

המושב האחורי מפתיע לטובה: אחרי שמתקפלים ונכנסים פנימה, מגלים מושבים נוחים יחסית עם מרווח לגמרי סביר. עם זאת, העובדה שלשירוקו אין דלתות מאחור תמנע ממנה להפוך למכונית שמתאימה להסעת נוסעים באופן קבוע. תא המטען מציע נפח סביר, אך סף ההטענה שלו מאוד גבוה.

פולקסווגן שירוקו

נוחות נסיעה

השירוקו, כאמור, מבוססת על הגולף – אבל בדרך להפיכתה למכונית קופה בעלת אופי ספורטיבי, היו כמה ויתורים. נוחות הנסיעה היא אחד מהם. השירוקו נוקשה מהגולף, מעבירה מהמורות באופן ברור וחד לתא הנוסעים, ולא מגהצת כמעט כלום. החישוקים המוגדלים ברכב המבחן תרמו לבעיה.

מצד שני, מדובר באי-נוחות נוסח פולקסווגן; המשמעות היא שהכל מוצק ומהודק, חוזר למקום ומסתדר בצורה הרמטית לאחר המעבר על השיבוש או פס ההאטה – ואף פעם אין תנודות מיותרות או זעזועי משנה. כך המצב בנהיגה עירונית, וכך גם בכבישים מהירים.

בידוד הרעשים סביר, אך בטח שלא מרשים ביחס לגולף הנוכחית. רעשי דרך חודרים בנהיגה בין עירונית.

פולקסווגן שירוקו

מנוע ותיבת הילוכים

המנוע של פולקסווגן שירוקו נחשב בזמנו לפלא הנדסי. 1,400 סמ"ק, מגדש על לסל"ד נמוך ומגדש טורבו לסל"ד גבוה, והספק מרשים של 160 כ"ס. מאז המצאתו של המנוע ההוא סדרת ה-TSI של קונצרן פולקסווגן הלכה והשתכללה, וכיום לא רק שלא מדובר בחוד החנית – אלא היצרנית הולכת וממעטת בשימוש במנוע הזה, יש שאומרים בגלל תחכום יתר ופוטנציאל תקלות של המערכת.

כך או אחרת, בשירוקו נהנים מביצועים טובים. הכוח זמין, והוא נבנה בצורה ליניארית לאורך כל קשת הסל"ד. אין פרץ כוח, ולכן גם התחושה היא של רכב לא מאוד חזק, אבל מבט בשעון המהירות ישלח אתכם להחביא את הרשיון היטב במעמקי המכנס, לפני שישלל. השירוקו מודדת 8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש – נתון שמציב אותה מעל מכוניות משפחתיות זריזות כמו סיאט לאון 1.4 או פיג'ו 308, אבל מתחת למשפחתיות ספורטיביות כמו גולף GTI. נראה לנו שמינון הכוח הזה מדויק עבור מכוניות מסוגה של השירוקו, אבל להעצמת החוויה – מתבקש סיבוב גם על גרסת ה-2.0 ליטר.

תיבת ההילוכים שמותקנת בשירוקו היא גלגול די מוקדם של ה-DSG המפורסמת. זה אומר שהרעידות בתמרוני חניה לא נפתרו, שהיא לפעמים מתבלבלת וקצת חובטת במהירות נמוכה, וגם מייצרת רעש מתכתי ולא נעים. מנגד, בנהיגה מהירה החלפות ההילוכים חלקות ומדויקות.

צריכת הדלק שמדדנו עמדה על 8 ק"מ לליטר, בנהיגה מאומצת ברובה. בשיוט רגוע הגענו גם לנתון של קצת יותר מ-12 ק"מ לליטר.

פולקסווגן שירוקו

התנהגות כביש

פולקסווגן שירוקו היא מכונית יקית, וזה הזמן לשלוף את כל ארסנל הבדיחות על אותם יהודים גרמניים חביבים אך נוקשים. היא כבדה, רצינית להחריד, חסרת חוש הומור ורצון או יכולת לשעשוע – אך מנגד היא יעילה, דייקנית, צייתנית וממושמעת. זהו אופי ספורטיבי מזן מאוד מסוים, שלא יתאים לכל סוג של נהג.

המאפיין הבולט ביותר שלה הוא המשקל. השירוקו, שמבוססת על הגולף הקודמת (כבר אמרנו?) שוקלת כמעט 1,300 קילו. לשם השוואה – גולף רגילה שוקלת כיום בערך 150 קילו פחות. תוסיפו לזה מתלים הדוקים וצמיגים עתירי אחיזה, וקיבלתם מכונית שפשוט מסרבת לזוז מהקו שהוכתב לה. מכאן והלאה, זה תלוי בכם: בחרתם בקו נכון? תקבלו קצב סופר-מהיר, בזכות רמת הדיוק הגבוהה של המכונית. התלבטתם, נכנסתם לפניה מוקדם מדי או שלא התאזרתם במספיק סבלנות עד למתן הגז ביציאה? השירוקו לא תמהר לשנות כיוון, ותאלץ אתכם להאט כך שהקצב יפגע.
התקשורת מהשלדה טובה, וגם ההיגוי סביר, אבל הכבדות והעצלות שבה השירוקו מעבירה את המשקל והיעדר הנכונות שלה להיגוי יתר כלשהו, הופכים אותה למכונית ספורטיבית שתהיה טובה רק אם אתם תהיו טובים אליה. היא פשוט לא מכירה אופציות אחרות.

פולקסווגן שירוקו

סיכום

פולקסווגן שירוקו תמיד ידעה מה היא רוצה להיות. מכונית קופה מבוססת גולף – ופירושו של דבר, מכונית נאה, חזקה, מדויקת ומהנה, שלא נסחפת למחוזות המצועצעים של מכוניות קופה אחרות. אבל עכשיו אנחנו בשנת 2015, הגולף התחלפה כבר לפני שנתיים בדגם חדש ואיכותי בהרבה, והשירוקו המזדקנת קרובה לחגוג יום הולדת שביעי. מתיחת הפנים הקלה לא הספיקה בשביל להפוך אותה לצעירה יותר, ואנחנו מחכים בציפיה דרוכה לשירוקו הבאה.


לדגמי פולקסווגן בישראל - פולקסווגן

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. כרגיל משווק באירופה עם יותר אבזור (לת)  

,27.09.2015

2. יבואן נוראי, חייבים לעשות עם זה משהו (לת)  

הראל,11.10.2015

3. מאיר (לת)  

180 אלף 8קמ לליטר ומכוער? בדיחה,19.10.2015
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים