סקודה פאביה (1.5, מונטה קרלו) - מבחן רכב

סקודה פאביה (1.5, מונטה קרלו) - מבחן רכב


הסופר-מיני הצ'כית עברה לפלטפורמה חדשה, צמחה במידות וגם מציגה גרסה סמי-ספורטיבית. שווה?



כתב וצילם: רן סגל
 
סקודה פאביה, עד לפני שני עשורים מכונית מזרח אירופאית בעלת חשיבות זניחה, הפכה לאחד הדגמים החשובים ביותר בקטגוריית הסופר מיני. בגלל זה הופתענו כשקבוצת פולקסווגן התעכבה באופן משמעותי עם דור חדש לפאביה, על בסיס פלטפורמת ה-MQB A0 העדכנית של הקונצרן. זה הוצג לראשונה רק בשנה שעברה, ארבע שנים ארוכות לאחר שהאחיות סיאט איביזה ופולקסווגן פולו עברו לפלטפורמה החדשה.
 
אבל עכשיו הפאביה החדשה כבר כאן, אחרי שהספקנו להתרשם ממנה בחו"ל, והיא מגיעה אלינו למבחן הראשון בגרסת ה"מונטה קרלו" המסוגננת והחזקה, שנמכרת לצד גרסאות הבסיס עם מנוע הליטר המוכר. עד כמה השתפר הדור החדש? איך השימושיות של מכונית סופר-מיני בעידן רכבי הפנאי והאם ללוק הספורטיבי יש גם קבלות?

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סקודה פאביה

 
סקודה פאביה, 1.5 ליטרים, כפולת מצמידם 7 הילוכים, 150 כ"ס, מ-128,990 שקלים
יתרונות חסרונות
שימושיות הנדסת אנוש
אבזור מחיר ביחס לרכבי פנאי קטנים
התנהגות כביש מרווח מאחור ב"מונטה קרלו"

סקודה פאביה
 

עיצוב

הפאביה בדור הרביעי היא ממש "גור" אוקטביה. החזית מזכירה את האחות הגדולה עם צמד יחידות התאורה, הסבכה הקדמית הכה מזוהה וגם הפגוש עם בתי פנסי הערפל המוכרים. מאחור יש אזכור ברור, עם עיצוב הפנסים האחוריים הזוויתיים. הקו הכללי אומנם לא פורץ דרך או מוחצן, ואולי זה מה שעושה לה טוב, כי הפאביה בסך הכל נאה, ואף מצליחה להתבלט בגרסת ה"מונטה קרלו" עם החישוקים בסגנון דגמי ה-vRS, החצאיות השחורות ועוד אי אילו גימורים מושחרים.

סקודה פאביה
 
גם מבפנים האחות הגדולה המשיכה להשפיע. זה ניכר בקו הדשבורד, מסך המולטימדיה הצף ופתחי המיזוג שתחתיו, ולטובת מראה צעיר יותר יש פתחי מיזוג עגולים בצדדים. גם הדלתות לא מוותרות על העיצוב העדכני עם ידיות הפתיחה המסוגננות וידיות האחיזה הבולטות. ב"מונטה קרלו" דאגו לריפוד בד בשילוב דמוי קרבון, ועוד דמוי קרבון לרוחב הדשבורד ובדלתות וגם גימורים בצבע אדום בשביל האווירה הספורטיבית. הצליח להם.
 
 

תא הנוסעים

תנוחת הנהיגה נמוכה, אבל לא מדי. מושבי הספורט של ה"מונטה קרלו" מעניקים לגוף תמיכה נהדרת בירכיים ובמותניים, גם אם אתם בעלי מבנה גוף רחב. המושבים הרגילים עושים עבודה טובה גם כן, אך הם פחות חובקים. שדה הראיה טוב יחסית, כך שלא מסובך לתמרן בסביבה עירונית צפופה.

סקודה פאביה
 
הנדסת האנוש היא אחד התחומים היחידים בהם הפאביה הלכה לאחור. בכלל, זוהי נקודה שחוזרת על עצמה במבחנים לדגמי סקודה נוספים בשנתיים האחרונות. נסביר: התפעול הפיזי של בקרת האקלים משפיע רק על הטמפרטורה ופתיחת הסירקולציה, ואם תרצו לשנות את כיוון זרימת האוויר או את עוצמת המיזוג, כבר תצטרכו ללחוץ על כפתור ייעודי שיפתח את מסך בקרת האקלים במולטימדיה ושם, תוך כדי נהיגה, תנסו ללחוץ על ה"כפתורים" הקטנים להגברה או הנמכה של העוצמה. פתחי המיזוג ממוקמים נמוך מדי.
 
גם מערכת המולטימדיה, המהירה והנאה בפני עצמה, כוללת לא מעט תפריטים ותתי תפריטים, ולא תמיד קל למצוא מה שרוצים. תפעול מחשב הדרך, באמצעות לחצן אחד על ההגה, שהוא גם גלגלת, לא תמיד אינטואיטיבי. אבל כדי להמתיק את הגלולה, יש 5 תצוגות שונות בלוח המחוונים הדיגיטלי כך שניתן לאפיין אותו בדיוק כמו שאוהבים.

סקודה פאביה
 
כמצופה, הפאביה שופעת בכל מיני פתרונות אחסון ושימושיות חכמים. יש את הבליטות המוכרות במחזיק הכוסות שנועד לפתיחה קלה של בקבוקי שתיה, את מסגרת פח הזבל שמתחברת אל תאי האחסון הרגילים, שקע USB (חמישי במספר) ליד המראה המרכזית לחיבור קל של מצלמת הדרך וכמובן התפס המזוהה לכרטיסים שמוצמד אל השמשה הקדמית. כל אלו מוכרים מדגמים אחרים, אבל יש גם חידושים - למשל קונסולה שמתיישבת על תעלת ההינע מאחור ומוסיפה עוד תא אחסון ומחזיק כוסות, ובתא שלפני ידית ההילוכים יש עוד תפס כרטיסים וגם פס גומי מעוגל שיתאים בדיוק לעט למשל. זה לא עוצר רק בתוך תא הנוסעים - בתא המטען יש בד מתקפל שמתחבר אל ווי התליה ויוצר פיצול לתא המטען, ויש גם תא מתקפל שנפתח ויכיל כמה חפצים שלא יזוזו. פשוט, חכם, ושימושי.

סקודה פאביה
 
הפאביה משווקת בשלוש רמות גימור, כשכבר מגרסת הכניסה Ambition מקבלים בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג לאחור - פיצ'ר יחודי בקטגוריית הסופר-מיני. בנוסף כולל המפרט הבסיסי גם  חיישני חניה אחוריים, מראות פנים וצד נגד סנוור, הנעה בכפתור, מערכת מולטימדיה בגודל 8" עם קישוריות לטלפון הנייד וחישוקי 16" קלים.
 
רמת הגימור הבאה בתור היא ה-Style שמוסיפה תאורת לד ראשית, כניסה ללא מפתח, חיישני חניה קדמיים, מצלמת רוורס, ציפוי עור להגה, מנופי העברת הילוכים, לוח מחוונים דיגיטלי וחישוקים שגדלים ל-17".

סקודה פאביה
 
ה"מונטה קרלו" הנבחנת משדרגת את האווירה עם פרטי עיצוב שונים, חישוקי 18", דוושות אלומיניום ומושבי ספורט מרשימים, ומוסיפה גם מראות צד מתקפלות וגג פנורמי. זה האחרון מגיע ללא וילון הצללה מבד וגם סובל מבידוד לא מספיק טוב, מה שדורש מאמץ נוסף מצידה של בקרת האקלים.

סקודה פאביה
 
בתחום הבטיחות לכל רמות הגימור יש לא פחות מ-9 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת עייפות ובלימת חירום בנסיעה לאחור במהירות חניה. הגרסאות הבכירות מוסיפות גם בלימה שכזו בנסיעה לפנים. ציון הריסוק האירופי עומד על 5 כוכבים.

סקודה פאביה
 
הכניסה למושב האחורי נוחה יחסית. המרווח הפנימי השתפר משמעותית, מאחר והפאביה בדור הרביעי ארוכה (ב-11 ס''מ), רחבה (ב-4.8 ס''מ) ועם בסיס גלגלים ארוך יותר (ב-9.4 ס''מ) מקודמתה. לא היה מסובך להכניס מאחור שני כיסאות בטיחות, כשעוד ילד צנום יוכל להיכנס ביניהם.

סקודה פאביה
 
לשלושה מבוגרים יהיה צפוף כמובן כשתעלת ההינע הגבוהה בטח לא תורמת למרווח, אבל לשניים המרווח סביר בהחלט, ויהיה טוב יותר בגרסאות האחרות ללא מושבי הספורט הגדולים של ה"מונטה קרלו". יש פה מאחור את פתחי המיזוג הנדירים שהוזכרו קודם, 2 שקעי USB, ידיות אחיזה עם ווי תליה, תאורה תקרה נפרדת לכל נוסע ומשענת יד עם מחזיקי כוסות. מה שבטוח שהילדים שישבו כאן יתנו מספיק שקט להורים.

סקודה פאביה
 
איכות החומרים כמקובל בקטגוריה. אומנם הכל נראה מצוין, אך הדשבורד ומעלה הדלתות עשויים פלסטיק נוקשה. מאידך, היכן שהידיים מונחות, כמו ההגה, בלם היד ומשענות היד - התחושה טובה והחומרים מצופי עור או בד. איכות ההרכבה טובה.
 
נפח תא המטען עומד כאן על 343 ליטרים, 38 ליטרים יותר מהדור הקודם. תא המטען גדול ושימושי ביחס למקובל בסגמנט.

סקודה פאביה
 

נוחות נסיעה

למרות שאנחנו בגרסה בעלת חישוקי הענק, על 18 האינצ'ים שלהם והחתך הנמוך, הפאביה מצליחה לספק נוחות כביש נאותה. לשם השוואה, בסופר-מיני ספורטיביות כגון פיג'ו 208 GTi או פולקסווגן פולו GTI היו חישוקי 17 אינץ' "בלבד".
 
הפאביה אומנם מכוילת על הצד הנוקשה יותר, אבל כזה בוגר, שיודע לשכך את המפגעים הנפוצים ולהעביר תחושה מוצקה עם ריסון טוב. על כאלה חדים או רוחביים, תתגלה הנוקשות ויעבור זעזוע קצר לתא הנוסעים. במהירות בין-עירונית הפאביה ממשיכה בקו הבוגר, עם יציבות טובה גם בכביש גלי.
 
בנסיעה עירונית הפאביה מתגלה כמכונית שקטה יחסית, כשרק רחשי הצמיגים נמוכי החתך נשמעים. ככל שהקצב עולה, אותם רחשי צמיגים נשמעים יותר ויותר ורעשי רוח מצטרפים סביב 100 קמ"ש, אך בסך הכל מדובר בבידוד רעשים טוב.

סקודה פאביה
 

מנוע ותיבת הילוכים

כאמור, רכב המבחן הגיע עם המנוע החזק בהיצע, עם 4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטרים, הספק של 150 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. בהשוואה למנוע הליטר הבסיסי, המנוע הזה מקצר את ההאצה ל-100 קמ"ש ב-1.9 שניות ומסיים אותה ב-8 שניות זריזות. את המנוע הזה נמצא ב"סטייל" המאובזרת וב"מונטה קרלו" הבכירה שכאן.
 
המנוע מספק תגובות טובות למדי, עם פרץ כוח שמגיע לאחר השהייה מורגשת, אבל לא כזו מעצבנת, ואז הפאביה מזנקת קדימה או עוקפת בקלילות. גם בשיוט היא לא מתביישת במהירויות גבוהות; הרי אם המנועים האלה טובים לקודיאק ולסופרב, אז מי אנחנו שנתלונן.

סקודה פאביה
 
גם תיבת ההילוכים מוכרת היטב, עם צמד המצמדים (היבשים) ושבעת ההילוכים. התיבה זריזה מאוד וגם מגיבה היטב במצב הידני, כאשר רק בתחילת נסיעה ישנה איזו הססנות שכזו.
 
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 11.5 ק"מ לליטר, רחוק 30% מנתון היצרן שמבטיח 16.6 ק"מ לליטר. מדובר בנתון סביר ביחס להספק, גם אם לא מהחסכוניים שבקטגוריה.

סקודה פאביה
 

התנהגות כביש

הפאביה בדור החדש מחזירה את שמחת החיים לסופר-מיני הגרמנו-צ'כית. התחושה קלילה, יש פידבק מהשלדה, ההגה אומנם חסר תחושה אך הוא מדויק וגם הבלמים לא בדיוק מתקשרים אבל קל למנן את עוצמתם. בנוסף לכל זה, הנטייה לתת היגוי כמעט ולא קיימת עם מרכז כובד נמוך ורכינה מינימלית מאוד. גם תחת פרובוקציה מכוונת, הפאביה השובבה תשמח להוציא את עכוזה ובנהיגה נכונה עם העברת משקל בבלימה היא גם יודעת להדק את הפניה. תוסיפו לזה מנוע חזק ותיבת הילוכים זריזה, וגם את כל ה"שואו" של ה"מונטה קרלו", וקיבלתם מכונית עם טאצ' ספורטיבי אותנטי, שפשוט כיף לנהוג בה בכבישים מפותלים.

סקודה פאביה
 

סיכום

סקודה פאביה, כפי שציינו בפתיחה, היא האחות האחרונה שהוצגה על-בסיס פלטפורמת MQB-A0 הקטנה של קונצרן פולקסווגן - וההמתנה הזו עשתה לה רק טוב. נראה שדאגו לטפל ברוב הטענות כלפי הדגמים האחרים במשפחה וכך הרוויחה הפאביה מימדים מספקים והתנהגות כביש מהנה שכמעט חלפה מקטגוריית הסופר מיני.
 
לחובתה נזקפים הנדסת אנוש לא מצטיינת, נוחות נסיעה לא מושלמת ומרווח סביר בלבד מאחור בגרסת ה"מונטה קרלו" עקב המושבים הגדולים ומחיר כחדשה שכבר קורץ לרכבי הפנאי הקטנים.
 
אך בקרב סגמנט הסופר-מיני, הפאביה החדשה כבר מציגה עליית מדרגה עם שימושיות טובה למשפחה צעירה, אבזור מכובד כבר בגרסת הכניסה שכולל גם מערך בטיחות מקיף, ביצועים טובים ושובבות מקסימה בכבישים המפותלים. 
 
 
לדגמי סקודה בישראל - סקודה
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. נראה כמו חישוקים זולים בהתקנה מקומית  לשים לזה סוף מחיר מוגזם לכזה רכב

s,19.06.2022

2. טעות בכתבה  תא מטען הוא 380 ליטר ולא 343

יעקב,19.06.2022

3. ההסבר לפער בנפח תא המטען  למגיב מס' 2 - היצרן אכן פרסם נתון של 380 ליטרים, ש...

מערכת האתר,19.06.2022

4. למה דגם בסיסי כל כך יקר?  בשנת 2013 קניתי פאביה ידנית מנוע 1.4 ב-70 אלף ש"ח ...

מיכאל ,19.06.2022
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים