בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

סקודה אוקטביה (2.0 ליטרים) - מבחן רכב

סקודה אוקטביה (2.0 ליטרים) - מבחן רכב


סקודה החליפה את מנוע ה-1.8 ליטרים במנוע 2.0 ליטרים חדש וחזק יותר. האם זהו שדרוג קטן לאוקטביה המוכרת או שיש כאן גם פוטנציאל ספורטיבי?



מאת: רן סגל
צילומים: הדר קמינסקי
 
סקודה אוקטביה, זו שאנו מכירים, הוצגה כבר לפני למעלה מ-20 שנה והיא חולקת שם משותף עם האוקטביה של 1956-1971. כשהגיעה מתיחת הפנים של הדור השלישי, במהלך 2017, הוצמד לה מנוע צנוע מידות - 3 צילנדרים, 999 סמ"ק ו-115 כ"ס. מיד הורמו גבות, אך כפי שכבר עשה קונצרן פולקסווגן בעבר והקטין נפחים, גם הפעם החששות התבדו והמנוע התגלה כנמרץ וחסכוני.
 

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סקודה אוקטביה


סקודה אוקטביה, טורבו-בנזין 2.0 ליטר, מצמד כפול, 190 כ"ס, מ-154,990 שקל
יתרונות
חסרונות
שימושית
חווית נהיגה
מאובזרת
צריכת דלק
מהירה
  עיצוב פנים
 
סקודה אוקטביה

בהמשך הגיעה גם מתיחת הפנים של האוקטביה RS הספורטיבית, עם הספק שצמח ל-245 כ"ס, וכעת הגיע תורה של גרסת ה-1.8 להשתדרג. המנוע קיבל תוספת של 200 סמ"ק, ההספק עלה ל-190 כ"ס וצריכת הדלק נותרה כמעט זהה. כמו בקודמתה, גם כאן תמצאו מערכת מתלים רב-חיבורית שנחשבת למוצלחת יותר. הרבה מאוד דברים לבדוק. שנתחיל?
 


עיצוב

האוקטביה בגרסה זו לא מחדשת יתר על המידה לעומת כל אוקטביה אחרת שכבר ראיתם, ודאי שלא בצבע הלבן. ספויילר קטן בקצה דלת תא המטען לא מעניק לה את החזות הספורטיבית - היא רחוקה שנות אור מדגמי ה-FR של סיאט, למשל.
 
עיצוב הפנים גם הוא תכליתי. צבעי אפור ושחור שולטים ויש פסי ניקל דקים ודיפון דמוי עץ בדלתות.

סקודה אוקטביה
 

תא הנוסעים

המושבים הקדמיים נוחים מאוד. אומנם מושב מתכוונן חשמלית לא תמצאו כאן, אבל לשני המושבים יש כוונון תמיכת גב תחתון (מכאני) ותמיכה צידית טובה. קל למצוא תנוחת נהיגה ושדה הראייה נהדר. הנהג יהנה גם ממשענת יד המתכווננת לגובה ולאורך.
 
המרווח ליושבים מאחור בסקודה אוקטביה הוא אחד הקלפים החזקים שלה. נוחות המושבים ומרווח הברכיים מזכירים לא מעט מכוניות מנהלים. התקנת כיסא בטיחות נעשית בקלות הודות למפתח דלת רחב ונוח. פרט לפתחי מיזוג מאחור יש גם ידיות אחיזה, ווים בתקרה ועל הקורות, תאורה נפרדת לכל נוסע וגם משענת יד בין המושבים עם מחזיקי כוסות ופתח "מגלשי סקי" (המעניק גישה לתא המטען). מצד שני אין שקע מצית או שקעי USB - אביזרים שהיינו מצפים לפגוש במשפחתית מודרנית. 
 
סקודה אוקטביה עם מנוע ה-2.0 ליטרים מגיעה בשתי רמות גימור: "אקסקלוסיב" המוכרת גם מגרסאות ה-1.0 וה-1.4 ליטרים ורמת גימור חדשה העונה לשם "פרימיום". בגרסת האקסקלוסיב האבזור מכובד וכולל בין היתר מראות מתקפלות מחשמלית, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע עם 8 רמקולים ומערכת מולטימדיה מצויינת בגודל 8 אינץ' עם שקע USB אחד, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני חנייה אחוריים מקוריים עם מצלמת רוורס, חיישני גשם ותאורה, מנופי העברת הילוכים מגלגל ההגה, חישוקים קלים בגודל 17 אינץ' ואת משענת היד שהזכרנו קודם. 

סקודה אוקטביה
 
רמת הגימור פרימיום מוסיפה גג פנוראמי, תאורת לד מלאה וריפודי אלקנטרה. למרות האבזור העשיר, אין תאורה במראות סוככי השמש ואין בלם יד חשמלי.
בתחום הבטיחות ישנן מערכות להתרעת התנגשות ובלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב כולל היגוי אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת עייפות. גרסת האקסקלוסיב מוסיפה גם התרעת רכב בשטח מת.
 
המערכות פועלות בצורה טובה יחסית. בקרת השיוט מאפשרת הגברת מהירות ביחידות בודדות או בקפיצות של 10 קמ"ש. יש לה גם פונקציית זחילה בפקקים שעובדת בצורה טובה. בקרת הסטייה מנתיב יעילה גם היא אך לא שומרת על מרכז הנתיב כמו בדגמי קיה ויונדאי, למשל. פיצ'ר יעיל שיש כאן משלב את תיקון ההיגוי ומערכת ה"בליינד ספוט": בעת זיהוי רכב בשטח מת ההגה רועד ואף מתנגד. אם בכל זאת יהיה עליכם להתחמק ממכשול, הוא יאפשר זאת כמובן. 
 
כמו במרבית דגמי סקודה, גם כאן ישנם לא מעט פריטי Simply Cleaver. יש את תפס כרטיס החניה בשמשה הקדמית, תא למטריה מתחת לכיסא הנוסע וגם תא לאפוד הזוהר מתחת לכיסא הנהג. ישנם גם מחזיק כוסות עם תפס לבקבוק כך שאפשר לפתוח אותו ביד אחת, אבל למרות שהם "חכמים" ומתאימים לבקבוק חצי ליטר, הם קטנים יחסית ולא יתאימו לכוס התרמית עם הקפה בבוקר קר.

סקודה אוקטביה
 
תא המטען באוקטביה בנפח עצום של 568 ליטר (כולל גלגל רזרבי). גם בו נמצא לא מעט פתרונות עיגון ואחסון עם כל הווים, הרצועות והמחסומים הדביקים לקיבוע מזוודות או לחלוקת תא המטען. הדלת החמישית ענקית ומקלה מאוד על הכנסת ציוד.
 
איכות החומרים טובה אך לא אחידה. חלקו העליון של הדשברוד מרגיש מוצק, גימורי העץ בדלתות נראים טוב, אך דמוי העור שבמשענות היד שבדלתות מרגיש פשוט והפלסטיקה נוקשה וחלולה. הנדסת אנוש טובה מאוד. הכל נגיש ונוח לתפעול ובהחלט קל להתאקלם ולהבין מה כל כפתור עושה.

סקודה אוקטביה
 

נוחות נסיעה

גרסאות ה-1.8 ליטרים כללו בעבר מתלה אחורי רב חיבורי וכך גם בגרסת ה-2.0 ליטר שהחליפה אותן. הנוחות בהחלט טובה ואף אחד מהיושבים ברכב לא התלונן בשום שלב.
 
בנסיעה עירונית מעבר פסי האטה נעשה בנוחות והאוקטביה מצליחה לבודד מפגעים גם בכביש משובש. היא מרוסנת ולא מתנדנדת ובידוד הרעשים טוב גם הוא. בכבישים בין-עירוניים ומהירים אפשר כמעט לשכוח מאיכות סלילה כזו או אחרת, והאוקטביה החזקה משייטת בנוחות. השיפור מורגש לעומת הגרסאות הפשוטות יותר, שמצוידות במתלה המסורתי.
 
סקודה אוקטביה


מנוע ותיבת הילוכים

מהות המבחן לגרסה זו הוא כמובן המנוע. מדובר במנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטרים המספק 190 כ"ס ו-32.6 קג"מ. המנוע משודך לתיבה כפולת מצמדים בעלת 7 הילוכים. ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.3 שניות והמהירות המירבית היא 236 קמ"ש.
 
אלו הם בהחלט נתונים מכובדים, אך כבר בתחילת הנסיעה מגלים כי האוקטביה חסרה את תחושת המחץ שהיינו מצפים לקבל ממנוע שכזה. על מנת לחוות באמת את עוצמתו צריך לא פעם למעוך את הדוושה ולשחרר את הסוסים. היא אומנם צוברת מהירות באופן ליניארי ומרשים, ושיוט מהיר מתבצע בקלות, אך אחרים שישבו ברכב תהו האם מדובר בכלל בגרסת ה-1.4 ליטרים. היא חזקה, אך לא מרגשת או חוויתית - ולא תהיה "תחליף זול" לגרסת ה-RS.
 
תיבת ההילוכים פועלת בצורה מהירה ויעילה, אך היא עדיין רועדת בזחילה וממהרת להעלות הילוכים. מצב ספורט כמובן משפר זאת. כמו כן אם רוצים להוריד יותר מהילוך אחד, לקראת פנייה הדוקה למשל, אזי המערכת לא תאפשר זאת ותאלצו לבלום מראש.
 
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על כ-9 ק"מ לליטר, בנהיגה שכללה עמידה בפקקים והרבה נסיעות בין עירוניות במהירות סבירה. ציפינו לנתון טוב יותר.

סקודה אוקטביה
 

התנהגות כביש

התנהגות הכביש של האוקטביה לא ספורטיבית אבל מאוד בטוחה. ההגה מדויק אך לא מתקשר כלל. קל לצבור איתה מהירות גם בכביש מפותל והיא לא תעניש את הנהג על טעויות קטנות. ישנה זווית גלגול אך היא לא מפריעה ולעיתים דווקא מסייעת להבין מהן מגבלות הרכב. 

סקודה אוקטביה
 

סיכום

סקודה אוקטביה בגרסת 2.0 ליטרים היא מכונית טובה, בדיוק כמו כל אוקטביה אחרת - רק עם קצת יותר כוח וברמת נוחות משופרת. זו לא גרסה "חמימה" או סמי-ספורטיבית, למרות הספק נפלא של 190 כ"ס; מצד שני, היא קרובה הרבה יותר במחירה לגרסאות העממיות מאשר לאוקטביה RS הספורטיבית. 
 
אם השימושים שלכם ברכב לא כוללים דרישה לביצועים יוצאי דופן, ויתור על צילינדר אחד ו-1,000 סמ"ק יחסוך לכם כ-15,000 שקלים במחיר הרכישה. גרסת ה-1.0 ליטר מציעה ביצועים טובים יחסית, רמת אבזור דומה וכמובן צריכת דלק טובה יותר.

סקודה אוקטביה
 
אבל אם אתם אוהבים את הכוח ומעוניינים לקבל אותו בלחיצה בריאה על הדוושה, יכול להיות שמסתתר פה דיל שכבר לא מוצאים כמוהו בשוק הרכב. בתוספת מחיר של 5,000 שקל בלבד לעומת גרסת ה-1.4 ליטרים הפופולארית תקבלו הספק שפעם היה קיים רק במשפחתיות ספורטיביות. אז אולי החוויה לא מרגשת באותה המידה, אבל תוכלו תמיד לספר לחבר'ה שהאוקטביה שלכם איטית מגרסת ה-RS הספורטיבית ב-0.7 שניות בסך הכל - וגם זולה ממנה ב-65,000 שקל. מה רע?
 
לדגמי סקודה בישראל – סקודה
 
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. ללא שינוי כבר 7 שנים  מספיק, תמיד נראה אותו דבר שינויים קלים, אם הקונצרן...

דויד,01.01.2019

2. רכב נהדר  אי אפשר לקבל הכל בחינם. המחיר סביר. באירופה כ12000...

א,01.01.2019

3. רכבי אשפה  היו ימים....

תומר,02.01.2019
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים