בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

סיטרואן ברלינגו (1.5 אוטו') - מבחן רכב

סיטרואן ברלינגו (1.5 אוטו') - מבחן רכב


דור חדש הגיע למסחרית הפופולארית ביותר בישראל. מה השתנה והאם היא מסוגלת להמשיך ולהחזיק בכתר?



כתב וצילם: רן סגל
 
סיטרואן ברלינגו בדור הראשון הוצגה אי שם לפני 23 שנים והייתה לפורצת דרך עם תצורה חדשה. הברלינגו תוכננה מראש כרכב מסחרי על בסיס פלטפורמה של רכב משפחתי, לעומת המסחריות הקטנות האחרות שהתבססו אז על מכוניות סופר מיני - כמו ה-C15 אותה היא החליפה (שהתבססה על סיטרואן ויזה). התצורה הייחודית בזמנו הקנתה לה את היכולת לשלב בין רכב מסחרי לשעות העבודה לבין מכונית משפחתית בשעות הפנאי.
 

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סיטרואן ברלינגו


סיטרואן ברלינגו, 1.5 ליטרים, דיזל, אוטומטית 8 הילוכים, 130 כ"ס, מ-161,990 שקלים
יתרונות
חסרונות
יחידת הנעה
שדה ראיה
נוחות נסיעה
איכות חומרים
מערכות בטיחות
  אבזור בגרסת בסיס

סיטרואן ברלינגו
 
הדור הראשון שווק בעולם במשך 12 שנים ארוכות, עד הצגת הדור השני ששווק במשך 10 שנים. במשך שני הדורות הראשונים מכרה סיטרואן כ-3.3 מיליון יחידות ברחבי העולם ובישראל מככבת הברלינגו בראש טבלת המסחריות כבר שנים ארוכות. רק כדי לסבר את האוזן, את החציון הראשון של 2019 סיימה הברלינגו עם סך של 1,959 יחידות (שהם מעל 50% ממכירות סיטרואן בישראל), כאשר במקום השני נמצא רנו קנגו עם 709 יחידות בלבד ושאר המסחריות הקטנות מסתפקות בשאריות. וזה בשנה שבה מתחלף הדגם, כן?

סיטרואן ברלינגו
 
לא מעט שאלות עולות לקראת המפגש עם הברלינגו החדשה. האם יש לה את מה שצריך כדי לרשת את ההובלה מהדור הקודם? איך המנוע החדש והתיבה האוטומטית? והאם היא באמת יכולה לשמש גם כרכב משפחתי? יצאנו לבדוק.
 

עיצוב

לסיטרואן יש קו עיצובי ברור מאוד וככזה הוא מצא את דרכו גם למסחריות. הברלינגו החדשה משווקת בשתי רמות גימור כאשר לכל אחת מהן עיצוב חיצוני שונה.

סיטרואן ברלינגו
 
ברמת הגימור "לייב" החזית מזכירה את זו של הג'מפי, פסי ההגנה בדלתות עשויים פלסטיקה רגילה והפגוש הקדמי שחור משחור. רמת הגימור "שיין" זוכה לחזית "פרייבטית" יותר, כזו שמזכירה את קו העיצוב של הקקטוס או ה-C3.

סיטרואן ברלינגו
 
יחידות התאורה מסודרות בשלוש קומות, עם סמל סיטרואן הנמשך אל תוך תאורת היום. בתי פנסי הערפל זוכים לגימור בהתאם לחבילת הצבע החיצונית (כיום בישראל יש רק חבילת צבע אחת - לבן). גם פסי ההגנה השתדרגו והפכו להיות "איירבאמפ" עם גימור לבן בתוכם, וישנם פסי גגון מעוצבים (ושימושיים) ומראות בצבע הרכב.

סיטרואן ברלינגו
 
פנים הרכב נאה בהחלט, בטח כשמדובר במסחרית. ההגה ולוח השעונים נראים כאילו נלקחו מ-C3. בגרסת "לייב" לא תמצאו את מסך המולטימדיה הצף ובמקומו ישנו רדיו פשוט למראה, אך בגרסאות "שיין" התחושה עשירה יותר, שכן גם הריפודים משתדגים בצבע מנטה וכך גם דיפוני הדלתות.

סיטרואן ברלינגו
 

תא הנוסעים

הכניסה לברלינגו החדשה נוחה. הישיבה גבוהה, גבוהה מאוד אפילו, כאילו התיישבנו ברכב פנאי.
 
המושבים הקדמיים נוחים גם בנסיעות ארוכות. הם רכים במידה אך צרים יחסית וחסרים תמיכה לירכיים. משענת הגב נוחה אך גם בה התמיכה הצידית לא מצטיינת.
 
ההגה עבה ונעים למגע, מצופה גומי רך בגימור מחורר שמזכיר ציפוי עור. במשענות שבדלתות יש גם ריפוד בד, שנמצא בדיוק היכן שמניחים את היד. בזמן נסיעה הורגש חסרונה של משענת יד בין המושבים.
 
שדה הראיה טוב בזכות הישיבה הגבוהה ושטח החלונות הגדול מלפנים ולצדדים. אך נציין כי לעיתים קשה לראות את קצה הרכב ורשת ההפרדה פוגמת בראות לאחור. מצלמת רוורס בהחלט הייתה מסייעת בתמרונים.

סיטרואן ברלינגו
 
סביבת הנהג שופעת תאי אחסון. ישנם שני מחזיקי כוסות עיליים ועוד שניים בין המושבים, תא מלבני מתחת לבלם היד, תא קטן בקונסולה המרכזית ועוד אחד גדול יותר מעליו, תא עגול לבקבוקון קטן, תא קטנטן לצידו ותא למטבעות. בנוסף יש גם תא מעל לוח המחוונים, תא שמסתתר מאחורי מסך המולטימדיה, תא כפפות סביר בגודלו ומעליו תא עילי גדול ומקורר. מעל ראשי הנהג והנוסע ישנו תא גדול מאוד בתקרה שמתחבר אל ידיות האחיזה ומאחורי סוככי השמש יש פתחים קטנים, כך שאם הכנסתם משהו עמוק מדי תוכלו לשלוח אצבע ולדחוף אותו חזרה אליכם.

סיטרואן ברלינגו
 
השורה השנייה מאכלסת שורת מושבים בחלוקה של שליש-שני שליש ומעוצבת כמושבים נפרדים. המרווח לשלושה טוב הודות לעיצוב המושבים ולמרווח הכללי שברכב. זוג או שלישיית ילדים יסתדרו פה בכיף.
 
לעומת נבחרת התאים המרשימה מלפנים, המצב מאחור שונה. יש תא צר בכל דלת וזהו פחות או יותר. בתקרה ישנה תאורת קריאה לנוסעים. קיימת אופציה לחלונות חשמליים אך בגרסאות המשווקות כאן הם בתצורת פופ-אפ. פרט לגרסה הבסיסית ביותר של הברלינגו (75 כ"ס) בשאר הגרסאות תמצאו שתי דלתות הזזה שימושיות בהחלט עם מפתח כניסה רחב. באופן כללי מרווח הפנים טוב מאוד – מרווח הראש נהדר, יש המון מקום בין הנהג לנוסע וליושבים מאחור יש רצפה שטוחה.

סיטרואן ברלינגו
 
שתי הגרסאות של הברלינגו כוללת בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב כולל התערבות אקטיבית בהיגוי ומערכת זיהוי תמרורים הכוללת התאמת מהירות הנסיעה בבקרת השיוט. פשוט נהדר.
 
ברמת הגימור Live תמצאו במקום מערכת המולטימדיה רדיו פשוט עם חיבורי בלוטות', USB, שקע AUX, 4 רמקולים, שני חלונות חשמליים (לא אוטומטיים), מראות מתכוונות חשמלית, חיישן אורות ובקרת שיוט.
 
רמת הגימור Shine מוסיפה מערכת מולטימדיה בגודל 8 אינץ' הכוללת גם היא שקע USB ושקע USB נוסף בתא הכפפות העליון, מערכת שמע עם 6 רמקולים, תאורה עוקבת פנייה, חיישן גשם ובגרסאות 7 מקומות ישנו גם שקע 12 וולט נוסף בתא המטען.

סיטרואן ברלינגו
 
איכות החומרים, כמקובל במסחריות, לא גבוהה במיוחד. מסביב לנהג נמצא בעיקר פלסטיקה נוקשה. מאידך איכות ההרכבה טובה מאוד ותא הנוסעים מרגיש חסון.
 
הנדסת האנוש טובה בסך הכל אבל לא מצטיינת. קל לתפעל את ידית (סליחה, גלגלת) ההילוכים, פקדי השליטה מההגה והכפתורים השונים. תפריטי מחשב הדרך ברורים ובעלי כפתורים גדולים דיו. בנוסף ישנם גם מנופי העברת ההילוכים מאחורי ההגה.
 
ובכל זאת כמה נקודות לחובתה של הברלינגו - בקרת השיוט מתופעלת מידית נפרדת מאחורי ההגה והיא מצריכה למידה קצרה. גם תפעול מערכת המולטימדיה סביר בלבד. כפתורי הטאצ' של התפריטים לא מגיבים באופן מהיר ואין חיווי פיזי (כמו רטט למשל), כך שלא פעם נדרשנו למבט נוסף בכדי לוודא שלחצנו במדויק.
 
לצד כל ההערות האלו, מגיעה מחמאה ענקית למהנדסי סיטרואן שסוף סוף הוציאו את תפעול המזגן ממסך המולטימדיה והעבירו אותו לכפתורים פיזיים. עכשיו נשמח אם יוכלו להטמיע את זה בכל הדגמים.

סיטרואן ברלינגו
 

נוחות נסיעה

בסיטרואן לקחו את הברלינגו החדשה צעד אחד קדימה ביכולת לשלב מסחרית עם משפחתית. הברלינגו החדשה נוחה, מרוסנת וזווית הגלגול סבירות לגמרי. זו מכונית "בוגרת" ונעימה יותר לנסיעה. היא אמנם לא רכה כמו הקנגו, ומעבר על שיבושים חדים מוציא אותה משלוותה, בעיקר בחלקה האחורי, אך בסך הכל הנוחות מצוינת.
 
בנסיעה בין-עירונית הנוחות משתפרת, הריסון טוב גם בכביש גלי ואפילו בידוד הרעשים טוב מאוד יחסית למסחרית. בידוד רעשי הכביש והרוח בהחלט עדיף על הדור הקודם.

סיטרואן ברלינגו
 

מנוע ותיבת הילוכים

סיטרואן ברלינגו החדשה משווקת בישראל עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.5 ליטרים שמגיע ב-3 הספקים: 75 כ"ס, 100 כ"ס (שניהם בשידוך לתיבה ידנית בעלת 5 הילוכים) וההספק החזק בהיצע של 130 כ"ס, כאשר זה האחרון משודך אל תיבה אוטומטית בעלת 8 הילוכים.
 
המנוע מוכר מדגמי פיג'ו-סיטרואן אחרים, ובהם פיג'ו 3008 וסיטרואן C5 איירקרוס. מדובר במנוע הדיזל החדש של קונצרן PSA  שכבר עומד בתקני יורו 6d החדשים. בגרסה הנבחנת ההספק עומד על 130 כ"ס ונתון המומנט על 31.3 קג"מ הזמינים מ-1,750 סל"ד.

סיטרואן ברלינגו
 
מנוע הדיזל של הברליגנו הוא מנוע דיזל מודרני ומוצלח. הוא שקט באופן יחסי, לא כמו מנועי בנזין כמובן, הוא גמיש ופעולתו חלקה וליניארית. גם הביצועים בסדר גמור.
 
התיבה האוטומטית בעלת 8 הילוכים וגם היא מוכרת משאר דגמי הקונצרן הצרפתי. התיבה תוצרת חברת איסין היפנית ומהיכרותינו עימה, כאשר היא משודכת למנועי הבנזין היא מרגישה איטית והיא בהחלט מעדיפה את השידוך למנועי דיזל. העברת ההילוכים חלקות ברוב הזמן, גם תחת מאמץ, ורק מדי פעם היא קצת מתבלבלת בהילוכים נמוכים.
 
צריכת הדלק במהלך ימי המבחן עמדה על 15 ק"מ לליטר בתנאי נסיעה מגוונים. הנתון רחוק כ-30% מנתון הצריכה הרשמי, אך בפני עצמו מדובר בנתון טוב למדי.

סיטרואן ברלינגו
 

התנהגות כביש

סיטרואן ברלינגו החדשה מבוססת על פלטפורת EMP2 המודולרית של קונצרן PSA. הגיע הזמן שנגיד את זה - זו אחת הפלטפורמות המוצלחות בכל הקשור להתנהגות כביש (וגם יותר מכך). הפלטפורמה הזו משרתת למשל את ה-308 וה-3008 וגם את C4 ספייסטורר והג'מפי. התקשורת מהשלדה לא רעה בכלל, הברלינגו מגיבה היטב בכביש מפותל ויחד עם בלמים בעלי תגובה טובה היא אפילו מאפשרת נסיעה בקצב מהיר. לצד זאת ישנה נטיה הגיונית לתת היגוי וההגה ארוך ואילם (אך מדויק), מה שפוגע בתחושה הדינאמית אך עוזר בתמרונים עירוניים.

סיטרואן ברלינגו
 

העמסה

תא המטען מציע נפח של 597 ליטרים עד לגובה המדף. את המדף ניתן להסיר, ואז הנפח גדל ל-983 ליטרים מרשימים בהחלט. המדף הוא אביזר בפני עצמו – ניתן לקפל רק חלק ממנו או להציב אותו בשני גבהים שונים בתא המטען ולקבל חלוקה שימושית.

סיטרואן ברלינגו
 
דלתות הכנף האחורית מחולקות שליש / שני שליש (כמו בדור הקודם) והן נפתחות עד 180 מעלות. חבל שאין תפס שנועל אותן גם במפתח הרחב. סף העמסה נמוך והמפתח רחב ומרובע.

סיטרואן ברלינגו
 
בנוסף בתא עצמו ישנם תפסי גומי בצד שמאל, תא קטן בצד ימין, תא קטן בדלת ימין אך רק תאורה צידית אחת. חגורת הנוסע האמצעי נגלגלת אל הקורה האחורית ויש לה תפס קטן כדי שלא תזוז ותרעיש ורשת ההפרדה המקורית מגיעה עם מפתח שמחובר אליה בתפס ייעודי כך שתוכלו לפרק אותה במידת הצורך. עם קיפול מושבי השורה השנייה מתקבלת רצפה שטוחה ונפח עצום של 3,000 ליטרים (3,500 בגרסה הארוכה). בגרסת 7 המקומות ניתן להסיר לגמרי את השורה השלישית. כושר ההעמסה עומד על 820 ק"ג מכובדים.

סיטרואן ברלינגו
 

סיכום

סיטרואן ברלינגו היא מלכת המכירות של קטגוריית הטנדרונים כבר שנים ארוכות, ואין סיבה שהיא לא תמשיך להיות כזו. הדור החדש נראה מודרני יותר, נוח יותר לנסיעה, נוספו גרסאות חזקות יותר, תיבה אוטומטית פלנטרית וגם כמה פיצ'רים שיסייעו לבעלי המקצוע השונים. בנוסף לכל זה הוא גם מצוייד במערכות בטיחות מתקדמות כסטנדרט.
 
מצד שני, האבזור בגרסת הבסיס דל ושדה הראייה לאחור לא מצטיין, ובכל זאת הברלינגו החדשה היא ללא ספק קפיצת מדרגה ענקית ואתגר תחרותי לקטגוריית המסחריות כולה.
 
 
לדגמי סיטרואן בישראל - סיטרואן
 
* תודה לחברת אילון לוגיסטיקה על הסיוע בצילומים.
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. ללא ספק המסחרית הקטנה הטובה בעולם. אבל רק בגרסאות הגבוהות שלא מגיעות לארץ. היבואן פוגע בעצו כי זה רכב מצויין ובאמת שכרכב משפחתי הוא יכול לשרת משפחה כמו שאף רכב לא יכול לעשות אבל רק אם העיצוב ואבזור היו קצת יותר, מה שמקבלים באירופה. (לת)  

,13.08.2019
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים