בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

סיאט לאון קופרה (מתיחת פנים) - מבחן רכב

סיאט לאון קופרה


הגרסה הספורטיבית של סיאט לאון עברה גם היא את מתיחת הפנים. הזדמנות מצוינת לסיבוב נוסף באחת הספורטיביות האהובות בישראל



כתב וצילם: דניאל סקלי

"לא לומדים כאן לקח?" חשבתי לעצמי כשהודיעו לי שאני הולך לבחון את גרסת הקופרה של סיאט לאון. שלוש וחצי שנים לאחר שגרסת ה-1.8 ליטר FR הרשימה אותי מבחינת השימושיות אך פחות מבחינת ההנאה מהנהיגה, הגיעה תורה של האחות הבכירה להיבחן תחת ידי. הסיבה הרשמית: מתיחת פנים שהיא עברה לאחרונה לרגל לחגיגות 20 שנה למותג קופרה.

סיאט לאון קופרה

אני חייב להודות שהגעתי למעמד עם רמת ציפיות נמוכה: 229 אלף שקלים תמורת סיאט לאון מחומשת דלתות? 15 אלף ש"ח יותר מגולף GTI, וכ-40,000 שקל יותר מפיג'ו 308GTI? זו חתיכת הצהרת כוונות. לא היה מנוס מ"לקפוץ" לכבישי הנהיגה הטובים בארץ, ולראות האם הקופרה יודעת לספק את מה שהנהג הספורטיבי צריך ורוצה.


עיצוב וסגנון

עיצובה של הלאון עדיין נותר נאה ורלוונטי גם 5 שנים לאחר השקתה, ולראיה תעיפו מבט באיביזה החדשה, שדומה מאוד ללאון. דווקא הדור הקודם של הלאון, שנראה אוונגרדי לזמנו, נראה מיושן היום. הצבע הכחול של מכונית המבחן הולם היטב את העיצוב שאינו מוחצן מדי. לא מוחצן? אם תתעלמו מחישוקי ה-19 אינץ', כמובן. "מומלץ לכל מי שרוכש כזו ורוצה להישאר מתחת לרדאר, תרתי משמע, לבקש שיורידו לו את סמלי הקופרה ויחליפו את הכיתוב על דלת תא המטען בלאון כמו בגרסאות הפשוטות", מציין אחד הבוחנים בזמן שהכחולה מדגמנת לצילומי הסטילס. תכל'ס צודק.

הקופרה יושבת נמוך ורחב על אותם חישוקים אימתניים ונראית ששה אלי קרב.

ובכל מקרה, השינויים של מתיחת הפנים הזו הם זניחים עד בלתי מורגשים. עדכון עיצובי קל ליחידות התאורה, פגוש קדמי שונה במעט וזהו בערך.

סיאט לאון קופרה


תא הנוסעים

תא הנוסעים של סיאט לאון קופרה נותר כמו שהיה: איכותי, מרווח ומגומר היטב. ריפודי האלקנטרה איכותיים ודיפוני הבד בטקסטורה של סיבי פחמן מרגישים איכותיים למגע. הנדסת האנוש טובה והחומרים איכותיים. תפעול מערכת המולטימדיה החדשה מצוין והיא מאפשרת חיבור סמארטפון. חבל שעדיין לא פתחו אותה למערכת אנדרואיד עצמאית במקביל.

הקופרה בגרסת 5 הדלתות, בדומה ל-FR  שבחנו, מאפשרת למשפחה בת 5 נפשות להתנייד במרווח מחייה הולם. תנוחת הנהיגה טובה ואפשרויות הכיוונון לנהג מספקות. המושב האחורי מאפשר להכניס שני מושבים בטיחות גדולים וסלקל, ותא המטען המכובד יבלע את עגלת התינוק במקרה הצורך. את כל היתר תוכלו לקרוא במבחן שערכנו ללאון הרגילה. ועכשיו, קדימה לדרך.

סיאט לאון קופרה


נוחות נסיעה

מכוון את המושב החשמלי החובק לתנוחת נהיגה טובה בקלות, מעביר את מערכת ה-DCC (Dynamic Chassis Control), שמנהלת את אופי מערכת המתלים בזמן אמת, למצב Comfort ויוצא לדרך. מתלי הקופרה לועסים היטב את שיבושי הכביש ומצליחים לסנן את תחלואי הכבישים העירוניים. גם במצב הנוחות צריך להיזהר מאוד מפתחי ביוב ובורות בכביש. החישוקים הגדולים והגומי הדק ממש לא אוהבים את זה, והקופרה מרגישה כאילו היא "נשברת" עליהם.

המעבר בין תכניות ה-DCC מורגש ועובד היטב. במצב ספורט וקופרה, כיול המתלים הופך לקשיח יותר והזעזועים עוברים לתא הנוסעים. ההבדל בכיול המערכת מורגש גם בכבישים בינעירוניים. כשנוסעים באופן מנהלתי למרחקים ארוכים, נסיעה במצב Comfort הופכת את הקופרה לבת לוויה נינוחה גם אם מהירה מאוד. במצב ספורט וקופרה נוחות הנסיעה הופכת למתוחה יותר וגם מעייפת יותר, גם אם אתם חובבי הז'אנר.

סיאט לאון קופרה


מנוע ותיבת הילוכים

עד עכשיו לא ברור לי האם גולת הכותרת של הקופרה היא המנוע או השילדה. אז בואו נראה מה יש כאן לפנינו: מנוע 4 צילינדרים מוגדש טורבו (אם תקראו לו TSI, הוא יענה) בנפח 2 ליטר. המנוע החביב הזה מפיק 290 כ"ס שריריים ב-5900 סל"ד ומומנט בשרני של 35.7 קג"מ ב-1700 סל"ד אפסיים. לא פלא שכל הטוב הזה מאפשר לקופרה להגיע למהירות תלת ספרתית ב-5.7 שניות קצרצרות ולעצור במהירות מוגבלת של 250 קמ"ש. אתם בטוחים שאין כאן אוטובאנים במדינה הזו?

יחידת ההנעה הזו משודכת לתיבת DSG עם שישה הילוכים ואין מילה אחרת לתאר את כל החבילה הזו חוץ ממעולה. נתחיל בכך שזו כנראה תיבת ה-DSG הכי בוגרת ונטולת תופעות לוואי שיצא לי לחוות. היציאה מהמקום אינה מהוססת ומתבצעת מיידית. שילוב ההילוכים במצב אוטומטי ובמצב הידני חלק לחלוטין, וגם בפקקים לא חווינו טלטלות או נדנודים אופייניים. המנוע עצמו פשוט מדהים: הוא מספק כוח מתמשך לכל אורך קשת הסל"ד ואין לו נפילות מומנט בדרך לפסגה. עוברות לי בראש כמה מכוניות ספורטיביות שהיו מתות שקונצרן פולקסווגן ישאיל להן את המנוע המוצלח הזה.

אם תצליחו להתאפק ותנהגו באופן מנהלתי לכל המטלות היומיומיות שלכם, תצליחו להשיג צריכת דלק ממוצעת סבירה של 11 ק"מ לליטר. אבל אם תנהגו כמו שהמנוע הזה מבקש, הצריכה עלולה גם להגיע ל-4 ק"מ לליטר. כשהיבואן ממליץ על אוקטן 98, זה כבר עלול לכאוב בכיס. עם מיכל דלק בנפח של 50 ליטר בלבד צריך גם לוודא שלא תיתקעו בלי תחנת דלק בסביבה.

סיאט לאון קופרה


התנהגות כביש

אחרי שגמרנו את ההלל על יחידת ההנעה, הגיע הזמן לדרוש בשלומה של גולת הכותרת השניה של הקופרה. כבר בדרך לכבישי הנהיגה ההם, מרגישים שלקופרה הזו יש משהו בין יחידת ההנעה לבין הגלגלים הגדולים הקדמיים: יכולת היציאה של המכונית הזו מהמקום ואופן הורדת הכוח לכביש מרשימים בכל קנה מידה. ה"אשם" העיקרי הוא הדיפרנציאל הקדמי המכאני שמאפשר לקופרה לנצל את יחידת הכוח בכניסה לפניה בלי אובדן אחיזה של הגלגל הפנימי.

הגענו ל"שטח האש" המפותל. אחיזת הכביש של הקופרה על צמיגים ברוחב 235 מ"מ וחתך 35 גבוהה מאוד, והיא כל כך מאוזנת בתוך הפניה באופן שנדיר למצוא כיום במכוניות הנעה קדמית כל כך חזקות. העברת ההילוכים מההגה זריזה ביותר ומאפשרת לנהג להשאיר את כפות ידיו על ההגה. ההגה הזה מדויק, בעל משקל נכון אך היה יכול להשתפר בצד התקשורת אל הגלגלים.היכולת הגבוהה של הקופרה בתיקול פניות איטיות ומהירות כאחת גורמות לנו להתגעגע למסלולי המירוצים.

עם כל כך הרבה דבש, צריך להיות קצת עוקץ: האיזון הזה גורם לקופרה להתנהג בסלחנות להרפיות דוושה פרובוקטיבית. שלא יובן לא נכון: הקופרה מאפשרת לנהג לשלוט בה בתוך הפניה ע"י הדוושה הימנית, אבל היא לא תוציא את זנבה להיגוי יתר משעשע גם אם תתאמצו. שמענו שיש כמה חולי הגה שזה יכול להפריע להם. בנוסף, יצא לנו לחוות פניה איטית אחת שהקופרה פיקששה תחת גדישה מלאה ויצאה לתת היגוי שתוקן מיידית ע"י הרפיה מהדוושה. אין ספק שהיא יודעת להיות סלחנית כשצריך, לטוב ולרע. את הפרק המוצלח הזה חותמים הבלמים המצוינים שסיפקו יכולת בלימה הולמת לכוחה של הקופרה ולא דעכו תחת עומס מתמשך.

סיאט לאון קופרה

סיכום

סיאט לאון קופרה היא מכונית שתוכננה לטחון הקפות על מסלול מירוצים. חד וחלק. כן, אתם יכולים לנסוע איתה לעבודה, להקפיץ את הילדים לחוגים או אפילו סתם לקפוץ איתה לסופר, אבל לא חבל? עם המכונית הזו, כל הכבישים הארוכים פתאום מתקצרים וכל הפיתולים מתיישרים. בעייתה העיקרית היא מחיר הרכישה הגבוה שגבוה ב-40 אלף ש"ח מפיז'ו 308GTI, 17 אלף יותר מאוקטביה RS ואפילו 15 אלף ש"ח יותר מגולף GTI. אבל למרות זאת, כל אלו יצטרכו להזיע ולהתאמץ כדי להתקרב ליכולת הגבוהה וליחידת ההנעה המרשימה של הקופרה. למרות בעיית תדמית קלה ולמרות מחיר הרכישה הגבוה, סיאט לאון קופרה היא מכונת נהיגה משפחתית מרשימה ביותר. ולגבי מתיחת הפנים? השינוי לא מורגש, וטוב שכך.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. אם לא הייתה לי קופרה הייתי חושב שזאת כתבה ממומנת  אבל כבעל קופרה אני יכול להגיד שכל מה שכתוב כאן נכו...

אני,06.09.2017

2. מערכת אנדרואיד עצמאית?!?! זבל סיני?  הפתעת אותי דני. מערכת אנדרואיד עצמאית? במקום Andro...

עמירם,12.09.2017
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים