דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה: טויוטה יאריס קרוס

Getting your Trinity Audio player ready...

סגמנט B-SUV, או בשמו המוכר יותר סגמנט רכבי הפנאי הקטנים, הוא אחד הסגמנטים הצומחים ביותר בעולם הרכב. רק לפני עשור היו בערך 4-5 רכבים בקבוצה הזו, אולי אפילו פחות; היום מדובר על למעלה מ-25 ג'יפונים שמתחרים ביניהם. הקבוצה הצפופה כבר כוללת כמה רכבים שעברו לדור השני שלהם, ובתוך כל הקלחת הזו רק טויוטה בלטה בהיעדרה. 

למען האמת, לטויוטה היה בעבר רכב פנאי קטן, אבל הוא נכשל באופן טוטאלי ואפילו לא הגיע לישראל. קראו לו Urban Cruiser והוא נראה יותר כמו מיניוואן קומפקטי. הדבר היחיד שהיה "שטח" או "פנאי" ברכב העירוני ההוא היה הסוף של השם.

אז הפעם טויוטה לקחה את הזמן ולא מיהרה לשום מקום. קודם כל, הם חיכו לפלטפורמה הנכונה (TNGA), אחר כך הם השיקו את אחת המכוניות הכי חשובות שלהם באירופה – היאריס. רק בסוף הם הגיעו לרכב שאותו פגשנו הפעם – טויוטה יאריס קרוס.

הרכב החדש מנסה לקחת את הקונספט העירוני המוצלח של היאריס (הצלחה אדירה באירופה) ומחבר אותו לקווים הכלליים של רכבי הפנאי האחרונים של המותג. על הנייר מתקבל רכב שצריך לשחק תפקיד משמעותי בקטגוריה.

התמחור שלו בישראל כבר פורסם (מ-120,000 שקלים לבנזין ומ-135,000 שקלים להיברידי) ואפילו רשימת ההזמנות כבר נפתחה, אבל רק עכשיו - כשמדיניות הבידודים הוקלה מעט - אנחנו זוכים לפגוש אותו לנהיגה ראשונה על כבישי אירופה. בזמן שבילינו יחד הוא ניסה להוכיח גם על הכביש שהוא אכן פוגע במטרה ומסוגל להתמודד מול רכבי פנאי מצליחים מאוד שמסתובבים בעיר. 

טויוטה יאריס קרוס

עיצוב: תלוי מאיפה מסתכלים

את התמונות אתם רואים. מה דעתכם, מדובר ברכב יפה או לא? לפני שניתן את דעתנו, נדבר על המימדים. היאריס הוא מהקטנים בחבורת רכבי הפנאי הקטנים. הוא אמנם ארוך מהיאריס הרגילה בכ-23 ס"מ וגבוה ממנה ב-10 ס"מ, אך הוא קרוב יותר לרכבים כמו יונדאי וניו, קיה סטוניק וסיאט ארונה, מאשר לרכבים כמו סקודה קאמיק או סוזוקי ויטרה.

המראה מצליח לשלב בין מוטיבים מהיאריס (הזנב לדוגמא) ומהראב 4 (בעיקר בחזית). התוצאה הכוללת חביבה מלפנים; הח"מ מאוד אהב אבל לא כולם הסכימו. היתה הסכמה גדולה יותר על המראה משאר הזוויות. מהצד תבחינו בקשתות גלגלים מושחרות, פס צד עם כיתוב 'יאריס קרוס' על חתיכה בצבע הרכב וחישוקי 18 אינץ' עצומים (שלא יגיעו לישראל). 

טויוטה יאריס קרוס

מבפנים השפה העיצובית פחות משכנעת. הצבעים נאים אך אנחנו מקווים שיהיו גם שילובים אחרים והמבנה של התא מרגיש קצת עמוס ופחות אלגנטי ביחס לחלק מהמתחרות. איכות החומרים לא מעולה אבל היא בהחלט סבירה בהתחשב בקטגוריה. איכות ההרכבה טובה מאוד. 

טויוטה יאריס קרוס

תא הנוסעים: למשפחות קטנות

תנוחת הישיבה טובה מאוד. היא בדיוק במקום שבין ישיבה "בתוך הרכב" ו-"על הרכב". המושב ניצב כ-6.5 ס"מ גבוה יותר מהמושב של היאריס. לא מדובר ברכב גבוה אך בהחלט תשימו לב שאתם גבוהים יותר ממכוניות שאינן ג'יפוניות. השמשות גדולות יחסית ולמרות קורות קצת אנכיות ומראות שמחוברות להן, שדה הראיה די מוצלח. ההערה היחידה נוגעת לקורה C עבה. המרווח מלפנים טוב, המושב אולי מעט קצר אבל הוא נוח. ברכב המבחן הייתה פונקציית עיסוי שלא תגיע ארצה. 

טויוטה יאריס קרוס

בדרך כלל בהשקות אנחנו פוגשים רכבים מאובזרים לעייפה, ומנסים לנחש מה יגיע ארצה ומה ישאר מעבר לים. הפעם העבודה שלנו קלה יותר: המפרטים כבר פורסמו במלואם. תוכלו למצוא אותם בכתבת ההשקה שפרסמנו או בעמוד הדגם בקטלוג.

תפעול המערכות ברור ונוח. יש שילוב נכון של תפעול באמצעות המסך בלוח המחוונים, במולטימדיה ובכפתורים פיזיים, למרות שחלק מהכפתורים ממוקמים באופן לא הכי נוח. תאי אחסון יש לא מעט: יש תא קטן בתוך משענת היד, מחזיקי כוסות מתחתיו, שני תאים בקונסולה המרכזית ותאים קטנים בדלתות. 

טויוטה יאריס קרוס

היאריס קרוס מבוססת על היאריס, והשתיים חולקות בסיס גלגלים זהה. התוספות של הקרוס מגיעות בסרחי העודף, בגובה וטיפל'ה ברוחב. למרות המימדים הצנועים, אפשר להושיב ברכב 2 מבוגרים בגובה ממוצע אחד מאחורי השני. המרווח לרגליים לא יהיה מושלם, המרווח לראש יהיה מעט יותר טוב. הרוחב די מפתיע. אי אפשר לצפות ל-3 מבוגרים בגודל מלא ובאמצע לאף אחד לא יהיה נוח, אבל 3 ילדים יכנסו בלי הרבה תלונות. לכיסאות בטיחות יש כמובן התקני איזופיקס במושבים החיצוניים וחלונות הצד גדולים יחסית. כמו ברוב המכוניות בקבוצה אין כאן יציאות מיזוג לאחור. מה שיכול להפריע יותר הוא גג לא גבוה שמאלץ להתכופף בכניסה וביציאה, ודלת שלא נפתחת בזווית רחבה מספיק - זה עלול להקשות על הכנסה וחגירה של ילדים. 

טויוטה יאריס קרוס

תא המטען הוא משהו מאוד חשוב ברכב פנאי קטן. לטויוטה יש כמעט 400 ליטרים, נתון מרשים בקבוצה באופן כללי. כדי להפוך אותו לפרקטי במיוחד יש פה רצפה כפולה ומכופלת. קודם כל ניתן לכוון את גובה הרצפה כדי להגדיל את נפח תא המטען (במצב הנמוך) או כדי ליישר את המפלס לשליפה נוחה של ציוד כבד (במצב הגבוה). בנוסף הרצפה מפוצלת כך שניתן להציב חלק ממנה במצב אחד וחלק במצב שני. לטענת אנשי טויוטה, אם תקפלו את המושב האחורי ותשימו את הרצפה במצב הנמוך – גם אופניים יכנסו פה. נבדוק בארץ. כיסוי תא המטען הוא מבד מתקפל, מה שמאפשר להרוויח בקלות עוד גובה לתא המטען מבלי לחפש מקום אחסון למדף. על המחירים של זה נדבר מיד.

טויוטה יאריס קרוס

נוחות נסיעה: עכבר העיר, עכבר הכפר

את היאריס קרוס פגשנו בבלגיה, והנהיגה הובילה אותנו לעיר בינונית בגודלה בשם לוון. אנחנו מכירים אותה בתור המקום שממנו מגיעות הבירות של סטלה ארטואה. תכל'ס, העיר נחמדה ונראה שתושביה לחוצי חניה כאילו הם לפחות חיים בניו-יורק או תל אביב. כך, בשניה שמתפנה לו מקום חניה, והוא היה קטנטן, הזדרזנו להסתער עליו. המימדים התאימו בול לקרוס והיא השתחלה אליו בקלות יוצאת דופן (בלי מערכת החניה האוטומטית). 

טויוטה יאריס קרוס

שדה הראיה הטוב, רדיוס הסיבוב הקטן וההגה הקל מאפשרים לה להתנייד בקלילות בעיר. גם תנוחת הישיבה טובה בנסיעה כזאת. רכב המבחן צויד, כאמור, בחישוקי 18 אינץ'. לצד מתלים שניחנו בריסון די בולט, חוויית הנסיעה העירונית קצת עסוקה מדי. יותר מדי שיבושים עוברים לתא הנוסעים ולמרות שהרכב לא מתרסק לתוך מהמורות הוא כן מרגיש עסוק יתר על המידה. לארץ יגיעו כאמור חישוקים קטנים יותר ואנחנו מקווים שזה יסייע לה.

הריסון מחזיר דיבידנדים כשיוצאים מחוץ לעיר. המכונית הקטנה מרגישה מאוד יציבה ומאוד צפויה בנסיעה בין עירונית, גם אם הקצב מהיר. גם כאן, שיבושים רציניים יעברו פנימה אך פה זה פחות מפריע. בידוד הרעשים טוב על כבישים איכותיים. רעשי הרוח לא מוגזמים אך רעשי הכביש במהירות גבוהה ועל משטחים רעים בהחלט עלולים להפריע. חלק מאותם רעשים מגיעים מתא המטען; נזכרנו בכיסוי הבד ושאלנו את עצמנו כמה מהרעשים היו נעלמים אם היה פה כיסוי רציני יותר.

טויוטה יאריס קרוס

יחידת הנעה: תכנית חסכון 

ליאריס אותן מערכות הנעה שפגשנו ביאריס. יש מנוע בנזין רגיל בנפח 1.5 ליטרים ובהספק של 125 כוחות סוס, ויש מערכת היברידית עם 116 כוחות סוס שמגיעים משילוב בין מנוע הבנזין לבין המנוע החשמלי. שתי המכוניות משודכות לתיבה אוטומטית רציפה. 

טויוטה יאריס קרוס

אנחנו נהגנו רק בגרסה ההיברידית ולכן נתייחס אליה. ככל שמדובר בחיסכון בדלק, המכונית באמת יוצאת דופן, אפילו בגרסה המוגבהת שלה. במבחן שלנו, שלא היה תובעני באופן חריג, היא עמדה על למעלה מ-20 ק"מ לליטר. תלחצו את הדוושה עד הרצפה ולא תראו את זה משתנה באופן דרמטי. בחלקים במבחן שניסינו ללחוץ (ולא היו הרבה הזדמנויות), ירדנו לכל היותר לאזור ה-18 ק"מ לליטר.

טויוטה יאריס קרוס

המנוע עצמו לא חלש אך הוא גם לא מעניק תחושה נמרצת במיוחד. הוא מתקדם בקצב טוב, צובר מהירות באופן מאוד ליניארי אך בשום שלב אין תחושה של מנוע גמיש מאוד ובטח שלא ביצועיסט. כרגיל, חלק מה-"אשם" מופנה לתיבת ההילוכים הרציפה. בניגוד לתיבות קודמות, למרות שהיא מתייצבת על סל"ד גבוה ורועש יחסית בהאצות חזקות, הטורים מטפסים ומתקבלת תחושה פחות מתאמצת ביחס לתיבות כאלו בדרך כלל.

טויוטה יאריס קרוס

התנהגות כביש: על הצד הבטוח

טויוטה יאריס קרוס מצוידת כאמור במתלים שניצבים על הצד היותר מרוסן ונוקשה של הסקאלה. המאפיין הזה מוביל לרכינה לא גדולה מדי. בנוסף, בטויוטה טענו שהם הקפידו להוריד את מרכז המאסה של הרכב. התוצאה היא מכונית שמתנהגת באופן מאוד צפוי, לא רוכנת יותר מדי, אלא אם ממש תנסו בכוח לזרוק אותה לסיבוב, והיא מגיבה טוב להפניה של ההגה לתוך העיקול. 

מהצד השני לא מדובר פה במכונית מהנה באופן יוצא דופן וזה גם ממש לא חשוב לרוב הרוכשים הפוטנציאליים. ההגה קצת קל ואיטי בתגובה, זה נפלא למשימות עירוניות אך פחות מבריק בכביש המפותל, השלדה נייטראלית והבלמים לא רעים.

טויוטה יאריס קרוס

סיכום: רכב מתבקש

טויוטה יאריס קרוס הוא בדיוק הרכב שלקוחות טויוטה מצפים לפגוש. הוא מציע את הגודל הנכון, עם המרווח הפנימי הנכון (לקטגוריה), תא מטען שימושי במיוחד, תנוחת ישיבה נכונה וכמובן מערכת הנעה היברידית שתהפוך אותה בקלות לאחת החסכוניות בקבוצה. 

כן, היא לא מכונית מושלמת. המרווח מאחור יכול היה להיות מעט יותר נדיב (וראינו מכוניות קטנות יותר שהצליחו במשימה, בפער קטן). בנוסף, הביצועים לא מסעירים ונוחות הנסיעה לא מושלמת – אבל כאן נמתין למבחנים בארץ עם חישוקים קטנים יותר. בכל פרמטר אחר מדובר יותר בעניין של טעם מאשר בנקודות ברורות לזכות או לחובה. 

עם לא פחות מ-6 גרסאות לבחירה, היאריס קרוס מצליחה להתפרס על טווח רחב של מחירים. הגרסה הזולה שלה מתומחרת מול הזולות שבקטגוריה ולעומת זאת היקרה כבר ניצבת קרוב קרוב לקטגוריה שמעליה. אין לנו ספק שהלקוחות הותיקים וגם לקוחות צעירים חדשים ישמחו לרכב פנאי בקטגוריה הזו שנושא את הסמל של טויוטה, מציע חוויה אורבנית מוצלחת וגם מפגין חיסכון שכזה. אבל איך היא לעומת המתחרות? בקרוב נפגוש אותה גם בארץ ונדע הרבה יותר. 

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה