מבחן השוואתי: קיה סלטוס מול סקודה קאמיק

קיה סלטוס מול סקודה קאמיק


מחפשים ג'יפון למשפחה? קיה סלטוס וסקודה קאמיק מוכנים להציע לא מעט כדי שתבחרו דווקא בהם



מאת: נועם ריין ואודי עציון, ידיעות אחרונות
צילומים: ניר בן זקן
 
קיה סלטוס, שהגיע לישראל לאחרונה, מצא את עצמו "בין הקטגוריות". מבחינת המימדים, הוא קטן במעט מרכבי פנאי קומפקטיים כמו סיאט אטקה וניסאן קשקאי, וגדול מרכבי פנאי קטנים כמו מיצובישי ASX או סוזוקי קרוסאובר. גם מבחינת התמחור הוא נמצא באמצע, אבל האמת היא שהפלפול הזה על הגדרת הקטגוריות אולי מעסיק את עורכי הקטלוג של iCar - אבל כנראה הרבה פחות מעניין את הלקוחות, שמקבלים כאן רכב פנאי שמתאים למשפחה במחיר נגיש, יחסית.
 
גם סקודה קאמיק נע בין הקטגוריות. במקרה שלו הוא מוגדר כאח הקטן של הקארוק ולכן די ברור שהוא משתייך לחבורת הג'יפונים הקטנים, אך הוא מתבסס על משפחתית קטנה (סקודה סקאלה) ובהתאם מציע שימושיות לא רעה בכלל. אז למי אכפת שהוא משתייך לקטגוריה של ה"קטנים"?

קיה סלטוס מול סקודה קאמיק
 
הקאמיק, שהרשים אותנו מאוד במבחנים השוואתיים שערכנו לו בעבר, פוגש כעת את קיה סלטוס למבחן השוואתי ראשון. שניהם התייצבו בגרסאות הבכירות שלהם, שמתומחרות באופן זהה (141,000 שקלים) ומציעות מתכון שונה למדי: הסלטוס מיועד לארה"ב ומשווק עם מנוע 2.0 ליטרים ותיבה רציפה, בעוד הקאמיק האירופי מצויד במנוע 1.5 ליטרים מוגדש ובתיבה כפולת מצמדים. ואלה ממש לא ההבדלים היחידים בין השניים. 
 
רגע לפני שמתחילים, נספר כי למבחן הצטרפה גם צלע שלישית, טויוטה קורולה כנציגתן של המשפחתיות המסורתיות (ראו בסוף הכתבה). האם היא מציעה תמורה עדיפה בתחומים מסויימים ובמחיר דומה?

קיה סלטוס מול סקודה קאמיק
 
עיצוב וסגנון
הקאמיק נראה לא רע, במיוחד בגרסת הסטייל הבכירה שנבחנה. הוא מציג כמה אלמנטים מודרניים כמו פנסי איתות דינאמיים, חישוקי סגסוגת נאים בקוטר "17, יחידות תאורה חזיתיות שמפוצלות לשתי קומות, פסי גגון ופגושים באפור שמדמים "מיגון גחון". אבל לקאמיק יש בעיה במקום אחר: הוא לא נראה מספיק גבוה ו"ג'יפי". הוא מתנשא לגובה של 155 ס"מ בלבד, ולפעמים מזכיר יותר משפחתית בתצורת סטיישן מאשר רכב פנאי. במיוחד כשמציבים אותו ליד הסלטוס.
 
 
הסלטוס גבוה מהקאמיק ב-8 ס"מ - לא מעט. גם הוא מצוייד במיגוני גחון מדומים, צמד פסי-נשיאה על הגג ואפילו בחצאיות שחורות, שמעניקות את האפקט הקשוח המתבקש. עומס הניקלים, המתכות המבריקות וקווי העיצוב המוחצנים יוצרים מראה לא הרמוני, יותר אסיאתי מאשר אירופאי, אך אף אחד לא יטעה - כאן מדובר ברכב פנאי.

קיה סלטוס מול סקודה קאמיק

בתא הנוסעים הסלטוס מציג סביבת נהג סולידית עם צבעים כהים וחומרים באיכות נמוכה מזו של הקאמיק. אמנם, בגרסת ה-EX יש לו מסך מולטימדיה נאה וגדול (10.25 אינץ'), אך התחושה בפנים פשוטה יחסית. הקאמיק לעומתו נראה מודרני ומרשים יותר. בגרסה הנבחנת הוא מציע שילוב צבעים בהירים, איכות חומרים מצוינת, לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגות מתחלפות ומסך מולטימדיה עם תצוגות צבעוניות ברזולוציה גבוהה.

לסיכום פרק העיצוב נרשם כאן שוויון, כאשר לסלטוס יתרון במראה החיצוני - בעוד הסקודה נהנה מעדיפות בתא הנוסעים.
 
 
אבזור ותפעול
גם לקאמיק וגם לסלטוס יש מפרטי אבזור לא רעים בכלל. שניהם מצוידים במערכות לכניסה והנעה ללא מפתח, מולטימדיה עם מצלמת רוורס ותמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, חיישני חניה ובקרת אקלים עם יציאות במושב האחורי.
 
הסלטוס מוסיף לרשימה הזו עוד כמה פריטים בסגנון "אמריקאי": ריפוד משולב עור, מושבים מחוממים, בלם יד חשמלי ואפילו הנעה בשלט רחוק.

קיה סלטוס - תא הנוסעים / צילום: רונן טופלברג
 
במפרט של הקאמיק, מנגד, יש לוח מחוונים דיגיטלי בעל שפע של תצוגות מתחלפות וטעינה אלחוטית לסלולארי, ובתוספת תשלום ניתן גם לקבל גג שמש פנוראמי גדול.
 
בתחום הבטיחות שני הג'יפונים מציעים רשימה נדיבה. הסלטוס מצויד ב-6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב וגם תזכורת להוצאת הילדים מהמושב האחורי, שמבוססת על זיהוי פתיחת הדלת בתחילת הנסיעה. הוא לא הועמד למבחני הריסוק האירופאיים, אבל זכה בציונים גבוהים במבחן האמריקאי.

סקודה קאמיק - תא הנוסעים
 
הסקודה, שכולל את כל המפרט שיש בסלטוס (למעט תזכורת הילדים) מציע בנוסף עוד 3 כריות אוויר נוספות, בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטחים מתים במראות הצד. הוא גם זכה ב-5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. שאפו.
 
בנוגע להנדסת האנוש היתרון הוא של הקיה. הכפתורים מסודרים בצורה ברורה והגיונית, המסך נוח לתפעול ויש כפתורים פיזיים כמעט לכל פעולה. בסקודה לעומת זאת הלכו לכיוון הסמארטפוני-טכנולוגי, עם לוח מחוונים דיגיטלי שיקשה על חלק מהמשתמשים והפעלה נרחבת במגע - כולל לחלק מהאפשרויות של מערכת המיזוג. פתחי האוורור ממוקמים בנקודה נמוכה מדי לטעמנו.

קיה סלטוס מול סקודה קאמיק
 
לסיכום הפרק, הסלטוס נהנה מיתרון ברור בהנדסת האנוש - אך לקאמיק יש יתרון ברור באבזור הבטיחות וגם כמה תוספות נחמדות לאבזור, שמעניקות תחושה מודרנית ועדכנית יותר.
 
 
שימושיות ומרווח
יתרון הגובה של הסלטוס בא לידי ביטוי גם בפרקטיקה. מושב הנהג שלו גבוה מזה של הקאמיק והוא גם גדול ורחב, אם כי פחות תומך בצידי הגוף. סביב הנהג ישנם תאי אחסון רבים וגם שקעי טעינה בכמות נדיבה. במושב האחורי מצפה הפתעה: ההסלטוס מעניק מרווח מצוין לשניים וגם שלושה יסתדרו כאן לא רע בכלל, הן במרווח לכתפיים והן במרווח לישבנים. תעלת ההינע קיימת אך היא נמוכה יחסית. המושב עצמו גבוה ונוח לישיבה, וקל לעגן בו מושבי בטיחות וילדים בתוכם, שכן מפתח הדלתות רחב ונוח. המושב האחורי בסלטוס מציע גם פתחי מיזוג ושקע 12 וולט, אך רק בגרסת ה-EX. 

קיה סלטוס מול סקודה קאמיק
 
הישיבה מאחורי ההגה של הסקודה נמוכה יותר, אך אנחנו אהבנו את תמיכת הצד הטובה של הכסא.  כמו בסקאלה, עליה מתבסס הקאמיק, גם כאן יש מרווח מצוין לשני נוסעים מאחור - אך המושב  עצמו נמוך יחסית ויהיה פחות נוח לישיבה ממושכת. על אף גג השמש הפנוראמי, מרווח הראש לגמרי לא רע. לשלושה יהיה כאן צפוף יותר מאשר בסלטוס. יושבי הקאמיק מאחור יהנו מפתחי מיזוג ומצמד שקעי USB מוקטנים (טייפ C). 
 
לסלטוס יתרון לא רק במושב האחורי אלא גם בתא המטען, עם נפח של 468 ליטרים לעומת 363 בלבד בסקודה. היתרון לא נשאר רק על הנייר: הבגאז' של הסלטוס גדול בפער לא מבוטל בהשוואה לקאמיק, ויאכלס בקלות ציוד משפחתי שכולל עגלה ומזוודה, למשל. מנגד, תא המטען של הקאמיק פחות גדול, אך מאובזר ברשתות לעיגון חפצים, ווי תליה, פנס נשלף ותאים נפרדים בדפנות.

קיה סלטוס מול סקודה קאמיק
 
לסיכום פרק השימושיות, היתרון הברור הוא של הקיה - עם תנוחת ישיבה גבוהה יותר, מושב אחורי מרווח מאוד ונפח תא מטען עדיף. לסקודה אמנם יש כמה פיצ'רים שימושיים בתוך תא המטען, אך הוא פחות מרווח מהסלטוס בכל פרמטר.
 
 
נוחות נסיעה
קיה סלטוס מציג סגנון אמריקאי ורך יחסית, לעומת הקאמיק האירופאי והמהודק יותר. על חלק מהכבישים העירוניים הסלטוס אכן נוח יותר ומיטיב לספוג את השיבושים הקטנים, אך ברוב המקרים הקאמיק היה נוח ממנו. הוא פחות מתנדנד לאחר מעבר על שיבושי כביש גדולים כמו פסי האטה, ומרגיש מרוסן ויציב יותר במהירויות בין עירוניות על כבישים לא איכותיים במיוחד, מקומות בהם הסלטוס זז יותר.
 
הסקודה גם עדיף בבידוד הרעשים: הוא לא שקט באופן אבסולוטי, אך היה עדיף על מתחרהו הקוריאני שבו הורגשו רעשי כביש נוכחים במהירות בין עירונית.

קיה סלטוס מול סקודה קאמיק
 
זה לא שהסלטוס לא נוח; במבחן הבודד שערכנו לו החאמנו לו על נוחות טובה יחסית ובפני עצמו הוא אכן נעים לנסיעה, אלא שהקאמיק עדיף עליו ומציג רמה גבוהה יותר של איכות נסיעה.
 
 
מנוע וביצועים
שני הג'יפונים שבמבחן מציגים יחידות הנעה שונות בתכלית. לסקודה קאמיק מנוע ותיק ומוכר, טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטרים עם 150 כ"ס ו-25.4 קג"מ, אשר משודך לתיבת DSG כפולת מצמדים בעלת 7 הילוכים. בסלטוס, לעומת זאת, אנחנו נתקלים בשילוב שעדיין לא פגשנו בדגמי קונצרן יונדאי-קיה: יש לו מנוע בנזין אטמוספרי (כלומר, ללא טורבו) בנפח 2.0 ליטרים, עם 149 כ"ס ו-18.3 קג"מ שמשודך לתיבת הילוכים רציפה. נתוני הביצועים על הנייר מצביעים על יתרון ברור לקאמיק, עם תאוצה של 8.4 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש לעומת 9.6 שניות בסלטוס.
 
ואכן, בזינוק הראשוני הצ'כי מרגיש חזק ומהיר יותר, הודות לזמינות המומנט בסל"ד נמוך והודות למשקל עצמי נמוך יותר. גם תיבת ההילוכים של הקאמיק מוסיפה לתחושת הזריזות עם החלפות הילוכים ברורות, מהירות ויעילות.

קיה סלטוס מול סקודה קאמיק
 
אבל בתאוצות ביניים ובעקיפות הסלטוס מפתיע ותופס את ההובלה, ומצליח להיות מהיר מהקאמיק כמעט בכל סיטואציה. האחריות לכך היא בעיקר על בורר מצבי הנהיגה שמצליח לשנות את מפת ניהול המנוע ולייצר תגובות מאוד מהירות במצב הנהיגה הספורטיבי. גם התיבה הרציפה של הסלטוס מגיבה במהירות והיא גם פועלת היטב בתנועה עירונית, אך כדרכן של תיבות מסוגה היא תורמת לרעש נוכח בתאוצה.
 
הקאמיק היה החסכוני מבין השניים, עם נתון של 12.8 ק"מ לליטר בשיוט לעומת 11.9 ק"מ לליטר לסלטוס באותם תנאים. בסיום יום המבחן עמדה הצריכה על 10.4 ק"מ לליטר בקאמיק ו-9.5 בסלטוס.

קיה סלטוס מול סקודה קאמיק
 
בפרק יחידות ההנעה הקרב היה צמוד מאוד. לסקודה יתרון מסוים בזריזות הראשונית, לקיה ביצועים עדיפים במהירות גבוהה יותר; לסלטוס תיבה מוצלחת יותר בתנאים עירוניים, בעוד התיבה של הקאמיק עדיפה בפעולה מאומצת. גם ההבדלים בצריכת הדלק לא יצרו שובר שוויון, כך שהניקוד מתחלק באופן זהה ושני הרכבים זוכים לציון גבוה.
 
 
התנהגות כביש
ג'יפונים מהסוג הזה לא אמורים להיות ספורטיביים במיוחד, אך גם לאחר הנמכת הציפיות - לקאמיק יש יכולת דינאמית גבוהה באופן משמעותי. יש לו אחיזת כביש מצוינת, רכינה מינימאלית בעיקולים הודות לגובה הנמוך יותר ולמתלים הנוקשים וגם ההיגוי שלו מדויק ויעיל. בסלטוס המתלים הרכים יוצרים רכינה מודגשת, והיעדר הריסון עלול להשפיע לרעה על האחיזה והשליטה ברכב בתמרוני חירום. בתנאי קיצון הסקודה הוא העדיף מבין השניים.
 

קיה סלטוס מול סקודה קאמיק
 
 
סיכום
הג'יפונים האלה אולי מתקשים למצוא את מקומם הטבעי בקטגוריות המוכרות, אך בקרב הצרכנים הם ימצאו את מקומם היטב. שניהם מציעים פתרון מצוין למשפחות, הן בהיבטים של פרקטיקה והן בשורת המחיר. הם עולים כמו ג'יפונים קטנים יותר, אבל מאפשרים שימושיות מצוינת - ולא רק.
 
קיה סלטוס נהנה מיתרון הגובה ומרגיש כמו רכב פנאי לכל דבר ועניין. הוא מרווח יותר, כולל תא מטען גדול ושימושי יותר, ונהנה מעדיפות מסוימת בביצועי המנוע ומהנדסת אנוש טובה יותר. גם בסעיפי האבזור, מערכות הבטיחות או הנוחות הוא בהחלט פוגש את הסטנדרט בקטגוריה, והוא יתאים במיוחד למשפחה ששמה בראש סדר העדיפויות את המרווח הפנימי, את נפח תא המטען ואת תנוחת הישיבה הגבוהה.
 
סקודה קאמיק, אחד הג'יפונים האיכותיים מסוגו כיום, אולי מעט פחות מרווח ופחות קשוח למראה - אבל הוא נהנה מתא נוסעים נאה ועדכני עם חומרים איכותיים יותר, הוא נוח יותר לנסיעה ומבודד רעשים מצוין, יש לו יחידת הנעה יעילה וחסכונית יותר (וחזקה מאוד בפני עצמה) והוא גם מצטיין בבטיחות, הן בהיבטים של אבזור הבטיחות והן בהיבטים של התנהגות הכביש. במי בוחרים? כרגיל, זו שאלה של סדרי עדיפויות.
 

 
האופציה המשפחתית: טויוטה קורולה
אם היינו עורכים את המבחן זה לפני שנתיים, כמעט כל משפחתית שהיתה מצטרפת אליו היתה מוכיחה את היתרונות הברורים שיש בתצורת הנוסעים הקלאסית. עד לאחרונה מרבית הג'יפונים סבלו משימושיות נמוכה יחסית ואיכויות נסיעה בינוניות, ורשמו הצלחה בעיקר בזכות המראה ומימד הגובה הבולט.

קיה סלטוס מול סקודה קאמיק
 
הפעם נדמה שרכבי הפנאי הצליחו סוף סוף לצמצם את הפער. הקורולה אמנם נהנית מנוחות נסיעה מצוינת, מהתנהגות כביש בטוחה בשל מרכז הכובד הנמוך וגם מצריכת דלק מעולה בזכות ההנעה ההיברידית, אך היא פחות מרווחת ושימושית מהג'יפונים, פחות מרשימה למראה ולא מצטיינת בתחומים כמו בידוד רעשים, איכות תא הנוסעים או האבזור. מי שיקנה את הסלטוס או הקאמיק במקומה של הקורולה כבר לא ידרש להקריב את איכות החיים על מזבח העיצוב.
 
ולמה בכל זאת לקנות רכב משפחתי? כי עם כל הכבוד לג'יפונים, הניסיון שלהם להיות רב-תכליתיים לא מאפשר להם להצטיין באף תחום באופן בלעדי, בעוד בעולם המשפחתיות יש לא מעט רכבים שיודעים להעניק תמורה נהדרת באספקטים מסוימים. רוצים חוויית נהיגה ספורטיבית? הונדה סיוויק, פורד פוקוס ST ליין או מאזדה 3 הן בחירה מצוינת. זקוקים לתא מטען ענק? בחרו במשפחתית בתצורת סטיישן. צריכים רכב מרווח למשפחה שיחסוך בצריכת הדלק? את המרווח של קורולה או איוניק עם הנעה היברידית לא תקבלו באף ג'יפון ברמת המחיר הזו.
 
למאמר זה התפרסמו 10 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. רכבים מענינים (לת)  

עהנחל,25.09.2020

2. עניין הביצועים מאוד..  מאוד מפתיע אותי. לקאמיק 1.5 ליטר תאוצה של 8.4 שנ...

שי,26.09.2020

3. ענין של טעם  לכאורה ההבדלים ביניהם מינורים שתיהם חזקים שתיהם מא...

נתי,26.09.2020

4. ל2  ההסבר הכי הגיוני זה שכנראה בקיה בגלל שיש מנוע אטמו...

ל2,27.09.2020

5. מבחן מוזר לא רואה את ההתאמה  חושב שהם פונים לאנשים שונים מאוד, עשיתי מבחן לסלטו...

מאור,27.09.2020

6. נמרוד  יצא לי לנהוג בשני הרכבים, באמת יופי של רכבים וגם ה...

זה שני רכבים מעולים,29.09.2020

7. קיה אקסיד  מעניין להששות בין פיג'ו 2008 קיה אקסיד וסקודה קאמי...

יור,29.09.2020

8. משפחות שאוהבות שופוני  משפחות שאוהבות פוזה ועדיין אין להם את הכסף לקנות א...

אוהד,29.09.2020

9. תגובה לחמש הם עולים אותו הדבר  אגב באתרים אחרים הסלטוס קיבל ציונים נמוכים, עקב אי...

סימקין,30.09.2020

10. רק אותי מפחידות תיבות רובוטיות?  לא יודע מה איתכם אבל אני נלחץ מתיבות רובוטיות ! או...

אלכס,29.03.2021
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים