מבחן השוואתי: יונדאי טוסון, פיג'ו 3008 וטויוטה ראב 4

מבחן רכבי פנאי


הדור החדש של יונדאי טוסון מגיע לישראל ומעלה את הרמה. סיבה מצוינת לעמת אותו במבחן השוואתי מול המתחרים



מאת: נועם ריין ואודי עציון, ידיעות אחרונות
צילומים: נועם ריין
השתתפו במבחן: טל אבן ואריק שניידר
 
יונדאי טוסון החדש הגיע לישראל, ומבחינתנו זו סיבה מצוינת למבחן השוואתי נוסף בקטגוריה הכי פופולארית של שוק הרכב הישראלי. על האהדה העצומה שרוכש הקהל הישראלי ליונדאי טוסון תעיד העובדה שקרוב ל-4,000 לקוחות הזמינו אותו (וגם שילמו מקדמה) בתוך שבועות בודדים, כאשר רובם עשו זאת עוד בטרם נחת הרכב בנמלי ישראל. המבטים שהוא מושך ברחוב אומרים דבר או שניים גם על המהפכה העיצובית שעברה יונדאי, תחת שרביטם של מעצבי העל פיטר שרייר ולוק דונקרוולקה.
 
את הטוסון החדש בחרנו לעמת מול פיג'ו 3008, ג'יפון שמבין דבר או שניים בעיצוב וכבר ניצח מעל דפים אלו לא מעט מבחנים השוואתיים, ומול טויוטה ראב 4, להיט מכירות נוסף שנהנה מביקוש עירני למרות מחירים לא נמוכים.

בנוסף, צירפנו למבחן גם את סובארו פורסטר – לא כמתחרה ישיר, כי יש הבדלים רבים בינו לבין המתחרים, אלא כתזכורת למקור שממנו הגיעו הג'יפונים. הפורסטר, שמצויד בהנעת 4X4 ומציע יכולות שטח לא מבוטלות, נהנה בשנה הנוכחית מעליה משמעותית במכירות, אולי בשל חזרה מסוימת של ישראלים לטיולי השטח כתחליף לטיולים בחו"ל. התייחסות אליו מופיעה בנפרד בסוף הכתבה.

מבחן ג'יפונים
 
כאשר הושק הטוסון הקודם, אי שם בסוף 2015, הוא נמכר במחיר התחלתי של 143,000 שקלים – נמוך ממחירה של איוניק משפחתית כיום. הגרסה הבכירה דאז טיפסה עד ל-168,000 שקלים, אך כיום המחיר מתחיל ב-160,000 שקלים עבור גרסת הכניסה של הטוסון המודרני, כאשר גרסת ה-Elite הבכירה שהתייצבה למבחן כבר עולה 192,000 שקלים. לא מעט עבור רכב שאמור לשמש אלטרנטיבה למשפחתית הקלאסית, אך לא שונה מטווח המחירים בהם נמכרים מרבית מתחריו הישירים.
 
מחירו של פיג'ו 3008 מתחיל כיום ב-155,000 שקלים לגרסה עם מנוע 1.2 ליטרים, ואל המבחן הוא התייצב בגרסת ה-1.6 ליטרים הבכירה, שעולה 190,000 שקלים; טויוטה ראב 4 יקר משניהם, עם מחיר כניסה של 183,000 שקלים שמגיע ל-193,000 שקלים בגרסת המבחן ומטפס עד ל-250,000 שקלים עבור הגרסה הבכירה, לפני הנעת פלאג-אין. לא שכל זה מפריע לרכבי הפנאי להימכר כאן כמו לחמניות חמות.
 

מבחן ג'יפונים
 
עיצוב וסגנון
הטוסון החדש נראה מוחצן ומרשים, אפילו בוטה, עם סבכת משולשים שמחביאה יחידות תאורה קטנות, זוויות יחודיות בדלתות, קורה אחורית שיוצרת מראה של "גג צף" ופנסים מחודדים מאחור. גם לפיג'ו מראה מושך, אם כי מתיחת הפנים האחרונה לא יצרה שינוי בולט למעט נגיעות קלות בגריל מלפנים. הוא נהנה ממראה מודרני והיי-טקי, כאשר בגרסה הבכירה מצטרפים גימורי כרום להשלמת ההופעה. לעומתם, הראב 4 מציג מראה קשוח יותר, מעין בייבי לנדקרוזר עם חזית אנכית, פלסטיקה שחורה וקווים ישרים וארוכים.

מבחן ג'יפונים
 
תא הנוסעים של הראב 4 הוא הפשוט מכולם עם גוונים כהים, לוח מחוונים עם תצוגת מחוגים סטטית וחומרים באיכות סבירה בלבד. 
 

לפיג'ו סביבת נהג בעלת מראה מתוחכם עם קריצות לעולמות הגיימינג: לוח המחוונים הדיגיטלי כולל תצוגות עשירות וממוקם מעל גלגל ההגה הקטנטן, הקונסולה המרכזית גבוהה ומעליה ישנה ידית הילוכים אלקטרונית ומסך המולטימדיה צף אבל מרגיש קטן יחסית. המסך הגדול שנוסף במתיחת הפנים לא הגיע ארצה, וחבל.
 
לעומת המראה המוחצן מבחוץ, תא הנוסעים של הטוסון מציג סגנון קלאסי יותר עם גוונים בהירים וחומרים איכותיים, כפתורי החלפת הילוכים, לוח מחוונים דיגיטלי נאה, גלגל הגה בעיצוב מקורי ומסך מולטימדיה שמשובץ בתוך משטח שחור ומבריק – נראה טוב באולם התצוגה, אבל צובר אבק וסימני אצבעות בחיים עצמם.
 

מבחן ג'יפונים
 
אבזור ותפעול
מפרט האבזור של טויוטה ראב 4 מצומצם מזה של מתחריו; את ההשלמות המתבקשות הוא מציע בגרסאות יקרות יותר. אך למרות זאת, גם בגרסה הנבחנת ("אקספיריינס") ניתן למצוא מסך 8 אינץ' עם תפעול ידידותי קישוריות סלולאר, בקרת אקלים עם יציאות מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, בלם יד חשמליף תאורת לד מלאה ודלת תא מטען חשמלית.

מבחן ג'יפונים
 
תא המטען של הטוסון אמנם נפתח ידנית, אך הוא כולל בנוסף גם מושבי עור עם כוונון חשמלי וחימום, גג שמש פנוראמי, טעינה אלחוטית לסלולארי ותאורת אווירה. המפרט של הפיג'ו דומה מאוד לזה של היונדאי, אך כאן הריפוד עשוי בד משולב עור, מצלמת החניה כוללת תצוגת "מבט על" ויש דלת תא מטען חשמלית עם פתיחה בהושטת רגל. נציין כי תפעול המערכות ב-3008 מסורבל בשל שימוש נרחב מדי במסך המגע. ביונדאי ובטויוטה המצב טוב בהרבה.

מבחן ג'יפונים
 
בתחום הבטיחות מציגים כולם מפרט נדיב, אך גם כאן הטויוטה מעט מאחור. לשלושתם בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו גלגלי, תיקון סטיה מנתיב, אורות גבוהים אוטומטיים וזיהוי תמרורים. הפיג'ו והיונדאי מציעים גם ניטור שטחים מתים במראות הצד, בעוד לטוסון יש גם זיהוי תנועה חוצה בצמתים, התרעת רכב חולף בפתיחת דלת והתרעה חשובה על שכחת ילד במושב האחורי. במבחן הריסוק האירופאי עדיין לא הספיקו לבחון את הטוסון. השניים האחרים זכו לציון מירבי של 5 כוכבים.
 
 
מבחן ג'יפונים

שימושיות ומרווח
טויוטה ראב 4 הוא הרכב הארוך והגבוה ביותר במבחן הזה, ובהתאם הוא מציע לא רק תחושה של נהיגה ברכב גדול ומאסיבי, אלא גם את המרווח הטוב ביותר כאן, לפחות לארבעה נוסעים. במפתיע, לשלושה נוסעים מאחור יהיה צפוף.
 
פיג'ו 3008, עם המימדים הקטנים ביותר, מפתיע ומציע את המרווח הטוב מכולם לשלישיית נוסעים מאחור. גם לשניים יש מרווח מספק כמובן, אם כי פחות נדיב משל האחרים. גם בפיג'ו וגם בטויוטה יש מושב קצר ונמוך יחסית מאחור, שיהיה פחות נוח לאורך זמן.

מבחן ג'יפונים
 
תנוחת הנהיגה בטוסון פחות גבוהה, אך מרגישה טבעית ונעימה מאוד. לשלושה נוסעים מאחור לא יהיה מרווח במיוחד, אך שני נוסעים שיחלקו את הספסל האחורי יהנו ממרווח מצוין לרגליים ולראש, וגם ממושב נוח מאוד ומשליטה נפרדת על הטמפרטורה. ברכבים האחרים יאלצו הילדים להסתדר עם הטמפרטורה שקבעו ההורים, ובכולם יהנו הנוסעים מאחור מצמד שקעי USB לטעינה.
 
תאי המטען של הטוסון והפיג'ו דומים מאוד במידותיהם, בעוד זה של הטויוטה גדול מהם משמעותית. 
 

מבחן ג'יפונים
 
נוחות נסיעה
טויוטה ראב 4 מיועד בעיקר לשוק האמריקאי, מציג כיול מתלים רך בהתאם. זה אומר שאת שיבושי הכביש הקטנים הוא עוד מצליח לספוג בצורה טובה, אך על רצף שיבושים או על פגמים גדולים ופסי האטה הוא נוטה לקפץ ולהתנדנד. גם מחוץ לעיר הוא ממשיך להתנועע על מתליו ולמעשה היה הרכב הכי פחות נוח במבחן.

מבחן ג'יפונים
 
לטוסון ולפיג'ו סגנון אירופאי-מהודק יותר, כאשר שניהם מעט מתקשים בטיפול בפגמי הכביש הקטנים, אך שומרים על ריסון גוף מוצלח רוב הזמן ולא מטלטלים את הנוסעים. ל-3008 יתרון קל בספיגת השיבושים במהירות נמוכה, והוא גם מרוסן ובוגר יותר על כבישים גליים במהירות בין עירונית. 

מבחן ג'יפונים
 
בכל הנוגע לבידוד הרעשים, היתרון הברור הוא של הפיג'ו, שמנטרל באופן כמעט מוחלט את רעשי הסביבה. בטוסון ישנם מעט רעשי כביש במהירות גבוהה ורעשי מתלים במהירות נמוכה, בעוד הראב 4 מבודד היטב את רעשי הכביש – אך רעשי המנוע חודרים באופן מוגזם בהאצה.
 
 
מנוע וביצועים
הטוסון וה-3008 מצוידים שניהם במנועי טורבו-בנזין בנפח 1,600 סמ"ק, עם הספק של 180 כ"ס. לטוסון יתרון קל במומנט והוא מצויד בתיבת 7 הילוכים כפולת מצמדים, לעומת תיבה אוטומטית-פלנטרית עם 8 הילוכים בפיג'ו. טויוטה ראב 4 מציע מתכון שונה בתכלית: הנעה היברידית שמבוססת על מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים ולצידו מנוע חשמלי. ההספק המשולב עומד על 218 כ"ס, ואילו הכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה.
 
המספרים שבקטלוג לא משקרים: הראב 4 הוא הרכב המהיר ביותר בחבורה, עם יתרון מעשי של חצי שניה בתאוצה ל-100 קמ"ש על פני הטוסון ופער של כמעט שניה מול הפיג'ו. אבל החיים הם לא אפס למאה, ובתנאי שגרה יחידת ההנעה של הטויוטה מתגלה כפחות מוצלחת. המעברים בין החשמל לבנזין מתבצעים בצורה מחוספסת וקולנית, התאוצות מלוות ברעש מתכתי והתחושה מתמאצת ולא בשרנית כמו במנועי הטורבו של שני המתחרים.

מבחן ג'יפונים
 
חטיבת הכוח של הפיג'ו מתנהלת בצורה נעימה, חלקה ושקטה בהרבה, כאשר רק תחת עומס הורגשו החלפות הילוכים גסות. גם ליונדאי יחידת הנעה מוצלחת מאוד, מעודנת יותר מזו של הדור הקודם וגם זריזה מאוד בהאצות ובעיקפות. תיבת ההילוכים כפולת המצמדים מתפקדת ללא דופי.
 
למרות שההנעה ההיברידית של הטויוטה לא מעניקה את חוויית החשמל השקטה והרגועה, בתחנת הדלק היא בהחלט באה לידי ביטוי. בשיוט בין עירוני מתון הראב 4 היה החסכוני מכולם בפער ברור, עם צריכה של 17.8 ק"מ לליטר. הפיג'ו השיג בתנאים דומים 13.5 ק"מ לליטר, בעוד הטוסון היה בזבזני יותר ורשם רק 12 ק"מ לליטר. בסוף המבחן המאומץ הצטמצמו הפערים: הטויוטה ירד ל-11.3 ק"מ לליטר, הפיג'ו נותר שני עם 9 ק"מ לליטר ואילו היונדאי הסתפק ב-8.1 ק"מ לליטר. 

מבחן ג'יפונים
 
אגב, לכל הרכבים במבחן יש פוטנציאל לחסכון משופר: לראב 4 יש גרסת פלאג-אין הייבריד יקרה, הפיג'ו מציע גם הוא גרסה כזו לצד גרסת דיזל זולה יותר, ואילו הטוסון אמור לקבל גרסה היברידית לקראת סוף השנה. יש תקווה.
 

מבחן ג'יפונים
 
התנהגות כביש
ג'יפונים הם לא מתכון מוצלח לחובבי נהיגה? את הכלל הזה לא סיפרו כנראה לפיג'ו 3008, שמציע יכולת דינאמית מפתיעה עם אחיזת כביש גבוהה ורכינה מינימאלית בעיקולים, שלדה מצוינת והיגוי חד ומהיר.

מבחן ג'יפונים
 
גם לטוסון יכולת גבוהה בין העיקולים, עם רכינה מורגשת יותר ומגבלות אחיזה ברורות, אך גם עם כניסה מהירה לפניות ותחושה נשלטת מאוד.
 
הטויוטה רחוק מהם כרחוק מיאמי ממינכן. אמנם, אחיזת הכביש שלו סבירה, אך הוא רוכן על מתליו הרכים, ההיגוי שלו מנותק, הבלמים ספוגיים ויש לו נטיה  ברורה לתת היגוי שנחתך באגרסיביות על ידי בקרת היציבות.
 

מבחן ג'יפונים
 
סיכום
אפשר להבין את מי שיבחר בטויוטה ראב 4: הוא הרכב החסכוני ביותר במבחן הזה, הוא מציע מרווח מצוין (לפחות לארבעה נוסעים) ויש לו גם תא מטען גדול. כבונוס, הוא נהנה עד היום משמירת הערך הטובה ביותר ולא נופתע אם כך יהיה המצב גם בעתיד. מנגד, התאכזבנו לגלות רמת נוחות בינונית לכל היותר, התנהגות כביש לא רהוטה, יחידת הנעה מחוספסת ואבזור מצומצם באופן משמעותי. בחישוב הכלכלי הטויוטה אולי משתלם, אבל התמורה כאן נמוכה יותר.
 
יונדאי טוסון החדש עדיף משמעותית בפרמטרים רבים. זה בא לידי ביטוי בכל מה שנוגע לעיצוב החיצוני ולתחושות בתא הנוסעים, שמרגיש מודרני ומרשים במיוחד, אבל לא רק. הטוסון גם מציע אבזור עשיר, רמת בטיחות גבוהה מאוד, מרווח פנימי טוב ויחידת הנעה נמרצת (שיכלה להיות חסכונית יותר). למרות נוחות לא מושלמת בעיר, הוא מתנהג ומרגיש כרכב אירופי לכל דבר ועניין. שאפו.
 
עיצוב מודרני הוא קלף חזק גם אצל המתחרה הצרפתי, וההחלטה בשאלת העיצוב היא עניין של טעם אישי. בהשוואה לצמד מתחריו, הפיג'ו מעט פחות זריז וגם הנדסת האנוש שלו לא מושלמת, אבל הוא מציג יתרונות ברורים בצריכת הדלק (בהשוואה ליונדאי) בבידוד הרעשים ובהתנהגות הכביש, והוא גם מעט יותר נוח ממתחריו ומעט יותר מרווח לשלושה נוסעים מאחור. כדאי גם לציין את העובדה המפתיעה, שאת הרושם המוצלח שלו הוא ממשיך להותיר גם 4 שנים לאחר השקתו, כשבמהלך התקופה הוא כמעט ולא השתנה. לא מובן מאליו.
 
מבחן ג'יפונים
 
שומר הגחלת / סובארו פורסטר

כדי להזכיר מאיפה כל הסיפור התחיל, צירפנו למבחן גם את סובארו פורסטר ששומר בקנאות על ההנעה הכפולה ויכולות השטח. מי בכלל זוכר שפעם אלה היו תנאים הכרחיים לכל SUV. הסובארו, בגרסת ה-X שנבחנה, עולה 190,000 שקלים – כמו יתר המתחרים כאן – אך מציע תמורה שונה בתכלית. מי שמחפש את חוויית העיצוב, המסכים הצבעוניים והביצועים המלוטשים עלול להתאכזב: האווירה בפורסטר תכליתית ועניינית, עם חומרים פשוטים יחסית, מחוגים כמו של פעם ומסך מולטימדיה קטן. המנוע הגדול משפיע יותר על צריכת הדלק מאשר על הביצועים, ואפילו פתחי מיזוג מאחור הם פינוק שנשמר כאן לגרסאות יקרות יותר.

אבל מי שמתמקד בתכל'ס, ימצא כאן תמורה יוצאת מהכלל: הפורסטר מציע מרווח מעולה למשפחה, אולי הטוב במבחן הזה, תא מטען גדול, נוחות נסיעה משובחת וגם בונוס לא מבוטל בדמותה של יכולת שטח מצוינת. בעולם שבו טיולים בחו"ל נראים כמו היסטוריה רחוקה וחופשה באילת עולה כמו משכורת ממוצעת, אפשר פשוט להכניס לתא המטען של הפורסטר אוהל מתקפל וכמה עצים למדורה, ולצאת עם המשפחה לטיול באחד מהמסלולים הרבים שיש בדרום או בצפון. קליטת סלולאר אמנם לא מובטחת, אבל החוויה לילדים עשויה להיות חזקה יותר דווקא באופליין.
 
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. דעה  אני מבין שמבין הרכבים העיקריים עליהם דיברה הכתבה, ...

אדם,30.05.2021

2. CX5  לוקח את כולם בקלילות

שמעון,03.06.2021

3. החלטה קלה וקשה  מנסיון, 3008 עולה על השניים האחרים בכל פרמטר. איכו...

סוחוי,09.06.2021

4. ביקורת אישית  בניקוד של מנוע וביצועים. שלושתם צריכים לקבל 4 כוכב...

לואי,16.06.2021
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים