בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

אלפא 159 TBi - מבחן רכב



הנאה מנהיגה תמיד הייתה האלפא-בי"ת של רכבי אלפא רומיאו. האם ה-159 בעלת מנוע הטורבו החדש תעמוד בציפיות? יצאנו לבדוק



מאת אורן דורי
 
פקק באיילון צפון. מכוניות עומדות מלפני, מאחורי ומצדדי - וגם אני הוא העומד. משחק מחבואים? אין שום סיכוי. לא כשאני נמצא בתוך אלפא רומיאו 159. חמש שנים לאחר השקתה, השכנים לפקק עדיין לוטשים מבטים במשפחתית הגדולה של אלפא. חמש שנים הן נצח במונחי עיצוב רכב, אבל אלפא רומיאו 159 עדיין נראית כמו אחת המכוניות המודרניות ביותר על הכביש. וברגע שהיא תפסיק להיראות מודרנית, ה-159 תתחיל מיד להיראות קלאסית. זה ברור כשמש. נכון שעל טעם וריח אין להתווכח, אבל מי שיטען כי ה-159 לא יפה הוא פשוט תתרן קטוע-לשון.

 

אלפא רומיאו 159, 1.8 ליטר טורבו-בנזין, ידנית, 234,900 שקל 

יתרונות

חסרונות

ביצועים וניהוג

מרווח מאחור

  בטיחות

צריכת דלק

  עיצוב

איכות הרכבה בתא הנוסעים

 

מי אוהב אותך?
 
מרי הצלמת נעלבת. היא יושבת על מושב הנוסע שלצידי והאלפא מפנה לה את העורף. מה לעשות - תא הנוסעים ב-159 ממורכז כולו אל הנהג. הקונסולה המרכזית, השעונים המעוצבים, הכל מופנה לאיש שמאחורי ההגה. מכונית לנהג כבר אמרנו? לא? אז נגיד עכשיו - אם יש לך נהג צמוד, הוא ישאר מובטל ברגע שתקנה אלפא 159.

 


 
ההתמקדות סביב הנהג נותנת את אותותיה גם בספסל האחורי. יושבי הספסל הלינו על בליטה בגב וכן על מרווח רגליים לא מרשים עבור מכונית מנהלים. מבחינה עיצובית, תא הנוסעים נראה נהדר, עם נגיעות איטלקיות קלאסיות בדיפוני הדלתות, במושבים ובמכוונים. איכות החומרים, לעומת זאת, גרמנית מאי-פעם. חסל סדר פלסטיקים זולים ונוקשים עם ניחוח של פירוקיית-לואיג'י להם הורגלנו מהאלפות הישנות. עם זאת, איכות ההרכבה עדיין לא משכנעת דיה.

 

אלפא רומיאו 159 - מבחן רכב
על טעם וריח אין להתווכח, אך מי שיטען כי ה-159 מכוערת הוא פשוט תתרן קטוע לשון / צילומים: מרי פרז

 

אלפא דוג
 
הסיבה (או התירוץ) לכך שהוצאנו אלפא רומיאו 159 למבחן ככה פתאום, שנתיים לפני שהיא מוחלפת בדגם אחר, נעוצה במנוע החדש שלה. 1,750 סמ"ק של צילינדרים מוגדשים טורבו. לנפח הזה יש משמעות היסטורית ענפה בדגמי עבר של אלפא. כעת הוא עושה קאמבק גם לאלפא רומיאו ג'ולייטה החדשה, ללנצ'יה דלתא הטרייה ולדגמים נוספים בקונצרן פיאט, תחת מגוון יחסי דחיסה והספקים שונים. במהדורת המנוע שהושתלה ב-159, הטורבו דוחק את הבוכנות לכדי 200 כוחות סוס עגולים. חשוב לא פחות הוא נתון המומנט המירבי, 32.6 קג"מ, הזמין כבר מסל"ד של 1,400 - מרחק ליטוף דוושה מסל"ד הסרק. הביצועים של ה-TBi טובים בהחלט - 7.7 שניות מאפס למאה לעומת 8.7 שניות באלפא 159 JTS עם מנוע ה-2.2 ליטרים הרגיל. על הכביש זה מתבטא ביותר מאשר סתם עוד שנייה או פחות שנייה של מיאוץ-דראג. ההבדל האמיתי לטובת ה-159 המוגדשת מורגש בתאוצות הביניים.
 
המנוע החדש יודע היטב להתנהג במתינות סובלנית בנסיעות מנהלתיות בין הסופר פארם לסופר מרקט. אבל כשמגיעים איתו לכבישים הריקים שליד הסופר לנד - האלפא מוכיחה את עצמה כמתקן הכי כיפי בסביבה. תיבת ההילוכים הידנית בעלת שישת המהלכים מתערבבת בקלות ומספקת בדיוק את הטאץ' הנכון. המנוע גמיש מאוד ומושך בששון במעלה הסל"ד, אם כי פוגש את מנתק ההצתה כבר בשלב מוקדם יחסית. אני שמח לבשר על התמחות אלפיסטית קלאסית שנשמרת גם הפעם - הפקת גרגורים מגרים אפילו ממנועים צנועי נפח.

 

אלפא רומיאו 159 - מבחן רכב
 
נאמר זאת כך: אלפא 159 TBi היא נמר מאולף. ההתנהגות שלה בטוחה, אפשר לשלוט בה ללא קושי גם עם שלט צהוב של "נהג חדש" על השמשה האחורית. רק ברגע שמגיעים לכבישים הנכונים ומתירים מעט את הרסן, מציעה ה-159 את אחת ההתנהגויות החדות והמהנות ביותר בקטגוריה. השלדה טובה, האחיזה מצוינת, הבלמים נשכניים ואפילו ההיגוי - נקודה כאובה במיוחד במכוניות מדורניות - מספק בסך הכל את מה שצריך. כיף לציין שהחדות לא פוגמת יותר מדי בנוחות הנסיעה. אלפא רומיאו 159 מגהצת באמפרים ללא קושי. עם זאת, כבישים משובשים יוציאו אותה משלוותה בסופו של דבר. פיוזים קצרים יש לאיטלקיות האלו. המושבים הקדמיים נוחים מאוד, אך תנוחת הנהיגה דורשת הסתגלות מסוימת.

 

המכונית בחסות סימונס
 
תשע כריות אוויר, לא פחות. אלפא 159 יותר מרופדת מאשר חדר בבית משוגעים. גם חמישה כוכבי בטיחות מלאים יש. מערכות ABS ו-ESP באות כסטנדרט, כמובן. נראה שמבחינת בטיחות אין לנו על מה להתלונן.
 
אז על מה כן נלין? צריכת הדלק אכזבה אותנו. 6.5 קילומטר בנזין לליטר זה כמעט כפול מהצריכה המוצהרת של היצרן. לא שבאמת ציפינו לקבל את ה-12.2 ק"מ לליטר הרשמיים תחת תנאי המבחן המאומצים שלנו, אבל נתון בסביבות ה-8-9 ק"מ היה מתקבל בהבנה גדולה יותר.

 

אלפא רומיאו 159 - מבחן רכב
 
בעוד שה-TBi יצאה לאוויר העולם לא מכבר, הרי שה-159 כדגם מתגלגלת בינינו כבר זמן לא מועט. איך היא מבחינת אמינות? יותר טוב ממה שאתם חושבים. פה ושם תקלות חשמל קלות, שם ופה בעיות בגיר הרובוטי שבלאו הכי אינו רלוונטי ל-TBi. בשורה התחתונה - כבר לא עושים אותן כמו פעם. וטוב שכך. ירידת הערך, לעומת זאת, עדיין תלולה בקרב כל מכונית הנושאת את אף-הנשר של אלפא.

 

אלפחורס
 
אלפא רומיאו 159 TBi אינה מתאימה לכל אחד. זה הגיר הידני, העיצוב המוחצן, אולי גם סטיגמות עתיקות על אמינות, שיגרמו לרבים מלקוחות הסגמנט לפסול את האיטלקייה על הסף. מצד שני, לקוחות שיחפשו משפחתית גדולה וספורט-אלגנטית אמיתית לא ימצאו חבילה טובה יותר מאשר 159 טורבו. הונדה אקורד 2.4 ליטר? יקרה, איטית ועממית מהאלפא. ב.מ.וו סדרה 3 או אינפיניטי G37? מצוינות, אך מתומחרות הרבה מעל ל-159. נראה שהאלפא משתייכת לקטגוריה מיוחדת: בלי הרבה ביקוש מחד, אך מאידך בלי היצע בכלל מעבר ל-159 TBi.
 

לדגמי אלפא רומיאו בישראל - אלפא רומיאו

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. כתב שיכנע  ברגע שהוא כתב: "כשמגיעים איתו לכבישים הריקים שליד ...

אולסי,10.10.2010

2. אין תחליף ל159 טורבו  מכל האלפות שהיו לי זו המוצלחת ביותר

עמוס,29.10.2011

3. סוג הנעה  אניאני לא מצליח להבין איך בכתבה שלמה על רכב לא מצו...

סוג הנעה,09.04.2014
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים