דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אודי S5 ספורטבק - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...



לא קל להסביר מי זו בדיוק אודי S5 ספורטבק, מה תפקידה בכוח ומה מיקומה בהיררכיית הדגמים העמוקה של אודי. היא נשענת על פלטפורמת ה-A4, שבעצמה מהווה מכונית מנהלים יוקרתית המבוססת על פולקסווגן פאסאט וסקודה סופרב; גרסת הקופה של ה-A4 היא כמובן ה-A5; הספורטבק מחזירה את צמד הדלתות שנעלם עם המעבר מה-A4 ל-A5, אך שומרת על עיצוב הקופה; ואילו ה-S5 הופכת את המכונית לספורטיבית, אם כי לא קיצונית כמו ה-RS5. אם התבלבלתם, נסכם זאת במילותיו של שוטף המכוניות בתחנת הדלק הצמודה למערכת iCar: "פשששש, איזה אוטו הבאת לנו היום..."

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: אודי S5 ספורטבק


אודי S5 ספורטבק, מנוע 3.0 ליטר, בנזין-טורבו, אוטומטית, 354 כ"ס, 556,800 שקל

יתרונות

חסרונות

ביצועי מנוע

מרווח מאחור

עיצוב

נוחות בעיר

אחיזת כביש

  לא מערבת נהג

אודי S5 ספורטבק

אז כן, אודי S5 ספורטבק היא מכונית מרשימה. מתוקף תפקידה כמכונית קופה-סדאן-יוקרתית-ספורטיבית, היא אכן אמורה להרשים בלא מעט תחומים: עיצוב, איכות, ביצועים, ניהוג ועוד. ואת כל זה היא צריכה לספק מבלי להתפשר על ערכים כמו נוחות ושימושיות. האם היא מצליחה, איך היא מסתדרת עם היומיום ואיפה היא בכל זאת מתפשרת - כל זאת ועוד בשורות שלפניכם.


עיצוב

היא נראית פשוט נהדר, הספורטבק, גם בצבע השחור שבדרך כלל מחביא את קווי העיצוב. החרטום יורד נמוך, מבליט את גריל הטרפז העצום שתחום בפנסי הלד הגדולים ונסגר מלמעלה עם 4 חיתוכים זוויתיים על מכסה המנוע.

מהצד האלמנט הבולט ביותר הוא הגג שיורד בשיפוע מתון כמעט עד לירכתיים, שם הוא פוגש זנבנב קצר של "כאילו סדאן", עם הגבהה דמויית ספוילר בקצהו. את החלק האחורי חותמת רביעיית אגזוזים ששוכנת בתוך דיפיוזר עם גימור כסוף.

תא הנוסעים של ה-S5 הוא פרשנות מאוד מוצלחת לסביבת הנהג האלגנטית של ה-A4 ויתר דגמי אודי מהדור הנוכחי. מצד אחד, יש לו את הקווים האלגנטיים והחומרים המשובחים שמעניקים לו את הנופך היוקרתי. מצד שני, יש כמה טאצ'ים ספורטיביים כמו ריפוד המעוינים המהמם, דוושות האלומיניום, הצביעה השחורה-משחור של הקורות והגג, משטחי הקרבון וגלגל ההגה הקטום (השניים האחרונים כחלק מחבילת האבזור האופציונלית).

אודי S5 ספורטבק

תא הנוסעים

וזה לא רק העיצוב שנותן את מימד היוקרה, אלא גם - ואולי בעיקר - האיכות והטכנולוגיה. ה-S5 ספורטבק בנויה ללא רבב. כל חלק יצוק מחומר משובח, נטוע במקומו ומקרין תחושה של מוצקות ועוצמה. גלגל ההגה הוא רק החלק האחרון בשרשרת האיכות הזו, והוא מרגיש פשוט נהדר.

מהבחינה הטכנולוגית, עוד לפני שמגיעים לרשימת האביזרים והמערכות, ה-S5 משדרת קידמה ופרפקציוניזם. תאורת הלד על הרצפה ובדלתות מחליפה צבעים לפי מצבי הנהיגה, או פשוט ניתנת להתאמה אישית; ידית ההילוכים היא למעשה ג'ויסטיק ענק שאינו משנה מקום כמו ידית הילוכים רגילה; הגלגלת ששולטת במערך המולטימדיה היא בעצמה משטח מגע שעליו ניתן לכתוב ספרות ואותיות (לשם מציאת אנשי קשר, למשל); גלגלת הווליום עשויה מתכת איכותית, משדרת "קליקיות" מדויקת בסיבוב וממוקמת בדיוק בנקודה הנכונה, ליד ידית ההילוכים. נוכל להמשיך ככה עוד שעות, אבל חייבים לקחת סיבוב על הרכב - עדיף בלילה - כדי להבין על מה מדובר.

אודי S5 ספורטבק

ואם כבר אביזרים, נספר בקצרה על המיטב: מושבי המעוינים לא רק יפים, אלא גם ניתנים לכוונון חשמלי בכל צורה, כולל תמיכת המותניים, ומציעים גם עיסוי. הם לא מציעים זכרונות, חימום או קירור - עניין שעשוי להיות קריטי בחודשי הקיץ ברכב כהה כל כך. יש ברכב גם את לוח המחוונים הוירטואלי היפהפה של אודי, שכולל מערכת ניווט בגרפיקה משובחת עם התראות להפחתת המהירות לקראת צומת או כיכר. מערכת מוצלחת, אך חסרה את הקישוריות האינטרנטית שמציעה Waze. יש גם חיישנים היקפיים עם מצלמה אחורית (ללא צילום עילי או חניה אוטומטית), תאורת לד מרהיבה, גג שמש חשמלי ובחבילת ה-Luxury גם מערכת שמע של Bang & Olufsen עם 19 רמקולים באיכות פשוט מדהימה. יש לה עוצמה אדירה, דיוק בטווחי צליל שונים ומיקוד ברמה גבוהה מאוד. פריט חובה לאוהבי המוזיקה.

אודי S5 ספורטבק

בתחום הבטיחות מציעה אודי S5 ספורטבק חבילה עשירה הכוללת בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית הכוללת סייען פקקים (המתחקה אחרי הרכב שמלפנים), תיקון סטיה מנתיב והתראת רכב בשטח מת במראות.

המושבים הקדמיים ב-S5 מעניקים נוחות טובה מאוד, הודות ליכולת לכוונן כמעט כל חלק שלהם בנפרד (למעט משענות הראש). היצע רחב של תאי אחסון משלים את החלק הפרקטי של סביבת הנהג, אך צריך לשים לב שהגג הנמוך מקשה מעט על הכניסה והיציאה מהרכב. מאחור זה הופך לעניין אקוטי ממש: כמעט כל נוסע שהתיישב ברכב ציין את העניין הזה כמשהו שהפריע לו, והדבר גם הקשה מאוד על חגירת פעוטות במושבי בטיחות. המרווח מאחור לא רע, אם כי לא מושלם. יש די מקום לברכי הנוסעים, גבוהי קומה יחושו קרבה גדולה לגג, ועל נוסע שלישי אין מה לדבר. אודי כמעט ולא השאירה לו מקום.

תא המטען יוצא נשכר מתצורת הספורטבק מחומשת הדלתות. דלת הבגאז' נפתחת (חשמלית) כלפי מעלה וחושפת חלל העמסה גדול ובעיקר מאוד נגיש. הוא גם מצויד בתאורות, ווים וכל מה שצריך.

אודי S5 ספורטבק

נוחות נסיעה

הדרך שבה שופטים את נוחות הנסיעה של ה-S5 תלויה מאוד בצורה שבה מסתכלים עליה: האם היא מכונית ספורט, או שמא מדובר בקופה יוקרתית עם טאצ' ספורטיבי? המתחרות שלה בחרו באופן ברור: ב.מ.וו 440 הלכה לכיוון היוקרה והנוחות, והשאירה את הספורטיביות לגרסת ה-M הקיצונית; מרצדס C43 מנסה קצת יותר להידמות לגרסת ה-C63 AMG, ומציגה אופי ספורטיבי. לאודי שלנו יש גם אחות מוקצנת, RS5 שמה, וה-S5 ללא ספק הולכת בדרכה - והיא עושה זאת עם חישוקי "19 ומתלים נוקשים למדי, מה שבהחלט משפיע על הנוחות, ולא לטובה.

זו מכונית קשה ונוקשה, עם מהלך מתלה קצר, כך שלמעט שיבושים קלים במיוחד - רוב המהמורות בעיר עוברות באופן ישיר לתא הנוסעים. היא כמובן מסרבת להתנדנד או לרכון על צידה, ועל כבישים מהירים זה ללא ספק מאפשר לה לגהץ את האספלט בנינוחות, אך גם כאן היא מתמודדת עם שיבושים בצורה לא מעודנת. מכיוון שאין אפשרות לרכוש אותה עם בולמים אדפטיביים, אלא רק עם אפשרות להקשחה נוספת של הבולם - קחו את העניין בחשבון וצאו לנסיעת מבחן ממושכת.

מבחינת בידוד הרעשים האודי מצטיינת, במיוחד במצב הנוחות - שבאופן משונה לא משפיע על הנוחות אבל מצמצם את רעשי המנוע. אבל עם מנוע כזה ומערכת שמע כזאת, מצאנו את עצמנו פעם אחר פעם מתלבטים בין המצב הדינאמי בבורר עם צליל מנוע נהדר, לבין מנוע במצב שקט ומערכת שמע בווליום מפוצץ איצטדיונים. שקט לא היה אצלנו בשום מצב.

אודי S5 ספורטבק

מנוע ותיבת הילוכים

ל-S5 ספורטבק יש מנוע נפלא, באמת. קשה שלא להתאהב בו. 3,000 סמ"ק נפחו, V6 מבנהו, 354 סוסים באמתחתו ו-51 קג"מ בזרועותיו. או במילים פשוטות: חתיכת מנוע אדיר, שמאיץ את ה-S5 ל-100 קמ"ש בתוך 4.7 שניות בלבד ועושה את זה בדרך הכי אלגנטית שיש.

המנוע הזה לא מתאמץ ולו לרגע. הוא חלק בצורה שלפעמים מתחילה לעצבן, מטיס את המחוג למעלה באדישות שיכולה להטריף. רק תלחצו על הדוושה והקמשי"ם יתחילו להיערם. הוא מאיץ ל-80 הראשונים באותה קלות שבה הוא מאיץ ל-80 שאחריהם, ועל פי פרסומים זרים - גם ל-80 שבאים בסוף. כמעט בלתי אפשרי לנהוג בו ולשמור על חוקי התנועה, והתקשינו למצוא מצב שבו היה צורך אמיתי בעוד כוח.

אבל לעזאזל, למה כל כך קל לו לעשות את זה? פעמים רבות מצאנו את עצמנו משוועים לאיזו כניסת טורבו אגרסיבית, לתאוצה ברוטאלית מהסוג ששובר את המפרקת. ה-S5 לא מייצרת דרמות מהסוג הזה. במקום המחוות האלימות היא פשוט טסה בקצב אדיר, מחליפה הילוכים כאילו היתה קלפנית מיומנת בקזינו ותמיד שומרת על ארשת פנים רגועה ורצינית.

תיבת 8 ההילוכים האוטומטית רק מוסיפה לתחושות האלו. היא פועלת ללא דופי, מחליפה הילוכים במהירות ומגיבה היטב לפקודות הדוושה.

מי שקצת מנסה לתת את הטאץ' המחוספס הוא הצליל, שבוקע מהרמקולים אבל דווקא משמש כדובר לא רע של יחידת ההנעה. יש לו את הגרגור האהוב של מכוניות ספורטיביות, שיעול קל שמזכיר בק-פייר בהחלפות הילוכים וצרידות שעושה נעים. אבל אם כבר הצליל מבוקר מחשב וניתן לבחירה באמצעות הבורר - היינו שמחים גם לאפשרות של צליל רועם הרבה יותר. בדגמי ה-RS אודי עושה זאת היטב, כאן זה קצת מעומעם.

במהלך הקטעים הרגועים של המבחן מדדנו ל-S5 צריכה שפויה לגמרי של 10 ק"מ לליטר. בתום הקטעים המאומצים, שהיו חלק משמעותי מהמבחן, נעצרה המדידה על 7.2 ק"מ לליטר.

אודי S5 ספורטבק

התנהגות כביש

ייתכן וזו מכונית הספורט האוטונומית הראשונה שבה נהגנו. ולא בגלל מערכות הבטיחות או הרדארים והמצלמות, אלא פשוט כי זו מכונית ספורט אדירה - שהופכת את הנהג למיותר. היכולת שלה גבוהה בצורה מעוררת השתאות, אבל המעורבות של הנהג בתהליכים שואפת לאפס. למעשה, כל נהג מתחיל יוכל להרגיש כמו שומאכר מאחורי ההגה של ה-S5. טוב? רע? נשאיר לכם להחליט את זה, אבל קודם נספר מה היא עושה ואיך.

הסיפור מתחיל, ולמעשה יכול גם להסתיים. באחיזת הכביש הפנומנאלית שלה. מערכת הקוואטרו של אודי מחלקת את הכוח בצורה עצמאית בין הגלגלים ודואגת שלעולם לא תיגמר האחיזה. לא משנה כמה מהר תיכנסו איתה לפניות, כמה חלקלק יהיה הכביש וכמה טעויות תבצעו במעבר מוקדם לגז - ה-S5 לופתת את הכביש ומסרבת להרפות.

אבל זה לא כל הסיפור, אחרת לא היה כל כך כיף מאחורי ההגה שלה. ה-S5 נהנית גם מ-Turn-In מצוין, צוללת לחדות אל תוך הפניות ומצליחה להרגיש קטנה וקלה בהרבה מכפי שהיא. וזאת כבר חתיכת חוויה. אם בגרסת הקופה התלוננו על כך שלעיתים, בכבישים צרים וטכניים במיוחד, נדרשת העברת משקל ברורה כדי להיכנס לפניה - הרי שכאן נדמה שהמצב אחר, אולי בגלל חלוקת המשקל השונה של תצורת הספורטבק שמניחה משקל רב יותר על החלק האחורי. ה-S5 מזנקת לתוך הפיתולים, ולא צריך יותר מרמז דק כדי שזה יקרה ומהר.

אודי S5 ספורטבק

ההגה מדויק ומהיר (אם כי איננו מתקשר), והיכולת שלה לחתוך אל תוך הפניה מרשימה כמעט כמו היכולת לצאת ממנה מוקדם ועם מצערת מלאה. כל זה מאפשר לייצר קצב מטורף לגמרי, ליישר פיתולים ולהעלים כל אתגר דינאמי שיקרה בדרככם. מנסיון, האומץ בדרך כלל נגמר הרבה לפני שמסתיימת האחיזה.

אבל, וזה אבל גדול, לנהג אין הרבה משמעות בחגיגה הזו. השלדה וההגה לא מעבירים לו את האינפורמציה הדרושה, והפקודות שלו - באמצעות ההגה והדוושות - כמעט ולא יכולות לשפר את מה שהמכונית עושה ממילא בצורה טובה כל כך. מי שמחפש לקחת חלק מהותי במעשה הנהיגה, או חלילה מפנטז על קצת היגוי יתר, ימצא סיפוק רב יותר מאחורי ההגה של ב.מ.וו סדרה 4 או שברולט קמארו, למשל. האודי נועדה למי שרוצה להיות הכי מהיר ומדויק בסביבה, וממש לא אכפת לו שהמכונית עשתה בשבילו את כל העבודה.

אודי S5 ספורטבק

סיכום

אודי S5 ספורטבק היא חוויה רב חושית. היא נראית נהדר מבחוץ ומבפנים, מאובזרת ויוקרתית, מהירה כמו שד ומצליחה לטפל בכל אתגר בדרך מבלי להתרגש או לשאול את הנהג לדעתו. בדרך כלל, כמעט בכל מצב, זה כיף לא נורמלי. לדעת שלמכונית שלך כמעט ואין מגבלות - מה צריך יותר?

ובכן, בשני סעיפים צריך לדעתנו קצת יותר. בתחום הנוחות היינו שמחים לראות אופי קצת יותר מרוכך, ולהשאיר את הקשיחות הבלתי מתפשרת לאודי RS5. בתחום הניהוג היינו רוצים באופן אישי קצת יותר מעורבות של הנהג, אבל כאן מדובר באמת בעניין של טעם. אם אתם מאלה שאוהבים לשייף עוד ועוד את יכולות הנהיגה והמכונית בשבילכם היא רק הכלי למטרה הזו, כנראה שאין לכם הרבה מה לחפש אצל אודי. היא יותר טובה מכם. אבל אם אתם מחפשים מכונית יוקרה ספורטיבית, שמצטיינת בכל תחום של יכולת דינאמית ומצליחה לטפל בקלילות בכל משימה שתציבו מולה, על כל כביש ובכל מהירות, לא תמצאו הרבה מכוניות טובות יותר מה-S5.

לדגמי אודי בישראל - אודי

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. לפעמים כתבי רכב חיים בסרט 
    נחום, 11-12-2017

    "האודי נועדה למי שרוצה להיות הכי מהיר ומדויק בסביבה, וממש לא אכפת לו שהמכונית עשתה בשבילו את כל העבודה."
    התשובה למה רוצה בעליה של אודי היא בכלל סיפור אנתרופולוגי-סוציאלי ב99% ומוטורי ב1% (הגזמתי לטובת המוטורי)
    עניין של רושם ולא של רמת הפידבק מההגה.

    סגור תגובה

חזור למעלה