דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אודי A1 (מתיחת פנים) - מבחן וידאו

Getting your Trinity Audio player ready...



אומרים שדברים טובים באים באריזות קטנות, ומכוניות יוקרה הן ללא ספק דבר טוב. אבל האם מכונית יוקרה היא לא האנטי-תזה המוחלטת למכונית קטנה? מסתבר שאודי ממש לא חושבים ככה, ומסתבר עוד יותר שקהל הצרכנים ממש מסכים איתם.

שלוש שנים אחרי שהוצגה, עברה אודי A1 מתיחת פנים שהפכה אותה לפחות עגלגלה וחמדמדה והביאה עימה גם מנוע משולש צילינדרים צנום בנפח 1.0 ליטר שמפיק 95 כ"ס בעזרתו האדיבה של מגדש טורבו. יצאנו לבדוק איך כל המתכון הזה עובד, חזרנו עם מסקנה ברורה ודעות חלוקות.

לדף הדגם בקטלוג iCar: אודי A1

אודי A1, טורבו-בנזין 1.0 ליטר, 95 כ"ס, DSG, החל מ-128,000 שקל

יתרונות

חסרונות

איכות חומרים
נוחות נסיעה

מבחר גרסאות
בידוד רעשים

עיצוב
אבזור


צפייה בתוכן אודי A1 (מתיחת פנים) - מבחן וידאו

עיצוב

למרות קוטנה של ה-A1, צוות העיצוב של אודי הצליח איכשהו לתחוב פנימה את כל הסממנים המחייבים של היצרנית. ל-A1 יש את הגריל הגדול והמשושה, הפנסים המתחדדים כלפי האמצע, והפנסים האחוריים הרחבים שהופכים אותה למזוהה עם המותג בין רגע ועם זאת מצליחים לא להיראות מאולצים או לא במקום.

מתיחת הפנים, שהביאה ל-A1 את הפנסים הקדמיים מה-S1, מצליחה להפוך את חזית המכונית לאגרסיבית וגברית יותר ומתאימה יותר לשפת העיצוב הנוכחית של המותג איפה שהקודמת סבלה לטעמנו מעגלגלות יתר. בשאר פרטי העיצוב נגעו המעצבים פחות, וזה מצויין, כי גם לפני מתיחת הפנים הפרופורציות והעיצוב הכללי היו נעימים מאוד לעין.

אודי A1
אודי A1. למרות הקוטן אי אפשר לטעות באשר לייחוס

תא הנוסעים

תא הנוסעים של אודי A1 ממשיך עם פילוסופיית העיצוב של תאי הנוסעים מהדור הקודם - כלומר אשכול הכפתורים ששולט על מערכת המולטימדיה נמצא על הדשבורד ולא על הקונסולה שבין המושבים, המסך המרכזי עדיין מציג את התמונה ברזולוציה פחות טובה מאלו הנוכחיים והקיפול שלו נעשה ידנית ולא חשמלית.

מעבר לנקודות האלו, תא הנוסעים מתכתב בצורה מצויינת עם שאר הדגמים של אאודי. איכות החומרים וההרכבה מצוינות והעיצוב נקי ועדין, ומלבד מספר נגיעות אלומיניום הפזורות ברחבי התא אפשר אפילו להגיד שהוא מעט משעמם. מאידך, בשום מקום בתא הנוסעים לא קיימת תחושה של חסכון, ההרגשה הכללית בתוך התא היא של מכונית יוקרה אמיתית שהתכווצה, ולא של פולקסווגן פאביה או סקודה איביזה שקיבלו דיפונים איכותיים יותר פה ושם.

אודי A1
אודי A1. מכונית יוקרה שהתכווצה ולא איביזה עם דיפונים נעימים

המרווח בתא הנוסעים, לפחות לשני הנוסעים שיושבים מלפנים, סביר עד טוב. המושבים קשיחים כמיטב המסורת הגרמנית ומספקים תמיכת צד ראויה, אולם מבנה משענת הגב פחות מוצלח ואי היכולת לכוון את משענת הראש גורם לכך שיש רווח בין הראש וחלקו העליון של הגב לבין גב המושב, וזה יכול להעיק אחרי נסיעות ארוכות.

המושב האחורי יתאים לשניים, ובגרסת ספורטבק בעלת חמש הדלתות אפילו אפשר להיכנס אליו מבלי לפגוע בפאסון, אך נוסעים בגובה ממוצע ומעלה ירגישו את הפדחת משתפשפת בקורות C בנסיעות ארוכות. על נוסע חמישי אין מה לדבר, בין היתר בגלל שה-A1 בכלל לא מתוכננת לשאת חמישה ומציעה רק 4 חגורות בטיחות.

אודי A1
אודי A1. לא השתחלנו אחורה לצלם, אז קבלו עוד תמונה של ההגה

תא המטען לא מרשים בגודלו, אך הדלת האחורית עצומה ומאפשרת מפתח גדול מאוד עם שפת הטענה שטוחה לחלוטין ונמוכה מאוד. כך שאמנם לא תוכלו להעמיס כאן הרבה דברים, אבל מה שכן תוכלו, תעמיסו בקלות יתרה. לא כל כך ברור אם אלו התקנות שדרשו זאת, אך אודי A1 מצויידת בזוג פנסי תאורה ואיתות אחורי נוסף מתחת לדלת תא המטען, מה שאומר שגם אם תעמדו איתה בצד הכביש עם תא מטען פתוח, לא תיעלמו מעיני הנהגים החולפים.

רשימת האבזור של ה-A1 היא התלונה הגדולה ביותר שלנו כלפיה, במיוחד לאור מחיר בסיסי שנושק למחירה של משפחתית עממית מאובזרת לעייפה. מלבד אותה מערכת MMI שכוללת דיבורית בלוטות', חריץ לכרטיס זכרון (במקום שקע USB), גימורי אלומינים בתוך הסלון ומערכת עצור וסע שמגיעה כחלק מהמנוע החדש ומדוממת אותו בעצירות, אין ממש על מה לספר בכל הנוגע לאבזור של הגרסה הבסיסית, וזה יותר ממעט מאכזב. על מנת לחפות על כך, מציעה אודי שפע גרסאות מנוע כאשר לכל אחת מהן רשימת אבזור מעט שונה ועליהן אפשר גם להוסיף חבילת אבזור נוספת, אבל אז המחיר מטפס ועשוי להגיע אל מעל ל-210 אלף שקלים (לא כולל ה-S1 שעולה עוד יותר).

אודי A1
אודי A1. תא המטען לא מאוד גדול אבל נוח לשימוש

נוחות נסיעה

אודי A1 נועדה להתנייד בעיר, ושם היא עושה עבודתה נאמנה. היא קלה מאוד לתמרון בזכות הגה קליל ורדיוס סיבוב קטנטן ושדה הראייה מצויין לכל הכיוונים למעט לאחור - שם המראה המרכזית לא מצליחה לכסות את כל שטח החלון האחורי.

אבל, וזה אבל לא ממש קטן, על כל כביש מלבד אלה האיכותיים ביותר, היא מרגישה עסוקה מדי על מתליה ומעבירה יותר מדי שיבושים אל תא הנוסעים ועשויה להפוך נסיעה ארוכה בעיר לפחות מתענוג.

מחוץ לעיר המצב לא משתפר בהרבה, ובסיס הגלגלים הקטן שהיה שותף מעולה בעיר, גורם ל-A1 לנוע ולזוע בהתאם לתוואי השיבושים על הכביש ולקפץ מעט במעבר על שיבושים רציניים יותר. גם בידוד הרעשים היה יכול להיות טוב יותר, עם רעשים מוחשיים למדי שחודרים את מעטפת הבידוד במהירויות תלת ספרתיות.

אודי A1
אודי A1. עושה עבודתה נאמנה בעיר

מנוע ותיבת הילוכים

אחד השינויים המשמעותיים ביותר במתיחת פנים התבצע מתחת לעור, כאן קיבלה אודי ש1 מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר המפיק בעזרת מגדש טורבו 95 כוחות סוס מכובדים גם אם לא מלהיבים יתר על המידה ו-16.3 קג"מ ראויים מאוד של מומנט. המנוע משודך לתיבת S-tronic רובוטית כפולת מצמדים, היא היא תיבת ה-DSG7 של חברת האם.

הדבר המרגיז ביותר, ובאמת שאין מילה אחרת לתאר את התחושה הזו, באשר למנוע הוא אותו נתון הספק. בסיאט איביזה מפיק בדיוק אותו מנוע 110 כוחות סוס שאולי לא הופכים אותה לטיל שיוט בין יבשתי אבל הם ללא ספק מספר הרבה יותר קל לעיכול. כל הסידור הזה גורם להרגשה שהיצרנית "רועה" את הלקוחות לכיוון גרסאות ה-1.4 ליטר שמפיקות 125 כוחות סוס שהרבה יותר יאים לסופר מיני הבכירה (גם אם בגרסתה הבסיסית) של הקונצרן.

אבל אם נשים את תאוריות הקשר בצד, נגלה שהמנוע הזה ממש (אבל ממש) לא חלש או חסר מחץ. שוב, נכון, הוא לא בדיוק "כל הכח שאי פעם תצטרכו" אבל לרוב השימושים היומיומיים הוא יספיק, גם אם לא "יותר מאשר יספיק". יחידת ההנעה של ה-A1 מכוילת כך שברגע הלחיצה על הדוושה, מתקבל פרץ מכובד של כוח ומתקבלת תחושה של רכב הרבה יותר חזק ממה שהוא באמת. הבעיה היא במהירויות גבוהות יותר, כאשר המנוע כבר נמצא "במצב עבודה", לחיצה נוספת של הדוושה לא מגייסת עוד הרבה סוסים לבקשת הנהג ומתקבלות תאוצות ביניים עצלות משהו.

תיבת ההילוכים עובדת יפה רוב הזמן, מעבירה הילוכים במהירות ובנעימות יחסית, אך סובלת מהיסוס קטן ביציאה מהמקום ובמהירויות גבוהות אינה ממהרת להוריד הילוכים כדי ליצר עקיפות, מה שגורם לכך שנדרשת לחיצה בריאה על דוושת התאוצה, ואז התיבה מורידה לא פעם שני הילוכים, דבר שבגלל אופיין של תיבות רובוטיות (גם אם כפולות מצמדים) לוקח לה הרבה זמן.

אודי A1
אודי A1. המנוע הקטן מרגיש יותר נמרץ מהמצופה

התנהגות כביש

אם המנוע היה הרמז הראשון לאופייה המתון של אודי A1 (לפחות בגרסת הבסיס), התנהגות הכביש היא החותם לכך. האחיזה טובה בזכות הגלגלים שנמצאים קרוב מאוד לפינות המרכב, ובסיס הגלגלים הקצרצר מביא ליכולת שינוי כיוון מעוררת התפעלות, אבל המנוע פשוט לא מספיק חזק כדי לעורר קצב דינמי. מה גם, שבגלל המחסור בכוח נאלצת תיבת ההילוכים להתרוצץ במורד ומעלה יחסי ההעברה ולחתוך לא פעם את ההנאה כשהיא מדלגת על הילוך וחושפת את אופייה הרובוטי.

יחד עם זאת, קשה להאמין שמישהו באמת חושב שגרסת הבסיס של מכונית סופר מיני - יוקרתית ככל שלא תהיה - מצפה לביצועים או התנהגות יוצאת דופן. הגרסאות הבכירות, זו עם מנוע ה-1.8 ליטר ועל אחת כמה וכמה ה-S1 עם 230 סוסיה והנעתה הכפולה, יכולות לספק בדיוק את היכולות האלה ומעבר לכך.

אודי A1
אודי A1. התנהגות הכביש לא מדרבנת נהיגה מהירה

סיכום

איך מסכמים מכונית שבכלל לא יודעים איך להגדיר? מי היא מכונית יוקרתית, מה היא אמורה לעשות? איך היא צריכה להתנהג ואילו ביצועים אנחנו רוצים שהיא תנפק? מסתבר שהבדיחה על היהודים והדעות שלהם תופסת גם כשמדברים על כתבי רכב. תשאל שניים את אותה שאלה ותקבל שלוש דעות.

מצד אחד, אודי A1 מפספסת את המטרה בלא מעט דברים. היא לא מספיק נוחה, לא מספיק מאובזרת ומבודדת, וגם לא מייצרת שום הילת "פרימיום" בתא הנוסעים. ואלו דברים שחלקנו ציפה לקבל ממכונית במחיר הזה, קל וחומר כזו שמציירת עצמה "יוקרתית".

מצד שני, היא גם עושה הרבה מאוד דברים טוב מאוד. היא איכותית, נעימה מאוד, מוצקה, המנועים מעולים ובגרסאות הבכירות גם נותנים אחלה ביצועים והתנהגות. היא גם מעוצבת בצורה שאינה מותירה מקום לספק באשר לייחוס המשפחתי שלה, ויוצרת הררים של רושם אצל הסובבים. אם הרושם טוב או לא, ואם היתרונות של ה-A1 עולים על חסרונותיה, תחליטו אתם.

לדגמי אודי בישראל - אודי

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה