דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שינויים בהרגלי הצריכה: כללי המשחק החדשים של שוק הרכב



לכאורה, מספרי המכירות של שוק הרכב הישראלי מצביעים על התנהלות שגרתית, עם שינויים קטנים לכאן ולכאן. בעשור האחרון נמכרו מדי שנה בממוצע 250,000 רכבים חדשים בישראל. בשנת 2020 המכירות היו נמוכות מהממוצע בשל משבר הקורונה, ב-2021 המכירות היו גבוהות יותר בשל שחרור הסגרים והחזרה החלקית לשגרה, ובסך הכל שתי השנים האלו יחד שמרו על הממוצע המוכר. גם 2022, עד כה, לא מראה סימנים לשינוי יוצא דופן במספרי המכירות.

אבל מתחת לפני השטח, שוק הרכב של ישראל בשנת 2022 מנפץ את כל כללי המשחק המוכרים. המחסור ברכבים חדשים, לעומת הביקושים שצמחו, הציב את המוכרים בעמדת כוח שמעולם לא היתה להם - ובהתאם החליש את כוחם של הקונים. השינוי הזה מתבטא בכמה הרגלים ותיקים שהשתנו.

אין ימי מכירות ומבצעים

לא צריך לנבור בארכיונים כדי למצוא את המודעות של היבואנים על ימי מכירות ומבצעים. בדרך כלל זה קרה פעמיים בשנה - סביב חודש נובמבר ובאיזור מאי-יוני, היו יוצאים היבואנים במבצעי מכירות לזמן מוגבל. בצ'מפיון מוטורס קראו לזה "מבצעי 72 שעות", בטויוטה זה היה "טויוטה טיים", ביונדאי בחרו במשחק המילים "Hyun-day", בשברולט זה נקרא 7Sale וגם אצל אחרים היו שמות קבועים לאותם מבצעים חוזרים ונשנים.

הנחות של אלפי ועשרות אלפי שקלים היו דבר שבשגרה עד לפני שנתיים וקצת, לצד הטבות כמו "100 אחוז מימון ללא ריבית" או "טרייד אין במחיר מחירון". וזה עוד לפני שדיברנו על ההנחות שניתן היה להשיג בהתמקחות עיקשת באולמות התצוגה. מכל זה לא נותר כמעט זכר: מדי פעם עוד ניתן למצוא מבצעי טרייד אין, אך לאור העובדה שכיום ניתן למכור משומשות במחיר גבוה בשוק החופשי - לא בטוח שמדובר בהטבה משתלמת במיוחד. המבצעים האחרונים שעוד נותרו מיועדים לקהלים מצומצמים כמו עמיתי "חבר" או מועדון "הוט", וגם במקרים האלו ההנחות קטנות משמעותית מאלו שהורגלנו לפגוש בעבר.

שינויים בהרגלי הצריכה: כללי המשחק החדשים של שוק הרכב

ערוצי ה"אפס קילומטר" התייבשו

עד לפני שנתיים-שלוש, ניתן היה להשיג את מרבית דגמי המיינסטרים בהנחות משמעותיות במסגרת עסקאות "אפס קילומטר". לרוב, המחירים בעסקאות אלו פשוט "הורידו קטגוריה" את מרבית הרכבים: מכוניות סופר מיני נמכרו ב-80-90 אלף שקלים, מחיר של מכונית מיני; מכוניות משפחתיות נמכרו ב-100-115 אלף שקלים, מחיר של סופר מיני; וגם על חלק מהג'יפונים הקומפקטיים ניתן היה לקבל הנחות של עשרות אלפי שקלים. כל זה בחסות ההיצע הענק שזרם לחברות הליסינג, שחלק ממנו יועד מלכתחילה למכירה לצרכן הפרטי באמצעות ערוצי האפס קילומטר.

כיום מספר הרכבים שמוצעים בערוצים אלו מצומצם מאוד. ההנחות, אם ישנן, נעות לרוב סביב ה-3,000-6,000 שקלים - סכום שכלל לא בטוח שמצדיק את "הוספת היד" - ורק במקרים נדירים איתרנו הנחות שמתקרבות ל-10,000 שקלים, על דגמים עם ביקוש נמוך יחסית.

אפס קילומטר מפרטי - ובמחיר גבוה

זוכרים את ימי ה"זכות לרכישת סובארו" משנות ה-80? אז כיום יבואני הרכב כבר לא מאפשרים לשנות את השם בהזמנת רכב, במטרה למנוע ספסרות, אך המחסור ברכבים חדשים יצר תופעה חדשה: אנשים שקונים רכב ומוכרים אותו מיד לאחר מכן, בלי שהרכב נסע כמעט. לפעמים עסקאות המכירה נסגרות עוד לפני הגעת הרכב לישראל, והעברת הבעלות מתבצעת מיד לאחר מכן. התופעה נפוצה בעיקר ברכבים חשמליים, שם המחסור זועק לשמים, אך קיימת גם ברכבים אחרים. מצאנו בלוחות מודעות של דגמים כמו סקודה קודיאק, קיה ספורטז', קופרה פורמנטור, יונדאי טוסון, טויוטה לנדקרוזר ואחרים, כולם מודל 2022 וכמעט ללא קילומטרים. המוכר - שכנראה מלכתחילה לא ממש רצה ברכב - רושם רווח של כמה אלפי שקלים בתוך זמן קצר, ואילו הקונה משלם את התוספת כ"עמלה לקיצור תורים".

שינויים בהרגלי הצריכה: כללי המשחק החדשים של שוק הרכב

עליית קרנו של היבוא המקביל

בעבר, היבואנים המקבילים נאלצו להתחרות עם היבואנים הישירים על שורת המחיר - וזה לא היה קל. היבואנים הותיקים והגדולים מבצעים הזמנות גדולות מהיצרנים ומקבלים מחירים מצוינים, בעוד היבואנים המקבילים נאלצים לקנות מגורם שלישי (שגם הוא צריך להרוויח). בצר להם, פנו אנשי היבוא המקביל בעיקר לדגמי נישה שאותם היבואנים הישירים פשוט לא שיווקו בישראל - דגמים כמו טויוטה סיינה, פורד מוסטנג, סקודה סופרב פלאג-אין ואחרים. כיום היבואנים המקבילים פשוט מייבאים כל רכב שניתן, מכיוון שכל מה שנוחת בישראל - נמכר בקלות. הם כבר לא נדרשים לתמחור אגרסיבי במיוחד או למפרט נדיב יותר, אלא פשוט למלאי זמין, מה שמושך אליהם לקוחות גם כאשר המחירים גבוהים.

שינויים בהרגלי הצריכה: כללי המשחק החדשים של שוק הרכב

פותחים הזמנות בלי חשבון

עד לא מזמן, יבואני הרכב ידעו שאם כבר הגיע לקוח לאולם התצוגה, שילם מקדמה של כמה אלפי שקלים ופתח הזמנה - הוא גם יקנה את הרכב. כיום זה ממש לא המצב. לקוחות רבים פותחים הזמנות אצל ארבעה או חמישה יבואני רכב, מתוך מטרה לרכוש את הרכב הראשון שיגיע. ומה קורה במידה ומבטלים את ההזמנה? המקדמה מוחזרת במלואה כמעט תמיד, מתוך הבנה שתמיד יבוא הקונה שישמח לקפוץ על המציאה. אבל זה גם יוצר כמה בעיות: היבואנים לא יכולים לדעת מה צבר ההזמנות האמיתי, והלקוחות לא יכולים לדעת מה זמן ההמתנה המשוער לרכב, שכן לפניהם ברשימה יש מזמינים פיקטיביים רבים, שכלל לא יקנו את הרכב.

שינויים בהרגלי הצריכה: כללי המשחק החדשים של שוק הרכב

הליסינג התייבש

חברות הליסינג היו רגילות "לחיות" על ההנחות שהעניקו להן יבואני הרכב. בזכות אותן הנחות ענק הן הצליחו לספק מחירים אטרקטיביים ללקוחות בפריסת תשלומים ארוכה, למכור רכבים בעסקאות "אפס קילומטר" ולתפעל ציי רכב גדולים עבור חברות שונות. במצב העניינים הנוכחי, הן נדחקות לתחתית סדר העדיפויות של יבואני הרכב. אם לקוחות פרטיים מתקשים להשיג רכבים חדשים בתוך זמן סביר, אצל חברות הליסינג המצב קשה הרבה יותר - עד כדי כך שחלקן מאריכות חוזי ליסינג לשנה רביעית ואפילו חמישית. עובדים חדשים שמצטרפים לחברות עם הסכמי ליסינג מקבלים לא פעם רכבים משומשים ישנים למשך חודשים ארוכים, בעוד הם משלמים על רכב חדש וממתינים לאספקה. עובדים שזקוקים לרכבי 7 מושבים לא מקבלים מענה כמעט בכלל, ורכבים שעוברים תאונות פחחות ממשיכים לעיתים לנסוע ללא תיקון, בשל המחסור ברכבים חלופיים. גם עובדים שמעוניינים לרכוש את רכב הליסינג שלהם בתום החוזה, פעולה שפעם זכתה לעידוד והנחה מטעם חברות הליסינג, מקבלים תשובה שלילית - שכן החברות זקוקות למלא גם את מגרשי היד השניה שהולכים ומתרוקנים.

שינויים בהרגלי הצריכה: כללי המשחק החדשים של שוק הרכב

כל חשמלית - סולד אאוט

כל מותג שמציע רכבים חשמליים, בין אם במותגים מבוססים כמו יונדאי או סקודה ובין אם מדובר במותגים סיניים חדשים, מחזיק ברשימות המתנה ארוכות במיוחד. דוגמאות? בבקשה: אם תזמינו היום, בחודש יוני 2022, את MG ZS או את יונדאי קונה החשמלי - תקבלו את הרכב רק בפברואר-מרץ 2023. טסלה מודל 3 בסיסית שתוזמן היום תסופק גם כן בתחילת השנה הבאה, וכך גם איווייז U5. יש רכבים שבכלל לא ניתן להזמין כעת, מכיוון שליבואן אין הערכה מבוססת לגבי מועד האספקה. זו גם הסיבה שבגללה רכבים חשמליים חדשים נמכרים בשוק הפרטי בעשרות אלפי שקלים מעל מחיריהם אצל היבואנים.

שינויים בהרגלי הצריכה: כללי המשחק החדשים של שוק הרכב

לא מוכנים לקבל הזמנות

גם אם אתם מוכנים להמתין חודשים ארוכים עד לקבלת הרכב החדש, יש לא מעט רכבים שפשוט לא תוכלו להזמין כעת. זה קורה בחשמליות כמו ג'ילי גיאומטרי C, יונדאי איוניק 5 או טויוטה Bz4X, שהמכירות שלה נעצרו לאחר ימים ספורים אחרי שכל המלאי לשנה הקרובה נחטף, אבל לא רק. אצל צ'מפיון מוטורס עצרו לפרקי זמן ארוכים את ההזמנות של פולקסווגן גולף, למשל; את סיאט לאון לא תוכלו להזמין גם אם תסכימו להמתנה ממושכת; בטויוטה הסירו מאתר האינטרנט ומאולמות התצוגה את היאריס, ומוכרים במקומה את היאריס קרוס, ואילו דלק מוטורס עצרה את ההזמנות של ב.מ.וו i4 ופורד ברונקו. הרשימה כנראה ארוכה יותר מזו שאנחנו מכירים.

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

לייעוץ מקצועי חינם: 072-33-44-806

מתחמי תוכן

  • ליסינג במקום לרכוש רכב, אפשר פשוט לעשות ליסינג. מה זה אומר אייקון ליסינג
  • ביטוח רכב כל מה שחשוב לדעת על ביטוח רכב. המלצות, טיפים ומדריכים אייקון ביטוח רכב
  • מימון לרכב רכישת רכב בתשלומים, מתי זה משתלם ומה חשוב לדעת אייקון מימון לרכב
  • רכב יד שניה כל מה שצריך לדעת ברכישת רכב משומש וממה צריך להזהר אייקון רכב יד שניה
  • טרייד אין מפתח תמורת מפתח: לשלם רק את ההפרש לרכב חדש יותר אייקון טרייד אין
  • בחר רכב
לפי דגם
או לפי קטגוריה
כפתור התקשרות מהירה לייעוץ לפני רכישת רכב
חזור למעלה