דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ראיון: גילי פריאנטה, מנהל חטיבת יונדאי

Getting your Trinity Audio player ready...


את מקומן ההיסטורי של סובארו ליאונה, מיצובישי סופר לנסר ומאזדה לנטיס תופסים בשנים האחרונות דגמי יונדאי השונים. המותג הקוריאני, שנמצא איתנו בסך הכל 20 שנה, התמקם בשנים האחרונות באופן קבוע בפסגת המכירות של השוק הישראלי - ובשנה האחרונה מכר לא פחות מ-31,376 מכוניות חדשות, שזה יותר ממה שמכרה יונדאי בצרפת, בשוויץ או בטורקיה, למשל. כדי להבין את העבודה שמאחורי המספרים המרשימים, פגשנו לראיון את גילי פריאנטה, שמכהן בשנתיים האחרונות בתפקיד מנהל חטיבת יונדאי ביבואנית כלמוביל.

2014 היתה שנת שיא של כל הזמנים במכירות רכב בישראל. איך אתה מסכם את השנה החולפת בשוק בכלל ואצלכם בפרט?
"2014 אכן היתה אחת השנים היותר טובות בשוק בכלל וליונדאי בפרט. היתה השנה תחרות גדולה של כל המותגים - ראינו יותר ויותר אירועי מכירות, הנחות ומבצעים. אתה פותח את העיתון, ורואה שכל מודעה שניה היא פרסום של רכב. לכן האתגר היה גדול. לשמחתי סיימנו את השנה כמובילי שוק עם מעל 31 אלף מסירות. זו היתה שנה מאוד מוצלחת".

איך אתה מסביר את כמות המכירות הזאת, לצד המחאה על יוקר המחיה?
"אני חושב שיש היום הרבה כלים שמאפשרים לצרכן לקנות רכב חדש. כל נושא המימון עלה מדרגה בצורה משמעותית, וקל מאוד לשים מקדמה מסוימת ואת היתר בתשלומים נוחים. יש גם הרבה פתרונות של טרייד אין שנותנים חלופה טובה למעבר לרכב חדש, ובסופו של דבר כשהלקוח שוקל אם לקנות משומש או חדש, ויש לו את האפשרות של חדש - זה מה שהוא בוחר".


יונדאי i35. עדיין חזקה במכירות / צילום: פז בר
מה יש לישראלים עם יונדאי, שאין לאף עם אחר בעולם כנראה?
"ראשית, יש עוד לא מעט מקומות בעולם שבהם יונדאי במקום הראשון. המותג הולך ותופס תאוצה. ברמה העולמית יונדאי צמחה ב-65% ב-5 השנים האחרונות, וזו תופעה שלא רואים בהרבה ענפים, בטח לא בענף הרכב. יונדאי סיימה את 2014 עם כמעט 5 מיליון רכבים בעולם. זה נובע מהצלחות בהרבה מאוד מדינות ויבשות שונות, ונשען על תשתית רחבה של מוצרים. הצרכן הישראלי אוהב את יונדאי בין היתר בגלל האפשרות למצוא את מה שהוא רוצה בכל סגמנט, והוא מעריך גם את העיצוב המיוחד בשנים האחרונות ואת האמינות הגבוהה".

עד כמה יונדאי מסתמכת על השוק המוסדי, ומה יקרה אם השוק הזה יחלש?

"כל יבואן ששואף להיות גדול ולהצליח - חייב לבסס חלק מהמכירות שלו לציי הרכב. יש חשיבות גדולה ליכולת להגיע לכמות גדולה של לקוחות בטווחי זמן מהירים, וגם מהבחינה של הנראות על הכביש, הנ"ל מקדם את המוצר לעיתים טוב יותר מפרסומת בטלוויזיה או בעיתון. ללקוחות ציי הרכב יש הרבה משקל והערכה ביונדאי כבר שנים ואני בטוח שכך גם יהיה בעתיד. כמו כן אנו בהחלט מזהים מגמה לפיה בשנים האחרונות אחוז ניכר מהמכירות מתבסס על לקוחות פרטיים".


גילי פריאנטה, מנהל חטיבת יונדאי / צילום: יח"צ

איך הושפעתם מהשינוי במיסוי הירוק?
"השינוי במס הירוק השפיע בצורה דרמטית, אבל בחרנו שלא לגלגל זאת לצרכן. העלינו מחירים רק בחלק מהדגמים ובצורה מתונה בהרבה מהעליה שספגנו. בכל מקום שבו נוצר פער קטן במחיר, יש לנו יתרונות ברורים בסגמנט הרלוונטי - אם תיקח למשל את ה-i35 בקטגוריית המשפחתיות, תמצא בה אלמנטים שקיימים ברכבי מנהלים. אני חושב שזה שווה את ההפרש הקטן במחיר".

ועליית המחירים משפיעה על המכירות?
"ינואר הוא לא חודש משקף, כי הוא מבטא את ההזמנות של דצמבר, אבל החל מפברואר כל השוק קצת התמתן. אין ירידה בנתח השוק של יונדאי, כי בסופו של יום עליית המחיר זניחה ביחס למחיר הרכב הכולל".

אנחנו היום בתקופה שבה האירו בשפל של 13 שנה, ומצד שני הדולר מזנק. אתם נהנים או מפסידים מזה?
"אנחנו קונים את הרכבים בדולר, אז אי אפשר להגיד שאנחנו נהנים מזה. למרות זאת, בשלב זה אין לנו כל כוונה כרגע להעלות שוב את המחירים. ומצד שני האתגר הוא להמשיך ולמכור בהצלחה".

מה צריך לקרות כדי שיונדאי i10 תמכור יותר מקיה פיקנטו?
"בסופו של דבר זה עניין של מחיר. ה-i10 אמנם עולה במחירון כמו פיקנטו, אבל השאלה היא מה מחיר המכירה של הרכב. מכרנו 6,000 יונדאי i10 ב-2014, ועיקר המסירות הן לשוק הפרטי - בעוד הפיקנטו נמצאת גם בציים".


יונדאי i10. נמכרת, אבל פחות מהפיקנטו / צילום: גלעד ארצי

ולמה יונדאי i20 החדשה כל כך יקרה?
"אני חושב שהדור החדש של ה-i20 משנה לגמרי את החוקים בקטגוריה. לא סתם הגדרנו אותו כרכב ששובר קטגוריה. הוא לא דומה לא לדור הקודם ולא למתחרים שלו בסגמנט . מבחינת בסיס הגלגלים הוא זהה ל-i25, והוא מתקרב ל-i30. זה רכב כמעט משפחתי, והוא לא סתם קיבל ביקורות מאוד טובות. כשמסתכלים על כל החבילה - המחיר הולם את התמורה".

אתה חושב שאנשים יהיו מוכנים לשלם עליו יותר מאשר על טויוטה יאריס, למשל?
"אני אספר לך אנקדוטה מבפנים: אחד החששות הכי גדולים שלנו היה איך לא לפגוע ב-i30 במסגרת השקת ה-i20. חששנו מקניבליזציה בתוך הבית. היא גם קרובה מאוד ל-i25 - ובעולם כמעט בשום מקום הן לא משווקות במקביל".

ולמה ה-i20 לא מאובזרת בסטנדרט שמקובל היום?
"בסך הכל רמת האבזור טובה מאד, אני מעריך שבהמשך הדרך נמשיך ונשדרג אותה".


יונדאי i20 החדשה / צילום: יונדאי

השקתם את ה-i20 עם אותו מנוע ואותה תיבת הילוכים כמו בדור הקודם. מתי נראה טכנולוגיה חדשה אצלכם בתחום הזה?
"לכל דבר יש יתרונות וחסרונות. המנועים הנוכחיים מפגינים אמינות גבוהה, ורמת התחזוקה שלהם הכי נוחה וזולה - וזה יתרון שלא הייתי מזלזל בו כל כך. הלקוח שרוכש את הרכב מסתכל על אמינות ונוחות נסיעה. עם זאת, ביונדאי עובדים על פיתוחים חדשים, ולקראת סוף השנה אולי נראה מנוע 1,000 סמ"ק טורבו, ואולי גם יגיע דגם 3 דלתות. בינתיים נרשמו כבר כמה מאות הזמנות, ונתחיל למסור רכבים עוד לפני חג הפסח".

יונדאי ix35 נמצא לקראת סוף חייו. יש סיכוי שבישורת האחרונה נראה גרסה שמתחרה בגרסת ה-1.6 של קיה ספורטז'?
"אנחנו לא רואים ירידה במכירות של ה-ix35, אלא להיפך - קיבלנו עכשיו מלאי חדש, אחרי תקופה של המתנה. באופן כללי הגישה של יונדאי בעולם היא לייצר פחות מהביקוש, ובמהלך השנים הלקוחות המתינו לדגם הזה - ועכשיו זה קצת מתאזן. אני לא רואה בזמן הקרוב את ה-ix35 הזה יורד לרמות מחיר של הספורטז' 1.6".

מתי יגיע הטוסון החדש? והאם תיצמדו לשם הזה או שתישארו עם המותג ix35?
"יונדאי טוסון זכה להצלחה בזמנו, והגדיר בעצם את סגמנט רכבי הפנאי שאנחנו מכירים היום. למדתי שלפעמים אנחנו מסתכלים על החלטות המגיעות מהיצרן והן נראות לנו תמוהות, אבל לאורך זמן הן מוכיחות את עצמן כמוצלחות. אני מעריך שניצמד לשם טוסון שהיצרן קבע. הייצור של הרכב בעולם מתחיל בסוף קיץ, וככל הנראה נפגוש אותו פה לקראת השנה הבאה".


יונדאי טוסון החדש, מחליפו של ה-ix35 / צילום: יונדאי

למרות ההיצע הרחב של יונדאי, יש לכם כמה חורים בהיצע - ג'יפון קטן, מיניוואן, מסחריות. האם תשלימו את החללים האלה?
"הייתי שמח שזה יקרה מחר בבוקר. אנחנו עובדים על זה במרץ, ויש כמה דברים שאני עוד מנוע מלדבר עליהם".

הכנסתם את מערכת המובילאיי ב-i30CW וב-i35. האם אתם מתכוונים להביא גם מערכות בטיחות מתקדמות יותר שיש ליצרן?
"מובילאיי היא דוגמה מצוינת לטכנולוגיה ישראלית שפרצה גבולות והצליחה בצורה יוצאת דופן. אנחנו מאוד בעד הכיוון של הוספת מערכות בטיחות ברכבים, ומעבר למכירות זה גם חשוב כערך. גם המודעות של הקהל לזה הולכת וגדלה. אני יכול להעריך שנראה את המוצר הזה גם ביתר הדגמים. כרגע מובילאיי הוא פתרון נהדר, ואני לא רואה כרגע שנביא מערכות אחרות של היצרן".

קיה הולכת חזק מאוד על שוק המוניות. אתם מעוניינים להיכנס לשם?
"הנושא הזה נבחן אצלנו כמה פעמים, אבל בשלב הזה אנחנו לא שם".

חוץ מהורדת מיסים, מה צריך לקרות כדי שמחירי הרכב בישראל ירדו?
"יש מגמה אצל הרבה יצרנים, וגם אצל יונדאי, של העלאת מחירי הרכבים. יונדאי כבר לא יצרן קטן שצריך להוכיח את עצמו, והמחירים מהיצרן מתעדכנים בהתאם. בפועל, מה שמוריד את המחירים זו התחרות. היום יש הרבה אירועי מכירות ומבצעים, ובסופו של דבר הצרכן נהנה. היכולת וכח הקנייה של הלקוח בשנים האחרונות רק עלו, ואנחנו רואים את זה בגידול של השוק. אני לא מדבר רק על מחיר המזומן של הרכב - יש גם פתרונות מימון וטרייד אין. כבר היום התחרות מגלמת במחיר הסופי, הריאלי, וזו תחרות מאוד גבוהה".


יונדאי סנטה פה / צילום: אסף בר-שי

יש חשש שיום אחד תתפוצץ לנו בועת המימון, כמו שקרה עם בועת המשכנתאות בארה"ב?
"אני לא חושב, כי מדובר בסכומים הרבה יותר קטנים, אבל צריך להיות ערים לזה. בגדול, הצרכן הישראלי חכם ויודע איך להתנהל עם הכסף שלו".

על כמה מכירות להערכתך יתייצב השוק ב-2015, ואיפה יונדאי תהיה בתוך זה?
"מוקדם עדיין לדעת. ינואר היה חודש מאוד חזק, כי הוא שילב רכישות של דצמבר. פברואר היה מתון יותר. אני חושב שזו תהיה שנה עם פחות מכירות מ-2014, אבל מוקדם להגיד כמה. יונדאי תמשיך לעבוד קשה כדי להמשיך ולגייס לקוחות. להוביל את השוק זו לא המטרה העיקרית שלנו - אבל אם זה יקרה, נשמח מאוד".


לדגמי יונדאי בישראל - יונדאי

למאמר זה התפרסמו 5 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה