דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פורום דן אנד ברדסטריט: ''הנזק מפקקי התנועה - 40 מיליארד שקל''

Getting your Trinity Audio player ready...

במה שאמור להפוך למסורת, כינסה חברת הדירוג הבינלאומית "דן אנד ברדסטריט" בפעם הראשונה את בכירי ענף הרכב והתחבורה לשולחן עגול של דיונים והחלפת עמדות. בדיונים השתתפו מנהלים של יבואניות רכב, חברות ליסינג, נציגי משרד האוצר ורשויות מקומיות ואפילו חברות תעופה, נמלים וספנות.

בין המשתתפים שררה הסכמה על כך שהמדינה צריכה להגביר משמעותית את ההשקעה בפתרונות תחבורה ציבורית, במענה לבעיית הגודש בכבישים ההולכת ומחמירה. "הנזק מהגודש בכבישים עומד כיום על כ-40 מיליארד שקל בשנה", העריך צח ברקי, סמנכ"ל בכיר באגף כלכלה, מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט. "זה נובע ממשך הזמן שאנשים משקיעים בנסיעות, זיהום האוויר, פריון העבודה נפגע ושעות הפנאי מצטמצמות, כך שזה מעיב על הצמיחה הפוטנציאלית בצריכה הפרטית, וזו בעיה שחייבים לפתור".

פורום דן אנד ברדסטריט

"ב-4 השנים האחרונות כמות כלי הרכב על הכבישים גדלה בכ-20% לעומת גידול של כ-8% בלבד באוכלוסיה וגידול של כ-7% באורך הכבישים. היום ישראל נחשבת למדינה עם צפיפות הכבישים הגבוהה ביותר ביחס למדינות אחרות ב-OECD".

"אנחנו היום חייבים כמעסיקים לתת מכוניות לעובדים - זו הפכה להיות הנורמה בגלל חברות ההייטק. זה דורש מאיתנו למצוא לכולם מקומות חניה וגם גורר הוצאות כבדות. למעשה, בגלל היעדר התחבורה הציבורית, אין לעובדים שלנו ברירה אחרת", התלונן משה מנו, יו"ר חברת מנו ספנות. "בעבר ניסו לצמצם את הגודש בכבישים על ידי יצוא מכוניות לחו"ל, אך מחירי הרכב בישראל והמס הגבוה הופכים את כל זה ללא משתלם", הוסיף.

"המדינה כיום מעודדת אחזקת רכב פרטי על ידי מתן החזרים על אחזקת רכב", אמרה מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב. "זה פשוט לא הגיוני. אנחנו חיים בבלוף שמעודד את השימוש ברכב. לפני שמדברים על עידוד תחבורה ציבורית, חייבים להפסיק לעודד את העובדים להשתמש ברכב הפרטי. זה לא יקרה על ידי העלאת המס אלא רק על ידי תמריצים".

מיטל להבי

"רכבת ישראל עמוסה, ולכן אין להם עניין לעודד שאטלים ופתרונות אחרים שיגידלו את כמות הנסיעות", הוסיפה להבי. "הרכב השיתופי הוא הפתרון למייל האחרון עד להגעה ליעד, אבל יש צורך בסל של פתרונות משלימים שיקיפו את כל צרכי התחבורה".

"אנחנו מזהים ירידה בשימוש ברכב הפרטי במרכזי הערים", הדגיש גיל לייזר, מנכ"ל חברת Car2Go. "בעיות החניה והצפיפות מושכות יותר ויותר אנשים לכיוון הרכב השיתופי. את הרכב הראשון יהיה קשה להחליף, אבל תחבורה שיתופית נוחה תאפשר לוותר על הרכב השני והשלישי, עם פתרונות זולים יותר".

מוני בר, מנכ"ל באדג'ט ישראל, העריך כי למרות הצפיפות בכבישים, כמות המכוניות על כבישי ישראל רק תלך ותעלה. "רמת המינוע פה נמוכה - יש כאן בערך 350 כלי רכב לאלף איש, לעומת 650 כלי רכב באירופה. כל עוד אין אלטרנטיבה דומיננטית של תחבורה ציבורית, אנחנו עדיין לא קרובים לאבד את הרכב הפרטי".

דני שביט מנכ"ל היבואנית לובינסקי, היה בדעה דומה. "לא יהיו כאן פחות מכוניות. רמת המינוע רק תגדל, כי אין אלטרנטיבה. אין תחבורה ציבורית. אני לא רואה מישהו מהפריפריה הקרובה מסוגל להגיע בתחבורה ציבורית לעבודה. צריך להעביר את פיתוח התשתיות לקבלנים סינים ואז זה אולי יעבוד. גם כאשר תהיה תחבורה ציבורית יעילה, עדיין יהיה צורך ברכב פרטי לשימושים שונים בשעות הפנאי - ואת זה צריך לעודד".

דני שביט

שי דהן, מנכ"ל אלדן, היה סקפטי בנוגע להיתכנות של התחבורה השיתופית. "אני רואה מידי בוקר את פקקי התנועה באיילון, וכולם נוסעים לבד ברכב. בפועל כולם רוצים שלא יהיו פקקים, אבל מעדיפים שאחרים ימצאו אלטרנטיבות שיתופיתו והם ימשיכו להיות לבד באוטו. כולם רוצים את הפרטיות שלהם".

אורי להב, מנכ"ל סמל"ת, הסכים עם הטענה. "אף אחד מאיתנו לא רוצה לנסוע ברכב עם מישהו שהוא לא מכיר. זה פחות נוח. יש מגבלות ברכב שיתופי וגם רכב אוטונומי, ולכן זה לא יפתור את הבעיה. אולי הרכב האוטונומי יחליף את המונית שמסיעה אותי, אבל לא ארצה לחלוק אותו עם עוד מישהו".

"אני חושב שבדור הבא יש סיכוי לחנך את הקהל למציאות שונה", הוסיף להב. "הילדים של היום גדלים לתודעה אחרת, אבל אם לא יקרו שינויים רגולטוריים ושינויים בתשתיות - המציאות לא תשתנה. כמות הרכבים עולה כי הרגולציה והתשתיות לא נותנות אלטרנטיבה. זה חייב להתחיל  מראיה של משרדים ממשלתים. כבר הרבה שנים שהממשלה הזו לא מתחלפת. העובדה שיש את אותו שר תחבורה כבר הרבה שנים היתה יכולה להיות הזדמנות לשינוי אמיתי, אבל אין אסטרטגיה. אף אחד לא ראה בנו, יבואני הרכב, שותפים לפתרון הבעיה. אנחנו חלק מעולם התחבורה וחלק מהפיתרון ומשרד התחבורה לא ניצל זאת".

אורי להב

אורן אלעזרא מנכ"ל אלבר, אמר כי "צריך פיתרון אחד כולל. תחבורה ציבורית ותמריץ דרך מיסוי. מה שעובד בעולם כמו תחבורה שיתופית פחות יעבוד בישראל. זה קשור לכך שאנחנו כעם אוהבים להחזיק בבעלות על משהו, כמו שאנחנו חייבים להחזיק דירה למרות שאין ערך כלכלי לכך".

מלבד הסכמה כללית על הצורך בשדרוג התחבורה הציבורית, לא יצאו מהפורום מסקנות מעשיות. הצעה מעניינת יותר הגיעה מכיוונו של ניר דגן, מנכ"ל קבוצת ארקיע: "תחבורה ציבורית בתוך המדינה יכולה להיות גם באוויר. עם קווים יעילים של תעופה, אדם יכול לגור בראש פינה ולעבוד בתל אביב. אבל מדינת ישראל הולכת לסגור את שדה דב, ואין מדינה בעולם עושה את השטות הזו, ועוד לטובת נדל"ן. צריך להשתמש באוויר כדי להגדיל תשתיות".


צילומים: ניב קנטור, פלג אלקלעי, ליאת מנדל

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה