דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

עובדים עלינו באוזניים: מהיכן מגיע צליל המנוע?

Getting your Trinity Audio player ready...

אתם שולפים את הסמארטפון, אפליקציית מצלמה, מכוונים ו… קליק! רגע, ברור שאין שום תריס בסמארטפון, כמו במצלמה מקצועית מפעם, ושצליל סגירת התריס הוא סתם קובץ סאונד בטלפון, נכון? וצלצול הפעמון בדלת הכניסה, אתם יודעים שכמעט תמיד זה צליל דיגיטלי שמדמה פעמון, נכון? ואתם יודעים שהמואזין שנשמע מהרמקולים של הכפר הערבי, גם הוא הרבה פעמים מוקלט…

אז כמה יפתיע אתכם שצלילי המנוע הנפלאים שאתם שומעים במכונית מגיעים לפעמים מהרמקולים? רגע, מה?

סמארט עם רמקולים

לפני מספר חודשים נאלצתי לשרך את עצמי לארץ המכתשים בנגב ארצנו, בב.מ.וו i8, מכונית הספורט ההיברידית, עם דלתות כנפי השחף שתקעו כל כך הרבה צווארים שחדלתי מלספור. בעבודתי המפרכת נדרשתי לבדוק את הב.מ.וו על הקצה ועל כן פרצתי בדהירה בין עיקולי המכתש הגדול. אחיזת הכביש היתה מצוינת, עברתי את שיא הסיבוב ולחצתי בנחישות על דוושת ההאצה. כיאה למכונית ספורט של ב.מ.וו, מהירה עד שערורייה, נשמעו צלילי מנוע נפלאים ובשרניים.

פה חשדתי.

ב.מ.וו i8

כי מתחת למכסה מנוע הבנזין, שנמצא מאחורי הנוסעים דווקא, לא מסתתר מנוע V8 עצום, וגם לא V6 טכנולוגי. יש שם בסך הכל טורבו-בנזין 1.5 ליטר. הוא לא עושה קולות כאלה (עיקר הכוח ברכב הזה מגיע מצמד מנועי החשמל, מלפנים ומאחור, והם חרישיים הרבה יותר ממכונת גילוח חשמלית).

מהיכן, אם כך, מגיעים הצלילים? מטבע הדברים, בב.מ.וו לא יספרו לכם מה באמת קורה שם, אבל לפי השמועות הצלילים הללו מגיעים מקבצים דיגיטליים שמושמעים לנהג או לנהגת באמצעות רמקולים. אנשי סאונד, הנדסה ותוכנה מקליטים צלילי מנוע אמיתיים ומעבדים אותם כך שיגיבו בהתאם למהירות הנסיעה, ההילוך וקצב הסל"ד. סחטתם את הגז? תהנו מצלילים קסומים, בלי להפריע לעוברים ושבים ותפוסי צווארים.

זה קורה, אגב, לא רק ב-i8. אומרים שהשיטה הזו מופעלת גם בדגמי ספורט אחרים של ב.מ.וו כולל (יושבים?) ה-M5 האימתנית. ולא רק בב.מ.וו: לפי דיווח של הוושינגטון פוסט, פולקסווגן (ע"ע רכיב ההטעיה של 'דיזל גייט') משתמש גם הוא במערכת כזו לחיפושית טורבו, לגולף GTI (!) ובדיווחים אחרים עולה גם השם של אודי, החברה שמגישה פתחי אגזוז חטובים שאינם פתחי אגזוז כלל. 

אודי RS7

רק גרמנים בסיפור? לא ולא. פורד, ככל הנראה, נעזרת בשיטה קרובה לפנק נהגים מצ'ואיסטים בטנדרי הענק שלהם, F150, ולא מסתפקים בזה, אלא משדרגים באמצעים דיגיטליים את הצליל של מכונית הקאלט שלהם, מוסטנג. לא פחות ולא יותר. מדווחים כי גם רנו, בדגמי ספורט, פועל בשיטה דומה (R-Sound). הטעיה פושעת או הדמיה לגיטימית?

יש כאלה שהולכים על טכניקות שאפשר לראות בהן לגיטימיות יותר. פורשה, למשל, רוצים ככל הנראה להעצים את חוויות הסאונד של נהגי מכוניות הכביש שלהם (בוקסטר, 911, קיימאן), אבל במקום להשתיל הקלטות, הם מהנדסים את מערכת הפליטה והמרכבים שלהם כך שצלילי המנוע יועצמו כשהם עוברים אל תא הנהג המאושר והנוסע המבוהל.

שיטות דומות, של העצמה מכאנית של צלילי המנוע, אפשר כנראה לפגוש במכוניות ספורט נוספות ובהן סובארו BRZ והתאומה שלה טויוטה GT86, וכן בקרובת משפחתה הרחוקה, לקסוס LC המופלאה, שבה הצלילים עוברים לאוזני הנוסעים באמצעות צינורות ייעודיים.

לקסוס LC

אם נרחיב את המבט שלנו על העצמה של צלילי מכוניות, נמצא שם שתי קטגוריות נוספות. הצעירה יחסית היא זו של המכוניות ההיברידיות והחשמליות, שזוכות לצלילים, לרוב אלקטרונים ומעט חייזריים, כדי שהולכי הרגל ישמעו אותם ויזהרו.

הקטגוריה השנייה קרובה יותר לנושא הכתבה והיא תכנון האגזוזים עצמם כך שיישמעו בשרניים יותר. אגזוזים כבר מזמן אינם מסתפקים במילוי תפקידם הנאמן, לפנות את פליטות הרכב בבטחה אל פרצופי עוברי הדרך מאחור. מזה שנים יצרני רכב, בעיקר רכבי ספורט ושטח חווייתיים, אלו שקונים אותם לא כדי להגיע ממקום למקום, אלא כדי ליהנות מהדרך ומהעוצמות, משקיעים מחשבה רבה בפיתוח האגזוזים כך שייראו נהדר ויישמעו נפלא. 

צליל מנוע רכב חשמלי

האם תכנון אגזוזים כך שיישמעו טוב יותר לגיטימי? והעצמת הצליל לתאי הנוסעים? והקלטה של אגזוזים אחרים והשמעה במקביל ללחיצה על הדוושה, כדי לחפות על מנועים יעילים וגם שקטים יותר, לגיטימי? לא לגיטימי? נשאיר את זה לשולחן השבת המשפחתי, או לרחבת הטיפולים לצד מסלול המירוצים.

ולסיום, האם גם אתם יכולים לשפר בעצמכם את צלילל המנוע שלכם? ברור! הנה דרך תמימה וטבעית לחלוטין. באמת, בשביל מה צריך מהנדסים יקרים? תודו לנו אחר כך.

צפייה בתוכן עובדים עלינו באוזניים: מהיכן מגיע צליל המנוע?



למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה