דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

משפחתיות או לא להיות: על השינויים בקטגוריית המשפחתיות

Getting your Trinity Audio player ready...



עד לפני תקופה לא ארוכה, שוק המכוניות המשפחתיות בישראל היה יותר ריכוזי מהכלכלה הקומוניסטית בשיאה. אם זאת לא הייתה מכונית סדאן, אוטומטית עם מנוע בנפח 1.6 ליטר, אין סיכוי שמישהו היה רוכש אותה. ועדיף אם היא ענתה לשם מאזדה, טויוטה או יונדאי. המחיר בזמנו נע בין 120 ל-125 אלף שקל. במקביל הייתה קטגוריה נוספת, המשפחתיות הקטנות, מכוניות סדאן המבוססות על מכוניות סופר מיני, ומחיריהם נעו סביב ה-110 אלף שקל.

הגעת מכוניות חדשות, שינויים במיסוי הירוק ובתמחור של החברות השונות הפכו את הקערה על פיה. למעשה היום תוכלו למצוא פתרון שיענה בדיוק על הצרכים המשפחתיים שלכם במחיר שנע מ-104 אלף שקל ועד ל-135 שקל.

פורד פוקוס - המשפחתית הנמכרת בישראל
פורד פוקוס. המשפחתית הנמכרת בישראל . צילום: אוריאל כהן

השינויים המרכזיים:
שני שינויים מרכזיים יצרו קטגוריית משפחתיות רחבה. השינוי הראשון, והפחות משמעותי, הוא עליית המע"מ והמס הירוק החדש שהביאו לעליות מחירים בקטגוריית המשפחתיות המסורתית. כיום מחירה של מכונית משפחתית (הצ'בק / סדאן) מתחיל בסביבות 127 אלף שקל ומאמיר עד ל-132 אלף. אך השינוי המרכזי הוא הגעתן של מספר מכוניות חדשות שיצרו קטגוריה חדשה. סקודה ראפיד, פיג'ו 301 ו-MG350 מרווחות למדי, בעלות תא מטען גדול ומוצעות במחירים נמוכים משמעותית מהמשפחתיות המסורתיות. מכוניות אלו יוצרו על ידי היצרניות על מנת לענות על הצרכים של שווקים מתפתחים. שווקים אלו מעוניינים במכוניות אשר מעניקות תמורה גבוהה בעבור תשלום נמוך. למעשה הקטגוריה שהוגדרה בעבר כ"משפחתיות קטנות" זכתה לשם חדש "משפחתיות מוזלות" ובה נכללות מכוניות בגדלים שונים וברמת איכות שונה. אז מי הן ומה בדיוק הן מציעות. כל התשובות לפניכם:


משפחתיות מוזלות: 104 – 122 אלף שקל


המשפחתיות הקטנות:
המימדים בקטגוריית המכוניות המוזלות מחלקים את הקטגוריה ל-2: מכוניות המבוססות על סופר מיני אשר הוצמד להן זנב, ומכוניות כמעט משפחתיות בגודלן. על הקבוצה הראשונה נמנות יונדאי i25, קיה ריו סדאן ושברולט סוניק סדאן. המחירים זולים יחסית ומתחילים ב-104,000 שקל לשברולט מאובזרת יחסית וכ-111,000 שקל ליונדאי ולריו.

שברולט סוניק סדאן
שברולט סוניק סדאן. זולה ומאובזרת /  צילום: רונן טופלברג

מימדים: שברולט סוניק סדאן מצטיינת במימדים גדולים יחסית. היא הארוכה, הרחבה והגבוהה מבין השלוש, אך בסיס הגלגלים שלה קצר לעומת השתיים האחרות (בסיס גלגלים - המרחק בין הסרנים, נתון שמצביע על המרווח במכונית). המרווח הפנימי של הסוניק סדאן נופל במעט מהיונדאי. הריו מרווחת משתיהן.

בטיחות: ציוני הבטיחות של השברולט גבוהים במיוחד (בגרסת ההצ'בק המקבילה) וגם הריו זכאית ל-5 כוכבים בגרסת ההצ'בק. יונדאיi25 לא נבחנה במבחן הריסוק אך שימו לב! לא מדובר במכונית זהה ל-i20.

יחידות הנעה: החזקה בין השלוש היא היונדאי לה מנוע בנפח 1.6 ליטר (124 כ"ס). לשברולט מנוע בנפח זהה אך ההספק עומד על 117 כ"ס. השברולט היא היחידה עם בעלת שישה הילוכים, שתי האחרות מסתפקות בארבע. בכל המקרים המכוניות לא חסכוניות באופן יוצא דופן.

תא המטען: של הסוניק גדול מאוד (507 ליטר) ומהווה תחרות גם למשפחתיות בגודל מלא. היונדאי לא רחוקה ממנה בנפח המטען ורק לריו תא מטען צנוע.

אבזור: הסוניק סדאן נמכרת בדרך כלל עם אבזור עשיר ובחלק מהמקרים מצרפים בשברולט, כחלק מהעסקה, גם מערכת מולטימדיה מתקדמת. ביונדאי וקיה אין אפשרות להוספת מולטימדיה והאבזור בהן סביר ותו לא.

להשוואה בין יונדאי i25, קיה ריו סדאן ושברולט סוניק סדאן.


המשפחתיות המוזלות:
המשפחתיות המוזלות הגדולות יותר: פיג'ו 301 (ותאומתה: סיטרואן C אליזה), סקודה ראפיד (ואחותה התאומה סיאט טולדו) ו-MG350 יכולות להוות תחרות למכוניות משפחתיות סטנדרטיות. ההבדל המשמעותי בין המשפחתיות הרגילות והמוזלות נובע מאיכות חומרים ובידוד פחות מוצלחים ומיחידות הנעה מיושנות יותר (למעט בסקודה). המחירים מתחילים ב-110,990 לפיג'ו נטולת אבזור. ה-MG עולה 114,990 שקל והסקודה מתחילה ב-117,990 שקל.

פיג'ו 301
פיג'ו 301. לא יקרה ומאוד וגדולה / צילום: יתיר דוידוביץ

מימדים: בסיס הגלגלים של הפיג'ו וה-MG עומד על 265 ס"מ (כמו פורד פוקוס) והמרווח הפנימי בשתיהן מצויין. ב-MG המרווח לשלושה טוב יותר בעוד ב-301 מרווח הרגלים יוצא דופן גם ביחס למכוניות עם בסיס גלגלים ארוך יותר. הסקודה קטנה יותר וצרה אך עדיין מרווחת מספיק לארבעה.

בטיחות: היות ומכוניות אלו מכוונות לשווקים מתפתחים יש פחות דגש על ציוני בטיחות. מבין השלוש רק הסקודה נבחנה במבחני ריסוק וזכתה ל-5 כוכבים.

יחידות הנעה:
לסקודה מנוע טורבו מודרני בנפח 1.4 ליטר (122 כ"ס) ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים (7 יחסי העברה). לאור הנתונים היא חסכונית וחזקה משמעותית מהאחרות. מנוע ה-1.6 של הפיג'ו לא רע (115 כ"ס) אך תיבת ההילוכים המיושנת (4 יחסי העברה) פוגעת בביצועים. ל-MG מנוע מיושן ופשוט בנפח 1.5 ליטר (105 כ"ס) וגם תיבת ההילוכים לא מתעלה.

תא המטען: ל-MG תא מטען בגודל סביר ביחס למכוניות משפחתיות רגילות אך בשם היעילות והתמורה מציעות הפיג'ו (507 ליטר) והסקודה (550 ליטר) תאי מטען עצומים. התא של הראפיד גם נגיש במיוחד בזכות דלת תא מטען ענקית.

אבזור:
מבין השלוש ה-MG מאובזרת במיוחד (גם ביחס למכוניות מאובזרות בקטגוריה שמעליה). הסקודה והפיג'ו מגיעות עם מעט מאוד אבזור אך בתוספת תשלום של כ-5,000 שקל תזכו לאבזור טוב.

להשוואה בין סקודה ראפיד, פיג'ו 301 וסאיק MG350


משפחתיות סטנדרטיות: 132 – 122 אלף שקל
למעשה קבוצת המחיר הגבוהה בקטגוריית המשפחתיות היא הקבוצה המזוהה ביותר עם הקטגוריה. כאן תמצאו את מאזדה 3, טויוטה קורולה, פורד פוקוס, שברולט קרוז, קיה פורטה, יונדאי i35, סובארו אימפרזה, סקודה אוקטביה, פולקסווגן ג'טה. בנוסף קיימות מכוניות הצ'בק כמו הגולף, ה-i30, קיה סיד, הונדה סיוויק ועוד ועוד..

המכונית הזולה בקטגוריה היא הקרוז של שברולט שמחירה נמוך במיוחד, 121,900 שקל והיא זולה בכ-6,000 שקל משאר מכוניות הסדאן. באגף היקר ניצבות האוקטביה (131,900 שקל) והונדה סיוויק שמתומחרת באופן יקר משמעותית.

טויוטה קורולה
טויוטה קורולה. משפחתית בגודל מלא / צילום: יתיר דוידוביץ

מימדים: בקבוצה הזאת מימדי הרכבים קרובים מאוד. בסיס הגלגלים במכוניות הסדאן (המרחק בין הסרנים, נתון שמצביע על המרווח במכונית) נע על הטווח שבין 265 ס"מ ו-270 ס"מ. טויוטה קורולה ורנו פלואנס עומדות בצד המרווח של הסקאלה בעוד פורד פוקוס ניצבת כאחת הקצרות. גרסאות ההצ'בק קצרות יותר נעות בין 259 – 265 ס"מ.

בטיחות: בקטגוריה הזאת נדיר למצוא מכוניות שאינן עומדות ברף של חמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק. ברוב המכוניות גם מערכות בלימה מתקדמות ובדרך כלל שש ושבע כריות אוויר.

יחידות הנעה: בעבר מנועים שאינם בנפח 1.6 ליטר פשוט לא נמכרו ואולם בזמן האחרון המצב השתנה. לסקודה אוקטביה, פולקסווגן ג'טה וגולף יש מנוע טורבו בנפח 1.2 ליטר. מנוע זה חסכוני וחזק מהמנועים המסורתיים. לאופל אסטרה מנוע טורבו בנפח 1.4 ליטר. שאר המכוניות עדיין מצוייות במנועי 1.6 או 1.8 ליטר אטמוספריים. תיבות ההילוכים אף הן עברו שינוי ולצד תיבות אוטומטיות רגילות ניתן למצוא יותר ויותר תיבות רובוטיות כפולות מצמדים.

תא המטען: בגרסאות הסדאן רוב המכוניות בקטגוריה מציעות תאי מטען מכובדים בגודלם. למרות זאת רק סקודה אוקטביה וחלק מגרסאות הסטיישן של המכוניות המשפחתיות מצליחות להוות תחרות לפיג'ו 301 וסקודה ראפיד בפרמטר של נפח תא המטען. במכוניות ההצ'בק כבר מתקבלים תאי מטען קטנים בהרבה.

אבזור: קפיצת המדרגה הגדולה בתחום האבזור הגיעה עם הגעת הפוקוס החדשה. כיום בלוטות', שליטה מההגה על מערכת השמע וכניסות ל-AUX ו-USB הם חלק אינטגרלי מהרכב. ובעתיד הקרוב נראה יותר ויותר מכוניות בעלות מסכי מולטימדיה מתקדמים, חיישני רוורס ועוד הפתעות. בדרך כלל מוצעות גרסאות "ליסינג" בעלות אבזור בסיסי (עשיר יחסית) ובעלות קטנה מאוד ניצבות הגרסאות המצויידות ביותר והן המשתלמות יותר ללקוח הפרטי.

להשוואה בין טויוטה קורולה, פורד פוקוס ואופל אסטרה סדאן

קיה ריו סדאן
קיה ריו סדאן. סופר מיני עם זנב או משפחתית קטנה? / צילום: יתיר דוידוביץ

סיכום:
כמו שראיתם התשובה לשאלה איזו משפחתית כדאי לקנות מורכבת בהרבה מבעבר. מי שצריך פתרונות זולים ויעילים להובלת משפחה קטנה צריך לשקול קנייה של אחת המכוניות המוזלות שמציעות מספיק אם כי לא מפנקות ואיכותיות כמשפחתיות הסטנדרטיות. מי שתר אחרי מכונית איכותית, שתשמור על ערכה באופן טוב ומעוניין בחווית נסיעה גבוהה לצד המרווח הפנימי צריך לשקול קנייה של משפחתית רגילה ומוכרת.

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה