דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מישהו הפסיק את הזרם – בטר פלייס הולכת לפירוק

Getting your Trinity Audio player ready...



חברת "בטר פלייס" שהציגה ב-2007 חזון בו המכוניות החשמליות יטלו נתח משמעותי משוק הרכב בעולם, הולכת להליך של פירוק. בחודשים האחרונים נראה היה שסיכוייה של החברה לשרוד נמוכים לאורך המכות הרבות אותן ספגה החברה. לאחר שהתברר שביצועי החברה בשטח רחוקים מהציפיות המוקדמות התפטר יוזם הפרוייקט והמנכ"ל שי אגאסי. אחריו נרשמה עזיבה מסיבית של בכירים בחברה ובסופו של דבר לא על בידי ההנהלה והבעלים לגייס את ההון הדרוש לקיום החברה לאור חוסר האמון של המשקיעים.


שי אגסי, עידן עופר ומשה קפלינסקי בימים אופטימים יותר / צילומים: טל ברונפר, יח"צ

מנכ"ל החברה הנוכחי, דן כהן, התייחס להליך הפירוק ואמר כי בטר פלייס היא חברה פורצת דרך שהצליחה להפוך את ישראל למדינה הראשונה בה מכוניות חשמליות יכולות לנסוע ללא הגבלה. עוד הוסיף כי למרות שביעות הרצון של הלקוחות הציבור הרחב לא השתכנע לעבור למכונית החשמלית וכך גם יצרני הרכב שלא קיבלו את רעיון הסוללה המתחלפת. לדבריו ביקשה החברה מבית המשפט, במסגרת הליך הפירוק, לוודא כי המפרק הזמני ידאג ללקוחות ולעובדי החברה וכן ינסה להמשיך להפעיל את רשת תחנות הטעינה עבורם.

חברת רנו העולמית, אשר יצרה את הרכבים עבור חברת "בטר פלייס" הודיעה בתגובה לבקשת הפירוק כי רנו תמשיך לתת שירות לרכבי הפלואנס Z.E ולבטריות שלהם בישראל ובדנמרק. רנו העולמית בוחנת את כל טכנולוגיות הטעינה הקיימות. החלטת "בטר פלייס" להתפרק לא מעמידה בסימן שאלה את אסטרטגיית הרכב החשמלי של קבוצת רנו - ניסאן.  קבוצת רנו - ניסאן היא הקבוצה המובילה בעולם בכל הקשור בפיתוח רכב חשמלי, וההשפעה של הרכבים החשמליים של רנו תמשיך לגדול.
 


במבט לאחור ניתן לראות כי הסיבות בגינן נכשלה החברה שונות ומגוונות. רעיון הסוללה המתחלפת, כפי שהתייחס אליו מנכ"ל בטר פלייס, לא התקבל אצל יצרני הרכב מכיוון שהוא מורכב ליישום ומצריך תשתית מקיפה ויקרה, שמעט מאוד מדינות היו מוכנות להשקיע בהקמתה. עניין טווח הנסיעה והפשרות שהצריך טווח הנסיעה הקצר והצורך להיכנס פעמים רבות להחלפת סוללה אף הן פגעו ביכולת של "בטר פלייס" להציע מוצר תחרותי. נראה כי הבחירה בהסבת מכונית קיימת שלא תוכננה מראש כחשמלית פגעה ביכולת שלה להצליח. עיקר הנסועה של מכוניות חשמליות הינה פרברית ועירונית והפלואנס הארוכה לא התאימה לכך במיוחד. ביקורת אחרת הושמעה כנגד מדיניות תמחור העסקאות של החברה, שלא אפשרה לה להתחרות מול חברות הליסינג באופן שיהיה אטרקטיבי מספיק עבור חברות המחזיקות ציי רכב גדולים ולא הציג פיתרון כלכלי עדיף עבור השוק הפרטי.



מה יעלה בגולם של אותם 800 לקוחות שכבר רכשו את הרכב. התשובה לכך עדיין אינה ברורה. אך האם קריסה של חברת "בטר פלייס" משמעותה סוף עידן המכוניות החשמליות? כאן התשובה מורכבת יותר. בקרוב צפוייה להתחיל להימכר בישראל ניסאן ליף שנמכרת בחו"ל בכמויות לא מבוטלות. הליף שתוכננה מראש כרכב חשמלי פרברי ולא דורשת תשתית מורכב יכולה להצליח במידה זו או אחרת ואולי בעקבותיה יגיעו מכוניות חשמליות נוספות שנמצאות בשלב זה בתהליכי פיתוח או תכנון. ימים יגידו.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. המחיר 
    אייל, 28-05-2013

    אני בעצמי הייתי בין אלו ששקלו רק לפני כמה חודשים לעבור למכונית של בטר פלייס.
    מבדיקה שעשיתי התמחור של העסקה היה פשוט לא ריווחי לאחד כמוני שנוסע הרבה וגם כאלו שנוסעים פחות, ההפרש במחיר הוא זניח מול העובדה ששימוש ברכב שכזה מגביל אותך מבחינת התנועה על בסיס יומי לפחות ובעבור הגבלה שכזאת היה חובה להוזיל את המחיר.
    אני יכול לתאר לעצמי שהשילוב של קניית שטח ותפעול התחנות יחד עם ההסכם הלא ידוע עם רנו גרם לזה שהם לא יכלו להוריד יותר במחיר ולכן זה היה לדעתי הגורם המשמעותי ביותר לקריסה של החברה.

    סגור תגובה

חזור למעלה