דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ועידת הרכב 2017: טכנולוגיה, רכב אוטונומי ומכונית השנה

Getting your Trinity Audio player ready...



ועידת הרכב 2017 היתה גדושה באירועים, הצהרות, הכרזות ודיונים מרתקים - אך מעל כל העיסוקים השגרתיים בשוק הרכב הישראלי, הגודש בכבישים, הרגולציה והשיווק - ריחף ענן כבד אחד ושמו הרכב האוטונומי. מעל 600 מבכירי ענף הרכב התכנסו היום (ג') במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה, ובהם בכירי משרד התחבורה, יבואני הרכב, מנהלי חברות טכנולוגיות בענף, קציני רכב ומנהלי תחבורה בארגונים גדולים, עיתונאי רכב ועוד. את הכנס הנחה דני קושמרו, ואת היום פתח שר התחבורה ישראל כץ.

שר התחבורה: שוק הרכב הפך לפרה החולבת של מדינת ישראל
את נאומו פתח השר ישראל כץ בהכרזה רועמת, ואמר כי מדינת ישראל התמכרה למיסוי על מכוניות. "לו הדבר היה תלוי בי", טען השר כץ, "הייתי מוריד משמעותית את המיסוי על כל הרכב. שרי אוצר התחלפו בזה אחר זה, אך לא חל שינוי. המדינה תצטרך להפסיק לנצל את שוק הרכב".

אך בעוד השאיפות להורדת המיסוי על מכוניות אמורות להביא לגידול משמעותי במכירות כלי רכב (מהלך שלא נמצא בתחומי אחריותו של משרד התחבורה, ולכן הרשה לעצמו השר להתבטא בחריפות בעניין), ציין השר כי יש להפחית את השימוש ברכב פרטי ולעבור לתחבורה ציבורית.

ישראל כץ

עד ששני אלה יקרו, אם וכאשר, התגאה השר ברפורמות השונות שאמורות להביא לירידת מחירי החלפים. "כשאני מזהה התנגדות מצד המונופולים בענף, אני יודע שפתיחת השוק לתחרות הצליחה להזיז משהו. הטמעת מערכות ההתראה נגד תאונות הפחיתה את השימוש בחלפים, ואלה העוסקים בענף מסבירים למה מערכות הבטיחות לא טובות. זעקת הקוזאק הגוזל". אמירה זו גררה בהמשך ביקורת קשה מצד אנשי איגוד המוסכים.

"עידן הסוסיתא והכרמל לא הצליח להפוך את ישראל למעצמת רכב. אבל כיום, כשהיחס בין גוף הרכב למוח הרכב משתנה, ישראל הופכת למעצמה. הרכב החכם ישפיע על כל תחומי החיים, ואנחנו נהיה בקדמת המדינות שמובילות את המהפכה. העשירים הבאים הם אלה שמזהים עכשיו את הצרכים העתידיים של המשק".

מכונית השנה 2017 הוכרזה במסגרת הועידה

זו השנה הרביעית בה עורך אתר iCar את משאל עיתונאי הרכב לבחירת מכונית השנה, והשנה השניה בה נערך טקס חלוקת פרסים לזוכות במסגרת ועידת הרכב השנתית. את הטקס הנחה דני קושמרו, והזוכים בקטגוריות השונות קיבלו פרסים ותעודות מטעם אתר iCar, מארגנת הועידה חברת "מידע כנסים", ונציגי ציי הרכב - פורום נוהגים היי טק וארגון מנהלי תחבורה.

ועידת הרכב 2017

41 עיתונאי רכב מנוסים נענו לאתגר, והשתתפו במשאל ענק לבחירת "מכונית השנה". כתבי רכב מדה-מרקר, וואלה! News, אתר Ynet, ערוץ הספורט, ידיעות אחרונות, ממגזיני הווה ועבר ומאינספור אתרי אינטרנט בתחום הרכב ענו על השאלון המקיף שהצגנו בפניהם, ובחרו את המכוניות המצטיינות לשנת 2017.

הבחירה נעשתה בשני מישורים. בכל אחת מ-12 הקטגוריות השונות שהוגדרו, בחרו העיתונאים את מכונית השנה מתוך כלל המכוניות המשווקות בישראל באותה קטגוריה. הבחירה השניה, של תואר "מכונית השנה 2017", נעשתה רק מתוך הרכבים החדשים שהגיעו לישראל במהלך שנת 2017.

ועידת הרכב 2017

השנה, בפעם השניה, התווספה בחירה נוספת של ציי הרכב. עשרות קציני רכב ומנהלי תחבורה מהחברות הגדולות במשק הישראלי, שמנהלים יחד ציים בהיקפים של עשרות אלפי מכוניות, קיבלו גם הם שאלונים דומים ובחרו את "מכונית השנה של ציי הרכב" ב-8 הקטגוריות הרלוונטיות.

לתוצאות תחרות מכונית השנה >>>



ועידת הרכב 2017

פאנל ראשון: מגמות בשוק הרכב

הדיון בפאנל נסב סביב נושאים רבים, ביניהם שוק ה-0 קילומטר, היד השניה, וגם משרד התחבורה לקח חלק בדיון והציג את התכניות שלו לגבי מערכות הבטיחות בשנים הקרובות. הנחה את הפאנל נועם קום, מנהל פורום נוהגים הייטק.

שמאי הרכב לוי יצחק
פתח את הפאנל בהצהרות המוכרות על עליה במכירות של רכב חדש המובילה למיתון הביקוש בשוק המשומשות. "אם עד היום חשבנו ששוק המשומשות מעניין בעיקר את הסוחרים, חברות הליסינג ואולי גם היבואנים, לאחרונה מתגלה כי ענייני הסחירות והביקוש מהווים שיקול גם אצל יצרני הרכב בפיתוח דגמים", אמר לוי יצחק. השמאי הותיק הוסיף ואמר כי בקרוב המחירונים יתייחסו להתקנת מערכות הבטיחות ויעלו את ערכן של מכוניות עם מערכות בהתקנה מקומית, כאשר באופן תמוה ערכה של המכונית יעלה ככל שהמערכת הותקנה בה בשלב מאוחר יותר.

שמוליק קליין, מנכ"ל חברת קל אוטו, התייחס לבועת המימון שנוצרת בשוק הרכב. "מי שמתייחס אל הרכב כבטוחה בעסקת המימון - יגלה שזו פאטה מורגנה. ככל שמתקרבים לזה, מגלים שזה לא קיים. אין בנקאי אחד שיודע למכור סיטרואן ברלינגו, והערך האמיתי של המכונית שונה מהותית מזה שמופיע בספרים". קליין כינה את יבואני הרכב "בעלי קזינו": "הם היחידים שמרוויחים מהמשחק הזה, והשאלה היחידה היא כמה הם ירוויחו. אף אחד לא רוצה לגעת ברווחים שלהם, ושם נמצא חלק גדול מניפוח המחירים של המכוניות".
משה ויצמן, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, התייחס לטענות החוזרות בנוגע להעדפתן של מערכות בטיחות בהתקנה מקומית על פני מערכות אקטיביות מקוריות בדירוג הבטיחות של משרד התחבורה. "אנחנו לגמרי מבינים שמערכות בטיחות אקטיביות בטוחות בהרבה ממערכות התראה. כבר היום 40% מכלי הרכב עולים על הכביש עם מערכות אקטיביות מקוריות".

"אמנם, בינואר הקרוב תיכנס חובת התקנת מערכות התראה בכל מכונית חדשה שנמכרת בישראל, אך בתוך שנתיים הסיפור הזה יסתיים", הוסיף ויצמן. "כבר בתיקון הקרוב לדירוג הבטיחות, בחודש ינואר, תינתן עדיפות למערכות אקטיביות.

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, תקף את שר התחבורה על דבריו בפתיחת הועידה. "המדינה מוטה בעד יבואני הרכב. מהם לא דורשים לדעת מה מחיר הנטו שבו נרכשה המכונית מהיצרן, אבל בשוק החלפים מעלים דרישות כאלו. אנחנו טוענים כבר שנים רבות כי יש להוריד את המכס על חלפים לרכב - מדובר בסך הכל ב-500 מיליון שקל בשנה, לא סכום משמעותי עבור מדינת ישראל. אבל בבמקום זה שולחים אנשים לקנות חלפים ב-eBay. כשלי היה מוסך, בגלל עלויות המכס הייתי צריך למכור פלסטיק מסריח ב-3,000 שקל..."

בנוגע להיערכות הענף לרכב החשמלי והאוטונומי, אמר רונן לוי כי "העולם הולך קדימה. יבואני הרכב יקבלו את ההדרכות מהיצרן בנוגע לטיפול במכוניות מתקדמות, ואנחנו נצטרך לדאוג שלכולם תתאפשר הזדמנות שווה לעסוק בתחום - ולספק הכשרות גם למוסכים כלליים לטיפול במכוניות מתקדמות. המכונית אולי תהיה אוטונומי, אבל המוסך ממש לא".

ועידת הרכב 2017

פאנל שני: חדשנות וטכנולוגיה

הפאנל, בהנחיית דני קושמרו מחדשות 2, נערך במקביל למושבים מקוצעיים בנושאי בטיחות בדרכים ומוסכים.

משה ויצמן, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, המשיך מהפאנל הקודם: "חזון הרכב החשמלי עוד לא קורה ברכב הפרטי, אבל המדינה דוחפת את זה חזק בכל מה שנוגע לתחבורה ציבורית. עד סוף השנה יהיו 62 אוטובוסים חשמליים על כבישי ישראל, על ידי מספר מפעילים".

דניאל צוקר, ראש תחום תיאום ובקרה במנהלת תחליפי הדלקים של משרד ראש הממשלה, התייחס גם הוא לרכב החשמלי: "גם כשהטכנולוגיה כבר תהיה לגמרי מוכנה, לא נראה את זה קורה מהר. כושר הייצור של אוטובוסים חשמליים, למשל, לא גבוה - וגם מערכת ייצור החשמל בישראל  לא מתוכננת למעבר מיידי לחשמל לתחבורה". צוקר הוסיף כי "המטרה שלנו במנהלת תחליפי הדלקים היא קודם כל להביא את התחבורה החכמה לכבישי ישראל כדי לצמצם את הגודש ולהפחית את עלויות התחבורה, אבל גם כדי לייצר מנוע צמיחה נוסף למשק הישראלי. הבשורה של העתיד לא תהיה בעצם קיומו של הרכב האוטונומי - אלא בכך שנעבור מצריכת כלי רכב לצריכה של שירותי ניידות".

זהר באלי, מנכ"ל sPARK המפתחת את אפליקציית החניה "פולי", דיבר על ההצלחה של הסטארט אפ הישראלי בתחום הרכב. "אם יש משהו שמייחד את הישראלים, זה היעדר הפחד מהכשלון. אני נכשלתי בעבר בבטר פלייס - ומיד רצתי לפתוח סטארט אפ חדש. בעולם זה לא קורה, יש פחד ממשי מכשלון. הישראלים לא מפחדים מזה".

אורלי דהן, מנכלי"ת קהילת הסטארט אפ אקומושן, אמרה כי השינוי המהותי יגיע כשעולם הרכב יפסיק למכור את חווית הנהיגה ויעבור למכור חווית שימוש. אנחנו מנסים באקומושן ליצור פלטפורמה חינמית שתאפשר ליזמים בתחום לתקשר אחד עם השני, ליצור חיבורים עם גורמי ממשלה ולהפוך את ישראל לאבן שואבת עבור יזמי רכב מהעולם".

ועידת הרכב 2017

פאנל שלישי: תחבורה חכמה בערים חכמות

את הפאנל הנחה אסף בר-שי, עיתונאי רכב ותיק וכתב של iCar, והדיוק עסק בנושא אחד מרכזי: גודש התנועה במרכזי הערים. "רכב אוטונומי לא בהכרח ישחרר את הצפיפות בכבישים", אמרה מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה. "יותר אנשים יסעו בכלי רכב מכיוון שלא יהיה צורך לנהוג, ואם יהיה רכב אוטונומי פרטי לפני שיהיה רכב אוטונומי ציבורי - אנחנו בהחלט בבעיה".

"לא ייתכן שהמדינה מעודדת את עובדי המגזר הציבורי להחזיק ברכב פרטי, על ידי הטבות כמו החזר הוצאות רכב. מדיניות המיסים המעוותת של מדינת ישראל פוגעת בחיים של אנשים, פשוט כך", הוסיפה להבי.

ציפי בוקשפן, יזמית עיר בתנועה, היתה קצת פחות שאפתנית בחזון הטכנולוגי. "הדבר הכי חכם זה ללכת ברגל. כיום יש ממוצע של 1.2 נוסעים ברכב - זה לא יוכל להימשך. ברחבי העולם היו מיזמים שבהם לקחו שכונה או איזור ספציפי וסגרו אותו לתנועת כלי רכב למשך כחודש. זה חיזק את העסקים הקטנים בשכונה, פינה שטחי משחק לילדים ותרם רבות לקהילה".

ניר ארז, מנכ"ל אפליקציית התחבורה הציבוארית moovit, אמר כי "אין ברירה אלא לוותר על המכונית הפרטית. רכבת מסוגלת להעביר 35,000 איש דרך קטע כביש במשך שעה, בעוד מכונית פרטית מסוגלת להעביר 2,000 איש בלבד באותם תנאים. אילו היתה בישראל תחבורה ציבורית יעילה מקרבת הבית אל מקום העבודה, רבים מהישראלים היו משתמשים בה. התחבורה הציבורית היא כבר לא פתרון לאוכלוסיות החלשות בלבד".

ועידת הרכב 2017

פאנל רביעי: שיווק רכב בעידן הדיגיטלי

בפאנל הזה הרוח היתה שונה. לא עוד מכוניות, פקקי תנועה, נהיגה אוטונומית ורגולציה - אלא תחכום, שיווק והמון אינטרנט. את הפאנל הנחה אילן אופיר, מנכ"ל iCar.

קרן ברגיא, מנהלת תחום הרכב בגוגל ישראל: "רוב מוחלט של רוכשי הרכב עוברים דרך האינטרנט, בדגש על צריכה של סרטוני וידאו. עוד לפני שהשיווק מנסה להביא את הגולש לאולם התצוגה, צריך לתת מענה לשאלות שלו עוד בשלב החיפוש. אנחנו יכולים לדעת על גולש מסוים אם הוא מתעניין יותר במחיר, בטכנולוגיה, בביצועים או בכל פרמטר אחר - ולהנגיש לו מוצרי פרסום מתאימים".

"התפיסה הרווחת אומרת כי את התדמית בונים בטלויזיה ובערוצים המסורתיים, בעוד הדיגיטל מוכוון פרפורמנס" (ביצועי מכירה - נ.ר), הוסיפה ברגיא, "אך כיום ניתן ליצור גם מיתוג בעולמות הדיגטליים. למשל ביוטיוב או אפילו בחיפוש של גוגל".

"מותגי הרכב פועלים בזירת התוכן, בעיקר כדי לספק לצרכן תוכן בידורי", אמר גיל סלוביק, מנכ"ל חברת המתכנה לתוכן עברי. "אבל ערך אמיתי הוא יותר מזה. האם הצרכן יודע מה הנרטיב של מותגי הרכב? מותגי הרכב בישראל מפספסים את זה. בפייסבוק כל מותגי הרכב נראים אותו הדבר. עדיין לא ראיתי מותג רכב בישראל שמפצח את עניין הנרטיב".

מנכ

"אני גם רוצה לצאת נגד החלוקה בין הדיגיטל לבין המדיה המסורתית", אמר סלוביק. "החלוקה הנכונה היום היא בין המסכים. הצרכן צופה בטלויזיה, ובזמן שמתחילות הפרסומות הוא עובר למסך האמיתי שלו - הסמארטפון. שם צריך לפגוש את הגולש, בכל אחד משלבי הרכישה שלו".

יוגב וייס, סמנכ"ל תקשורת שיווקית בקבוצת דלק מוטורס, זכה לשבחים מחברי הפאנל על המהלכים האחרונים שביצעה מאזדה בשיווק הדיגיטלי. "תמהיל הפרסום שלנו השתנה לגמרי", אמר וויס. "אם ב-2014 רק 14% הלך לדיגיטל, ב-2017 זה כבר 40%. אבל לא מספיק רק להעביר לשם את הכסף - צריך גם לדעת מה לעשות ואיך".

אייל שירזי, סמנכ"ל דיגיטל בקבוצת שלמה, העביר כמעט את כל פעילות השיווק של הקבוצה אל העולמות הדיגיטליים. "מבחינתנו, הפרסום המסורתי גווע. היום כל קמפיין מתחיל קודם כל במחשבה על האינטרנט, ויותר מזה - יש קמפיינים שעולים רק במובייל. כל הקהל נמצא בעולם הסלולרי, אבל הקהל הצעיר נוטה יותר להשארת פרטים ולרכישה. מצד שני, יש מקרים שדווקא המחשב הביתי חזק בהם יותר - למשל הזמנות של השכרת רכב. כאשר נדרשת הכרעת קניה ותשלום, הצרכן יוצא מהסלולארי אל המחשב".

ועידת הרכב 2017

שירזי ציין כי אחד החסמים הגדולים שמונעים מכירת מכוניות באינטרנט הוא שלב החיתום בהליך המימון. "אנחנו מדינת אשראי, כולם מוכרים עסקאות מימון. עד שלא יהיה דירוג לצרכן הפרטי, לא נוכל לבצע חיתום אונליין ולמכור מכוניות באינטרנט".

שי אלמגור, סמנכ"ל לקוחות במשרד הפרסום אדלר, חומסקי & ורשבסקי, אמר כי "המסע הצרכני מתחיל הרבה לפני שלב קבלת ההחלטה. צריך להיות בקשר מתמיד עם הצרכן בשני ערוצים - תוכן כדי לספק לו מידע, ודאטה כדי לקבל ממנו מידע. צריך להיזהר ממלכודת הדבש של מדידת התוצאות המיידית. התמכרנו לזה בגלל הקלות שבה זה מגיע באינטרנט, אבל יש ערך גם לבניית המותג".


לתוצאות תחרות מכונית השנה >>>

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה