ההטבות מצטמצמות, המיסוי על רכבים בעליה

ההטבות מצטמצמות, המיסוי על רכבים בעליה


המס הממוצע על רכב נוסעים חדש עלה בתוך שנתיים מ-33 ל-41 אלף שקלים. וגם: כמה מערכות בטיחות יש ברכבים שקונים הישראלים ובכמה רכבים מותקן חלון שמש?



מאת: נועם ריין
 
רשות המיסים מפרסמת היום סקירה דו-שנתית על ענף הרכב בישראל ובה כמה נתונים מעניינים. בראשם - היקף המיסוי הממוצע על כלי רכב עלה בתוך שנתיים מ-33 אלף שקלים בשנת 2019, שהם 52% מערך היבוא, ל-41 אלף שקלים במחצית הראשונה של 2021 שהם 69% מערך היבוא. אחת הסיבות לכך היא צמצום משמעותי של הטבות המס לרכבים היברידיים, שהחל מהשנה הקרובה ישלמו מס כמו כל מכונית אחרת שאיננה היברידית.
 
בשנים 2019 עמד היקף יבוא הרכבים לישראל על 22.3 מיליארד שקלים, כאשר ב-2020 עם משבר הקורונה הצטמצם היבוא ל-17 מיליארד שקלים. יבוא הרכב והחלפים בשנים אלו הכניס לקופת המדינה סכום של 21.6 מיליארד שקלים ממיסי יבוא בלבד (כולל יבוא חלפים) - לא כולל אגרות רישוי ומע"מ. שנת 2019 היתה הרווחית ביותר עבור קופת המדינה מבחינת מיסי יבוא הרכב, בשנת המשבר של 2020 היתה כמובן ירידה ונראה ש-2021 עשויה בהחלט לשבור את השיא פעם נוספת. עם זאת, המס על יבוא רכבים עמד על 3.4% מסך גביית המיסים של מדינת ישראל, ירידה של 1.2% בתוך עשור.

מובילית
 
מתוך כלל עסקאות הרכב שנחתמו בישראל, מכירות הרכב החדש תופסות רק 17% - ואילו שוק הרכבים המשומשים תופס נתח של 83% מהעסקאות. היבואנים הרשמיים שולטים כצפוי במכירות הרכב החדש, אך האלטרנטיבות בהחלט מתחזקות - כאשר יבואנים זעירים מסרו בשנה שעברה 1,650 רכבים - קרוב למחציתם היברידיים נטענים - בעוד היבוא המקביל מכר 3,300 רכבים, רובם המוחלט היברידיים.
 

שיעור הרכבים החשמליים בישראל עלה משברירי אחוז זניחים ל-2.6% במחצית הראשונה של 2021. נתח השוק של הרכבים ההיברידיים התייצב בשנים האחרונות על כ-20% מהרכבים החדשים בישראל, בעוד הנתח שלהם בציי הרכב גבוה יותר ועומד על 29%. רכבי הפלאג-אין הייבריד, למרות עליה משמעותית במיסוי, צמחו מ-1.6% ב-2019 ל-4.3% במחצית הראשונה של 2021.
 
מנתוני רשות המיסים עולה כי רכב היברידי נוסע 30% יותר מהממוצע, ואילו רכב היברידי-נטען נוסע למרחק הגדול ב-43% מהממוצע לרכב פרטי.

קיה נירו פלאג אין
 
מתוך סך הרכבים החדשים שנמכרים בישראל, כ-40% נמכרים לחברות הליסינג ולתאגידים - אך רק כמחצית מהכמות שרוכשות חברות הליסינג מיועדות ללקוחות עסקיים ולציי רכב. המחצית השניה מופנית לקהל הפרטי, בין אם בעסקאות ליסינג מימוני ובפרטי ובין אם במכירה ישירה ("אפס קילומטר").
 
כצפוי, רוב מוחלט של מקבלי הרכב הצמוד (88%) משתייכים לשלושת העשירונים העליונים - אך באופן מפתיע, מסתבר שהרבה פחות נשים זוכות לרכב צמוד ממקום העבודה. ברמות השכר הגבוהות במשק זוכים 41% מהגברים לרכב צמוד, לעומת 27% בלבד מהנשים.

מחלף השלום
 
נתונים מעניינים נוספים שמפרסמת רשות המיסים נוגעים למערכות הבטיחות שמותקנות בכלי הרכב החדשים. לא פחות מ-93% מכלי הרכב שנמכרו בישראל במחצית הראשונה של 2021 צוידו במערכת לבלימת חירום אוטונומית; 70% מהרכבים צוידו במערכת לתיקון סטיה מנתיב, 85% צוידו במצלמת רוורס, ו-61% צוידו במערכות של בקרת שיוט אדפטיבית ואורות גבוהים אוטומטיים.

מערכות בטיחות
 
עם זאת, במערכות אחרות ישנו מקום נרחב לשיפור: רק 34% מהרכבים בישראל צוידו במערכת לניטור שטחים מתים במראות, 19% בלבד צוידו במערכת לבלימת חירום אוטונומית בנסיעה לאחור ו-4.3% צוידו במערכת מקורית להתרעה על שכחת ילד במושב האחורי. באופן מעניין, המערכת להתרעה על שכחת ילד מאחור זמינה ברכבים זולים יחסית כמו קיה פיקנטו או יונדאי i20, אך לא תוכלו למצוא אותה ברכבים יקרים בהרבה - כמו למשל מרצדס EQS שהושקה השבוע בישראל במחיר של כמיליון שקלים.
 
מי שמביט מהחלון בזמן נסיעה על כבישי ישראל לא יופתע לגלות שלמעלה מ-92% מהרכבים שנמכרים בישראל הם בצבעי אפור, לבן ושחור, בעוד הצבע האדום נמצא על 2% מהרכבים בלבד. נתון מעט יותר מפתיע מצביע על כך ש-27% מהרכבים החדשים שנמכרים בישראל מצוידים בחלון שמש בגג - זאת לעומת 9% בלבד מהרכבים שנמכרו כאן לפני כעשור וחצי.
 
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים