מדריך: מבחני הריסוק של האמריקאים

מדריך: מבחני הריסוק של האמריקאים


יותר ויותר דגמים מגיעים לישראל בתקינה אמריקאית וקנדית, מבלי שנבחנו במבחן הריסוק האירופי המוכר. הפתרון: מבחני הריסוק של IIHS, מכון הבטיחות של חברות הביטוח בארה"ב



מאת אודי עציון, ידיעות אחרונות

הרבה שנים סיפרו לנו יצרני הרכב כמה הם משקיעים בבטיחות והראו לנו תמונות ממבחני ריסוק שהם ערכו למכוניות שלהם כהוכחה. בהיעדר מבחני ריסוק עצמאיים, לא הייתה לרוכשי הרכב שום דרך לאמת את הבטחות היצרנים, בזמן שמספרי ההרוגים והפצועים בכבישים הראו שיש עוד מקום רב לשיפור.

ב־1978 החלה הרשות לבטיחות בדרכים המהירות בארה"ב לבצע בעצמה מבחנים כאלה, ולפרסם את התוצאות שלהם. מבחני ריסוק הם בדיקה יקרה, הכוללת השמדת כמה כלי רכב מאותו דגם כדי לבחון אותו בכמה תסריטי התנגשות, המחייבת מעבדות ייעודיות ואנשי מקצוע בתחום.

הממשל האמריקאי אמנם הרים את הכפפה, אבל לא עד הסוף. המבחנים בוצעו במהירויות נמוכות יחסית, בתסריטים מוגבלים, ולא באמת היה ברור אם הם נועדו להרגיע את הציבור או להציף בפניו בעיות, לתת גב ליצרנים המקומיים, או לחייב אותם להשתפר. ובעיקר, הם עסקו רק במכוניות שנמכרו בצפון אמריקה, שרובן לא היו רלוונטיות לשאר העולם.

רק בתחילת שנות ה־90 החלו להיערך מבחני ריסוק בידי גופים עצמאיים, היורואנקאפ באירופה וה־IIHS בארה"ב. ה-EuroNCAP, שאת ציוני הריסוק שלו תוכלו למצוא בקטלוג של iCar, זוכה למימון מגופי צרכנות וממשל באירופה, בזמן ש־IIHS, שהוקם עוד ב־1959 ועסק מאז במחקרי בטיחות, ממומן בידי חברות ביטוח בארה"ב. בישראל נדיר לראות מעורבות של חברות הביטוח המקומיות במאמץ להפחית תאונות ולכוון את הנהגים לרכישת מכוניות בטוחות יותר, אבל מקבילותיהן בארה"ב הבינו שמדובר באינטרס שלהן.

מדריך: מבחני הריסוק של האמריקאים

בזמן שהציונים של היורואנקאפ הפכו מוכרים ומשפיעים על רכישת רכב גם בישראל, מגיעים אלינו בשנים האחרונות יותר ויותר דגמים שלא נמכרים באירופה, ולכן לא נבחנים במבחן הריסוק האירופי. מדובר בעיקר בדגמים אמריקאים, אך גם קוריאנים ויפניים שמשווקים בארץ בתקינה אמריקאית.

הרשימה המתארכת כוללת את כל דגמי שברולט וקאדילק, אינפיניטי, הטנדרים הגדולים של פורד וראם, יונדאי וניו, אלנטרה וסונטה, קיה סלטוס, טויוטה קאמרי והיילנדר ועוד.


אמריקאי ואירופי: ההבדלים

IIHS, כמו היורואנקאפ, מבצע מבחן ריסוק מחמיר יותר מהמבחן הפדרלי. שניהם מבצעים מבחן ריסוק חזיתי במהירות של 64 קמ"ש, בזמן שהממשל האמריקאי מבצע את שלו במהירות של 56 קמ"ש בלבד, המאתגרת פחות את גוף הרכב ואזורי הקריסה שלו.

בנוסף, המבחן הממשלתי מתבצע כשכל חזית הרכב נתקל במכשול, ואילו המבחן הפרטי כשרק 40% ממנה נתקל במכשול, דבר המקטין מאוד את פיזור האנרגיה, מדמה טוב יותר מצבי תאונות אמיתיים שבהם אין חפיפה מלאה בין שתי המכוניות המתנגשות, ומעלה את רמת הקושי. בשנים האחרונות הוסיף ה־IIHS מבחן מאתגר עוד יותר, עם 25% חפיפה בלבד, ומבצע אותו בנפרד לנהג ולנוסע.

מדריך: מבחני הריסוק של האמריקאים

מבחני ריסוק מהצד של ה־NHTSA מתבצעים במהירות גבוהה יותר, 62 קמ"ש, אך באמצעות עגלה המדמה רכב במשקל 1.35 טון. ה־IIHS מבצע את הריסוק ב־60 קמ"ש, אך עם עגלה במשקל 1.9 טון. יש גם הבדלים במבחני היציבות וההגנה בזמן התהפכות, וריסוק צידי מול עמוד.

המכון הפרטי, כמו היורואנקאפ, מבצע כיום גם מבחנים למערכות הבטיחות האקטיבית, שהממשל האמריקאי עדיין לא עושה. עם זאת, המבחן של IIHS בתחום פחות מפורט מזה של יורואנקאפ: הוא לא כולל את בחינת ביצועי מערכות בקרת השיוט האדפטיבית שמבצעים האירופים, ובוחן את יעילות מערכות הבלימה האוטונומיות רק מול בובות המדמות הולכי רגל, בזמן שהיורואנקאפ בודק גם בלימה מול מכוניות ורכב דו־גלגלי.

מדריך: מבחני הריסוק של האמריקאים

איך משווים בין התוצאות?

המבחן האירופי מעניק ציון של 1 עד 5 כוכבים לכל רכב בסיום הבדיקה, וגם מעניק ציון באחוזים בארבעה סעיפים שונים: הגנה על נוסעים בוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל ומערכות בטיחות. מי שירצה להעמיק עוד יותר, יוכל לעיין בניתוחים המלאים של כל דגם ולצפות באיזורים המוגנים יותר או פחות של כל רכב, בפגיעות ש"ספגו" הנוסעים ובתפקוד הספציפי של כל אחת המערכות הבטיחות.

המכון האמריקאי, לעומת זאת, מעניק 4 דרגות ציון בכל אחד משורה ארוכה של סעיפים: גרוע (P), גבולי (M), מתקבל על הדעת (A) וטוב (G). רכב שקיבל ציון טוב (G) במספר מינימלי של סעיפים, יזכה לדירוג "מצטיין" (Top Safety Pick). רכב שיעמוד בקריטריונים האלו וגם יציג ציונים גבוהים בבדיקת מערכות התאורה בכל רמות הגימור שלו, יזכה לדירוג גבוה אפילו יותר: + Top Safety Pick.

בטבלה שלפניכם מוצגים ציוני 2022 שהשיגו במבחן האמריקאי דגמים שונים המשווקים בישראל.

מבחן הריסוק האמריקאי - טבלת ציוני 2022

גם המבחן האירופי וגם המבחן האמריקאי מתעדכנים אחת לזמן מה, כך שרכב שנבחן בשנה אחת וזכה לציונים גבוהים לא בהכרח היה זוכה לאותם ציונים לו היה נבחן בשנה שלאחריה.

בהשוואה בין הציונים שהוענקו לאותם דגמים בשני המבחנים יש לרוב התאמה בשיעור גבוה, מלבד במקרה של ג'יפ רנגלר. במבחן הריסוק האירופי הוא קיבל כוכב בודד, שבגלל ביצועים חלשים בהגנה על הנוסעים, עקב היעדר מערכות בטיחות אקטיביות כסטנדרט. במבחן ה־IIHS, למרות שהתהפך בעת מבחן הריסוק הקדמי המחמיר, זכה הרנגלר לציונים גבוהים בשאר הסעיפים.

מדריך: מבחני הריסוק של האמריקאים

את התוצאות המלאות של מבחני הריסוק של מכון חברות הביטוח האמריקאיות אפשר למצוא ב־iihs.org, גם לדגמים משנים קודמות. אם אתם עומדים לרכוש רכב חדש או משומש שאתם לו מוצאים לו ציון ב־euroncap.com, מומלץ מאוד להיכנס אליו, כדי שתוכלו לבחור את הרכב הבטוח ביותר עבורכם.
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. אין טעם לעשות ריסוק מעל 64 קמש  שימו לב , הגיעו למסקנה שמהירות מעל 64 קמש מהווה פ...

,01.05.2022
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים