"לא ניתן לקבוע כי ליושבים ברכב היברידי נשקפת סכנה בריאותית כתוצאה מחשיפה לקרינה בלתי מייננת"
כך מסכם המשרד להגנת הסביבה, בנימה מעט מסתייגת, את ממצאי וועדת המומחים שפעלה בחודשים האחרונים לחקור את סוגיית הקרינה בכלי רכב היברידיים. זאת בניגוד לדו"ח קודם של המשרד, בו נקבע כי שימוש ממושך ברכב היברידי אכן עלול להזיק לבריאות.
בנזין מקדימה, חשמל מאחור. הונדה אינסייט ההיברידית / צילום: יצרן. כותרת: cc_calop
מתוך ממצאי המחקר עולה כי הקרינה הבלתי מייננת בתוך רכב היברידי עשויה להגיע לעוצמה של עד פי חמש מאשר ברכב מונע בנזין או דיזל. כיוון שסוללות החשמל מותקנות בתא המטען, עיקר הקרינה מרוכזת בספסל האחורי, עם התמקדות במושב הקרוב ביותר לסוללה. כך נמצא, למשל, שמושב הנהג בהונדה אינסייט נקי מקרינה פי ארבעה מאשר המושב האחורי-ימני במכונית. ובכל זאת, מדגיש הדו"ח, כי אין המשרד מסיר את המלצתו לגבי השימוש בכלי רכב היברידיים. כמו כן, מציינת וועדת המומחים את הצורך "להציג את נושא השדות המגנטיים ברכבים היברידיים באורח מאוזן, תוך מניעת פאניקה ציבורית מיותרת".
טויוטה פריוס החדשה. טובה לחי ולצומח / צילום: יצרן
מי מכם שעדיין מודאג יכול לשאוב עידוד מהעובדה הבאה: בעוד שהקרינה הבלתי-מייננת בטויוטה פריוס המוחלפת הגיעה עד לכדי 3.9 מיליגאוס, הצטמצמה הקרינה בתא הנוסעים של טויוטה פריוס החדשה לכדי 1.3 מיליגאוס מירביים, נתון הדומה לרכב בנזין רגיל. במילים אחרות - יצרני כלי הרכב מסוגלים למגר את הקרינה. לנו נותר רק לקוות שיהיה להם את התמריץ לעשות זאת.