דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המהפכה מתקרבת: מספר עמדות הטעינה צפוי לזנק

Getting your Trinity Audio player ready...

החשש הגדול בנהיגה ברכב חשמלי מכונה "חרדת הטווח": הקושי לטעון את הרכב בדרכים. בניגוד לזמינות של תחנות הדלק לבנזין ולסולר, אין עדיין מספיק עמדות טעינה שייתנו מענה הרמטי למכוניות החשמליות.

משרד האנרגיה הכריז לפני שנתיים על סבסוד הקמתן של 110‬ עמדות טעינה מהירות (DC‬) המסוגלות למלא סוללה ריקה של רכב חשמלי בתוך 30‬ עד 60‬ דקות, ושל 2,500‬ עמדות טעינה איטית (AC‬) הנדרשות לשש־שמונה שעות לאותה משימה.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

עמדת EV-EDGE

בינתיים פועלות רק כ־40‬ עמדות מהסוג הראשון, ויותר מ־1,000‬ מהסוג שני. שתיהן מתאימות גם עבור שימושים קצרים יותר: רוב נהגי החשמליות משתמשים בעמדות הטעינה המהירה למשך 20־15‬ דקות, המתנה שנחשבת קצרה יחסית. הן מספיקות לנהיגה של 125־75 ‬ קילומטר נוספים.‬‬‬‬‬‬‬‬

בישראל פועלות ארבע חברות טעינה גדולות: ג'ינרג'י הוותיקה, אפקון של קבוצת שלמה, סונול EVI‬ ו-EV EDGE ‬(קבוצת יוניון), שגם היא בדרכה לשותפות עם חברת דלק ותיקה - פז - שמנהלת מו"מ לרכישת 50% ‬ממניותיה. עמדות הטעינה המהירה שלהן ממוקמות בתחנות דלק ובמרכזי קניות גדולים, ובחודשים הקרובים צפויה האצה בקצב ההפעלה של עמדות חדשות, שהתעכבו בגלל הקורונה ובגלל כדאיות נמוכה בשל מספר החשמליות הקטן. גם כך המדינה סיבסדה בינתיים מספר נמוך יחסית של עמדות: ב־,2025‬ למשל, המשרד מעריך שיהיה צורך בכ־10,000‬ עמדות ציבוריות.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

עמדת סונות EVI

החדשות הטובות הן שהדברים מתחילים להשתנות, וגם החברות הפרטיות מתחילות להאיץ את ההשקעות בתחום. במהלך 2021‬תשקיע סונול EVI ‬עשרה מיליון שקל בהקמת 30‬עמדות טעינה מהירות בתחנות הדלק של סונול. העמדות יהיו מהירות (50‬ קילוואט) ושליש מתוכן יהיו אולטרה־מהירות (160‬ קילוואט), ולצידן יוקמו אזורי המתנה ייעודיים הכוללים פינות ישיבה ופינות עבודה עם שקעים לטלפון סלולרי ולמחשב נייד.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

עמדה מהירה ראשונה כבר הוקמה בתחנת סונול על כביש כפר שמריהו־הרצליה, סמוך לכביש ,20‬ ובתקופה הקרובה יותקנו עמדות כאלה גם בתחנות נוספות על צירים מרכזיים בכל רחבי הארץ - כמו למשל בכפר אדומים בכביש 1,‬ בעליות מים המלח לירושלים, בשער העלייה ביציאה מחיפה לכיוון תל־אביב, בתחנת הדס בכניסה לבאר־שבע מכיוון צפון, ובראש פינה, בכביש 90‬ לכיוון צפון.‬‬‬‬‬‬

עמדת סונות EVI

עמית אקשטיין, מנכ"ל סונול EVI, ‬אמר ל"ידיעות אחרונות" כי החברה פועלת לפי ההערכה שהשנה יימכרו בארץ 7,000‬ מכוניות חשמליות חדשות - וכי פוטנציאל שוק הטעינה החשמלית הציבורית בישראל יגיע להיקף של מאות מיליוני שקלים ב־2025.

במקביל רשת "חצי חינם" מתחילה בהתקנת 100‬עמדות טעינה של EV-Edge.‬ זו הפעם הראשונה שבה רשת סופרמרקטים ישראלית פורסת עמדות כאלה בסניפיה.‬‬‬‬

הפריסה תכלול בשלב הראשון 17 עמדות טעינה בשמונה אתרים, כאשר 16‬ מתוכן יהיו עמדות כפולות שיהיו מסוגלות לטעון שתי מכוניות בו־זמנית, ועמדה אחת תהיה מהירה. הצפי הוא שבתוך שנתיים תושלם הקמתן של כל 100 העמדות.‬‬‬‬

עמדות EV-EDGE

בגרמניה הייתה רשת ALDI‬ הראשונה שפרסה עמדות כאלה בסניפים שלה, והן משמשות גם כדי לעודד לקוחות להגיע לחנויות. אם בארץ אנחנו מצפים לקבל חניה חינם לשעתיים בסופר, אלדי מציעה טעינה בחינם לשעתיים, או בהנחה גדולה. גם בישראל שוקלות "חצי חינם" ו־EV-EDGE‬ פעולות שיווקיות דומות בעתיד.‬‬‬‬

בכל מקרה, נראה שהרכבת יצאה מהתחנה. "מהפכת הרכב החשמלי כבר החלה. ככל שיצטרפו יותר עסקים לפריסת התשתית הציבורית, כך יואץ קצב חדירתן לישראל", אומר רונן יבלון, מנכ"ל EV-Edge.‬ אורית שלום־בג, סמנכ"לית שיווק וסחר ב"חצי חינם", מחזקת: "מדובר במענה לצורך שיהפוך ליותר ויותר קריטי בשנים הקרובות".‬‬

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה