דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

קיה סלטוס - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

מגיש וידאו: אסף בר-שי


צילום ועריכת וידאו: שלו שטיינבאום 

מי אתה, קיה סלטוס? למה קיה היתה צריכה רכב פנאי נוסף? לאיזו קטגוריה משתייך הסלטוס ומה ההבדל בינו ובין רכבי הפנאי האחרים של המותג הדרום-קוריאני? על השאלות האלו ננסה לענות בשורות הקרובות. את כל הדברים האחרים שצריך לדעת על הסלטוס, נספר כרגיל בהמשך הכתבה.

ובכן, קיה סלטוס משתייך לקטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים, אבל הוא מהקטנים בקטגוריה. כלומר, דומה בגודלו לרכבים כמו ניסאן קשקאי, סקודה קארוק וסיאט אטקה. הסיבה שבגללה קיה הכניסה רכב נוסף לקטגוריה שבה מתמודד הספורטז', היא השינוי שאמור לעבור הספורטז' בשנה הבאה: הדור הבא של הג'יפון הפופולארי יהיה ככל הנראה גדול יותר ויקר יותר, ויתמודד כנראה בטריטוריה האמריקאית של טויוטה ראב 4 וסובארו פורסטר. הסלטוס אמור למלא את מקומו בגזרה הקטנה והזולה יותר.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: קיה סלטוס


קיה סלטוס, מנוע 2.0 ליטרים בנזין, 149 כ"ס, מ-133,900 שקלים

יתרונות

חסרונות

שימושיות ומרווח

התנהגות כביש

יחידת הנעה זריזה

איכות חומרים

אבזור בגרסת ה-EX

  בידוד מרעשי כביש

צפייה בתוכן קיה סלטוס - מבחן רכב


אבל רגע, זה לא בדיוק מה שעושה קיה אקסיד? ובכן, גם זה נכון, אבל קיה אקסיד נמכר בעיקר במערב אירופה - שם הסלטוס כלל לא משווק. זה האחרון מיועד לשווקי ארה"ב ואסיה, מקומות בהם רגלו של האקסיד כמעט ולא דרכה. למעשה, ישראל נכון להיום היא המדינה היחידה בעולם שבה משווקים הסלטוס והאקסיד במקביל.

קיה סלטוס

ויש עוד נקודה אחת שחשוב להזכיר בזווית המקומית. הספורטז', שבמשך שנים כיהן כמלך המכירות הבלתי מעורער של הקטגוריה, עשה זאת בעיקר בזכות גרסת 1,600 סמ"ק בסיסית שנמכרה במחירים של 135 - 140 אלף שקלים. כיום כבר אין לספורטז' גרסה שכזו, והאקסיד הוא רכב נישתי מדי ולא יכול לרשת את מקומה. המשימה הזאת מוטלת על כתפיו של קיה סלטוס.

עיצוב

קיה סלטוס נראה שונה מאוד מדגמי קיה האירופאיים. בחזית עוד ניתן לזהות את המשותף הודות ל"אף הנמר" המסורתי של קיה, אבל כאן הדמיון נגמר. הסלטוס נהנה מחזות קשוחה יחסית עם חרטום אנכי, צמד פסים בולטים על מכסה המנוע וחצאיות שחורות שמקיפות את הרכב. מלפנים ומאחור ישנם עיטורים דמויי מיגון תחתון, מלמעלה ישנם צמד פסי גגון, מהצד פוגשים בקשתות מודגשות לבתי הגלגלים ומאחור יש ספוילר וצמד אגזוזים מדומים. למקרה שמישהו פספס את הרכב, פנסי החזית מעוצבים בסגנון ריינג'-רובר, ובין יחידות התאורה מאחור מחבר פס כרום עבה. צביעה דו גוונית מוצעת בשתי רמות הגימור ומשלימה הופעה בולטת ולטעמנו גם נאה.

קיה סלטוס

מבפנים המראה סולידי יותר, קיה קלאסי. מסך המולטימדיה הרחב של גרסת ה-EX הבכירה נראה לא רע, אך הגימור השחור המבריק לא מוסיף לרושם וצובר במהירות סימני אצבעות. בכלל, איכות החומרים כאן נמוכה יחסית - אולי בשל אופי הרכבים בשווקים אליהם מיועד הסלטוס.

קיה סלטוס

תא הנוסעים

על הנראות דיברנו, אבל הבשורות החשובות הן באגף הפרקטי. נתחיל ממושב הנהג, שמציע מרווח נדיב, תנוחה גבוהה וטווח כוונון יחסית נרחב. מסביבו יש לא מעט תאי אחסון שימושיים, וגם שקעי טעינה בשפע.

קיה סלטוס

המושב האחורי לא מרווח כמו זה של הספורטז', למשל, אך הוא מוצלח למדי בפני עצמו. שני נוסעים יהנו ממרווח טוב לברכיים ולראש, וגם הכסא עצמו יחסית נוח. גם רוחב המושב בהחלט לא רע, והנוסע שבמרכז יפגוש תעלת הינע לא גבוהה במיוחד. פתחי מיזוג ושקעי טעינה מאחור יש רק בגרסת ה-EX הבכירה.

קיה סלטוס

תא המטען מציע נפח של 468 ליטרים והמבנה שלו נגיש ורחב. הרצפה הכפולה מאפשרת לשטח את רף ההעמסה. המדף הקשיח, בשונה ממדף נגלל שיש בדגמים אחרים, יאלץ פירוק שלו לטובת ניצול הנפח להעמסה עד גובה התקרה.

מפרט האבזור של קיה סלטוס לגמרי לא רע. בתחום הבטיחות הוא מציע בלימת חירום אוטונומית מבוססת מצלמה (כלומר, ללא רדאר - ולכן גם אין בקרת שיוט אדפטיבית) וגם תיקון אקטיבי לסטיה מנתיב הנסיעה. זה האחרון מציע מצב של "מעקב אחר הנתיב", אז פועלת המערכת באגרסיביות ומשתלטת הלכה למעשה על ההיגוי ברכב. אנחנו מסתפקים בפעולת התיקון המצוינת לכשעצמה.

קיה סלטוס

בנוסף לאלו מציע הסלטוס גם אורות גבוהים אוטומטיים, התרעת עייפות ומערכת שמתריעה על שכחת ילד במושב האחורי. המערכת לא מבוססת על חיישנים, אלא על אלגוריתם פשוט: אם פתחנו את הדלת האחורית לפני תחילת הנסיעה, תופיע הודעה ויזואלית והתרעה קולית שמזכירה להוציא את הילד לאחר דימום המנוע. אם זה יציל ילד אחד, דיינו.

קיה סלטוס

מלבד מערכות הבטיחות, גרסת האורבן הבסיסית לא מציעה אביזרים יוצאי דופן, למעט אולי החימום למושבים, פריט אהוב במיוחד על אמריקאיים. מפרט הבסיס כולל גם בקרת שיוט רגילה, מערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ', אפליקציית וייז מובנית וגם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, חיישני חניה אחוריים, מצלמת רוורס וקיפול חשמלי למראות הצד.

קיה סלטוס

גרסת ה-EX כבר מציעה הרבה יותר. המסך בגרסה זו גדול יותר (10.25 אינץ') ומרשים בהרבה, ומתפרס לרוחב בצורה אלגנטית. בנוסף מציעה הגרסה הבכירה גם בקרת אקלים עם פתחים מאחור, בלם יד חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח, הנעה בשלט רחוק (אמריקה, כבר אמרנו?) וריפוד משולב עור.

קיה סלטוס

מבחוץ מתבלטת ה-EX עם פגוש אחורי בעיטור דמוי אלומיניום, מסגרת כרום לחלונות הצד ותאורת לד מאחור ובפנסי הערפל.

נראה שבקיה השאירו מקום גם לגרסה בכירה ומאובזרת יותר, שאולי תוצע בעתיד. גרסאות בכירות של דגמים אחרים בקטגוריה מציעות פריטים כמו חלון שמש בגג, מושבי עור חשמליים, ניטור שטחים מתים במראות הצד ועוד. הפריט האחרון מתבקש כאן במיוחד בשל מראת הצד האמריקאית שמגדילה את התמונה ומצמצמת את שדה הראיה. כל הפריטים האלו וגם אחרים אולי יוכלו להתאים לגרסת ה-1.6 טורבו כפולת ההנעה, שבשלב זה לא מוצעת בישראל אך עשויה להגיע בשלב מאוחר יותר.

קיה סלטוס

נוחות נסיעה

קיה סלטוס מציג כיול רך למערכת המתלים. בנסיעה עירונית על כבישים שבורים, וגם בנהיגה על שבילים מאתגרים יותר, התוצאה היא רמת ספיגה מרשימה. זהו בהחלט רכב נוח. גם במהירויות גבוהות יותר נותר הסלטוס נוח יחסית, אם כי רכינה בולטת מופיעה בעיקולים.

הבידוד מרעשי רוח טוב בדרך כלל, אך רעשי כביש חודרים לתא הנוסעים. לא מדובר ברמת רעש מוגזמת, אבל כבר פגשנו ג'יפונים שקטים יותר.

קיה סלטוס

מנוע ותיבת הילוכים

קיה סלטוס מצויד בשילוב שטרם פגשנו בקונצרן יונדאי-קיה. המנוע הוא בנזין-אטמוספרי בנפח 2.0 ליטרים, עם הספק של 149 כ"ס ומומנט של 18.3 קג"מ, ואליו משודכת תיבת הילוכים רציפה.

למרות ששיאי ההספק והמומנט מושגים רק בין 4,500 ל-6,200 סל"ד, הסלטוס מעניק תחושה זריזה ביציאה מהמקום. יש לו מין תגובה "יפנית" אופיינית, שמאפשרת לו לזנק בזריזות ולנצל את כוח המנוע כבר בשניות הראשונות. נתון תאוצה של 9.6 שניות ל-100 קמ"ש מגבה את התחושות האלו.

קיה סלטוס

גם במהירויות גבוהות יותר, בתאוצות ביניים ובעקיפות, לא חסר לו כוח. אין כאן את תחושת הדחף של מנועי הטורבו המוכרים, אבל הסלטוס הוא בהחלט רכב זריז ונמרץ, גם אם המנוע לא מאוד גמיש ונדרשת מכת גז משמעותית על מנת לסיים עקיפה במהירות.

תיבת ההילוכים הרציפה מסייעת לתנועה חלקה מאוד בתנאים עירוניים ובעומסי תנועה. זהו יתרון חשוב ולא מובן מאליו. בנסיעה מאומצת היא מטבע הדברים פחות מהנה, ולמרות שבקיה מספרים כי בוצע ניסיון לשוות לה תחושה של החלפת הילוכים - בפועל מחט הסל"ד מתייצבת בקצה העליון והרועש בכל קיק דאון. רמת הרעש בהחלט נסבלת, כך שלטעמנו מדובר בתיבה רציפה מוצלחת בסך הכל, אבל מי שמחפש את חווית הביצועים לא יאהב את התיבה הזו.

קיה סלטוס

החלוקה המלאכותית ל-8 הילוכים מורגשת יותר כאשר מעבירים את הבורר למצב הידני, אז גם מתקבלת עצמאות כמעט מלאה בבחירת יחסי ההעברה. בורר מצבי הנהיגה משנה באופן די זניח את תגובת הדוושה, וכך גם המצב הספורטיבי של התיבה עצמה.

צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 13 ק"מ לליטר בשיוט מתון, וירדה ל-11 ק"מ לליטר לאחר קטע מאומץ יותר.

קיה סלטוס

התנהגות כביש

לעומת היכולת הדינאמית הגבוהה של קיה אקסיד, הסלטוס הוא רכב רך יותר ומלוטש פחות. מלבד אותה רכינה בעיקולים יש לו גם הגה קל מאוד ולא מדויק במיוחד, והתקשורת מהשלדה לא קיימת כך שאובדן האחיזה במצבי קיצון עלול להגיע במפתיע.

קיה סלטוס

סיכום

קיה סלטוס הוא רכב שכל יבואנית בישראל היתה רוצה באולם התצוגה שלה. הוא כנראה לא מציע את האיכויות הגבוהות ביותר בכל תחום, ולא בטוח שהוא עדיף בשקלול כל הפרמטרים על פני האקסיד או הנירו, אבל החבילה כאן היא משהו שיקרוץ לישראלים רבים: המראה בולט ומרשים, תנוחת הישיבה גבוהה, המרווח מוצלח, תא המטען גדול, יחידת ההנעה זריזה וחסכונית וגם מפרט האבזור נדיב (בעיקר בגרסת ה-EX). עם תג מחיר נמוך משמעותית בהשוואה למתחרים, לקיה יש כאן רכב שעוד נראה במספרים מאוד גדולים על כבישי ישראל.


לדגמי קיה בישראל - קיה

למאמר זה התפרסמו 8 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה