דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פיאט פונטו איבו - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

אני, גם אם תציעו לי את העוגה הטעימה ביותר, כזו שמלקקים את השאריות שנדבקו לאצבעות בסיום אכילתה, אוותר עליה אם יוודע לי שהיא מכילה צימוקים. לא סובל צימוקים, תודה.



  אל הפיאט פונטו איבו הכחולה שחיכתה לי בחניה נכנסתי עם ציפיות . מנוע המולטי-אייר החדשני והיעיל מסקרן אותי, ותיבת הילוכים ידנית שמשודכת לו היא כבר תופעה די נדירה בבחינת מכונית חדשה, אבל משמחת. מבט אל ידית בורר ההילוכים שעליה מוטבעות אותיות M, A, R ו-N הבהירו לי מיד כי מדובר על תיבת הילוכים רובוטית. אבל רק רגע, מנוע המולטי-אייר משודך כרגע לתיבה ידנית בלבד, מה הולך פה? עיון ברישיון הרכב מגלה כי מדובר בגרסה בעלת המנוע החלש יותר - פונטו איבו 77 כ"ס, לא מולטי-אייר ולא בטיח.

מתיחת הפנים לפיאט גרנדה פונטו, שהושקה לראשונה ב-2005 ותמשיך להימכר במקביל לדגם החדש, מתבטאת קודם כל בשינוי קוסמטי לעיצוב החיצוני. המרכב הוארך ב-3 ס"מ, איכות תא הנוסעים שופרה ונוספה כרית אוויר שביעית להגנת ברכי הנהג. כמו כן, קיבלה הפונטו מנועים נוספים ויעילים מסדרת המולטי-אייר המודרנית בנפח 1.4 ליטר ובהספקים של 105 ו135 כ"ס. מנוע נוסף בהיצע (לא בארץ) הוא מנוע דיזל 1.3 חדש מסדרת מולטיג'ט, שגם הוא מצטיין בהפחתה משמעותית בפליטת זיהום אוויר. מנועי הפונטו הנקיים מצוידים מעתה גם במערכת עצור-סע, הדואגת לדומם את המנוע בכל עצירה ולהתניעו מיידית עם הלחיצה על הגז. בנוסף, שונה גם שמה של הגרנדה-פונטו, לשם פונטו-איבו. לא פחות חשוב...

לעמוד הדגם בקטלוג - פיאט פונטו איבו

 

פיאט פונטו איבו - מבחן דרכים

פיאט פונטו איבו. העיצוב לא התקלקל / צילומים: אייזיק דוידוביץ

חרטומה של הגרנדה פונטו הוותיקה הזכירה חזית של מכונית אקזוטית איטלקית - מזראטי. אתם יודעים, האיטלקים האלה הרי אלופים בעיצוב. מניסיון קודם, התרגלנו כבר כי לקחת עיצוב מוצלח שכזה ולשנותו יוביל לאכזבה וגעגועים למראה הקודם. המחמאה הגדולה לעיצוב החדש של חזית הפונטו איבו היא שהמעצבים לא הצליחו לקלקל. החזית החדשה בהחלט אלגנטית - הגדרה ההולמת את המראה הכללי של האיבו מכל זווית. אהבנו.

פתיחת הדלתות חושפת תא נוסעים מוקפד, איכותי ומעוצב. בהחלט נעים לשהות בו. האיכות בולטת וגם אם נחפש נתקשה למצוא רבב בטיב החומרים או ברמת הגימור. ישיבה מלפנים או מאחור בפונטו הזו, שאורכה יותר מארבעה מטרים, תאפשר גם לגבוהים להתרווח ולהנות ממרחב מכובד שעד לא מזמן היה שמור רק למשפחתיות ולא לסופר מיני. תא המטען בנפח 275 ליטרים ממוצע בגודלו בקטגוריה ופתיחת דלת המטען נעשית גם בלחיצת כפתור על שלט הרכב.

מיקומו של ההגה, שניתן גם לכיוונון טלסקופי - פנימה והחוצה, מעט גבוה מדי לטעמי. שדה הראייה טוב גם תודות למראות הצד המעוצבות באופן יעיל, ולתנוחת הנהיגה השלטת.גם בנסיעה ארוכה, היטיבו המושבים עם גב הנהג והנוסעים, ונוחות הנסיעה בהחלט מרשימה - הפונטו הזו בוגרת. היא אמנם תרכון על מתליה במהלך כניסה מהירה מדי לסיבוב, שכן הכיול מעט רך לטובת אותה רכות נסיעה, אך תשרה בהחלט בטחון תודות לאחיזה גבוהה ומערכת בקרת יציבות שעומדת לה על המשמר. גם הבידוד מרעשים טוב. בכלל, בכל הקשור למרכב ולאיכות הנסיעה הפונטו הזו היא בהחלט EVOLUTION - התפתחות והתקדמות.

 

פיאט פונטו איבו - מבחן דרכים

אבל אז נתקלתי במספר צימוקים...

מנוע הגרסה הזו, המנפיק 77 כ"ס ו-11.7 קג"מ, פשוט חלש מדי. טיפוס במעלה כבישים הרריים דרש סחיטה הגונה של דוושת הדלק, כמו גם בשעת עקיפה. המנוע, כאמור, משודך לתיבה רובוטית שהופכת את תהליך החלפת ההילוכים במצב האוטומטי ללא פחות ממעצבן. האצה מתונה תניב האטה פתאומית לקראת העלאת הילוך ונדנוד מרכב מיותר, ממש כמו אותו תלמיד נהיגה שאינו מיומן דיו בשימוש רגיש במצמד. האצה חזקה תגרום לתיבה להעביר הילוך בשיא הסל"ד ובמהירות סבירה יחסית, אך תלווה בחיבור מהיר של המצמד ובקול חבטה לא סימפטי מתחתית הרכב. רק הרפיה מתוזמנת היטב מדוושת הגז בתיאום עם תהליך ההחלפה, או שימוש ידני בתיבה, תשפר את איכות החלפת ההילוכים - אך לא לזה פיללנו כשרכשנו רכב אוטומטי, לא כך?

בנוסף, ולמרות מנגנון hill-holder, יש צורך בתשומת לב בהתחלת נסיעה בעלייה, כיוון שבניגוד לתיבה אוטומטית רגילה, תחול התדרדרות אחורנית מסוימת בהרפיה מדוושת הבלם. כמו כן, אותה דוושת בלם רגישה מאוד שאינה פרוגרסיבית, משלימה את חבילת הצימוקים שמצליחה לקלקל את הטעם הכללי המוצלח.

מערכת STOP&GO שתפקידה לדומם את המנוע בכל הזדמנות שבה הוא אינו נחוץ - ובכך לחסוך בדלק ולהפחית את זיהום האוויר - מתגלה כמציקה: בכל עצירה, אפילו רגעית, מדומם המנוע. עם הרפיה מדוושת הבלם מיד נשמע צליל המתנע המעיר את המנוע לחיים. היה ניתן להסתפק בדימום רק לאחר עמידה בת 2-3 שניות ולא בכל עצירה רגעית. לא ברור כמה זה באמת תורם לחסכון. מיזוג האוויר, בכל אופן, נמשך גם בעמידה תודות למדחס חשמלי שלא תלוי במנוע.

 

פיאט פונטו איבו - מבחן דרכים

עוד בפונטו איבו - כפתור ECO לשינוי תזמון החלפת ההילוכים לטובת חיסכון (החלפה מוקדמת יותר) וכפתור CITY להגה החשמלי, המקל עוד יותר על סיבובו בתמרוני חניה אינטנסיביים. צריכת הדלק שנרשמה בנהיגה, שחלק לא קטן ממנה היה בכבישים הררים עם דוושת האצה לחוצה כהוגן, הייתה 13 ק"מ לליטר. בתנאים נינוחים יותר הצריכה תשתפר משמעותית והמסקנה היא שהפונטו חסכונית מאוד.

נכון, אפשר להתרגל, להסתגל, לפתח מעט יותר רגישות ומיומנות, להשלים עם המנוע החלש ולהסתפק במערכת העברת כוח שביצועה אינו רהוט, אבל למה להסתפק אם ישנן אלטרנטיבות אחרות במחיר סביב ה100000 ?? חלופות מוצלחות יש ובמיוחד מבית קונצרן פולקסווגן: הפולו החדשה, סיאט איביזה וסקודה פאביה שעומדת גם היא להגיע עם שילוב של מנוע TSI וגיר DSG - שילוב שמוביל טכנולוגית ומעלה את השאלה - למה להסתפק בפחות?

פיאט פונטו איבו, עם מנוע המולטי אייר החזק יותר, ועם תיבה כפולת מצמדים (או אפילו ידנית), תהווה מתחרה ראויה למובילות שבשוק. הגרסה הנבחנת - יש בה כמה צימוקים, מצטער.

 

פיאט פונטו איבו, 1.4 ליטר, 77 כ"ס, רובוטית

יתרונות

חסרונות

איכותית

ביצועים חלשים

  מרווחת

תיבה רובוטית מהזן הלא מוצלח

חסכונית בדלק

מערכת "עצור וסע" המכוילת בצורה מעיקה

 

לדגמי פיאט בישראל - פיאט 

 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה