הדור הנוכחי של סיאט איביזה הושק לפני יותר משלוש שנים והציג שדרוג משמעותי ומרשים ביחס לקודמיו. יותר מתמיד, הוא חיבר את האיביזה לעולמות השמרניים של קונצרן פולקסווגן והרחיק אותה מהתדמית הלטינית הלוהטת. לא במקרה כנראה, בערך אז הושק מותג "קופרה" שאמור להמשיך ולשאת את לפיד האש הלטינית, מה שהותיר את מותג סיאט עם פחות ייחוד אך איפשר לו להיות קצת יותר פולקסווגני.
חידוש האיביזה אמור לשמר את פופולאריות הדגם בשנים הקרובות. לכן מתיחת הפנים התמקדה הפעם בענייני תדמית, והפכה את האיביזה לפחות אפרורית ויותר ספורטיבית למראה. אבל האם העיצוב הוא כל הסיפור כאן, או שיש עוד כמה שינויים?
האיביזה מראשית ימיה נחשבה "רכב של צעירים", והעיצוב היה בהתאם. עיצוב הדור הנוכחי הוא המשך ישיר של הדור הקודם שמתאפיין בקווים ישרים וזוויתיים ונטש את הקווים המעוגלים שאפיינו את הדגם עד אז. לטעמנו, עיצוב הדור הנוכחי הוא מהמוצלחים בהיסטוריית הדגם. מתיחת הפנים אמנם כוללת נגיעות בודדות בעיצוב החיצוני המוצלח, אך הן תורמות את חלקן. בין השינויים: חתימה דמויית כתב יד של שם הדגם על האחוריים, חישוקים בעיצוב ספורטיבי וסופר-מגניב וכן תאורת לד קדמית ואחורית.
פנים הרכב עבר שדרוג משמעותי יותר וטוב שכך; שדרוג שבא לידי ביטוי בעיקר בגיוון הצבעים והחומרים, הגה חדש ומעוצב למשעי וצג מולטימדיה גדול וצף במרכז הקונסולה. התוצאה הכללית היא בעיקר פחות אפרוריות ושמרנית. עכשיו תא הנוסעים של האיביזה תואם במידה מסוימת את התדמית הצעירה. איכות החומרים בסדר גמור ורמת ההרכבה טובה כך שסך הכל תא הנוסעים משופר ביחס לעבר ועכשיו הוא מצליח להתבלט יותר לטובה בקטגוריה.
תא הנוסעים
גם המושבים של האיביזה פונים לקהל הצעיר - הם נוקשים למדי ולא מאפשרים כיוונון לתמיכה בגב התחתון. עם זאת, ברז כוונון זווית המשענת, אפשרויות כוונון גובה המושב ומיקום ההגה מאפשרים תנוחת נהיגה אופטימלית.
מערכת המולטימדיה מציעה אפשרויות רבות עם שכבת הפעלה מקורית של היצרן כשמעליה שכבה מקומית של היבואן - מה שמצריך עקומת למידה לא קצרה. מעבר לכך אין תלונות בהקשר להנדסת האנוש ובסך הכל היא תואמת את רמת ההנגשה הגבוהה של דגמי הקונצרן.
גרסת ה-FR הנבחנת כאן היא היקרה בין ארבע הגרסאות המשווקות כרגע ובהתאם היא גם המאובזרת ביניהן. ונציין את האביזרים העיקריים: מערכת בידור בעברית הכוללת צג גדול - 9.2 אינץ' וקישוריות עבור מכשירי אפל ואנדרואיד, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט אדפטיבית, חיישני חניה אחוריים וקדמיים ומצלמת חניה אחורית, כניסה והנעה ללא מפתח, תאורת אווירה פנימית ותאורת לד חיצונית מלפנים ומאחור וכן מראות צד מושחרות, מתקפלות חשמלית הכוללות הפשרה. ולסיום, גג שמש פנורמי - נפתח חשמלית.
מתוך רשימת אביזרי הבטיחות נציין את הבלימה האוטונומית, כולל זיהוי הולכי רגל, בקרת סטייה מנתיב עם היגוי אקטיבי והתרעת עייפות. רמת האבזור מרשימה, אך כאן המקום לציין שגם שתי הגרסאות שמתחת ל-FR הבכירה בהיצע, לא מחסירות מי יודע מה באבזור.
כצפוי ממתיחת פנים, ברמה הפרקטית אין שינויים. האיביזה נותרה מכונית שמעניקה תמורה טובה בהקשר זה ביחס לקטגוריה. זה בא לידי ביטוי בעיקר בתא המטען בעל הנפח המרשים של 355 ליטרים. בתוך תא הנוסעים גג השמש פוגם במרווח הראש, גם מלפנים וגם מאחור, אך הספסל האחורי מעניק מרווח טוב מאוד מבחינת רוחב הכתפיים (לשניים כמובן), ומרווח הברכיים בסדר גמור.
נוחות נסיעה
סיאט איביזה בגרסת FR ועם המנוע הגדול בהיצע, נועלת סוליות צמיגים במידות נדיבות וספורטיביות, 18 אינץ', רוחב 215 ובחתך נמוך - 40. ההקדמה נועדה להסביר את הסיבה לנוחות עירונית שאינה מותירה רושם חיובי. הפשרה באיכות הנסיעה העירונית היתה מתקבלת יותר בהבנה אם היה מדובר בגרסה ספורטיבית "טהורה", כזאת שמגיעה עם ביצועים חסרי פשרות, אבל זו לא המטרה של ה-FR.
כיול המתלים הנוקשה בא לטובתה בכביש הבינעירוני, וככל שהמהירות מצטברת כך גם משתפרת היכולת להתמודד עם מפגעי האספלט, כך שמחוץ לעיר היא מכונית די נוחה. מעבר לכך האיביזה מבודדת לא רע את רעשי הנסיעה וכך מתגבשת לה איכות נסיעה ברמה טובה, כל עוד הנסיעה מהירה ובינעירונית.
מנוע ותיבת הילוכים
מנוע הטורבו 1.5 ליטרים הנבחן כאן כבר אינו ממש חדש וגם האיביזה של לפני מתיחת הפנים הציעה אותו לתקופות קצרות, אפילו בשידוך לתיבה ידנית. אבל עכשיו המנוע הזה משווק בגרסת ה-FR כחלק אינטגרלי במגוון הגרסאות. זהו מנוע בעל נתונים מרשימים, עם 150 כוח סוס ומומנט של 25.5 הזמין במלואו כבר ב-1,500 סל"ד. נתונים אלה מרשימים אף יותר כשהם מתחברים למכונית סופר מיני (גם הקודיאק, הסופרב והפאסאט הגדולות חולקות אותו מנוע בדיוק).
המנוע, בהתאם למתכון המוכר בקונצרן, משודך לתיבה כפולת מצמדים עם שבעה הילוכים. וזה השלב שאתם שואלים, נו איך? אז נתחיל מזה שבגרסת ה-FR ישנה אפשרות להגדיר שלושה מצבי נהיגה ובמצב הספורטיבי ישנה תחושה אמיתית של מיצוי יכולות מערכת ההנעה הזו. ויש יכולת. הביצועים מצוינים והמערכת עובדת ביעילות מרשימה. רק מדי פעם השהיה מסוימת נרשמת בבחירת ההילוך הנכון בביצוע קיק דאון עצבני לצורך עקיפה, אך מדובר בתלונה מינורית.
נציין כי למרות היכולות הגבוהות, לא מדובר במנוע עם אופי מרגש או ספורטיבי. אין כאן סאונד ייחודי או פיצוצים וגם לא דחף בלתי נשלט. הכל מהיר אך לא עצבני.
למרות כל הכוח והביצועים המרשימים גם נתון צריכת הדלק מצליח להיות מרשים, עם 12.8 ק"מ לליטר בימי המבחן.
התנהגות כביש
בהמשך ישיר לסעיף הביצועים, גם ההתנהגות שהאיביזה מספקת פונה לשכל ופחות לרגש. ההגה בעל משקל טוב, מהיר תגובה, אך חסרה תקשורת. זווית הגלגול סבירה והתחושה המתגבשת היא כזאת שמאפשרת נהיגה מהירה בנונשלנט ובכל תוואי של דרך. היא אולי נראית ספורטיבית, אך הנהיגה בה היא בעיקר בטוחה ונינוחה.
סיכום
סיאט איביזה היא רכב בוגר, בטוח ופרקטי. יותר פולקסווגן, הרבה פחות סיאט. מתיחת הפנים באה לטפל בדיוק בנקודה זו ולהשיב לאיביזה את המאפיינים המיתוגיים הייחודיים שאבדו: צעיר, לטיני וחם. הרענון סך הכל הצליח, בעיקר בתא הנוסעים המשודרג שכיום הוא פחות אפרורי ויותר מגניב וצעיר. גם מנוע הליטר וחצי, והביצועים המצוינים שהוא מייצר, הופכים את האיביזה למכונית מהנה ומסעירה יותר.
חסרונות? בגרסת ה-FR נפגמת איכות הנסיעה העירונית, ונתוני המנוע המבטיחים לא מגובים במציאות ביכולות מרגשות. אבל למרות אלו, אנחנו סבורים שקהל הלקוחות של האיביזה יתאהב בה מחדש, ויעריך את מקצה השיפורים שבוצע כאן.
לדגמי סיאט בישראל - סיאט
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות