דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מיני קופר SE (חשמלית) - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

רכבים חשמליים מתאימים במיוחד לחיים בעיר. טווח הנסיעה המוגבל פחות מפריע למי שנוסע בעיקר למרחקים קצרים, והיעדר הזיהום הוא יתרון משמעותי כשנוהגים בסביבה צפופה. זו הסיבה שבגללה יצרני רכב רבים בוחרים להתחיל במסע החשמלי עם רכבים קטנים יחסית. 

רכבים חשמליים גם מתאימים במיוחד למותגי היוקרה. בשלב הזה, כשהטכנולוגיה עדיין יקרה, לא פשוט למכור סופר מיני חשמלית של רנו ב-130,000 שקלים או משפחתית חשמלית של יונדאי ב-160,000 שקלים. אבל רכב פנאי של אודי ב-430,000 שקלים? דווקא עסקה לא רעה בכלל.

לכן, לפחות על פניו, מיני קופר חשמלית היא מוצר מתבקש. זו מכונית קטנה שלקוחותיה נוסעים בעיקר בעיר (ממוצע של כ-30 ק"מ ביום, לטענת היבואן), וזו גם מכונית יוקרתית שמסוגלת לחיות עם תג מחיר גבוה. אז האם המיני החשמלית היא עסקה יוצאת מן הכלל? האם טווח מוצהר של 235 ק"מ הוא בכלל ריאלי עבורה? ואיך חוויית הנהיגה? הרבה שאלות, מעט קילומטרים. בואו נתחיל.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: מיני קופר

מיני קופר SE, מנוע חשמלי 184 כ"ס, תמסורת ישירה, 239,000 שקלים

יתרונות

חסרונות

איכות נסיעה

מעט אביזרי בטיחות

תחושה ספורטיבית

מחיר רכישה יקר

אבזור עשיר

  טווח נסיעה מוגבל

מיני קופר חשמלית

עיצוב

המראה החיצוני תמיד היה מהקלפים החזקים של המיני, והוא מלווה גם את הדגם החשמלי. סגנון הרטרו עדיין בולט בזכות הפנסים העגולים, הגג השטוח והחלון האחורי האנכי; הצללית נמוכה וספורטיבית, ואילו הגרסה החשמלית נהנית משלל פרטי עיצוב יחודיים - חישוקי גלגלים בעיצוב שונה, סמלים צהובים וכונס אוויר קדמי שהוא בעצם פס פלסטיק אטום. פייק לגמרי, אבל מגניב.

אלו מצטרפים לשלל פרטי העיצוב האופייניים של המיני, ובהם דגל בריטניה שמוטבע בפנסים האחוריים, לוגו מיני שמוקרן על הרצפה ממראת הצד והצבע לגג ששונה מצבע הגוף.

מיני קופר חשמלית

בתא הנוסעים נמשכת אווירת הרטרו עם המסגרת העגולה של מסך המולטימדיה, פתחי המיזוג המעוגלים והכפתורים שקצת מזכירים תא-טייס. איכות החומרים מצוינת.

מיני קופר חשמלית

תא הנוסעים

כמו בכל מיני, תנוחת הישיבה נמוכה, עמוקה וספורטיבית, והמושבים עצמם נהדרים. הם מרופדי עור, מציעים תמיכה מצוינת וגם אפשרות הארכה לבסיס המושב ואפילו חימום. עם זאת, הכוונון שלהם מתבצע ידנית. מסביב לנהג ישנו היצע סביר בהחלט של תאי אחסון, והכל קרוב ונגיש לנהג. 

המסך המרכזי ברכב המבחן היה קטן מזה שיקבלו הלקוחות (8.8 אינץ') אך כמו תמיד במיני מדובר במסך צבעוני ונאה עם גרפיקה מרשימה וגלגלת שליטה נוחה. פס המסגרת של המסך משנה את צבעו בהתאם לפונקציה הפעילה. בנוסף מציעה הקופר החשמלית גם קישוריות אפל קארפליי, טעינה אלחוטית לסלולארי ומערכת שמע עם 12 רמקולים מבית הרמן קרדון.

מיני קופר חשמלית

בכלל, לא מפתיע לגלות שמדובר בגרסה המאובזרת ביותר של המיני; הטבות המס שניתנות לרכבים חשמליים מוזילות מאוד גם את האביזרים ומאפשרות ליבואניות הרכב להציג מפרטים מרשימים מאוד. בנוסף למולטימדיה ולמערכת השמע מציעה המיני החשמלית גם צמד גגות שמש (עם בידוד לא מספק של החום), בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והנעה ללא מפתח, קיפול מראות חשמלי, מראות נגד סנוור, תאורת לד מלאה, בלם יד חשמלי ובקרת שיוט רגילה.

מיני קופר חשמלית

מנגד, אבזור הבטיחות רחוק מלהרשים. המיני SE אמנם מצוידת בבלימת חירום אוטונומית, אך זו פעילה רק במהירות עירונית. בנוסף יש גם התרעת עייפות (אם בכלל ניתן לצבור עייפות משמעותית בנהיגה ברכב עם טווח קצר) וכן אורות גבוהים אוטומטיים. מערכת לבקרת סטיה מנתיב לא נמצאת ובמקומה הותקנה בארץ מערכת מקומית של מובילאיי. גם בקרת שיוט אדפטיבית לא מוצעת ברכב.

מול עיני הנהג שוכן לוח מחוונים דיגיטלי, שמציג גם את המידע על מצב הסוללה - צריכת החשמל, טווח נותר וכו'. כמו המסך המרכזי, גם זה נראה מצוין אך דורש מעט זמן להסתגלות.

מיני קופר חשמלית

המושב האחורי נראה מצוין והוא גם נוח בפני עצמו, אך המרווח מצומצם מאוד - הן במרווח לברכיים והן במרווח הראש. לרוחב אין בעיה מיוחדת, לאור העובדה שהמיני מציעה 4 מקומות ישיבה בלבד. אגב, לא ברור לנו מה הסיבה לצפיפות הזו: המיני ארוכה ורחבה משמעותית מדגמים כמו קיה פיקנטו ויונדאי i10, אך צפופה מהם משמעותית במושב האחורי.

מיני קופר חשמלית

תא המטען קטן יחסית עם נפח של 211 ליטרים, אך בהיבט הזה אין הבדל בין המיני החשמלית למיני הרגילה. מתחת לרצפת תא המטען מסתתר תא נוסף שיכול לאכלס את כבל הטעינה. גלגל חלופי לא קיים ובמקומו ישנה ערכת ניפוח.

מיני קופר חשמלית

נוחות נסיעה

למרות משקל עצמי גבוה של 1,365 ק"ג, שחייב את היצרנית להקשיח את המתלים, מיני קופר SE מספקת נוחות נסיעה טובה מאוד. הרכב אכן מרגיש נוקשה ולא משכך את כל השיבושים בעיר, אך מנגד הוא מרוסן מאוד ולא מייצר תחושה קופצנית בנסיעה. יחד עם פעולת מתלים שקטה וכמובן מנוע שקט מאוד, מתקבלת חוויית נסיעה נהדרת בעיר.

מחוץ לעיר הנוחות נותרת טובה מאוד, והמיני יציבה ונעימה באופן שמזכיר רכבים גדולים בהרבה. בידוד הרעשים טוב, אך לא מושלם: רעשי דרך ורוח נשמעים, ואלו בולטים על רקע הפעולה החרישית של המנוע.

מיני קופר חשמלית

יחידת הנעה

למיני החשמלית נתוני ביצועים קרובים מאוד לאלו של הקופר S, עם הספק של 184 כ"ס ומומנט של 27.5 קג"מ. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.3 שניות על פי נתוני היצרן, והמהירות המירבית - כמו בחשמליות אחרות - מוגבלת לסף נמוך יחסית של 150 קמ"ש.

הביצועים בפועל מרגישים טובים בהרבה מכפי שמתארים נתוני היצרן. לחיצה החלטית על הדוושה מטיסה את המיני קדימה ומייצרת דחף אדיר בגב. זמינות הכוח המיידית שמעניק המנוע החשמלי, יחד עם היעדר תיבת ההילוכים, מייצרים חווית ביצועים מאוד מהנה ושונה מזו של דגמי המיני הרגילים. 

מיני קופר חשמלית

בתנועה שגרתית נהנית המיני מנסיעה חלקה ושקטה מאוד, וכאשר סוחטים ממנה את הביצועים מתקבל צליל חשמלי-עתידני, חרישי וערב לאוזן.

בורר מצבי הנהיגה מאפשר לבחור בין ארבעה מצבים שונים: מצב רגיל, מצב ספורטיבי ובו תגובת הדוושה מיידית אף יותר, מצב "ירוק" שממתן קצת את התגובות ומצב "ירוק פלוס" שגם מנתק את מדחס המזגן - ועליו העדפנו לוותר. בנוסף קיימים שני מצבי בלימה רגנרטיבית. במצב ה"חלש" כמעט ולא מורגשת הבלימה, אך במצב הפעיל יותר של המערכת המיני מאטה באופן משמעותי בכל הרפיה מדוושת הגז. מי שלא רגיל לרכבים חשמליים יצטרך זמן הסתגלות.

מיני קופר חשמלית

בניגוד לחשמליות אחרות, שמציעות מעין "מנופי החלפת הילוכים" עם מספר רמות של בלימה רגנרטיבית, כאן יש למעשה רק רמה אחת רלוונטית.

את האנרגיה למנוע החשמלי מספק מערך סוללות בקיבולת קטנה יחסית של 32.6 קוט"ש. תצרוכת החשמל על פי נתוני היצרן היא 14.8 קוט"ש ל-100 ק"מ ובהתאם טווח הנסיעה המוצהר הוא 235 ק"מ.

מיני קופר חשמלית

בניגוד לרכבים עם מנועי בעירה פנימית, שם נתוני היצרן בלתי ניתנים להשגה, במרבית הרכבים החשמליים שבחנו הצלחנו להגיע לנתוני היצרן - ולפעמים אפילו לעבור אותם. במקרה של המיני לא הצלחנו לשחזר את הנתון. 

את הרכב קיבלנו עם סוללה טעונה במלואה כאשר על השעון מופיע טווח של 160 ק"מ, בגלל חישוב שהתבסס על אופי הנסיעות הקודמות. בחלק הראשון של המבחן נהגנו במתווה בין-עירוני ופרברי מתון מאוד, במהירות שלא עברה את ה-105 קמ"ש ובמצב הנהיגה ה"ירוק". אחרי 70 ק"מ של נסיעה נותרנו עם 67 אחוזי סוללה ורשמנו צריכת חשמל של 15.3 קוט"ש ל-100 ק"מ. כלומר, בנסיעה שכזו ניתן להגיע לטווח של 212 ק"מ.

מיני קופר חשמלית

בסיום הנסיעה הטענו את הסוללה בחזרה ל-100 אחוז, ובבוקר היום השני למבחן קיבלנו על השעון טווח משוער של 163 ק"מ. לאחר 110 ק"מ של נהיגה במתווה מעורב, שמתוכה בערך 15 ק"מ היו בנהיגה מאומצת והיתר בנהיגה מתונה למדי במצב הנהיגה הרגיל, נותרנו עם טווח של 42 ק"מ. הצריכה שנרשמה במהלך המקטע הזה עמדה על 18.6 קוט"ש ל-100 ק"מ - כלומר, בתנאים מעורבים שכאלו ניתן לקבל טווח נסיעה של 175 ק"מ.

בהתחשב בכך שמרבית הנהגים לא ירצו להגיע לעמדת הטעינה עם טווח נסיעה של אפס קילומטרים, ניתן להניח שהטווח המעשי של המיני החשמלית יהיה איפשהו בין 150 ל-190 קילומטרים, תלוי באופי הנהיגה. זה מעט מאוד ביחס למה שמציעות היום חשמליות אחרות.

מיני קופר חשמלית

התנהגות כביש

כמו כל מיני, גם הקופר SE החשמלית מציגה יכולות דינאמיות מצוינות. הסוללה ממוקמת ברצפת הרכב ומנמיכה את מרכז הכובד, השלדה וההיגוי נהדרים כתמיד, התקשורת עם הנהג מעולה והכניסה לפניות מתבצעת במהירות ובחדות. את עודפי המומנט מחלקת מערכת אלקטרונית המדמה דיפרנציאל מוגבל החלקה, שמחסלת תת היגוי עוד לפני שזה מתפתח. כיף אמיתי.

מיני קופר חשמלית

סיכום

מיני קופר SE היא אחת הגרסאות הטובות ביותר של מכונית הרטרו היוקרתית. היא נראית נהדר, מאובזרת היטב, נוחה לנסיעה, שקטה, חזקה ומהנה לנהיגה. לצד זאת, יש לה גם כמה חסרונות: היצע מערכות הבטיחות דל, המרווח לנוסעים מצומצם (והחשמלית לא זמינה בגרסת 5 דלתות או בגרסת קאנטרימן), מחיר הרכישה יקר וטווח הנסיעה מוגבל.

הנקודה האחרונה היא לדעתנו הבעיה הגדולה של המיני החשמלית. אמנם, למי שנוסע רק בעיר זה כנראה יספיק; בנסיעות העירוניות המרחקים ממילא קצרים, כך שהטווח מהווה שיקול משני. אבל מיני קופר היא מכונית שמציעה קצת יותר מכלי תחבורה עירוני. זו מכונית עם אופי ועם סטייל, עם איכויות דינאמיות מצוינות ועם הופעה יוצאת מהכלל. 

עם טווח מוגבל כל כך, תושבי תל אביב לא יוכלו לצאת איתה לנהיגה ספורטיבית בכבישי נס הרים, ותושבי חיפה לא יצליחו להגיע לרמת הגולן; ועוד לא דיברנו על מסלולי הנהיגה שנמצאים בדרום. ולא רק בתחום הספורטיבי מגבלות הטווח מורגשות: גם תושב באר שבע שירצה לצאת עם המיני להופעה בראשל"צ, או תושב הרצליה שירצה לטייל בנצרת, יתקלו במגבלת הטווח. אנחנו סבורים כי אם רנו זואי הקטנה מצליחה להציע טווח של למעלה מ-300 קילומטרים, אז ממכונית כמו המיני מצופה שתציע יכולות דומות לכל הפחות.

מיני קופר חשמלית

לדגמי מיני בישראל - מיני

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה