דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי: קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

Getting your Trinity Audio player ready...

לפעמים, כל מה שאנחנו רוצים זה פשוט קצת יותר. יותר גדול, יותר איכותי, יותר יוקרתי. אבל כשהפער בין מכונית קומפטית של סקודה או יונדאי לאחת של אודי ומרצדס מגיע ל-40-50% ולפעמים אפילו יותר, נוצר הצורך במוצרי הביניים. רכבים שיעניקו עיצוב ייחודי, איכות גבוהה, אבזור עשיר ולפעמים גם חוויית נהיגה טובה יותר, אבל ישמרו גם על מחיר סביר באופן יחסי.

מאזדה, שתמיד היתה יצרנית נישה קטנה יחסית במונחים עולמיים, הבינה את הצורך הזה והחליטה להשתחל במרווח הלא מאוד צר שבין המותגים העממיים ומותגי היוקרה. השיפור העקבי באיכות החל לפני כעשור, המחירים זחלו כלפי מעלה בהדרגה וגם קו המוצרים התרחב - כאשר על הטרנד הנוכחי של רכבי פנאי-קופה אופנתיים עונה אחד בשם מאזדה CX-30. מדובר למעשה בגרסה מוגבהת של מאזדה 3 המשפחתית, שבינתיים זוכה אצלנו להצלחה מרשימה.

בקבוצת פולקסווגן, שבעצמה מחזיקה במותגים עממיים כמו סיאט וסקודה לצד מותגי פרימיום כמו אודי ופורשה, חיפשו גם הם פתרון ביניים. פולקסווגן אמנם ממוצבת גבוה, אך פונה לקהל שמרני יחסית - והפתרון נמצא בדמותה של קופרה. השם שפעם שימש את גרסאות הספורט של סיאט הפך למותג נפרד, שמוכר אמנם גרסאות ספורטיביות לסיאט לאון ואטקה - אך השיק לאחרונה גם דגם עצמאי ראשון, רכב פנאי קומפקטי בשם קופרה פורמנטור.

קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

גרסת הבסיס של אותו פורמנטור נמכרת בישראל במחיר של 175,000 שקלים - בדיוק כמו גרסת ה-2.0 ליטרים המאובזרת ביותר של מאזדה CX-30. עימות בין השניים היה מבחינתנו צעד מתבקש.

להשוואת נתונים: מאזדה CX-30 מול קופרה פורמנטור

עיצוב וסגנון

המראה של המאזדה שגרתי ומוכר יותר, אולי גם בגלל שהיא נפוצה יותר. אהבנו את מסגרת הכרום של יחידות התאורה והסבכה הקדמית, את מכסה המנוע הארוך יחסית ואת הפרופורציות הספורטיביות של החלק האחורי. מנגד, במבט חטוף קשה לקבוע אם מדובר ברכב פנאי או במשפחתית שתפחה, והפגושים השחורים נראים קצת פשוטים. הפורמנטור משך הרבה יותר מבטים, לטעמנו בצדק: היציבה שלו קרבית יותר, קו החלון האחורי יוצר מראה אופנתי של מכונית קופה, ויש גם תוספות מעניינות כמו חותמות הלד בפנסים הקדמיים, פסי הגגון, צמד פתחי המפלט המדומים וסמלי הקופרה בגווני הנחושת.

קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

הפער בין השניים נשמר גם כשנכנסים פנימה. המאזדה אלגנטי והחומרים בו איכותיים למגע, אך הוא גם שמרני יותר. הצבעים כהים, לוח המחוונים הוא אנלוגי ומסך המולטימדיה קטן יחסית וצר. בקופרה, לעומת זאת, הנהג פוגש בלוח מחוונים דיגיטלי עתיר תצוגות וגרפיקות, מסך מולטימדיה צבעוני וגדול יותר, ידית הילוכים אלקטרונית זעירה, פתחי מיזוג מפוסלים א-לה למבורגיני ונגיעות של נחושת במקומות הנכונים.

 
קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

אבזור ותפעול

המפרט הסטנדרטי של הפורמנטור עשיר, וכולל בין היתר מסך בגודל 10 אינץ', טעינה אלחוטית לסלולארי, גג שמש פנוראמי, תאורת לד מלאה, כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, לוח מחוונים דיגיטלי ותאורת אווירה צבעונית. 

קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

למאזדה, ברמת הגימור "פרימיום" המקבילה, אמנם אין טעינה אלחוטית או לוח מחוונים דיגיטלי, וגם חלון השמש שלו צנוע יחסית, אך הוא מוסיף למפרט גם מושבי עור חשמליים עם זכרונות, חיישני חניה קדמיים, תצוגה עילית של נתוני הנסיעה על השמשה הקדמית ודלת תא מטען חשמלית. 

קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

בתחום הבטיחות הפערים קטנים יותר: לשניהם היצע מלא של מערכות אקטיביות (בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב, ניטור שטחים מתים), אך לקופרה יש 10 כריות אוויר לעומת 7 במאזדה והוא גם מצויד בהתרעת פתיחת דלת במעבר רכב חולף.

ההבדל בין השניים הופך דרמטי ככל שמדובר בתפעול המערכות. הנדסת האנוש במאזדה מתגלה כיעילה, פשוטה והגיונית: למיזוג כפתורים משלו, גלגלת שליטה מרכזית מאפשרת תפעול נוח של המולטימדיה (שמצידה כוללת תרגום ראוי לעברית) וגם לוח המחוונים הקלאסי ברור מאוד. בפורמנטור, לעומת זאת, קשה למצוא את הידיים והרגליים: כדי להגביר את עוצמת המיזוג או לשנות את מצב הנהיגה צריך לנבור בתפריטים שעל המסך ולהסיר את העיניים מהכביש לזמן ממושך; לוח המחוונים עלול לבלבל, ואילו התרגום לעברית במסך המרכזי לא תמיד מוצלח. למשל, כדי לשלוט בתאורה צריך ללחוץ על "קל" (Light) ואילו מצב Individual להגדרה אישית של מצבי הנהיגה תורגם כאן ל"יחיד". עברית קשה שפה.

הציון כאן דומה, אך מסיבות שונות - לקופרה יתרון במערכות הבטיחות, בעוד למאזדה הנדסת אנוש עדיפה משמעותית.

 
קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

שימושיות ומרווח

הפורמנטור הוא הגדול מבין השניים, עם יתרון של מספר סנטימטרים כמעט בכל פרמטר. בהתאם, הוא מציע מרווח עדיף לרגליים ולראש (למרות הגג הפנוראמי), כאשר תעלת הינע גבוהה תצמצם את המקום לנוסע שלישי - אך נראה שגם הוא יעדיף לשבת כאן ולא במאזדה. המושב עצמו קצר ונמוך יותר, אך הספרדי מפצה עם פתחי מיזוג שכוללים גם שליטה נפרדת על הטמפרטורה, תאורת לד ושני שקעי USB.

קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

במאזדה יהנו הנוסעים מאחור ממושב גבוה וזקוף שיהיה נוח לנסיעה, אך המרווח פחות מוצלח בכל המדדים, קו החלונות הגבוה מגביל את הראות החוצה ופתחי המיזוג אמנם ישנם, אך הם לא נשלטים בנפרד ולא מלווים בשקעי טעינה כמקובל.

גם תא המטען של הפורמנטור עדיף הודות למימדים גדולים יותר, רצפה מתכווננת ומספר פתרונות אחסון יצירתיים ויעילים.

קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

נוחות נסיעה

הקריצה לעולמות הספורטיביים מגיעה הרבה פעמים על חשבון נוחות הנסיעה, וזה המצב גם כאן. לא מדובר ברכבים עם נוחות גרועה, אבל פגשנו ברכבי פנאי נוחים מהם ברמת המחיר הזו. הפורמנטור הוא הרך מבין השניים, אבל הוא גם סובל מהיעדר ריסון של המתלים מה שמביא לתחושת קפצוץ מסוימת על רצף שיבושים במהירות עירונית, ולתנועה תכופה של המתלים בנסיעה על כביש גלי.

המאזדה אמנם מעביר את השיבושים הקטנים בצורה ברורה יותר, אך הוא מרוסן בהרבה ומצליח להעביר תחושה "בוגרת" ואלגנטית. הוא מטפל בשיבושים בצורה טובה יותר, שומר על נינוחות גם כשהקצב עולה ונהנה גם מבידוד רעשים עדיף - הן מבחינת רעשי הכביש והן מבחינת רעשי המתלים.

 
קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

מנוע וביצועים

שתי יחידות ההנעה שמוצבות בג'יפונים האלו מוכרות היטב מדגמים אחרים של החברות. מנוע ה-2.0 ליטרים של המאזדה, עם הספק של 165 כוחות סוס, הוא אותו אחד שמוצע גם במאזדה 3, מאזדה 6 ומאזדה CX-5. את החרטום של הקופרה מאכלס מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטרים עם הספק של 150 כוחות סוס - אותו מנוע של סיאט לאון ואטקה, סקודה אוקטביה ודגמים רבים אחרים.

מנוע הטורבו של הפורמנטור נהנה מיתרון מסוים בזמינות הכוח, מה שאומר שלא צריך לאמץ אותו על מנת ליהנות מביצועים טובים, אך במבדקי התאוצות שערכנו היה המאזדה זריז יותר בזינוק, גם אם בפער קטן, ואילו בתאוצות הביניים נרשם שוויון. תיבת 6 ההילוכים של ה-CX-30 מהירה מאוד וחלקה יותר מתיבת ה-DSG כפולת המצמדים של הפורמנטור (7 הילוכים) ובסך הכל מתקבלת חוויית נסיעה טובה בשניהם - אך עם עדיפות קלה למאזדה.

קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

אגב, בשניהם תוכלו לשדרג את סעיף הביצועים, אך באופן ובמחיר שונים לחלוטין: במאזדה ניתן לבחור במנוע 2.5 ליטרים עם 192 כ"ס בתמורה לתוספת קטנה יחסית של כמה אלפי שקלים; בפורמנטור ישנה גרסת 2.0 ליטרים מוגדשת עם הנעה כפולה ו-310 כ"ס, שמקפיצה את המחיר בכמעט 100,000 שקלים.

בצריכת הדלק היתרון היה של הפורמנטור, בפער קטן. בנסיעה מתונה, במתווה עירוני ובין עירוני, מדדנו 13 ק"מ לליטר בקופרה לעומת 12.8 ק"מ לליטר במאזדה. אחרי הקטע הדינאמי המאומץ הפער נשמר, ואת יום המבחן סיימנו עם נתונים של 9.5 ק"מ לליטר בקופרה לעומת 9.3 במאזדה.

 
קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

התנהגות כביש

ג'יפונים אמנם נוטים להיות פחות דינאמיים ביחס לרכבי כביש נמוכים יותר, אך במקרה של הפורמנטור וה-CX-30 נדמה כי המתכננים הצליחו להתגבר על מרבית האתגרים הפיזיקליים - אולי גם בשל העובדה שהרכבים האלו לא באמת גבוהים כמו מרבית רכבי הפנאי.

קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

לפורמנטור אופי "שמח" יותר, עם שלדה מצוינת שמאפשרת להדק את קו הפניה בהרפיית דוושה וגם עם אחיזת כביש טובה מאוד. מנגד, ההיגוי מעורפל עם "שטח מת" משמעותי במרכז וגם הרכינה בולטת יותר.

המתלים הנוקשים של המאזדה מצליחים לנטרל כמעט לחלוטין את רכינת המרכב, וגם אחיזת הכביש כאן עדיפה וההיגוי מעולה. האופי הספורטיבי כאן שונה: פחות קליל וזורם, יותר מדויק ויעיל. עניין של טעם.

קופרה פורמנטור מול מאזדה CX-30

סיכום

הז'אנר הזה, של רכבי פנאי קומפקטיים עם טאצ' ספורטיבי, מתבטא כיום בישראל בשני דגמים בלבד - אבל מצליח לטעמנו לקלוע להעדפותיהם של לקוחות רבים. השילוב בין עיצוב אופנתי, שימושיות טובה, אבזור עשיר והתנהגות כביש מהנה מאפיין גם את הפורמנטור וגם את ה-CX-30 - אבל כל אחד מהשניים שם את הדגש במקום מעט שונה.

הפורמנטור נאה ויחודי יותר למראה, מושך מבטים כמעט בכל פינה ומצליח להרשים גם עם תא נוסעים מתקדם וטכנולוגי. קשה להמעיט בחשיבות של הערכים האלו במכוניות מהז'אנר הזה. הוא גם מרווח יותר מאחור ונהנה מתא מטען גדול יותר כך שהוא יתאים יותר לבעלי משפחות, הכוח שלו זמין יותר, הוא מהנה מאוד לנהיגה לכשעצמו ונהנה מיתרון קל גם בצריכת הדלק.

מנגד, מאזדה CX-30 מציע אבזור עשיר יותר ותפעול ידידותי, הוא שקט יותר ומטפל טוב יותר בשיבושי הכביש, זריז במעט מהקופרה ומציג התנהגות כביש מצוינת - אם כי בסגנון שונה מזה של הקופרה. בנוסף הוא מוצע במבחר רחב יותר של גרסאות, כך שאם תוותרו על חלק מהאבזור תוכלו לרכוש אותו גם בגרסאות זולות יותר או עם מנוע 2.5 ליטרים חזק יותר - או בגרסת הבסיס במכירות האפס ק"מ, כמו רכב המבחן שהגיע מטרייד מוביל.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה