מאזדה CX-3 הוא רכב פנאי קטן ותיק למדי, שמתמודד בקטגוריה בה ישנם מתחרים צעירים רבים. הוא הגיע לישראל בתחילת 2017, לפני כמעט 5 שנים, ובתחילת 2019 נחתה כאן מתיחת הפנים שלו. בעולם זהו דגם ותיק אפילו יותר: במדינות מסוימות הוא משווק כבר כמעט 7 שנים. נצח במונחי עולם הרכב.
אז מה הסיבה שבגללה ביצענו לו מבחן נוסף? ובכן, מנוע חדש הצטרף להיצע. מדובר במנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים, שמוכר לנו היטב ממאזדה 2 וגם מהדור הקודם של מאזדה 3. ההספק אמנם ירד ב-40 כוחות סוס והתייצב על 116 כ"ס במנוע החדש, אך גם המחיר נגיש יותר - ומתחיל כעת ב-119,000 שקלים, אלף שקלים פחות מהמחיר בו התחיל השיווק של הגרסה הזו לפני כחצי שנה. על הדרך, מאזדה גם ויתרה על מנוע ה-2.0 ליטרים בדגם הזה, כך שגרסת ה-1.5 ליטרים היא היחידה שמוצעת כעת ב-CX-3.
מאזדה CX-3, למרות הותק, נראה מצוין לטעמנו. יש לו קווים ספורטיביים שקצת מזכירים ג'יפון קופה, גריל שופע ניקלים אבל בטוב-טעם, קורה אחורית מושחרת שמעניקה תחושה של גג צף, קו חלונות מתעקל וצמד פתחי מפלט קרביים.
אגב, יש פערים בנראות בין שתי הגרסאות שמוצעות כיום: ה"זום" הבסיסית מוצעת עם חישוקי 16 אינץ' לעומת 18 ב-"אורבן" הבכירה, שמצוידת גם בתאורת לד מלפנים ומאחור.
גם מבפנים המראה מרשים. המסך אמנם קצת קטן, אך ישנם דיפוני עור שמעניקים תחושה איכותית, גלגלת שליטה על מסך המולטימדיה, גימורים מתכתיים על הכפתורים השונים ואת לוח המחוונים הקלאסי של מאזדה, שתמיד נראה טוב. איכות החומרים מצוינת, ודאי שביחס לרמה הבינונית ומטה שמקובל לפגוש בקטגוריה הזו.
תא הנוסעים
תנוחת הישיבה ב-CX-3 גבוהה ונוחה, אך מפתח הדלת מעט קטן, מה שמקשה על הכניסה פנימה. הדיפונים דמויי העור מוצלחים וסביב הנהג ישנם תאי אחסון בכמות מספקת.
בשתי הגרסאות יש מסך מולטימדיה בגודל 7 אינץ' ועם תמיכה בעברית, שזכה לאחרונה לקישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי - אך הוא מגיב למגע רק כאשר הרכב נמצא במצב סטטי. בנסיעה יש לתפעל אותו באמצעות הגלגלת, שזה מצוין בתפריטים שעל המסך - אך הרבה פחות נוח בממשקי הסלולאר.
רשימת האבזור כמו נועדה לשכנע את הלקוחות לבחור בגרסת ה"אורבן" הבכירה. ב"זום" הבסיסית יש חישוקים קלים אך קטנים יחסית, כאמור, וגם קיפול מראות חשמלי, הנעה בכפתור (אך ללא כניסה עצמאית), בקרת שיוט רגילה, בלם יד חשמלי עם Auto Hold ובקרת אקלים.
מפרט הבטיחות בגרסה זו כולל 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית הפעילה רק במהירות עירונית, והתרעה קולית בעת סטיה מנתיב, ללא תיקון אקטיבי.
ה"אורבן" משדרגת את מפרט הבטיחות עם בלימת חירום אוטונומית שפועלת גם במהירות בין עירונית, ומוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית ואורות גבוהים אוטומטיים. במפרט אביזרי הנוחות יש כאן גם כניסה ללא מפתח, תצוגה עילית (פריט נדיר ברמת המחיר הזו) וריפודים דמויי עור.
המושב האחורי של מאזדה CX-3 הוא מהצפופים בקטגוריה. הדלתות גם כאן קטנות ומקשות על הכניסה או על חגירת פעוטות במושבי בטיחות; המרווח לרגליים מצומצם מאוד, מרווח הראש גבולי והחלונות קטנים, כך שמעט מאוד אור נכנס פנימה.
גם תא המטען של ה-CX-3 קטן ביחס למקובל בקטגוריה הזו. הנפח עומד על 240 ליטרים בלבד, סף הטעינה מעט גבוה ואין כאן אביזרי אחסון יעודיים, אך לפחות יש גלגל חלופי.
נוחות נסיעה
בתוך העיר הנסיעה ב-CX-3 מהנה רוב הזמן הודות לתגובות דוושה מיידיות ולכושר תמרון מצוין בשל המימדים הקטנים, אך רמת הנוחות לא גבוהה. הרכב מרגיש נוקשה וקופצני, לא מיטיב לספוג את השיבושים וגם לא תמיד שקט. במיוחד אמורים הדברים כלפי הגרסה הבכירה עם החישוקים הגדולים.
מחוץ לעיר הנוחות משתפרת וישנו ריסון סביר על גלים, אך מהלך המתלה הקצר מוביל לתנודות רבות יחסית ולתחושה עסוקה. סימן לכך שמדובר ברכב פנאי ותיק, מהדור שעוד הסתפק בהגבהה והקשחה של פלטפורמת הסופר מיני. רעשי רוח וכביש חודרים במידה רבה לתא הנוסעים.
מנוע ותיבת הילוכים
מנוע ה-1.5 ליטרים המוכר מייצר כאן הספק של 116 כ"ס ב-6,000 סל"ד, לצד מומנט של 15.2 קג"מ ב-4,000 סל"ד. תיבת ההילוכים היא אוטומטית-פלנטרית עם 6 הילוכים והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 11.2 שניות.
כאמור, בנסיעה מתונה יש תחושה מוצלחת מכיוונה של יחידת ההנעה, הודות לתגובות הטובות יחסית של הרכב ולהעברת ההילוכים החלקה. גם הביצועים לכשעצמם לא רעים: ברגע שמביאים את המנוע לתחום היעיל (והרועש) שלו, מתקבל מספיק כוח על מנת לשנע את הג'יפון בקצב ראוי.
אין כאן את המחץ האבסולוטי שסיפק מנוע ה-2.0 ליטרים בזמנו, לא כל עקיפה אפשר לסיים בקלילות ולא בכל מיאוץ רמזורים יסיים המאזדה כמנצח, אבל עבור ג'יפון עירוני מסוגו הכוח שיש כאן בהחלט מספק.
תגובות התיבה מהירות לרוב, אך בשל העובדה שנדרשת שמירה על סל"ד גבוה בקטעים המאומצים - היינו שמחים לפגוש כאן מנופי שליטה מההגה על התיבה.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 14 ק"מ לליטר בשיוט מתון ו-11.2 ק"מ לליטר בסוף הקטע המאומץ.
התנהגות כביש
אחיזת הכביש של ה-CX-3 טובה מאוד והרכינה כמעט ולא קיימת, ויש גם תקשורת לא רעה מהשלדה ומההגה - אבל בהשוואה לדגמים אחרים של מאזדה, אין כאן את אותו ניצוץ ספורטיבי שמתבטא בכניסה מהירה לפניות ובתגובות מיידיות להרפיית דוושה. ועדיין, היכולת הדינאמית כאן טובה מאוד בסך הכל.
סיכום
גרסת המנוע החדשה של מאזדה CX-3 היא בדיוק מה שהג'יפון הותיק הזה היה צריך. הויתור בסעיף הביצועים בהחלט מתקבל על הדעת, והמחיר החדש הולם הרבה יותר את מעמדו של הרכב הזה לעומת מתחריו. גם צריכת הדלק הפכה להיות מוצלחת בהרבה.
זה עדיין לא ג'יפון שיתאים לכל אחד: המושב האחורי שלו צפוף, תא המטען קטן ונוחות הנסיעה לא אידיאלית; האבזור נדיב רק בגרסה הבכירה, ומסך המולטימדיה כבר לא עומד בסטנדרט של המתחרים. אבל ההופעה נאה בהחלט, תא הנוסעים איכותי, יחידת ההנעה נעימה והתנהגות הכביש מוצלחת - כך שבסופו של יום, אנחנו בהחלט יכולים לראות לקוחות שיבחרו בו מתוך הערכה ליכולותיו. גם בגילו המתקדם.
לצפייה בכל דגמי מאזדה בישראל
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות