דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טויוטה פריוס פלאג-אין - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...
  
מאת יתיר דוידוביץ

 

שעת לילה, אני יוצא מבניין המערכת לכיוון השקע. טויוטה פריוס חונה לידו וממנה משתלשל כבל חשמלי שמתדלק לי אותה. נכון לשעת המבחן מדובר במכונית אב-טיפוס יחידה מסוגה בארץ. אני מתיישב בתוכה ומתניע בדממה. על הצד מופיע המספר 12.9. אלו מספר הקילומטרים שהרווחתי בטעינה שנמשכה קצת פחות משעה. אני יוצא לדרכי החשמלית.

 

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: טויוטה פריוס 

 

טויוטה היו הראשונים שהצליחו למכור כלי רכב היברידיים במאסות גדולות. הם הצליחו לרכב על הגל הירוק תוך שהם מציעים כלי רכב שנראים ונוסעים יותר ירוק מבלי להתפשר על טווח הנסיעה. פתרון הביניים הזה החזיק מעמד דור שלם וגם תחרות עזה מצדה של הונדה לא הצליחה לפגוע בנתוני המכירות היפים.

 


טויוטה פריוס פלאג-אין. דממת אל-חוט / צילומים: יתיר דוידוביץ

והנה בשנה האחרונה נותרה טויוטה מעט מאחור במלחמת ההנעות הירוקות. שברולט הציגה את הוולט המעניינת, רנו את הפלואנס ZE ובאירופה כבר נמכרות מכוניות חשמליות לחלוטין דוגמת הניסאן ליף. טויוטה שרצתה גם היא לאפשר ללקוח לנסוע לעבודה מבלי לשלם על דלק בחרה בפתרון ביניים נוסף. הם לקחו את הפריוס והלבישו עליה מערכת טעינה וסוללות מוגדלות לטובת נסיעה חשמלית לחלוטין לטווח קצר.

 

דגם האב טיפוס שונה מדגם הפלאג-אין העתידי במספר פרטים קטנים. טווח הנסיעה קטן בשלושה ק"מ (23 ק"מ ברכב הסדרתי), המצברים כבדים יותר באב-טיפוס ותא המטען אף הוא מצומק, אפילו ביחס לזה של הפריוס הרגילה. גם האצה למאה אמורה להיות איטית במעט.



 

ביציאה לרחוב הסואן בדרום ת"א השקט בתוך הרכב מוחלט, למעט שריקה חשמלית חרישית. תוך שניות אני מתמכר לשקט המבורך, שקט שרק מחדד כמה רעש יוצרים מנועי הבערה הפנימית שסביב. המנוע החשמלי מאפשר לי גם תאוצות טובות בזכות המומנט המרשים מסל"ד אפס.

 

בטויוטה מבטיחים שכמו בפריוס הרגילה, גם בפריוס פלאג-אין הסדרתית נוכל למצוא מתג למצב חשמלי מלא ללא התערבות של מנוע הבנזין. באבטיפוס בו נהגנו, מנוע הבנזין הקולני למדי, התערב בהנעת האוטו רק בלחיצה אימתנית על דוושת הגז/חשמל. פתרון יעיל לילדים שמרעישים מדי בחלל השקט של הרכב.



 

בנסיעה משולבת רגילה שכללה בעיקר כבישים עירוניים מצליחה הפלאג-אין לעמוד בטווח המובטח פחות או יותר, כאשר בלימות תכופות מסייעות בטעינת המצבר. יציאה למתווה בין עירוני תחסל את מד הקילומטרים במהירות גבוהה הרבה יותר. סביר להניח שגם הפעלת מזגן ושאר מערכות בידור יצרכו מאות מטרים נוספים של חשמל.

אחרי 12 ק"מ לערך פג לו הקסם החשמלי ואני נשארתי לבדי עם טויוטה פריוס רגילה, לטוב ובעיקר לרע. מבחן על הפריוס הרגילה כבר קראתם באתר, ואם לא אתם מוזמנים עכשיו (טויוטה פריוס – מבחן רכב). כך שהחלטתי לבלות את שאר הזמן בנסיונות להפיק מהפריוס מקסימום תועלת אישית. מהזמן שבו ביליתי איתה עלו כמה תובנות מעניינות:


1.    הפריוס אינה עגלה – למרות המראה הגמלוני והמשקל הגבוה. את המיאוץ למאה היא משלימה בפחות מהזמן המוצהר לרכב האבטיפוס. רעשי המנוע החזקים בתאוצה והתיבה הרציפה נותנים תחושה של חוסר מחץ והתקדמות איטית, וגם הניתוק המוחלט מהכביש סייע לפריוס להפתיע אותי כשהבטתי בצג המהירות.

2.    לפריוס מיכל דלק קטנטן – פחות מ-40 ליטר – אז עשיתי לעצמי פדיחה לא קטנה כשגרמתי למיכלון לעלות על גדותיו. מילא הפספוס, אבל תסעו אתם ברכב היברידי שמסריח כולו מבנזין ותבינו את התגובות העויינות שקיבלתי.

3.    מדבקות זה שווה – הפריוס אינה נדירה על הכביש אבל תוספת המדבקה הענקית, "פלאג-אין", מצליחה לגרור מבטים והתעניינות. ההתלהבות הכללית מבהירה לפתע מדוע יש אנשים שמתעקשים לשים מדבקת ענק של "סובארו או "הונדה" על הרכב שלהם.



את המבחן הזה לא ניתן לסכם כרגע מפאת שאלת המחיר שאינה ברורה עדיין. בין טויוטה למשרד התחבורה ניטש ויכוח באשר להגדרת הפלאג-אין. במידה והפריוס הנטענת תחשב כמכונית חשמלית היא תזכה למיסוי בגובה 10% בלבד וכך יעמוד מחירה על כ-170 אלף ש"ח. במידה והיא תוכר כהיברידית בלבד היא תזכה רק ל-30% מיסוי ומחירה יעמוד על למעלה מ-200 אלף ש"ח. בשביל מי שגר סמוך לעבודה, תוספת של עשרת אלפים שקל ביחס לפריוס הרגילה יכולה להיות מאוד משתלמת בשקלול שנתי ובשקט הנפשי. אולם במחיר הגבוה נראה שגם הנסיעה השקטה והחסכון בדלק ובכסף לא יצדיקו את המחיר הגבוה.

גם ההתעקשות של משרד התחבורה על "תדלוק" רק בעמדות מורשות – והס מלדבר על מונופולין של "בטר פלייס" לענין זה – יכול לעקר את כל הפואנטה מכלי רכב נטעני כבל. אלה יאלצו לכתת גלגליהם לתחנת החלפת המצברים הקרובה. מחאה חברתית כבר אמרנו?

לדגמי טויוטה בישראל - טויוטה

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה