דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טויוטה לנד קרוזר 2.8 - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...



מעצבן. יש בעולם כלי רכב מפונקים ומעתירים, כאלה שעושים לך טוב מרגע שהתעוררת ועד לעצם חלומות הלילה הבא - ויש את אלו שפשוט לא עומדים בקצב, נשארים מאחור, מחוספסים, גסים, מיושנים וקובייתיים. אז מה מעצבן פה? שהרבה פעמים ההם, הראשונים המפונקים, נשחקים, מתרפטים, מתקלקלים ומאבדים ערך בקצב שהציבור מאבד עניין בפרשיית שחיתות וטויוטה לנד קרוזר פשוט נשאר לעמוד.

ואז זה קורה - אנחנו מתאהבים בקוביה הזאת שנשארת לעמוד, אולי דווקא בגלל שהיא בכלל לא מנסה לעמוד בקצב. יש לה את הכללים שלה, היא לא באמת באה לפנק ולהתפנק, אלא לעמוד בכל מכשול ואתגר שנציב בפני גלגליה, מסלע מזדמן, דרך בוץ או שלג וכלה בנסיעה דחופה על הכביש המהיר.

את טויוטה לנד קרוזר לדורותיו אנחנו מכירים היטב. הוא בנוי להסיע בכל דרך שבע נפשות, בלי שאכפת לו איך הוא נראה, ואם הוא מתעקם בכל זאת בגלל איזשהו סלע סורר - מתקנים אותו עם לום ופטיש חמישה קילו. או כמו שאמר רם, חבר טוב, יליד הודו - זה בדיוק כלי הרכב שצריך במולדתו.

את טויוטה לנד קרוזר המעודכן בחנו לאחרונה (מול אייקון שטח אחר, ג'יפ גרנד צ'ירוקי), אבל עכשיו התחדש עוד משהו: מנוע חדש, וגם תיבת הילוכים משודרגת. סיבה מספיק טובה כדי להעלות אותו לסיבוב מול נופי אצבע הגליל והגולן. היות שהחידושים נמצאים במנוע ובגיר - נתמקד בהם.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: טויוטה לנד קרוזר

טויוטה לנד קרוזר, טורבו-דיזל 2.8 ליטר, 174 כ"ס, אוטומטית, 369,900 שקל

יתרונות

חסרונות

יכולות שטח
מיושן

נוחות נסיעה
כוח מנוע וביצועים

עמידות
זוויות גלגול בוטות



טויוטה לנד קרוזר
טויוטה לנד קרוזר. מאוהבים בקוביה

עיצוב


ככה נראה אייקון שטח - מרכב רבוע, גבוה, רחב, ארוך, שייראה מצוין בעיקר על רקע סוואנה אפריקאית או קרחונים איסלנדיים, אבל ייראה גם על רקע בית קפה מטרופוליני מסוגנן. הוא גדול וגם נישא - מתחיל גבוה מעל לפני הקרקע ומגיע לשמיים. לא רק הממדים בולטים ובוטים, אלא גם הפרטים - הגלגלים ענקיים, וגם פנסי החזית העצומים, והגריל המבריק שאפשר היה בסיטואציה אחרת לנפנף עליו עגל שלם. שום דבר כאן לא מרומז או קורץ. הכל ברור ומונח על השולחן.

בפנים נראה כאילו הזמן נעצר - לא נתפלא אם השעון הדיגיטלי וכפתורי הכיוון שלו הם שאריות ייצור של סובארו ליאונה משנות השמונים. חזית תא הנוסעים עשויה פלסטיק עבה ועמיד שמפוסל בריבועים בולטים ובכפתורים שביקום מקביל מפעילים רכיבי פלדה בכורים אטומיים.

טויוטה לנד קרוזר
טויוטה לנד קרוזר. אייקון שטח

תא הנוסעים

גרסת המבחן אובזרה ברמת הגימור Luxury הסופר מאובזרת, דבר שלא הפך את תא הנוסעים ליוקרתי, אבל העתיר עליו את כל הטוב שרק אפשר - המושבים, ההגה וידית ההילוכים דופנו בעור וצוידו במנועי כוונון חשמליים, המושבים הקדמיים וגם האחוריים מתחממים, האחוריים זוכים לשליטה ממוחשבת נפרדת על מערכת המיזוג, לנהג בקרת שיוט ובקרת אקלים מפוצלת, מערכת מולטימדיה ודיבורית עם מסך מגע, חלון גדול שנפתח חשמלית בגג ועוד.

המושבים לא מאוד תומכים, אבל נוחים ואפשר להגיע לתנוחת נהיגה טובה ושולטת. הנדסת האנוש אינה אחידה - הבקרות והמערכות הפשוטות (אורות, מגבים וכו') קלות מאוד לתפעול והכל "נופל" ליד. כל מה שקשור במולטימדיה אינו עומד בקצב - הצגים אינם קריאים במצבי תאורה בעייתיים ותפעול המערכת אינו פשוט ומובן.

שורת המושבים האמצעית מציעה מרחב מצוין לנוסעים מבוגרים, לראש ולברכיים, אבל שלושה יתקשו לשבת בנוחות זה לצד זה. חגירת ילדים במושבי בטיחות קלה מאוד, בזכות מושב שטוח וגישה מצוינת מבחוץ. הגישה לשורת המושבים השלישית אינה קלה, אבל שם ישנו מרווח סביר בהחלט לנערים ולמבוגרים צנועי מידות.

טויוטה לנד קרוזר
טויוטה לנד קרוזר. עמידות - כן, יוקרה - לא ממש

נוחות נסיעה


באופן מפתיע, למרות שנראה כאילו חצבו את טויוטה לנד קרוזר בסלע, ואת שאר הרכיבים ריתכו בפלדה, הוא רך ונעים ביותר לנוסעיו. הוא סופג כמעט כל פגיעה, פגמים קטנים על הכביש העירוני, פסי האטה גסים, שיבושים קשים בכבישים מהירים - הכל נסלח דרך מתלי הפלדה. טויוטה לנד קרוזר הוא כלי רכב נוח ביותר. הבעיה היחידה עם סעיף הנוחות נמצא בנטייה שלו לנטות, כלומר - הוא רוכן אחורה בהאצה, קדימה בבלימה וימינה ושמאלה בעיקולים. רמת הנוחות הגבוהה מפצה, אבל לאורך זמן, כדאי לחלק לנוסעים שקיות נייר.

טויוטה לנד קרוזר
טויוטה לנד קרוזר. נטייה לנטייה

מנוע ותיבת הילוכים


כאן נמצאים החידושים החשובים בדגם המעודכן שאותו בחנו. בצל דרישות ואיומים הולכים ומתהדקים על יצרני הרכב, ועל מחלקות מערכות ההנעה בפרט, החליפו בטויוטה את מנוע הטורבו דיזל הוותיק של הלנד קרוזר בחדש. המנוע החדש קטן מקודמו - 2,800 סמ"ק במקום 3,000. ההספק ירד בשיעור גבוה יותר מהירידה בנפח - 174 כ"ס בלבד, לעומת 190 כ"ס קודם. הצד של זמינות הכוח, המומנט, יצא נשכר - 45.9 קג"מ בשרניים מאוד, על הנייר, לעומת 42.8 קג"מ קודם.

הבעיה העיקרית היא שה-174 כ"ס האלה צריכים להניח 2,225 קילוגרמים של סלעים ופלדה. אז כדי לפצות על אובדן הכוח ולשפר את המצב, הוחלפה תיבת ההילוכים האוטומטית בת חמשת ההילוכים בחדשה ובה שישה יחסי העברה.

בפועל, טויוטה לנד קרוזר המעודכן לא באמת יצא מחוזק. גם קודם התחושה היתה שכוח המנוע מספיק כדי להחזיק את היצור המגודל בקצב התנועה, והעדכון לא ממש משנה את המצב. חלוקת ההילוכים החדשה מאפשרת יציאה זריזה מהמקום, ושיפור זמינות הכוח מסייע בהאצות ביניים, אם כי בעיקר במהירויות נמוכות יחסית, מ-50 ל-80 קמ"ש, למשל. במהירויות גבוהות יותר נראה שהמנוע מאבד נשימה. בקיצור, כוח מנוע לא יהיה הסיבה לבחירה בטויוטה לנד קרוזר, גם אחרי החלפת המנוע.

תיבת ההילוכים באמת מתברכת בחלוקה טובה יותר של המהירויות, אבל לא כדאי לצפות ממנה לפעולה חלקלקה כמו בתיבות של מכוניות יוקרה. עדיין מדובר ברכב שטח מחוספס, ויתרונה של התיבה בעיקר בהתמודדות עם המומנט הגבוה ומשקל הרכב.

ההבטחה היא שתצרוכת הדלק של הלנד קרוזר השתפרה באופן משמעותי, של קרוב ל-10%. לא נסענו בשתי הגרסאות במקביל ובאותם תנאים במבחן שלנו, אבל הגרסה המעודכנת צרכה ליטר של סולר לכל 8 קילומטרים בערך. יחסית לממדים ולסוג המנוע, הנתון הזה סביר ותו לא.

טויוטה לנד קרוזר
טויוטה לנד קרוזר. מתחת לפלסטיקים יש מנוע חדש. ותיבה חדשה

התנהגות כביש


כפי שציינו בעניין הנוחות, לטויוטה לנד קרוזר יש נטייה לנטות, היות שכך הוא לא ממש מעודד נסיעה "ספורטיבית" על הכביש. ובכל זאת, אחיזת הכביש של רכב השטח הגדול מצוינת, קשה להסיט אותו מהתוואי המבוקש, ולמרות כל רכינת המרכב, ההתנהגות שלו צפויה מאוד. כדאי לציין שעם הגובה והמשקל הרב, סביר שתמרוני חירום מהירים במיוחד יסתיימו עם הגג על הרצפה והבטן לשמיים.

טויוטה לנד קרוזר
טויוטה לנד קרוזר. סעו רגוע

שטח


ברגע שטויוטה לנד קרוזר מסיט את מגפיו מהאספלט אל השביל והסלע, הוא מתגלה במלוא הדרו ויופיו המכאני. זוויות הגישה והנטישה שלו אל וממכשולי שטח מצוינות, ולמרות אורכו, הוא גבוה מספיק ומתוכנן היטב כך שגם בטנו לא תיפגע מסלעים סוררים. המרכב המאסיבי מתמודד בקלילות עם מדרגות וסלעים שמרבית רכבי השטח האחרים מתקשים בהם, ובזכות מערכת ההנעה המשובחת, הוא מסתדר מצוין גם עם דרדרות של חצץ ועם תנאים חלקלקים ומעוטי אחיזה אחרים. את זה הוא מבצע בין היתר באמצעות נעילת הדיפרנציאל המרכזי, הילוך הכוח, ההנעה הכפולה הקבועה ובקרת הירידה במדרון. אם אתם יוצאים לטיול שטח עם רכב שטח אחר, טויוטה לנד קרוזר יהיה מצוין בתפקיד רכב הליווי, שייחלץ אתכם בשעת הצורך…

בכל התנאים שבהם ניסינו את הלנד קרוזר עם המנוע החדש, לא הרגשנו מחסור בכוח המנוע. העפלנו לגבהים דרך דרדרות, טיפסנו במסלעים מתונים ואפילו התמודדנו עם הצלבות פה ושם, והכוח לא היה מכשול לעבירות. ובכל זאת, מי שיישפר את הלנד קרוזר במטרה לבצע משימות ברמת סיירות השטח, תחרויות עבירות וכאלה - בוודאי יבחר לשפר את מערכת הכוח לפני כל שיפור אחר.

טויוטה לנד קרוזר
טויוטה לנד קרוזר. בשטח אפשר להיות פרוע

סיכום


בטויוטה כמעט לא נגעו בהנדסה של רכב השטח הגדול שלהם, הלנד קרוזר. תודה לאל. הוא אמנם מיושן מאוד, אבל מבצע את עבודתו נאמנה. כוח המנוע שלו אינו הצד החזק שלו, והעדכון האחרון לא שינה את המצב - אולי אפילו פגם בו, ובלי לספק תצרוכת דלק יוצאת דופן. אבל יכולות השטח שלו לא נפגעו, וגם לא רמת הנוחות הגבוהה או העמידות המבנית.

לדגמי טויוטה בישראל - טויוטה

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה