וולוו XC40 הגיע לעולם אחרי שני אחיו הגדולים, רכבי פנאי מוצלחים לכשעצמם - XC60 ו-XC90. ועדיין, למרות שהוא לא הביא חידוש יוצא דופן, משהו בעיצוב שלו, בתמחור ובאיכויות הכוללות שלו הפך את רכב הפנאי הקומפקטי לאחד הפופולריים בקטגוריה המאוד תחרותית בה הוא נמכר.
ל-XC40 יש מגוון יחידת הנעה שונות שהופכות אותו למאוד רלוונטי בעבור לקוחות מגוונים. יש גרסאות עם מנוע טורבו-בנזין, גרסאות פלאג-אין הייבריד וגרסאות עם הנעה 100% חשמלית.
בתחילת דרכו של הרכב בישראל הוא נמכר עם מנוע טורבו בנזין בנפח 2 ליטרים, בהספקים של 190 כ"ס (T4) ו-247 כ"ס (T5), ובהמשך הגיעה ארצה גם גרסת טורבו בנזין חדשה ובסיסית יותר, עם מנוע קטן נפח (1.5 ליטרים) והספק צנוע יותר – 163 כוחות סוס (T3). בדרך כלל גרסאות כניסה חלשות לרכבי פנאי מציגות ביצועים פושרים, אבזור בסיסי ומחיר אטרקטיבי. האם גרסת ה-T3 שונה מהסטריאוטיפ?
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: וולוו XC40
וולוו XC40, מנוע 1.5 טורבו-בנזין, 163 כ"ס, מ-228,900 שקלים |
יתרונות | חסרונות |
אבזור | צריכת דלק |
נוחות נסיעה | התנהגות כביש |
עיצוב וסביבת הנהג | כיול מתלים רך (מדי?) |
עיצוב
אוי, כמה שה-XC40 יפה. הגרסה שהתייצבה למבחן היא ה-T3 ברמת הגימור Momentum Plus ומשמעות הדבר שהגג בצבע השונה זמין רק בתוספת מחיר. גם בלי התוספת הזאת ואפילו בצבע שחור כולו, רכב הפנאי של וולוו נראה נפלא. הפרופורציות מעניקות את הקשיחות המתבקשת, ושלל נגיעות קטנות מעניקות לו אפיל טכנולוגי ומתקדם. אהבנו בעבר, אוהבים גם כיום.
תא הנוסעים
גם מבפנים הוא נראה ומרגיש נפלא. העיצוב הנקי וצמד המסכים הגדולים (מולטימדיה ולוח מחוונים) מוסיפים לתחושת ההיי-טק. גימורי הכרום במקומות הנכונים, כפתורים ברורים וידית הילוכים קטנה מוסיפים לתא עוד נקודות. מסך המולטימדיה שהיה פלא בזמנו מתחיל להזדקן, האייקונים פחות מרשימים ב-2022 אך עדין מדובר באחד הרכבים היותר מודרניים שאפשר לשבת בהם. האיכות של החומרים טובה בדרך כלל ואיכות ההרכבה מעולה.
אנחנו נהגנו כאמור לרכב בגרסת הביניים. גרסה זו מציעה בין היתר בקרת אקלים מפוצלת, בלם יד עם פונקציית Auto Hold, גג שמש פנוראמי, דלת תא מטען חשמלית, תאורת אווירה, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, מצלמת רוורס ועוד. ציוד הבטיחות מקיף מאוד עם בקרת שיוט אדפטיבית, בקרה אקטיבית לסטייה מנתיב, זיהוי תמרורים, זיהוי רכבים בשטח מת וזיהוי תנועה חוצה מאחור. יש גם בלימה אוטונומית אך ללא זיהוי של רוכבי דו גלגלי.
עם עיצוב מינימליסטי ומיעוט כפתורים אפשר היה לצפות לתפעול מאתגר, ואכן המערכת לא מושלמת ולפעמים צריך לחפש אייקון במסך קצת יותר מדי זמן. אבל מי שינהג ברכב מספר פעמים ויעבור זמן למידה מסוים יתמודד בלי קושי ניכר עם המסכים השונים. רק לוח המחוונים הדיגיטלי מאכזב עם מעט מאוד מידע מוצג ועוד פחות דרכים לגוון את הצגת המידע.
המרווח בתא הנוסעים נדיב עם שפע של מקום לארבעה מבוגרים. מלפנים המושבים מאוד נוחים ושדה הראייה מוצלח. החרטום הזוויתי מקשה להבין איפה הרכב נגמר אבל יש חיישנים מלפנים שמסייעים. לציון החיובי מצטרפים גם הרבה תאי אחסון נוחים וגדולים.
מאחור, הדלת יכלה להיות גדולה יותר ואילו המושב מעט גבוה כך שילדים יצטרכו עזרה או כישורי טיפוס, אך המרווח כאמור מצוין עם שפע של מקום לרגליים, לראש ואפילו מושב מרכזי מספק לנוסע חמישי לנסיעות לא ארוכות מדי.
תא המטען נהנה ממבנה מרובע שהופך העמסה של ציוד לנוחה מאוד. יש רצפה עם גובה משתנה ואילו דלת התא חשמלית וניתן לפתוח אותה בהנפת רגל. יש גם ווים לשקיות, תאורה ונקודות עיגון.
נוחות נסיעה
הוולוו מציע כיול מתלים די רך שמאפשר לרכב לספוג ולספוג. ה-XC40 מסנן המון מהבליטות והמהמורות בכביש, אך יש פה כוכבית. מהמורות עמוקות או חדות מביאות את המתלה הלא ממש ארוך לסוף מהלכו ומעבירות חבטה לתוך הרכב. זה נדיר אך מתרחש.
מחוץ לעיר הנוחות מעולה ורכב הפנאי הופך את הנסיעה לרגועה מאוד. הרכות של הרכב מובילה למעט תנודות של הגוף במהירות גבוהה ועל גלים בכביש אך זה לא עניין מהותי. בידוד רעשי הכביש נפלא, עם מעט מאוד קולות שיחדרו את הבידוד המוצלח. במהירות גבוהה ישמעו מעט רעשי רוח ורעשי כביש יהדהדו פנימה רק כשהכביש רע מאוד.
מנוע ותיבת הילוכים
למנוע הטורבו בנזין של ה-XC40 בגרסה הזו יש 3 צילינדרים והמגדש מצליח להפיק פה 163 כוחות סוס מנפח של 1,500 סמ"ק. המומנט נדיב עם 27 קג"מ, ורצועת הכוח ארוכה: מ-1,500 סל"ד ועד 5,500 סל"ד.
יחידת ההנעה הקטנה מפתיעה עם גמישות טובה ונחישות כבר מתחתית הסל"ד. המנוע הקטן מושך את הרכב ללא כל בעיות והקצב מאפשר גם עקיפות בכבישים מפותלים ועליות תלולות ללא צורך בתכנון קפדני מדי. למנוע משודכת תיבת הילוכים אוטומטית-פלנטרית בעלת 8 הילוכים. ההילוכים לא ארוכים מדי ותורמים ליעילות של המנוע. לעיתים נדירות ההילוכים לא עוברים בצורה חלקה.
מרכב פנאי לא גדול עם מנוע די קטן ציפינו לצריכת דלק מעולה. בפועל, צריכת הדלק הייתה סבירה אך לא יותר. במתווה המאוד רגוע שלנו הצריכה עמדה על כ-11.3 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
הגרסאות השונות של ה-XC40 שאינן עונות לשם R-design מצוידות בשלדה סטנדרטית ופחות ספורטיבית. העניין מורגש מאוד כשמתחילים לדחוף את הג'יפון השוודי לסיבובים. האחיזה עצמה טובה רוב הזמן, אבל רכינת המרכב מורגשת. ההגה קל מאוד ודי מנותק וגם הבלמים לא הכי פרוגרסיביים ומעט רכים. בנסיעה מהירה, מפגש עם חיבורי כביש בולטים או מהמורות בכביש מהיר יכולות לגרום לו להרגיש מעט עצבני.
אבל מבחינת שאר המדדים מדובר ברכב מאוד צפוי, בטוח, אוחז ונעים לנסיעה, כזה שיעניק תחושה מצוינת של בטחון לנהג ולנוסעים.
סיכום
וולוו XC40 בגרסת ה-T3 מתגלה שוב כרכב פנאי מצוין. העיצוב מרשים גם שנים לאחר שנחשף, המרווח נדיב, האבזור שופע, נוחות הנסיעה טובה מאוד רוב הזמן ויחידת ההנעה טובה, גם אם לא מעולה.
גרסת ה-T3 מעלה שאלה מעניינת נוספת: מכיוון שצריכת הדלק שלה לא מצטיינת, יש סיכוי שעבור חלק מהלקוחות הגרסאות החשמליות או אפילו גרסאות הפלאג-אין יהיו זולות יותר בסופו של יום. עניין של נסועה שנתית, וכמובן זמינות של עמדת טעינה. נקודה למחשבה.
לדגמי וולוו בישראל - וולוו
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות