דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אודי Q3 RS - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


Q3 RS?! זה נראה כאילו למישהו באודי נלחצו כמה אותיות מיותרות על המקלדת. מה בעצם אומר השם המסובך הזה? צריך היכרות קצרה עם היצע הדגמים של אודי כדי להבין מה אומר בליל המספרים והאותיות בשם של הדגם שנבחן כאן. אודי Q3 הוא ג'יפון קומפקטי, המבוסס על אודי A3 - אחותה היוקרתית של פולקסווגן גולף. גרסאות ה-S של אודי הן הגרסאות הספורטיביות, ואילו RS הוא שמן של גרסאות הקצה: הכי חזקות וספורטיביות שיש לאודי להציע.

אבל אודי Q3 RS, ולא משנה איך תסדרו את הביטויים השונים בשם שלו, מעלה קצת ספקות באשר למה שמסתתר מאחורי הכינוי הקרבי. עם הספק של 310 כ"ס, יש לו בסך הכל 10 סוסים יותר מה-S3 נטולת ה-R (למרות שבישראל היא נמכרת בגרסה מוחלשת לכדי 280 כ"ס). האם זה פער מספיק כדי לצרף אותו למשפחת ה-RS המכובדת? עם הפקפוק הזה, שמצטרף לתוספת המשקל עקב המעבר לתצורת ג'יפון, אנחנו פותחים את המבחן הזה בחשש כבד. או במילים אחרות: יוצאים לחפש את ה-R של ה-RS.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: אודי Q3 RS


אודי Q3 RS, מנוע 2.5 ליטר טורבו-בנזין, 310 כ"ס, 379,900 שקל

יתרונות

חסרונות

מנוע וביצועים

נוחות נסיעה

התנהגות כביש מהנה

צריכת דלק

שימושיות ומרווח

לא מספיק ספורטיבי


אודי Q3 RS
פריטי עיצוב קטנים עושים את ההבדל. אודי Q3 RS / צילומים: יתיר דוידוביץ

עיצוב

אודי Q3 מצליח במשימה העיקרית שלו: הוא לא נראה כאילו לא היה לכם מספיק כסף לקנות את ה-Q5. גרסת ה-RS מוסיפה חזית מעט יותר אגרסיבית, עם סמלי RS נוצצים באדום, כיתוב "Quattro" מתחת לגריל ופנסי קסנון מבהילים שיכולים לתפקד גם כפליקרים בהופעה של ליידי גאגא בפארק הירקון. מאחור תוכלו להבחין באגזוז מוגדל, ובצדדים תופסים את העין חישוקי הענק ובמרכזם דיסקיות בלימה בקוטר של מעגל תנועה קטן.

תא הנוסעים

בפנים יש מספר הבדלים לעומת הסביבה המוכרת מדגמי אודי אחרים. מערכת ה-MMI, המולטימדיה של אודי, לא חורגת מהשטאנץ - אך התפעול שלה מתבצע מחוגה הממוקמת מתחת למסך, וזה מעט פחות נוח. מנגד, פקדי בקרת האקלים נראים טוב יותר מבדרך כלל. גימורי האלומיניום המוברש, ההגה הקטום וסמלי ה-RS על ידית ההילוכים וההגה מוסיפים בהחלט לאווירה. רק חבל שביום שמש לוהט קיבלנו כוויה מידית ההילוכים עטוית האלומיניום...

תנוחת הישיבה גבוהה, גבוהה מדי עבור רכב עם יומרות ספורטיביות. המושבים עצמם קטנים מדי וגם קצת קשים, אך למרות זאת הם תומכים בגוף באופן לא רע בכלל. התמיכה לירכי הנהג פשוט מצוינת. במושב האחורי המרווח טוב בכל המדדים, אך הגג הנמוך והחלונות הכהים מעניקים תחושה מעט קלסטרופובית. למרות שמדובר בג'יפון הקטן ביותר של אודי, הוא בהחלט שימושי מאוד. גם תא המטען גדול למדי ובהחלט יספק את צרכי המשפחה.

אודי Q3 RS

נוחות נסיעה

כמצופה מרכב ספורטיבי, ועוד כזה שצריך להתמודד עם תוספת משמעותית של גובה, אודי Q3 RS לא מספק נוחות נסיעה מרשימה. הוא נוקשה, מעביר היטב את שברי הכביש אל תא הנוסעים, ולכך מוסיפים גם צמיגים בחתך נמוך. עם זאת, הנוקשות הזאת מעניקה גם ריסון מבורך: הרכב לא מתנדנד על מתליו, לא זז יותר מהמינימום ההכרחי במעבר על שיבושים ואת עיקר התנודות הוא עושה על הציר האנכי. או במילים פשוטות: על כבישים משובשים בעיר הוא קצת קופצני, אבל בכל תנאי הנסיעה האחרים אודי Q3 RS מספק נוחות בהחלט טובה. בידוד הרעשים אף הוא טוב מאוד.

אודי Q3 RS

מנוע ותיבת הילוכים

בחרטומה של אודי Q3 RS מותקן מנוע לא חדש, אך עטור תשבחות. מדובר במנוע טורבו-בנזין בעל 5 צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, מנוע שזוכה מאז 2010 ברצף בתחרות "מנוע השנה" בקטגוריית הנפח שלו. עד לשנה הנוכחית, אגב, המנוע הזה היה קיים רק באודי RS3, שם הוא ניפק 340 כ"ס.

אבל כאן אנחנו ב-Q3 RS, ותחרות "מנוע השנה" מתקיימת די רחוק מכבישי ישראל הלוהטים. המנוע הזה, באופן מעניין, שונה ממנועי הטורבו שאנחנו רגילים לפגוש בדגמי פולקסווגן ואודי. את הכוח שלו, שנמדד ב-310 כ"ס, הוא מנפק דווקא בתחום העליון של קשת הסל"ד - מה שאומר שאופן הפעולה שלו פחות ליניארי מזה של מנועי ה-TSI, ושצריך ללחוץ על הגז בכבדות בכדי לגרום לו להתחיל לזמר.
וכשהוא מתחיל לתת את מה שהוא יודע, לא צריך תארים ותעודות כדי להבין למה מדובר במנוע מוצלח כל כך. זה מתחיל עם סאונד גרגרני ומתכתי, שמשתלב מצוין עם האופי הטמפרמנטי של המנוע. המשיכה מצוינת בכל מצב, קצב ההתקדמות הולך וגובר והוא מגיע לשיא כשהמנוע הזה מטפס לשיאים של סאונד וכוח אי שם באיזור ה-5,000 סל"ד. תיבת ה-S-Tronic כפולת המצמדים מחליפה הילוך בשלב הזה מבלי לאבד את המומנטום שצבר המנוע, והתהליך הכל כך סקסי מתחיל מחדש: גרגור עמום, משיכה, סל"ד עולה, בעיטה בגב, זינוק מטורף קדימה. 5.2 שניות לוקח לאודי להגיע ל-100 קמ"ש, 5.2 שניות שבמהלכן התהליך הזה קורה אולי 3 פעמים - והדבר היחיד שאתה רוצה זה לבלום ולהתחיל הכל מחדש, כדי ליהנות מהאפקטים והתחושות. לבלום, כדי לא לאבד את הרשיון בדרך הקלה והמהירה מדי אל עבר המהירות הפלילית...

האופי הייחודי של המנוע הזה הוא אולי מה שמבדל אותו מהמנוע המצוין של ה-S3. בגרסת נטולת ה-R יש מנוע מודרני יותר, עם הספק דומה, צריכת דלק עדיפה (ב-Q3 RS מדדנו 5.8 ק"מ לליטר!) ואופן פעולה ליניארי ו"פלייסטיישני" הרבה יותר. מבחינת הביצועים נטו, יכול להיות שיש מקום לתחרות צמודה בין השניים; אבל מבחינת התחושות? כאן אודי Q3 RS וחמשת הצילינדרים שלו מנצחים בקלות בזכות הסאונד הנפלא, העסיסיות והפריכות שעוברות בקלות מעולם המעדניות אל הכביש ברגע שנוהגים ב-Q3 RS. מנוע קראנצ'י.

אודי Q3 RS

התנהגות כביש

אודי Q3 RS, כמו כל דגם של אודי שמחזיק מעצמו, מצוידת בהנעה כפולה - קוואטרו, בשפה של החבר'ה מאינגולשטאדט. במקרה הזה לא מדובר במערכת עזר לנסיעה בשטח, למרות הפוזה הג'יפית של הרכב. מערכת הקוואטרו משפרת מהותית את אחיזת הכביש של הרכב, שולחת כוח לגלגל האוחז ובכך מאפשרת יציאה מפניות הרבה יותר מוקדם ומהר ביחס לרכבים בעלי הנעה קדמית.

במקרה של ה-Q3 RS מדובר במערכת קריטית. הגובה של הרכב והמשקל הלא-נמוך מכבידים על ההתנהלות שלו, ודורשים מהנהג לבצע העברות משקל ברורות והחלטיות לפני כניסה לפניה. אם היינו נדרשים לחכות עד שהעסק יתייצב לפני הסחיטה של הגז, הקצב היה יורד משמעותית. האחיזה הנפלאה שמעניקה הקוואטרו, יחד עם הגומי הרחב של הצמיגים, מאפשרים התקדמות מהירה בין הפיתולים.
אבל למרות הקצב המוטרף, אל תצפו לחיים סוערים עם האודי הזה: ההגה מדויק אך לא מתקשר, השלדה גם היא לא מספקת היזון חוזר די הצורך, והנהג יאלץ להסתדר בלי התקשורת החשובה הזו.

אם בסעיף המנוע מצאנו את ה-R באופי הייחודי והקצת "מיושן" שלו, בסעיף התנהגות הכביש נדרשנו לקצת יותר מאמץ כדי למצוא את הפאנץ'. אודי Q3 RS לא מערב מספיק את הנהג כדי להיות באמת ספורטיבי קיצוני, אבל אפשר בהחלט להתנחם בכך שלנהג יש מה לעשות כאן. הגובה של הרכב ומהלך המתלים הארוך יחסית דורשים מהנהג לקבל החלטות בנוגע למידת המשקל שהוא מעוניין להעביר בין הצירים, וההחלטות האלו יכולות להיות ההבדל בין נהיגה סופר-מהירה בקווים ישרים יחסית לבין החלקות מעודנות וקולניות של ארבעת הצמיגים. שתי האופציות, אגב, הן כיף גדול.

אודי Q3 RS

סיכום

את המבחן פתחנו עם ספקות בנוגע לצידוק מאחורי השם של אודי Q3 RS. גרסאות RS אמורות להיות מכוניות הספורט שבקצה ההיצע של אודי, וגם לאחר המבחן קשה לקבל את העובדה שהאותיות הללו ניצבות על ג'יפון. אבל למרות נקודת המוצא הבעייתית הזו, לאודי Q3 RS יש בהחלט מה להציע. ה-RS-יות שלו אולי לא מתבטאת ביכולות ספורטיביות יוצאות דופן, אבל יש לו מנוע נפלא עם אופי מחוספס וייחודי, התנהגות כביש קצת יותר מערבת, ואם נוסיף לתמהיל האנרגטי הזה גם את המרכב השימושי של ה-Q3 - נקבל כאן חוויה מהנה שעשויה להלום את תג המחיר הזה.


צפייה בתוכן אודי Q3 RS - מבחן רכב


לדגמי אודי בישראל - אודי

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה