דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תנועה ירוקה בעיר

Getting your Trinity Audio player ready...

כדי שעיר תשגשג היא זקוקה לרחובות שאפשר ללכת בהם. בקצב הליכה מתגלה כל כמה צעדים מראה אחר: חלון ראווה, מרפסת או כרזה. ברגל פוגשים אנשים, עוצרים בלי להפריע לתנועה, מאפשרים את המפתיע והבלתי צפוי.

הליכה

אנשים רבים הולכים על הליכון במכון הכושר או בבית, אבל סוחבים טונה של מתכת כדי לעבור מרחק של כמה מאות מטרים. הנסיעה במכונית למרחקים קצרים היא מיותרת ומזהמת במיוחד, משום שבשלושת הקילומטרים הראשונים המנוע של המכונית קר ולא יעיל והמכונית פולטת הרבה יותר זיהום מאשר בנסיעה למרחקים ארוכים.

כדי לאפשר הליכה בעיר צריך לסלק את המיפגעים מהדרך, וקודם כל את המכוניות החונות על המדרכות. התרת החניה על המדרכות בשנות ה-90 של המאה ה-20 היתה טעות שהולכי הרגל משלמים את מחירה מדי יום ביומו. בכל פעם שעגלת ילדים נאלצת לרדת לכביש בגלל רכב החוסם את המעבר, או בגלל בית קפה שהשתלט על המדרכה, צלצלו למוקד העירוני 106. אל תהססו להתקשר גם בגלל תחזוקה לקויה של המדרכה. די במרצפת שבורה לשבור אגן ירכיים ישיש. צעד אחר צעד אפשר להחזיר את המדרכות להולכי הרגל. ככל שתרבו להתלונן תצטבר מאסה קריטית של פניות והעירייה תאלץ לעשות סדר ברחובות.

אופניים

רכיבה על אופניים הפכה בשנים האחרונות לאופנה, בעיקר בתל אביב, ושיעור הרוכבים בעיר עלה באלפי אחוזים. אבל יש הבדל בין רכיבה לצורכי ספורט והנאה לבין שימוש באופניים ככלי תחבורה עירוני. כ-70% מתושבי תל אביב המועסקים בעירם גרים במרחק של פחות מחמישה ק"מ ממקום עבודתם. זה מרחק אידיאלי לרכיבה על אופניים, ועם זאת רק 2% מהתושבים מדוושים אל העבודה.

הפופולריות הגואה של האופניים הובילה לעלייה במספר התאונות הקטלניות שבהן מעורבים רוכבי אופניים. כדי שהציבור יוכל לרכב לעבודה בביטחה יש לסלול שבילים מוגנים בתוך העיר ולא רק בפארקים. סלילת שבילי אופניים מתאימה בעיקר לערי החוף המישוריות. בתל אביב כבר סומנו עשרות קילומטרים של שבילי אופניים. רשת שבילי אופניים מתוכננת בתריסר ערים נוספות בישראל.

"ישראל בשביל אופניים" היא עמותה של קהילת הרוכבים בארץ, שמטרתה לקדם את האופניים ככלי תחבורה יומיומי ולהפוך את הערים לידידותיות לרוכבים באמצעות סימון שבילים מיוחדים לאופניים. הראשונה והגדולה בקבוצות העמותה היא זו של תל אביב. קבוצות נוספות פועלות בבאר שבע, אשדוד, בית שמש, ירושלים, חיפה, כפר סבא, מודיעין, ראשון לציון, רחובות, מודיעין וגדרה.

"מסה קריטית" הוא אירוע של רכיבה משותפת המתקיים מדי חודש בישראל ובארצות אחרות. האירוע נועד לעודד רכיבה המונית בכבישים, שתהפוך על פיהם את יחסי הכוחות שבין המכונית לאופניים ותעשה את האופניים לתנועה המרכזית, תרתי משמע, גם בכביש וגם בפוליטיקה העירונית.

שני האירועים המרכזיים של קהילת רוכבי האופניים בישראל מתרחשים בחופשת סוכות: יריד "העיר על אופניים" בספורטק תל אביב ומסע האופניים הגדול "רוכב ישראל", שבמהלכו רוכבים שלושה ימים מתל חי עד אילת. לקהילה פורום פעיל באתר "תפוז" ומגזין בשם 'אופניים'.

טרמפים

הגירסה החדשה של הטרמפ נקראת "נסיעה משותפת" והיא מיועדת בעיקר לנוסעים קבועים, שיוצאים בכל יום לעבודה, ללימודים או לצבא. מודעות של נהגים שמציעים טרמפ ושל נוסעים שמחפשים טרמפ מופיעים באתרי אינטרנט מיוחדים. הצדדים מתקשרים מראש בטלפון ולעיתים אף נפגשים כדי להתרשם באופן כללי ולסכם כללים הנוגעים לעישון, מוזיקה, זמן המתנה למאחרים וכולי. השידוך בין הנהג לנוסע אינו אקראי, דבר המפיג את החשש מפני הנסיעה בטרמפ. מטרות הנסיעה המשותפת מגוונות: השתתפות בדלק, חברה לדרך או חלוקת המאמץ עם נהג נוסף

לאתרי אינטרנט של נסיעה משותפת (טרמפים)

שיתוף מכוניות

זוהי דרך ביניים המשלבת בעלות פרטית ובעלות ציבורית על הרכב. מדובר בצי מכוניות משותף המיועד לשימוש של חברי מועדון או ארגון שנוסד למטרה זו. השיטה מתאימה לסביבה עירונית והיא נפוצה למדי בדנמרק, שווייץ, איטליה, גרמניה, נורבגיה וארצות הברית. יש שתי גירסאות לשיתוף. בנוסח השמאלי המכוניות שייכות לקואופרטיב והחברים רוכשים מניה ומוסיפים דמי חבר חודשיים. בנוסח הקפיטליסטי צריך אמנם להירשם מראש, אבל מדובר למעשה בהשכרת רכב זמינה וזולה על בסיס שעות או ימים.

עיריות בעולם יוצאות מגידרן לטפח פרויקטים של שיתוף מכוניות, משום שמכונית משותפת אחת מחליפה 5-6 מכוניות פרטיות שסותמות את הכבישים ומחפשות חניה. החברים בפרויקט של שיתוף מכוניות מרבים להשתמש בתחבורה ציבורית ונמצא כי הם חוסכים 50% מהזיהום של מי שבבעלותו מכונית פרטית. בפירנצה, שלמרות תדמיתה הציורית מכוסה ערפיח כבד, מודעות על תוכנית עירונית לשיתוף מכוניות תלויות מעל הכבישים הראשיים. בסן פרנסיסקו מכוניות מסוגים שונים, ממשאית ועד חיפושית, ממתינות ב-40 אתרים ברחבי העיר. שיתוף מכוניות הוא רעיון גדול שראשיתו בעולם ב-1990 והוא עדיין מחכה ליוזמה הישראלית הראשונה.

להמשך קריאה בנושאים:

פגיעה מזיהום אוויר

תחבורה ציבורית

מכונית - איך לזהם פחות

מתוך הספר "מדריך מפה לחיים ירוקים" מאת ענבל רשף. באדיבות הוצאת מפה

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה