דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ענקי הרכב בדרך לישראל: 12 הערות על תחבורה חכמה כחול-לבן

Getting your Trinity Audio player ready...


1. מרכז הפיתוח של דיימלר בישראל: דיטר זטשה בכבודו ובעצמו בארץ הקודש
לא פחות ולא יותר. המנכ"ל הכל יכול, אחד הסלבריטאים הגדולים של עולם הרכב, בחר להגיע בעצמו לישראל כדי לחנוך כאן את מרכז הפיתוח החדש של הקונצרן המפורסם במקומותינו. ועל מה החגיגה? על יצרן רכב גדול וחשוב שבוחר לפתוח בישראל מרכז פיתוח. אבל לא מדובר בסתם יצרן רכב, אלא באחד המובילים (אם לא המוביל) בפיתוח טכנולוגיות בעצמו. זאת לעומת מרבית היצרנים האחרים שנשענים על פיתוח טכנולוגיות של ספקי משנה. בדיימלר מתייחסים לטכנולוגיה של המכוניות שלהם כמו שישראל מתייחסת לבטחון שלה: היא לא סומכת בעניין הזה על ספקים.

דיימלר - מרכז פיתוח בישראל

2. מרכז פיתוח חדש? לא להתרגל לבשורות טובות
מרוב ענקי תחבורה שביקרו בישראל לאחרונה, המלים "חברה פלונית חונכת מרכז פיתוח בישראל" עלולות לעבור ליד האוזן שלנו. כדאי לזכור בעניין הזה כמה דברים: עד לאחרונה חששו היצרנים הגדולים להיות מזוהים עם ישראל בשל החשש מעוינות העולם הערבי; הצהרות פומביות כאלה מספרות דבר או שניים על תדמיתה של ישראל בעולם. דבר נוסף, פתיחת מרכז פיתוח שכזה מוסיף לא רק יוקרה; יצרן שפותח מרכז שכזה בישראל מתחיל ב"לשפוך" כמות גדולה של דולרים או אירו לשוק הישראלי, עובר בגיוס מהנדסים, אנשי פיתוח ועובדים נוספים בשוק המקומי ומסיים בהשפעה רחבה הרבה יותר עם לא מעט ספקים ותעשייה לוויינית שעובדת עם אותו מערך פיתוח. כך או כך, שווה לא להתרגל לבשורות הטובות ובלי ציניות בכלל, כן להבין את גודל השעה.

3. "הגעתי ליונדאי רק לפני שנה וזו כבר הפעם השלישית שלי בישראל"
במלים האלה בחר ד"ר יאנגצ'ו צ'י, סגן נשיא יונדאי לאסטרטגיה ופיתוח (CIO - Chief Innovation Officer) בוועידת ראש הממשלה לתחבורה חכמה ותחליפי דלקים. צ'י הפתיע את קהילת הטכנולוגיה הישראלית בכך שלא שידר "אנחנו ענקיים ועשירים, שכנעו אותנו להשקיע בכם" אלא בגישת "יש לנו הרבה מה להציע לכם, בואו נעבוד ביחד".

סגן נשיא יונדאי בישראל

4. יונדאי: "בתחילת השנה הבאה נקים מרכז פיתוח בישראל"
זו הפצצה שהטיל ד"ר יאנגצ'ו צ'י, זמן קצר לפני ביקורו של דיטר זטשה מדיימלר-מרצדס לחנוך את המרכז הישראלי שלהם. קונצרן יונדאי, אמנם, כבר הצהיר לפני עשרים שנה בדיוק על הקמת מרכז פיתוח בישראל, אולם נראה כי המשבר הכלכלי במזרח אסיה ב-1998 טרף את הקלפים. מסתבר שהיו צריכות להגיע כמה מהפכות טכנולוגיות לעולם כדי לחזור אל שולחן התכנון. והפעם נראה שזה בהחלט הולך לקרות.
5. מחזיק-מפתחות הפלא של פולקסווגן
איך נראה העידן האוטונומי? מבחינת פיטר האריס, סגן נשיא פולקסווגן ללקוחות, יהיה מאוד קל לנוע ממקום למקום. מחזיק מפתחות שימתין כל הזמן בכיס יכיל כפתור אחד בודד. לחיצה על הכפתור - ומכונית אוטונומית תגיע לאסוף אותנו. היא הרי תדע מי בעל הכפתור והיכן הוא נמצא. את כל שאר ההנחיות אפשר יהיה מן הסתם להעביר בדיבור. המטרה? לאפשר תחבורה גמישה ונוחה לכל אחד, לא רק לנהגים (כמו היום), אלא גם לעוורים, ילדים, קשישים, נכים וסתם מי שלא למד נהיגה…

הסיסמא של מחזיק המפתחות הזה היא "Mobility for All at a Push of a Button", והיא מתאימה להיות הסיסמא של כלל העידן האוטונומי, ובפרפרזה לשבועת האמונים האמריקאית - "וצדק לכל" (and justice for all) - וניידות לכל (and mobility for all).

תחבורה חכמה

6. "בואו נהיה מגרש משחקים לתחבורה חכמה"
כך, בפועל, אמרה הממשלה בהקמת התוכנית הלאומית לתחבורה חכמה ותחליפי דלקים. זאת הפרשנות של מנכ"לית התוכנית, ד"ר ענת לאה בונשטיין. אנחנו אמנם כמעט לא רואים בישראל בשלב זה מסלולי ניסוי רציניים לנהיגה אוטונומית, אבל בכל זאת קורים דברים. לפי ד"ר בונשטיין הפעילות בישראל כוללת 30 פיילוטים מסוגים שונים (כולל סוללת מתכת-אוויר, רכב מרחף, רכב מתקפל וכו'), 90 מיליון דולר במחקר ופיתוח, 300 קבוצות מחקר וכ-550 חברות סטארטאפ, שנפגשות בעיקר בקהילת אקומושן, שביוזמת התוכנית.

7. ולאן התוכנית הולכת בשנה הקרובה?
ד"ר בונשטיין מצהירה כי השנה נפגוש במציאות ניסויי שטח ופיילוטים חדשים, מתקני ניסוי לרכב אוטונומי, מעבדות חדשנות שיעבדו עם יצרני רכב ואפילו רשת טעינות רצינית לרכב חשמלי. את הפצצה הטילה מנכ"לית התוכנית בסוף דבריה, כשהציגה על גבי המסך הענק שבוועידה את פרטי ההתקשרות האישיים שלה, בקריאה ברורה לפנות אליה ולקדם את הטכנולוגיות החכמות של התחבורה.

ד

8. סיאט יוזם עם הנציג הישראלי צ'מפיון שותפות טכנולוגית
עוד לא מרכז פיתוח ממש, אבל הזרוע הלטינית של קונצרן הרכב מהגדולים בעולם כיום (ובמדדים מסוימים, הגדול בעולם) משלבת ידיים עם יבואני המותג, צ'מפיון מוטורס. השניים יקימו ביחד את Xplora. המטרה היא לפעול ביחד כדי לאתר ולפתח טכנולוגיות רכב חדשות. מאחורי ההצהרה עומדים לא פחות ולא יותר, נשיא סיאט לוקה די מאו וכן יו"ר מועצת המנהלים של קבוצת צ'מפיון, פרופ' יצחק סוארי.

9. האם הקשרים האלה יהפכו למרכז פיתוח של קבוצת פולקסווגן בישראל?
פיטר האריס מקבוצת פולקסווגן, העניק רוח חיובית לתשובה לשאלה הזו. "אנחנו (בקבוצת פולקסווגן א.ב) שוקלים לפתוח מרכז פיתוח בישראל. בלי ספק, אנחנו חיביים להיות כאן".

סיאט בישראל

10. גם "האובר הסיני" הענק, דידי, מבקר בישראל
אולי שמעתם על DIDI ואולי לא, בכל זאת, אתם לא צריכים לנוע מדי יום מהבית אל מקום העבודה במרכז בייג'ין. אבל "ה-UBER הסיני" מפעיל לא פחות מ-25 מיליון נסיעות ביום, וסגן הנשיא שלהם, ד"ר ז'אנג וונסונג, החליט שמספיק חשוב להם להפגין נוכחות בשוק הטכנולוגי הישראלי.

11. את הלקוח לא צריכה לעניין שיטת ההסעה, הוא רוצה פשוט להגיע אל היעד
בין לא מעט הצהרות ודיווחים מעניינים מבית דידי, צדה את עינינו הפלטפורמה שהחברה בונה לנסיעות אוטונומיות. היות שדידי מפעילה אינספור סוגי שירותי הסעות, הם יכולים להאמין כי את הלקוח לא ממש מעניינת שיטת ההגעה, ומה שמעניין אותו הוא להגיע אל היעד. היות שכך, הפלטפורמה תאפשר ללקוח לבחור את היעד, ודידי תבחר עבורו את סדרת ההסעות שתיקח אותו מכאן לשם באופן המהיר והיעיל ביותר.

אוטו-טוקס

12. הסכמה טכנולוגית: האוטונומיה מגיעה, אבל ייקח עוד הרבה שנים עד שלא ננהג
אפשר לשמוע את אנחת הרווחה של חובבי הנהיגה עד כאן. הן ג'ים אדלר חבר דירקטוריון בטויוטה והן ערן סנדהאוס, סגן נשיא בספק הרכב הענק דלפי מסכימים: מערכות נהיגה אוטונומיות יגיעו מהר. ייתכן שאלו יגיעו אפילו בראשית העשור הבא, אולם לא יהיה מדובר בכלי רכב נטולי הגה. במקום זאת, המכוניות יהיו כמו המכוניות היום, אולם יהיו תנאים ואתרים מאוד מסוימים (למשל כבישים מהירים ממופים היטב, בתנאי מזג אוויר ראויים) שבהם אפשר יהיה לעזוב את ההגה ולדפדף בכותרות של iCar.

בכך, אגב, הם לא מסכימים עם מייסד ומנכ"ל NVIDIA ג'נסן הואנג, שמאמין כי כבר בשנת 2020 נפגוש בעולם שירותים מסחריים של מוניות רובוטיות, שיסיעו אנשים ממקום למקום בלי נוכחות אנושית ליד הגה, שמן הסתם לא יהיה שם כלל.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה