דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סטודנטים? כך תקנו מכונית משומשת ותצאו בזול

Getting your Trinity Audio player ready...


כשאני הייתי סטודנט זה קרה כבדרך אגב. קיבלתי מקרוב משפחה סוזוקי סוויפט מזדקנת בגיל גיוס שבמקרה היה לה רישיון בתוקף, והנה - יש לי מכונית משלי. פינוק? החיים הטובים? בדיעבד, קיללתי את הרגע הזה. המכונית הארורה תקעה אותי לא פחות מ-10 פעמים בשנה אחת בה בילינו יחד. כמו בת זוג דביקה במיוחד היא שחטה את חשבון הבנק המידלדל שלי, הרסה דייטים, גרמה לי לאחר למבחנים ומי יודע איזה עוד נזקים הייתי סופג אם הייתי ממשיך להשתמש בגרוטאה החבוטה הזו. תמורת 2,000 שקל העברתי אותה הלאה, אבל לאוטובוסים כבר לא יכולתי לחזור. "מי שנדפק פעם אחת", אמר מאיר אריאל, "כבר לא יכול להיגמל מזה". את המכונית הבאה שלי כבר קניתי בעצמי. חיפשתי באינטרנט, נסעתי לבדוק מכוניות ברחבי הארץ, ערכתי נסיעות מבחן ובסוף מצאתי אותה. צרפתייה קטנה בת 17 שנה, יד ראשונה מזקנה עם פחות מ-50,000 ק"מ על השעון. שכיית חמדה במצב נדיר במיוחד. שעה וחצי ו-5,000 שקל מאוחר יותר היא כבר היתה שלי, וכך התחיל סיפור אהבה שנמשך שנים רבות. ומה עם האהבה שלכם?


פיאט 127. פעם זו היתה מכונית סטודנטים קלאסית / צילום: נועם ריין. תמונת כותרת: cc_harry_nl

כמו בזוגיות - אל תצפו לחיים קלים
מי שחושב שקניית מכונית תחסוך לו כסף יוצא מנקודת הנחה שגויה. אחזקת רכב היא קודם כל הוצאה כספית ניכרת, שאמנם מעניקה נוחות ופינוק - אבל כזו שלא תיטיב עם חשבון הבנק שלכם. נסיעה בתחבורה ציבורית תמיד תהיה זולה ומשתלמת יותר, גם אם קניתם מכונית במצב טוב במיוחד.

ואחרי ההבהרה הקצרה הזו, אם אתם עדיין כאן, נפרט: רכישת המכונית היא אמנם הוצאה גדולה, אך חד פעמית. ניתן לרכוש מכוניות ראויות גם בפחות מ-10,000 שקל, אך ככל שתשקיעו יותר בקניה - כך תיהנו מרכב חדיש, אמין ובטיחותי יותר. באחזקת רכב ישנן מספר הוצאות קבועות: אגרת הרישוי השנתית עולה כ-1,000 שקל, ביטוח חובה + צד ג' (שבהחלט יספיק עבור רכב מיושן) ידרוש מכם עוד כ-2,500-3,000 שקל בשנה, ואם תקנו רכב חדיש יותר ותצטרכו לרכוש פוליסת ביטוח מקיף - אזי תידרשו להוצאה של כ-4,000 שקל בשנה ויותר. בנוסף, כדאי לשים בצד כמה אלפים עבור טיפולים ותיקונים מזדמנים, וכמובן שאסור לשכוח את הוצאות הדלק שמושפעות באופן ישיר מסוג הרכב שתקנו ומכמות הנסיעות.


ואולי תרצו דווקא מכונית ספורט?

לפני שניגשים לשדכנית - מה בעצם אתם מחפשים?
לאחר הגדרת התקציב, השלב הבא בחיפוש המכונית הוא הגדרת הצרכים והדרישות. האם אתם יכולים להסתפק ברכב קטן או שמא אתם זקוקים למכונית משפחתית? האם יש לכם צורך בתא מטען? מה חשוב לכם ברכב: נוחות? מרווח? בטיחות? ביצועים? צריכת דלק? אבזור? ואולי בכלל העיצוב הוא מה שמעניין אתכם?

לשאלות האלו יש השפעה, כמובן, על סוג הרכב שתחפשו ועל ההוצאות הצפויות לכם. מכונית קטנה תהיה זולה יותר לרכישה וחסכונית יותר בדלק לעומת רכב משפחתי, במרבית המקרים. רכב עם תיבת הילוכים ידנית יחסוך עד 20% בצריכת הדלק לעומת רכב מקביל עם תיבה אוטומטית ויציל אתכם מתיקונים מרוששי כיס במוסך, ורכב עם מנוע קטן וחלש יותר יהיה בדרך כלל חסכוני יותר - אך לא יתאים לנסיעות יומיות מת"א לירושלים. הסטיגמה הנפוצה אומרת כי רכב אירופאי יהיה נוח ובטיחותי יותר, בעוד אחיו היפני יהיה אמין יותר. זה לא בהכרח נכון תמיד, אבל לעיתים תצטרכו לבחור בין הרכב הנוח והמפנק לבין הרכב הספרטני והפשוט שיהיה זול יותר לאחזקה.

אחרי שלקחתם בחשבון את כל הנתונים האלו, הגיע הזמן לבחור את המכונית המתאימה (ועל כך בכתבה הבאה). בחרתם? אתם יודעים מה אתם מחפשים? מעולה. הגיע הזמן לפתוח כרטיס באתר ההיכרויות הגדול.


לפעמים קניה מליסינג היא הפתרון


לוחות האינטרנט - הפיק אפ בר של המכוניות המשומשות
כיום כבר לא צריך לשוטט ברחובות עם דף ועיפרון ולחפש מכוניות עם פתק על החלון. גם לסוחרי הרכב לא תמיד מומלץ להתקרב: הם מחזיקים לא פעם מכוניות במצב פחות טוב מהממוצע, שכן מי שיש לו רכב טוב מוכר אותו באופן עצמאי ולא נזקק לשירותיו של הסוחר. אז איפה כן אפשר לחפש מכוניות? זה תלוי בתקציב. אם הצלחתם להגיע לסכומים של 40,000 שקל ומעלה, גשו לחברות הליסינג. הן מחזיקות במלאי עצום של מכוניות במצב טוב יותר מכפי שמקובל לחשוב, מעניקות אחריות נרחבת על המכונית ומאפשרות פריסת תשלומים נוחה. אבל בהנחה שלא התברכתם בהון כלכלי יוצא דופן למגזר הסטודנטים, האפשרות הסבירה יותר היא לחפש מכונית באינטרנט.


האינטרנט זו הזירה המרכזית והעיקרית לסחר במכוניות (ובמה לא, בעצם?) בישראל של ימינו. המבחר עצום, אך אל תסתנוורו: חלק מהמוכרים הם סוחרים המתחזים לאנשים פרטיים ומנסים למכור לכם גרוטאות. מכוניות רבות בלוח מציגות נתונים גרועים במקרה הטוב ומסתירות את הנתונים האלו במקרה הפחות טוב. אז איך בכל זאת מחפשים? קודם כל, מגדירים איזור חיפוש. בשביל פיאט פונטו נפוצה לא כדאי לנסוע אפילו מאוניברסיטת תל אביב לבר אילן, אך בשביל מאזדה MX5 במצב טוב כדאי לנסוע גם ממכללת תל חי לאוניברסיטת בן גוריון. על אופניים. לאחר הגדרת האזור מגדירים את השנתון בהתאם לתקציב, בוחרים בתיבת ההילוכים הרצויה ומתעלמים מהגדרת המחיר (כדי לא לפספס מודעות ללא מחיר). בחיפוש המתקדם מגדירים את הקילומטראז' לטווח שבין 10,000 ל-150,000.

ההגבלה המינימאלית נועדה לסנן את אלו שמסתירים את הנתון החשוב, וההגבלה המקסימאלית נועדה להעיף מהחיפוש את המכוניות שכבר עשו את שלהן. לא חסרות מכוניות שנסעו פחות מהממוצע, כך שלפחות בהתחלה כדאי להיות בררנים. הקילומטראז' הוא הנתון החשוב ביותר אותו יש לבדוק, כיוון שממנו נגזר באופן ישיר מצבה של המכונית והבלאי שהצטבר במהלך השנים. לבסוף, אפשר לייעל את החיפוש ולהגביל אותו למכוניות שלא עברו למעלה מ-3 ידיים וכן להגדיר את נפח המנוע הרצוי. לרוב ההגבלה הרלוונטית תהיה עד 1,400 סמ"ק למכונית קטנה או 1,600 סמ"ק ומעלה למכונית משפחתית.

רגעי המבוכה - שיחת הטלפון הראשונה
מצאתם את המודעה המושלמת? מעולה. קחו בחשבון שכמו בכרטיס באתר היכרויות, הסיכוי שהמכונית במצב זהה לזה שפורסם דומה לסיכוי שהבחורה שכתבה "מבנה גוף ממוצע" למדה מהו ממוצע בקורס סטטיסטיקה. התאזרו בסבלנות ותתחילו להרים טלפונים. בשיחת הטלפון בקשו לברר פרטים "בקשר לאוטו" ללא אזכור שם הדגם. אם המוכר שואל "איזה אוטו" - עליתם על סוחר. נסו לדלות פרטים בקשר לעברו של הרכב. היזהרו ממכוניות שעברו תאונות שלדה, התרחקו מרכבים שהוחלף להם המנוע (הקילומטראז' לא ממש מתחיל להיספר מחדש, ואין לדעת מהי הסיבה שבגללה התבצעה ההחלפה) והישמרו מאנשים שמוכרים את הרכב של הגיס / הבנדוד / הסבתא. רכב קונים אך ורק מבעליו החוקיים, כפי שמופיע ברישיון הרכב. ודאו את כל אלו בשיחת הטלפון ותחסכו נסיעות מיותרות ובזבוז זמן.


חשוב לוודא כבר בשיחת הטלפון את מצבה הכללי של המכונית


דייט ראשון - איפה נפגשים?
את הפגישה עם המוכר מומלץ לעשות בשעות היום, שכן החושך יסתיר בקלות את פגמיה של המיועדת. אם אתם לא מתמצאים בתחום, מומלץ להביא אתכם מישהו שמבין דבר או שניים במכוניות. עם מעט ידע ניתן לאתר בקלות ליקויים בסיסיים ולא פחות חשוב מכך - להפגין בטחון עצמי מול מוכר הרכב. לפני שאתם מתקשרים לבעל הרכב, בחנו את מצבו בעצמכם. האם יש כתמי שמן טריים מתחת למכונית? האם יש הבדלים בגווני הצבע של הרכב, שעלולים להצביע על חלקים שהוחלפו לאחר תאונה? הזנחה חיצונית מצביעה לא פעם גם על הזנחה מכאנית של הרכב. בדקו זאת היטב.

בקשו מהמוכר להציץ ברישיון הרכב. השוו את מספר המנוע והשלדה לאלו שמוטבעים על המכונית, ואת שמו של המוכר לזה שמופיע בתעודת הזהות שלו. כך תימנעו מרכבים עם "זהות מזויפת", שעלולים להיות גנובים או משוקמים לאחר תאונה קשה. אם ברישיון הרכב מופיעה בעלות קודמת של ליסינג או השכרה זו לא סיבה לדאגה, אך זו בהחלט עילה להפחתה ממחיר המחירון. עיינו גם בספר הטיפולים של המכונית או בקבלות של המוסך. אם אין למוכר נתונים זמינים סעו איתו למוסך בו מטופל הרכב, שם ידפיסו עבורכם את המידע הרלוונטי ועל הדרך תוכלו לפטפט גם עם המוסכניק שמטפל ברכב ומכיר את עברו.

האווירה מתלהטת? נהדר, יש כימיה
אחרי שסקרתם את הטופסולוגיה של הרכב ועשיתם פרצוף מבין, הגיע הזמן לתכל'ס. פתחו את מכסה המנוע ובדקו את מפלסי השמן והמים. שמן בוצי או בגוון "מיונז" עלול להצביע על ליקויים חמורים במנוע, כמו גם בועות שמן הצפות על פני נוזל הקירור. ודאו כי ישנו נוזל קירור ייעודי ברדיאטור (בצבע ירוק או אדום) ולא מי ברז רגילים. לא צריך להיות מומחה גדול כדי לזהות נזילות על המנוע או חוטי חשמל רופפים ומנותקים. אם אתם לא בטוחים במה שאתם עושים, בקשו מבעוד מועד הדרכה קצרה מקרוב משפחה או חבר שמתמצא בתחום.

כעת, הגיע הזמן לנסיעת המבחן. קחו את הרכב לסיבוב יחד עם המוכר ותנהגו עליו בעצמכם. האם המכונית נוחה לכם? האם התפעול קל ופשוט? כבו את הרדיו ופתחו חלונות על מנת לאתר רעשים חריגים. נסו לזהות "מכות" בהחלפת הילוכים ברכב אוטומטי, או "החלקה" של המצמד ברכב ידני. ודאו כי הרכב מגיב היטב לפקודותיכם. לקראת סוף הנסיעה, הדליקו את המזגן על קירור וגם על חימום (כן, גם אם נפלתם על יום שרבי). בדקו כי כל מה שצריך לעבוד אכן עובד: חלונות חשמליים, תאורה, איתות, מגבים, רדיו ועוד.



לקילומטראז' יש השפעה מכרעת על מצבו המכאני של הרכב

מובן כי בדיקה מסוג זה לא יכולה להצביע על כל ליקוייו של הרכב, אך לא פעם תוכלו לפסול רכבים על סמך בדיקה עצמית בלבד. לאחר מכן, יש לקחת את הרכב לבדיקה מקצועית. אם מדובר ברכב ישן וזול, חבל על ההשקעה שבבדיקת מכון. גשו עם הרכב למוסך, בקשו ממנו שירים את הרכב, יסתכל וינהג – וימליץ אם לקנות או לא. אם מדובר ברכב חדיש יחסית, מומלץ לגשת לבדיקה במכון. העלות אמנם לא זולה (כ-500 שקל) אך התוצאות מהימנות והמכון לוקח עליהן אחריות.

נראה לי שזה זה. אפשר כבר להביא אותה אל ההורים?
עדיין לא, אבל אתם מתקרבים לשם. אחרי הבדיקה, גשו עם התוצאות למוסך שיעריך את עלות התיקונים. כמעט כל רכב משומש דורש "יישור קו" לאחר הרכישה – כלומר, תיקון של תקלות ישנות שהצטברו ברכב והבאתו למצב מכאני תקין. מומלץ לשים בצד כמה אלפי שקלים לשם כך. לאחר שקלול מצבו של הרכב, סכמו עם המוכר על מחיר הרכישה. ניתן כמובן להתמקח, אך זכרו כי מדובר ברכב משומש שבאופן טבעי יסבול מתקלות מסוימות. סכמו גם על אופן העברת התשלום (מזומן, העברה בנקאית או צ'ק בנקאי) וגשו להעברת בעלות בסניף הדואר. סדרו את ענייני הביטוח באופן טלפוני, שכן הביטוח של בעל הרכב הקודם אינו חל לאחר העברת הבעלות.

כדת משה וישראל
מזל טוב! יש לכם מכונית חדשה. היא אולי לא המכונית היפה או החדשה ביותר על הכביש, אבל היא שלכם. בתקופה הקרובה נהגו בה בזהירות יתרה. אתם עדיין לא מכירים את התגובות שלה במצבי לחץ וגם לא מודעים למה שמכעיס אותה או גורם לה לבכות. בדקו בתדירות גבוהה את מפלסי השמן והמים וכן את לחץ האוויר בצמיגים. לשיפור בטיחות הנסיעה מומלץ בחום לקחת קורס בנהיגה מתקדמת. בעלות של כמה מאות שקלים ניתן לשפר באופן דרסטי את מיומנויות הנהיגה, ללמוד כיצד להיחלץ ממצבי חירום ואף להציל חיים. אחרי כל זה, ניתן סוף סוף לברך על המוגמר. סעו לשלום, המפתחות בפנים.



חלק ב' של המדריך: איזו מכונית משומשת כדאי לקנות?

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. איזה מדריך נהדר!  (לת)
    תודה! , 16-10-2012

  • 2. תגובה לכתבה 
    ירון, 16-10-2012

    לדעתי, המדריך המושלם לקנייה בטוחה!

    סגור תגובה

  • 3. חשוב לזכור 
    עומר, 16-10-2012

    קילומטראז' נמוך מידי בשל העמדת הרכב לזמן ממושך (למשל ממבוגרים שכבר לא נהגו בו מספר שנים) מצריך בדיקה קפדנית במוסך נגד הצטברות משקעים באגן המנוע ובממסרת. בכל מקרה בקניית רכב כזה מומלץ להשתמש בתוסף דלק בכל 10,000 ק"מ לערך במשך השנה וחצי הראשונות.

    סגור תגובה

  • 4. תודה 
    , 17-10-2012

    תודה!!!! מדריך חשוב מאוד. יישר כוח

    סגור תגובה

  • 5. מדריך מעולה 
    , 13-07-2014

    ממש יעיל וטוב....אם היה המלצות על מכוניות חסכוניות ואמינות זה היה מושלם

    סגור תגובה

  • 6. תלוי 
    מעיין, 28-10-2014

    במכוניות ישנות עניין הקילומטרז' לא כזה רלוונטי, גם לא מספר הידיים. מה שחשוב הוא הבעלים האחרון של הרכב, כמה זמן החזיק בו ושטיפל בו נכון ובזמן. כפי שנרשם כבר בתגובה מס' 3 ניתן למצוא רכבים עם קילומטרז' נמוך מאוד אבל שלא טופלו לפחות פעם בשנה כמתבקש ואז המשקעים והבוצה במנוע סותמים את המעברים (כמו בלב) וכל העסק לטפל בזה הופך ליקר. מצד שני ניתן למצוא לא מעט רכבים בשוק עם קילומטרז' שנחשב גבוה אבל טופלו כפי שצריך מההנחה הבסיסית שמי שמבלה הרבה בנסיעות ברכב לא יקח סיכונים וישקיע ויטפל כמו שצריך בכדי להימנע מ"הפתעות" לא נעימות ואז אפשר לקבל תמורה טובה של רכב ישן עם קילומטרז' שנחשב גבוה (דבר שנותן לגיטימציה להתמקח על מחיר הרכישה) אבל מטופל ובמצב מצוין ובהרבה מקרים גם עם הסטוריית טיפולים מלאה ושקופה מהחברה. חוץ מזה מאוד אהבתי את המדריך והוא די ממצה, שאפו לכותבים.

    סגור תגובה

חזור למעלה