דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ניתוח שוק: קטגוריית הג'יפונים המתחדשת

Getting your Trinity Audio player ready...


שוק הרכב משתנה לנגד עינינו בקצב מדהים. התהליכים שעוברים על שוק הרכב הישראלי מתרחשים, בעוצמות שונות, גם ברחבי העולם. התהליך המשמעותי ביותר שעובר על שוק הרכב, בעיקר באירופה אך גם בארה"ב, הוא הגידול המסחרר במכירות רכבי הפנאי. באירופה הגידול עומד על כ-25% בשנת 2016 לעומת 2015, אצלנו שוק הג'יפונים צמח בכ-33%, והמגמה הזו נמשכת לאורך מספר שנים. בארה"ב התהליך הזה כבר קרה - אבל ההיצע גדל והמגמה תימשך, גם אם באופן פחות מוקצן.

מה מוביל לתהליך הזה? מי הרכבים ששינו את שוק רכבי הפנאי? בואו נעשה סדר. נתחיל בחלוקת שוק רכבי הפנאי למספר קטגוריות משנה, נמשיך בהכרת השחקנים בכל קבוצה וננסה ביחד להבין מה צפוי לנו בעתיד הקרוב.

רכבי הפנאי מתחלקים היום ל-3 קבוצות מרכזיות:

א. רכבי פנאי קטנים, שנקראים גם סגמנט SUV B או Small SUV, ובארה"ב עונים גם לשם Sub Compact SUV.

ב. רכבי הפנאי הקומפקטיים, סגמנט SUV C או Mid Size SUV באירופה, (Compact SUV בארה"ב).

ג. רכבי הפנאי הגדולים, סגמנט SUV D או Large SUV, אשר בארה"ב מתחלקים ל-2 קטגוריות: Mid SUV ו-Large SUV כשזו האחרונה מצביעה על מפלצות ענק.

גלגל פאג'רו

רכבי פנאי קטנים (סגמנט B SUV)

רכבים נפוצים: ניסאן ג'וק, רנו קפצ'ור, פיג'ו 2008, שברולט טראקס, הונדה HR-V.

רכבי פנאי קטנים, בצורתם הרכה והעירונית, התחילו את דרכם ב-2009 עם השקתו של ניסאן ג'וק. גם לפניו היו רכבי שטח קטנים, אבל הדגש על עיצוב אופנתי במקום יכולת שטח מציב אותו כראשון בדור הנוכחי. באירופה, שם הערים צפופות והכבישים ההרריים נפוצים, מימדי הרכב הם שיקול מהותי ברכישה ולאו דווקא לטובת הגודל. הכלים הנמכרים בקבוצה הם כלים קטנים יחסית כמו רנו קפצ'ור ופיג'ו 2008. בארה"ב לעומת זאת הגודל כן קובע (במובן יותר מעשי) וה-HR-V יחד עם ביואיק אנקור ושברולט טראקס שולטים בטבלת המכירות. עבור השוק האירופי החליטה ג'נרל מוטורס לאחרונה לייצר אח קטן לאופל מוקה ושברולט טראקס, תחת השם אופל קרוסלנד X.

מעניין לראות שהגדול ברכבי הקבוצה הזו, הונדה HRV, מציע מימדים שנמצאים כמעט בגזרה של הקטגוריה הבאה, אך בשל העובדה שהוא מבוסס על מכונית סופר מיני (הונדה ג'אז) הוא נחשב לחלק מקטגוריה זו.

רכבי פנאי קטנים

רכבי פנאי בינוניים (סגמנט C SUV)

רכבים נפוצים: קיה ספורטז', ניסאן קשקאי, פיג'ו 3008, יונדאי טוסון וטויטה ראב 4.

רכבי הפנאי הנפוצים באירופה הם הרכבים מקבוצה זו, שמבוססים בדרך כלל על מכוניות משפחתיות. המכונית הנמכרת ביותר היא ניסאן קשקאי שסוד הצלחתה הוא דווקא גודלה המצומצם.

הקשקאי הוא הסיפור המרתק ביותר בקטגוריה. במהלך השנים השוק האירופאי לא פנה לכיוון רכבי הפנאי כמו השוק האמריקאי. העובדה שמדובר היה ברכבים כבדים, המבוססים על שלדות סולם ומצויידים במנועי ענק פשוט לא התאימה לכבישים המפותלים ולערים הצפופות של אירופה. השקת הקשקאי באירופה הייתה אירוע חריג. לא ג'יפון במובן הקלאסי, כמו טויוטה ראב 4 והונדה CR-V שתלו בזמנו את הגלגל על הדלת האחורית, אלא רכב המשלב מרחב פנימי, מימדים ושימושיות של מיקרו-ואן עם תנוחת ישיבה ועיצוב שפונים יותר לעולם רכבי הפנאי.

ניסאן קשקאי

במבט ראשון הקשקאי הרגיש קטן מדי. בשוק דאז היו רכבי פנאי רבים כמו יונדאי טוסון (דור ראשון), טויוטה ראב 4 הונדה CR-V, כולם רכבים גדולים משמעותית שנמכרו היטב בארה"ב ועשו "עלייה" לאירופה.

אך כאמור, ההצלחה של הקשקאי היא דווקא הגודל המצומצם. והראייה? החל מ-2007 הוא נמכר בלמעלה מ-50 אלף חתיכות בשנה. מ-2010 ואילך נמסרים יותר מ-200 אלף! קשקאים כל שנה. נתון שגם היום מעמיד בצל את המתחרות.

מרבית יצרני הרכב לא עשו את ההתאמה לגודל האירופאי. למעשה, חלק מיצרני הרכב האירופאים עצמם אפילו העדיפו לקחת "מוצר מדף" מאשר לפתח מוצר יעודי לשוק האירופאי. פיג'ו וסיטרואן לדוגמא לקחו את מיצובישי אאוטלנדר מהדור הקודם, החליפו את הסמל ומכרו את אותו הרכב תחת השמות "סיטרואן C קרוסר" ו"פיג'ו 4007"; רנו השתמשה בקוליאוס, רכב גלובאלי שפותח ע"י סמסונג הקוריאנית.  ההצלחה של הקשקאי גרמה לשינוי מאוד איטי. למעשה התגובה העיקרית שלא הייתה מוצר גלובאלי הייתה סקודה יטי שהגיע 3 שנים מאוחר יותר אך הציע מימדים יותר קטנים והתמקם בין הג'וק (גם הוא של ניסאן) ובין הקשקאי.
המגמה משתנה
השינוי נרשם בדור השני של רכבי הפנאי באירופה. אצל מרבית היצרנים התחדדה ההבנה שרכב פנאי גדול עם מנוע אמריקאי ואופי גלובאלי פשוט לא מתאים לשוק הרכב האירופאי. ניסאן שוב הקדימה את השוק עם הקשקאי החדש ששמר על המימדים של קודמו אבל הכניס למשחק מנוע טורבו-בנזין קטן. בפעם הזאת השוק הגיב הרבה יותר מהר. החברה האחות, רנו, הוציאה כבר לפני שנה את הקדג'אר שמבוסס על הקשקאי, וממש לאחרונה הגיע השיא. כמעט כל חברות הרכב התחילו להציג רכבים שהותאמו לצרכים של שוק הרכב האירופאי, או במילים אחרות, מותאמים לקשקאי.

פיג'ו 3008, מהגדולים בחבורה החדשה, הפך בדור החדש ממיקרוואן מגושם לרכב פנאי אופנתי; הוא ארוך מהקשקאי ב-7 ס"מ בסך הכל, ואורך בסיס הגלגלים שלו ארוך ב-3 ס"מ מזה של ניסאן. על אותה פלטפורמה בדיוק תציע אופל בקרוב רכב פנאי חדש משלה, "גרנדלנד X". סיאט אטקה וטויוטה C-HR הצטרפו גם הם לחגיגה, כשהם מציגים מימדים קצרים מהניסאן בס"מ וחצי בסך הכל ובסיס הגלגלים שלהם קרוב גם הוא. בטח כבר הבנתם את הרעיון.

טויוטה CHR

רכבי פנאי גדולים (סגמנט D SUV)

רכבים נפוצים:
יונדאי סנטה פה, קיה סורנטו, סקודה קודיאק, פיג'ו 5008.
רכבי Large-SUV נפוצים: שברולט טאהו, טויוטה סאקויה, פורד אקספדישן.

הקבוצה האחרונה כוללת רכבי פנאי יותר גדולים, ולכן רלוונטית בעיקר לשוק האמריקאי - אם כי לאחרונה מוצעים גם כלים יעודיים לאירופה כמו הקודיאק של סקודה או פיג'ו 5008 בדור החדש. בדרך כלל קטגוריה זו מאופיינת ברכבים בעלי 7 מושבים ושמה באירופה הוא רכבי פנאי גדולים (Large SUV). בארה"ב לעומת זאת, זו נחשב קטגוריית הביניים ולכן שמה Mid-SUV. מחפשים Large-SUV? מפלצות כמו שברולט טאהו וניסאן ארמדה נחשבות שם למשהו ששווה לקרוא לו גדול.

סקודה קודיאק

מה צופה העתיד לרכבי הפנאי של סגמנט C?
גל רכבי הפנאי הקומפקטים, אלו הקטנים יחסית שמותאמים לאירופה, חילק בפועל את קטגוריית רכבי הפנאי הבינוניים לשני חלקים. חברות שמבוססות על ייצור רכבים גלובאליים כמו פורד והונדה לא ינסו, ככל הנראה, להיכנס לקטגוריה המתפתחת באירופה. רכבי הפנאי הקטנים שלהם (סגמנט B) מספיק גדולים כדי להוות שחקנים שרוקדים בין החתונות ואין להם צורך ברכב בסדר הגודל של הקשקאי.

מצד שני, רכבי הפנאי הקומפקטים שלהם (סגמנט C) גדולים מדי והם ימכרו באירופה אך לא צפויים להצלחה יוצאת דופן. ניקח כדוגמא את הונדה: ה-HR-V הוא מהגדולים בסגמנט B ולכן לא סביר שנמצא בינו לבין ה-CR-V רכב נוסף בסגמנט C. ג'נרל מוטורס, שמחשיבה את עצמה כיצרן גלובאלי, החליטה להיכנס לתחום עם דגמי פנאי חדשים של אופל באמצעות פלטפורמות של פיג'ו.

לעומת זאת, יצרנים שחפצים למכור רכבי פנאי בעיקר באירופה חייבים להיות בתוך הקבוצה הקטנה. רוב היצרנים הללו בוחרים לייצר את כל רכבי הפנאי שלהם על הצד הקטן של הקטגוריה (B ו-C), ולהוסיף רכב 7 מושבים בקטגוריה אחת למעלה.
לראייה, רנו קפצ'ור וניסאן ג'וק הם הקטנים בקבוצתם (B), ורכבי סגמנט ה-C שלהם, קדג'אר וקשקאי,  גם הם הקטנים בקבוצתם. לפיג'ו יש את ה-2008 שמציגה מימדים מעט יותר גדולים, ובאופן יחסי גם ה-3008 שלה מעט יותר גדולה מהמתחרות האירופאיות. כל המותגים האלו משווקים, או יחלו לשווק בקרוב רכבי פנאי גדולים יותר עם 7 מקומות ישיבה  (רנו קולאוס החדש, ניסאן אקסטרייל, פיג'ו 5008).

ומה המשמעות לחברות כמו קיה ויונדאי הקוריאניות? מימדי רכבי הפנאי שלהן נמצאים באמצע. הם גדולים מהקשקאי וחבורתו, אך קטנים מהראב 4, סובארו פורסטר ודומיהם. חברות אלו לכודות עם רכבים שיושבים על הגדר ולכן סביר מאוד להניח (ובשתי החברות כבר אישרו זאת רשמית) שנפגוש אצלן בקרוב רכב בסגמנט B. השאלה הגדולה היא כמובן... באיזה גודל הוא יהיה. אם הוא יהיה גדול מדי הוא עלול לאיים על מכירות הספורטאז'. לכן, סביר להניח שהמימדים שלו יהיו צנועים יחסית. דוגמא דומה אפשר למצוא ביחס שבין מאזדה CX-5 ומאזדה CX-3.

יונדאי טוסון וקיה ספורטז'

טויוטה וסובארו בוחרות בדרך אחרת. נכון להיום, טויוטה מוותרת על סגמנט B ומכוונת את כל התותחים לסגמנט C. בטווח המחיר והמימדים הנמוך תמצאו את ה-C-HR שתפורה לקהל האירופאי ובצד השני את הראב 4. סובארו בחרה באותה דרך בדיוק עם ה-XV והפורסטר ששתיהן יושבות על הפלטפורמה של האימפרזה.

ומה עם קונצרן פולקסווגן? הוא מצידו שם שני דגמים מכוניות על התפר שבין קטגוריה B ו-C (סקודה יטי וסיאט אטקה בהתאמה). הסיאט הוא רכב קטנטן בקטגוריית C והיטי עוד לא החליט באיזה סגמנט הוא. אם הקשבתם עד לכאן, בטח הבנתם שהיחס צריך להישמר. ואכן, ממה שידוע על רכב הפנאי הקטנטן של הקונצרן, העונה לשם פולקסווגן טאיגון (Taigun) ואחיו העתידי סיאט ארונה, מדובר ברכב עם מימדים קטנים יותר שמקרבים אותו כבר לסגמנט A.

איך זה ישפיע על שוק הרכב הישראלי?
ההשפעה הגדולה כבר נעשתה עם הורדת מחירו של קיה ספורטז' בתחילת 2015 לאזור ה-140 אלף שקל. רוב החברות, כמו מאזדה, טויוטה והונדה, לא יכלו לתקן מחירים מטה בזמנו, או שהם חשבו שמדובר באפיזודה חולפת.

הדור החדש של הספורטאז' כבר העביר את המסר, המחיר כאן כדי להישאר. יבואנים להם יש שחקן רציני בקבוצה החדשה של רכבי סגמנט C הקטנים, ואלו בעלי היכולת לרכוש במטבע נוח לתמחר באזור ה-140 אלף שקל, כבר עשו את התיקון. כיום תוכלו למצוא במחירים אלו את סיאט אטקה, ניסאן קשקאי, פיג'ו 3008, רנו קדג'אר, סובארו XV ועוד. בעתיד הקרוב יש סיכוי סביר שנראה שם גם את החדש של טויוטה.

שחקנים שלא יצליחו להתקרב לטווח המחיר הזה צפויים לאחת מבין התוצאות האפשריות: לספוג פגיעה קשה במכירות רכבי הפנאי שלהם בישראל, או לתמחר באופן מאוד אגרסיבי את רכבי סגמנט B שלהם. בכל מקרה דבש הם לא הולכים לאכול מהאירופיזציה של שוק רכבי הפנאי בישראל, במיוחד במצב היורו הנוכחי.



צילומים: פבל צ'רניצקי, יתיר דוידוביץ, מת'יו דויל

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה