דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מנועי הדיזל חוזרים: למי זה כדאי?

Getting your Trinity Audio player ready...


זוכרים את האפשרות הזאת, לקנות מכונית עם מנוע דיזל? שוק הרכב הישראלי הולך ומתמלא מחדש בהמון אופציות של רכבי דיזל והחלטנו לבדוק אם זה כדאי, ומי בכלל רוכש כלי רכב כאלה.

העניין הוא שמעטים מתוכנו קונים רכבי דיזל. כבר יותר מעשרים שנה מותר לצרכנים פרטיים לקנות מכוניות שבהן לא צריך לתדלק בבנזין אלא בסולר, אבל מספר כלי הרכב הללו שנמכר מדי שנה מאוד מצומצם.

בבדיקה שערכתי על היקף מכירות רכבי הדיזל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2016, מתברר שבדיוק אחת מכל עשרה כלי רכב פרטיים ומסחריים-קלים שנמכרו בישראל מונעים באמצעות סולר. בתשעת החודשים הראשונים של השנה נמכרו כאן כ-24,500 רכבי דיזל, מתוך כ-245,000 כלי רכב בכלל. 10% בדיוק. המספרים הללו לא כוללים נהגי מוניות, שרוכשים דיזלים כמעט באופן בלעדי.

מנוע דיזל

מי צורך רכבי דיזל?
את עיקר כלי הרכב מונעי הסולר נמצא בסביבות של עבודה. ראשית ישנם נהגי המוניות הללו, אבל זה לא מסתיים בהם. רוב רכבי הסולר שנמכרו כאן הם כלי רכב מסחריים קטנים וגדולים. ישנם כאלה שאפשר לבחור בין בנזין וסולר (כמו פולקסווגן קאדי או רנו קנגו) ויש כאלה שאותם אפשר לרכוש רק עם מנוע דיזל (כמו פורד טרנזיט או סיטרואן ג'אמפי).
רכבי דיזל נוספים נמצאים הרחק משם - בתחומי התענוגות. הן רכבי שטח גדולים והן רכבי פרימיום מוצעים בטעמי בנזין ודיזל, ולעתים דווקא הדיזל הוא הנפוץ. את דגמי ריינג' רובר שעולים מיליון שקלים ויותר רבים קונים עם מנוע דיזל, טויוטה לנד קרוזר נמכר רק עם מנוע דיזל וגם כלי רכב כמו יגואר F-Pace החדש ופולקסווגן טוארג נמכרים אך ורק עם מנועי דיזל.

אז מדוע רוכשים כלי רכב שצורכים סולר? בחלק מהמקרים זהו החסכון בעלויות (ובעיקר בדלק) שעומד לנגד עיני הצרכנים. כך אפשר לראות כי הרוב המוחלט של דגמי רנו פלואנס ומגאן מונעים בסולר וכך גם רבים מרכבי דאצ'יה וכמעט כל דגמי סאנגיונג (מלבד הטיבולי מונע הבנזין). כפי שראינו מענייני התענוגות, רכבי סולר נמכרים גם בזכות זמינות הכוח הגדולה ובזכות ה"בשרניות" והכוח הרב של המנועים הללו, שמעניק יתרון בנהיגת שטח, וישנם צרכנים שפשוט אוהבים את תחושת הכוח הזו.

דאצ'יה דאסטר

האם הדיזל פוגע בבריאות?
ארגון הבריאות העולמי הגדיר את הבנזין כאפשרות להיותו מסרטן, אבל מבחינתו, הדיזל עבר את ה"אפשרות" והוא מוגדר מדעית כמסרטן, כלומר, מהבחינה הזו דיזל נתפש כמסוכן יותר מבנזין. אחת הבעיות העדכניות בתחום הדיזל הוא התפוצצות פרשיית "דיזל גייט" של פולקסווגן, ולפיו הצליחו להשיג הכרה כ"נקיים" יותר ומסוכנים פחות, רק בזכות הערמה על שיטת מדידת הזיהום. יצרנים נוספים שהתברר כי הערימו על שיטות המדידה בדרכים כאלה ואחרות, גרמו להפחתה מסוימת בעניין הציבורי של הסולר.

למרות הדרמה סביב מנועי הדיזל, מהנדסי הרכב המשיכו לעבוד במרץ כדי לפתח מנועי דיזל יעילים יותר ומזהמים פחות. אחת הסיבות המרכזיות היא הצורך לעמוד בתקני יורו 6 העדכניים. מנועי דיזל שעומדים בתקנים הללו חייבים - ומצליחים - להפחית משמעותית את פליטות הפחממנים ותחמוצות החנקן. משמעות ההתאמה לתקני יורו 6 גדולה הרבה יותר במנועי סולר מאשר בבנזין.

זיהום אוויר

ומה לגבי זיהום האוויר?
השיפור הניכר במנועי היורו 6 הצליח לגרום למכוניות עם מנועי דיזל לזכות בציונים טובים (מספרים נמוכים) במדד זיהום האוויר הישראלי, שלפיו נקבע שיעור המסים ברכב. רכב הפנאי רנו קדג'אר, למשל, החל להימכר בישראל עם מנועי דיזל משתלמים במיוחד - והציבור אכן רוכש אותם במספרים נאים יחסית לבנזין. מרשים לראות שלעומת ציוני מדד זיהום אוויר סבירים בלבד למנוע הבנזין המתקדם (דרגה 7-9 למנוע הטורבו-בנזין 1.2 ליטר), מנוע הדיזל זוכה לדרגה 4 נמוכה. בזכות זאת מנועי הדיזל נמכרים במחירים שאינם גבוהים יחסית.

דוגמא דומה היא פורד פוקוס. זה נמכר עם מנועי בנזין ודיזל, שניהם בנפח 1,500 סמ"ק. מנוע הבנזין מדורג ב-7 מתוך 15 במדד זיהום האוויר של רשות המסים. מנוע הדיזל מדורג ב-4. צריכת הדלק טובה כמובן דרמטית בדיזל.

אצל קיה, הסיד והפורטה המשפחתיות עם מנוע בנזין מדורגות ב-5 עד  10 מתוך 15 והדיזל - ב-4. דגמי המכוניות הללו עם מנועי דיזל יקרים בכמה אלפי שקלים מדגמי הבנזין, אולם מי שנוסע קילומטרים רבים בשנה, עושה את החשבון ועשוי לגלות ששווה להוסיף את הסכום הזה.

עדכון נוסחת המיסוי הירוק שנכנס לתוקף בינואר, שמחמירה עם מכוניות רבות ובהן מכוניות עם מנועי דיזל, אינה צפויה למרות הכל לפגוע משמעותית בכדאיות הרכישה של המנועים הללו, וזאת בעיקר בזכות השיפור הניכר בהפחתת הפליטות וביעילות המנועים מונעי הסולר.

בדיקת זיהום

איזה דגמי דיזל אפשר לרכוש בישראל?
מהסיבה הזו לא מפתיע שמגוון האפשרויות לציבור הישראלי היום רחבות מאוד. קבוצת רנו, ניסאן ודאצ'יה מציעות מנועי דיזל יעילים וטובים ברבים מהדגמים שלהם, וכך אפשר לרכוש למשל מכונית משפחתית קטנה וזולה (דאצ'יה לוגאן) עם צריכת דלק נמוכה במיוחד במחיר נמוך. גם רנו קליאו סטיישן וקפצ'ור מציעים אופציות דיזל ידידותיות, כך גם אצל ניסאן קשקאי, ודגמים כמו ניסאן X-טרייל הגדול נמכרים בפועל עם מנועי דיזל בלבד.

משפחתיות דיזל

בפורד מוצעת הפוקוס עם מנוע דיזל, בקיה יש את הסול, הסיד, הפורטה והסורנטו, כולן לוגמות סולר, גם המיניוואנים של פיאט - תחת השם 500L - מציעים מנועי דיזל, במיצובישי נמצא את מנועי הדיזל באאוטלנדר ובפאג'רו, וגם אצל פיג'ו, העמית הצרפתי, אנחנו מוצאים אופציות מעניינות מאוד לרכישת רכבי דיזל. פיג'ו 3008 החדש, רכב הפנאי שהגיע ממש לאחרונה לישראל, מוצע בגרסת הבסיס שלו עם מנוע דיזל - וגם בגרסת הסופר-ספורט היקרה, GT. גם את ה-208 וה-2008 אפשר לרכוש בגרסת דיזל מוצלחות (אם כי יקרות). סיטרואן מציעה מנועי דיזל בקקטוס ובמשפחת המיניוואנים לבית פיקאסו, ועוד לא דיברנו על המגוון הרחב במיוחד של דגמי סולר שאפשר לרכוש בעולם מכוניות הפרימיום, ממרצדס ועד לריינג' רובר, מרכבי פנאי יקרים ועד לרכבי קופה-לשטח.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה