דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מכירות רכב בישראל: סיכום 2021

Getting your Trinity Audio player ready...

בשנת 2021 נשברו כצפוי שיאי המכירות של כל הזמנים בשוק הרכב הישראלי, עם 289,291 רכבים חדשים שעלו על הכביש - נתון נמוך במעט מהמצופה, בשל האטה דרמטית במסירות בחודש דצמבר האחרון. המספר העצום הזה כולל רק רכבים שהגיעו ארצה ביבוא סדיר, כך שביחד עם רכבים שהגיעו ארצה ביבוא אישי ומקביל - עלו על כבישי ישראל בשנה היוצאת למעלה מ-301,000 רכבים חדשים - וגם המספר הזה עדיין לא משקף את תמונת המצב בכבישים, שכן הוא לא כולל אוטובוסים, מוניות, משאיות וכלי רכב דו-גלגליים.

עד לפילוחים המלאים שנפרסם כאן בהמשך, יש כמה נתונים מעניינים שעולים מתוך טבלאות סיכום השנה. מובילת השוק הכמעט נצחית היא עדיין יונדאי, עם למעלה מ-43,000 מסירות של רכבים חדשים - אך ייתכן והשליטה רבת השנים של המותג הקוריאני כבר איננה מוחלטת כשהייתה. 85% מהמסירות של יונדאי בוצעו עד חודש אוגוסט, ומאז חלה האטה משמעותית במסירות של המותג. למעשה, בארבעת החודשים האחרונים קיה הובילה את השוק, וגם טויוטה - שסיימה את השנה במקום השני - מסרה יותר מיונדאי. האם ייתכן מהפך ב-2022?

למרות ששוק הרכב כולו צמח בכ-35% בשנה החולפת, לא כל המותגים נהנו מהצמיחה. במיצובישי המתינו זמן רב השנה להשקת האאוטלנדר ולא רשמו צמיחה; אצל צ'מפיון מוטורס חוו השנה קשיי אספקה משמעותיים ורשמו צמיחה של 4% בלבד בסקודה ו-12% בסיאט, כאשר מותג הדגל פולקסווגן חווה ירידה של קרוב ל-2%. עם זאת, מותג הספורט קופרה רשם שנת בכורה מוצלחת עם 1,140 מסירות, רובן ככולן מדגם הפורמנטור.

עוד במאוכזבים: ברנו נרשמה צמיחה של 2% בלבד, דאצ'יה צמחה ב-10% וישנם גם מותגים שרשמו צמיחה שלילית - בהם אינפיניטי ויגואר שצללו בכ-70% וקרייזלר שנחתכה ב-22%.

את תחום היוקרה מובילה כרגיל אאודי, שצמחה ב-18% ומסרה 3,736 רכבים. אחריה ברשימה מרצדס עם 3,609 רכבים (22%+), ב.מ.וו עם 3,484 רכבים (70%+), ג'יפ עם 2,517 רכבים (94%+) ו-וולוו עם 2,270 רכבים (30%+).


עם זאת, נתוני היבוא האישי והמקביל משנים את פני הדברים. בשקלול נתונים אלו, מרצדס זוכה לתוספת של 2,443 רכבים ונהנית מהובלה ברורה של שוק היוקרה, לעמודת המסירות של ב.מ.וו מתווספים עוד 1,027 רכבים, ג'יפ נהנית מתוספת של 891 רכבים - ואילו וולוו ואאודי מוסיפות רק עוד 72 ו-59 רכבים בהתאמה.

המכונית הנמכרת ביותר בישראל בשנה החולפת היא טויוטה קורולה, שמסרה 16,916 יחידות - ובכך שברה שיא של עשור למסירות של דגם בודד בישראל. המכונית היחידה שהתקרבה למספרים האלו בעשור החולף היא דווקא פורד פוקוס, שרשמה 15,792 מסירות בשנת 2012. אגב, אל המסירות של הקורולה בשנה החולפת ניתן להוסיף עוד 2,726 יחידות שהגיעו ארצה ביבוא מקביל.

בהמשך הטבלה אין הפתעות, למעט טסלה מודל 3 שמתמקמת בעשיריה הפותחת בשנת השיווק הראשונה של המותג בישראל. קונצרן יונדאי-קיה תופס לא פחות מ-6 מקומות בטבלת הטופ-10, ואילו סקודה אוקטביה היא האירופית היחידה שמצליחה להסתנן לעשיריה המובילה.

בעשיריה השניה תמונת המצב מעט יותר מגוונת, ושם ניתן למצוא שלוש אירופאיות נוספות בתחתית (סיאט ארונה, איביזה ורנו מגאן), וגם דגמים בודדים של מיצובישי, שברולט ומאזדה - שהצליחו להשתלב בין הלהיטים של טויוטה וצמד הקוריאניות.

ועוד תופעה מעניינת שעולה מנתוני המסירות: בניגוד למצופה, ואולי בשל מגבלות המלאי, דווקא דגמים ותיקים זכו להצלחה ניכרת בשנה החולפת - כאשר בחלק מהמקרים אף מדובר בדגמים שיוחלפו בחודשים הקרובים. כך למשל קיה ספורטז' וקיה נירו הובילו את סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים, יונדאי איוניק שמרה על המקום השני בקטגוריית המשפחתיות ומיצובישי טרייטון הפתיע כשעקף את איסוזו די מקס וטויוטה היילקס בקטגוריית הטנדרים - זאת על אף שהדגם צפוי לצאת מההיצע של היבואנית בשנה הקרובה.

קיה ספורטז'

נתוני מסירות בולטים נרשמו גם בדגמים היוצאים של לקסוס NX וג'יפ גרנד צ'ירוקי, כאשר שניהם הובילו את הקטגוריות בהן הם מתמודדים על אף שדורות חדשים כבר הוצגו ויגיעו לישראל בשנה הקרובה.

מי שיעיין היטב בנתוני המסירות, יוכל גם למצוא כמה סנוניות מעניינות של דגמים שהגיעו ארצה במספרים בודדים ועשויים להימכר כאן במהלך השנה הקרובה. אצל פולקסווגן נרשמו בישראל רכב הפנאי החשמלי ID.4 לצד גרסה חשמלית לקראפטר; אצל רנו עלו על הכביש שתי יחידות של רכב הפנאי ארקנה, בקופרה רשמו יחידה ראשונה של לאון בגרסה היברידית-נטענת, ואילו טסלה הביאה ארצה יחידה ראשונה של רכב הפנאי מודל Y.

טבלאות מסכמות של נתוני המסירות המלאים, בחלוקה לפי קטגוריות, יתפרסמו כאן בשבוע הבא.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה