דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

לראשונה: מבחן רשמי למערכות הנהיגה האוטונומיות

Getting your Trinity Audio player ready...

איגוד הבטיחות האירופאי Euro NCAP מעדכן לא פעם את המבחנים השונים שהוא עורך לרכבים השונים. לא פעם האיגוד מחמיר את דרישות הסף ואף מוסיף מבחנים חדשים כמו מבחני ריסוק חזית או מבחנים למערכות הבטיחות ברכב. הפעם האיגוד ערך מבחן ממוקד למערכות הנהיגה האוטונומית לאחר סקר שערך ובו נמצא כי יותר מ-70% מהנשאלים חושבים שניתן לרכוש רכב בעל יכולות נהיגה אוטונומיות מלאות.

בקרת שיוט אדפטיבית

המבחן שנערך נועד להדגים את הפער בין נהיגה אוטונומית לבין מערכות עזר לנהג שלא פעם לאור יכולותיהן יוצרות בלבול. המבחן נערך במגוון מכוניות כגון אודי A6, ב.מ.וו סדרה 5, וולוו V60, טויוטה קורולה, טסלה מודל S, יונדאי נקסו, מרצדס C קלאס, ניסאן ליף, פורד פוקוס ו-DS 7 קרוסבק, וכלל התייחסות למערכות שונות וביניהן בקרת שיוט אדפטיבית, יכולת זיהוי תמרורים והתאמת מהירות, בקרת סטייה מנתיב כולל היגוי אקטיבי ויכולת שמירה על מרכז הנתיב.

מהלך המבחן כלל התנהגות טיפוסית כגון רכב שנדחף אל מסלול הנסיעה או רכב שלפתע עוזב את מסלול הנסיעה, יכולת הנסיעה של הרכב בנתיב ושמירה עליו תוך בדיקת אופי ההתערבות בהיגוי ומידת התנגדות המערכת להחלטות הנהג בעת התחמקות ממכשול קטן כדוגמת בור בכביש.

המסקנות

* אין מכונית כיום המסוגלת להציע נהיגה אוטונומית מלאה.

* המכוניות מציעות יכולות סיוע לנהג אך אין לבלבל זאת עם נהיגה אוטונומית והנהג הוא האחראי על בטיחות הנסיעה.

* בשימוש נכון, הטכנולוגיות מסוגלות לשמור מרחק בטוח, מהירות ולשמור על הנתיב.

* אין להשתמש במערכות באופן שונה ממה שהן תוכננו עבורו ואין להסתמך עליהן כאל חלופה לשליטה ונהיגה בטוחה.

* יצרנים שונים נוקטים בגישות שונות בהגדרת מערכות הסיוע בהיבטי רמת ההתערבות והסיוע הניתנות לנהג.

* איגוד הטיחות האירופאי מעריך ומציין את השוני בין מערכות הסיוע השונות שכל יצרן מספק.

בקרת שמירה על נתיב הנסיעה

לדוגמה, בעת שימוש בבקרת השיוט האדפטיבית, ב.מ.וו ו-DS דורשות התערבות גבוהה יותר מצד הנהג, בעוד בטסלה ישנה הסתמכות גבוהה על המערכת השולטת ברכב.

בעת התחמקות ממכשול, כל המערכות אפשרו לנהג לבצע את התמרון, פרט לזו של טסלה. בקרת הסטיה מנתיב בטסלה אינה מאפשרת לנהג לסטות מהנתיב ותתנתק כאשר הנהג יסיט את ההגה.

כאשר בוצע מבחן ה"חיתוך", אף מערכת לא הצליחה לבלום בזמן. רק נהג עירני היה מונע את ההתנגשות על ידי בלימה או התחמקות. מבחן זה מדגיש את חשיבות השליטה של הנהג ולהימנע מהסתמכות יתר על המערכות האוטונומיות.

טסלה מודל S

הערה חשובה לסיכום שמציין איגוד הבטיחות הוא כי כל היצרנים מציינים בספר הרכב את מגבלות המערכות ואופי השימוש הנכון בהם, אך סרטון רשמי של ב.מ.וו אודות מערכת בקרת השיוט מראה כי הנהג מוריד את הידיים מההגה – מה שנתפס כהטעיה ליכולת נהיגה אוטונומית. בנוסף, גם סרטוני טסלה מציגים נסיעה ללא שליטה פיזית בהגה, מה שיוצר סתירה לכתוב בספר הרכב.

מישל ואן רטינגן, מזכ"ל Euro NCAP אמר: "המסר של Euro NCAP מהמבחנים הללו ברור – מכוניות, גם אלו עם מערכות סיוע מתקדמות, זקוקות בכל עת לנהג עירני וקשוב מאחורי ההגה. זה הכרחי שטכנולוגיות בטיחות מתקדמות, אקטיביות ופאסיביות, ישארו פעילות ברקע כגיבוי בטיחותי חשוב".

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה