דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ככה מעצבים מכונית

Getting your Trinity Audio player ready...


אני רוצה להתחיל בווידוי. לפני שהחלטתי להרים מקלדת ומצלמה, ולכתוב על מכוניות ולצלם אותן, רציתי בכל מאודי לעצב אותן. אבל לאור העובדה שמעולם לא ממש הצלחתי לבטא את רעיונותיי העיצוביים בקווים וצורות פרי ידיי, החלטתי כאמור לבטא את כישוריהם של אחרים במתודות שבאו לי באופן טבעי יותר. מיותר לציין שכאשר הזדמנה לי האפשרות להגיע לכנס בנושא עיצוב רכב שנערך במכלל שנקר, ארזתי את עצמי ויצאתי לדרך.

Drive to Design שנקר

הכנס, תחת הכותרת The Drive To Design, נערך במבנה המחלקה לעיצוב תעשייתי במכללת שנקר ובחסותה. הייתה בו תערוכה קטנה של מספר תמונות ואיורים של תלמידי המחלקה בהווה ובעבר, ומספר הרצאות שנשאו אנשי עיצוב מכמה מיצרניות הרכב וחברות העיצוב המובילות בעולם.
בין הדוברים בכנס היו פרנצ'סקה סנגלי, מנהל מחלקת "צבע ועיטור" (מחלקה בתוך מחלקת עיצוב תאי הנוסעים) במרצדס; אלכס פאדווה, מייסד סטודיו לעיצוב ובעבר מעצב בפיג'ו-סיטרואן; דיוויד סיזינג, ראש מחלקת העיצוב ב'גורדון מורי עיצוב' ובעברו מעצב בבנטלי, בוגאטי, ג'יוג'רו, ומרצדס; וניר זיגל, בוגר שנקר והקולג' המלכותי לעיצוב בלונדון, שעובד כמעצב בפורד ובעבר עבד במקלארן, לנד רובר, ובמסגרת עבודתו בפורד היה חלק מהצוות האחראי על הפורד GT קונספט האחרונה.

אחד הדברים שהתחוורו יותר מכל במסגרת הכנס הם העובדה שעצם המילה "עיצוב", באיזשהו מקום מגמדת את העבודה של "מעצבי" הרכב. עיצוב רכב אינו רק המרת ציור או מודל תלת ממדי מהדף (האמיתי או הדיגיטלי) למוצר מברזל פלסטיק וזכוכית. מעצב רכב צריך לקחת בחשבון אין ספור פרמטרים בעבודתו - יעילות אווירודינמית, זהות עיצובית, שיוך מובחן לקטגוריה, השארת מקום לרכיבים טכניים, יצירת מקום לנוסעים ולמטען וכל זה לפני שבכלל נכנסו לתוך הרכב, שם הדברים הופכים מסובכים אפילו יותר.

Drive to Design שנקר

חלק משמעותי מהדוברים ציינו כי התקופה בה אנו חיים היא אחת התקופות המשמעותיות ביותר בהיסטוריה של המכונית כפי שאנחנו מכירים אותה, לא פחות בפן העיצובי מאשר בפן הטכני. אנחנו נמצאים על התפר שבין מערכות הנעה מבוססות דלקי מאובנים לכאלה המבוססות על צורות הנעה אלטרנטיביות, ורגע לפני כניסה מסיבית של המכונית האוטונומית.

מצד אחד, רובם ככולם ציינו את העובדה שהמכונית עצמה, והשוק בה היא מתקיימת, הן שווקים מאוד שמרניים והצרכנים מצפים לדברים מאוד מסוימים מעיצובה של המכונית שלהם, כך שלא קל לפרוץ את החסמים ו"לשבור את השבלונה".

Drive to Design שנקר

אבל מצד שני, שני הדברים האלו יחדיו יכולים לשנות את עיצוב המכונית כפי שאנו מכירים אותו מהקצה אל הקצה. בקרוב מעצבי רכב כבר לא ידרשו להשאיר מקום למנוע גדול וכבד מלפנים (או באמצע, או מאחור) ולמיכל דלק גדול אך קל במקום אחר, אלא יצטרכו לפזר רכיבי הנעה חשמלית (או תא דלק מימני, או משהו אחר לחלוטין). הם כבר לא יצטרכו לקבוע מקום לנהג או לשים מולו לוח מחוונים, אלא יצטרכו להפוך את המכונית לחלל אחד שמשרת קבוצת נוסעים, מין דירת סטודיו ניידת. בשנים הקרובות התהפוכות האלה צפויות להתחיל ולהתעצם, והתפיסה בכל הנוגע לעיצוב המכונית משתנה כבר עכשיו בקצב אקספוננציאלי. אנחנו עומדים בפתחה של מהפכה, ולמעצבים האלו יהיה בה תפקיד משמעותי מאוד.

אנחנו אזרחים במדינה שיש לה דברים יותר חשובים על הראש מאשר מכוניות. אין לנו תעשיית רכב, ורובנו קונים את המכונית שלנו ככלי שאמור לשרת מטרה. אבל בחלקנו עדיין בוערת האש הזו והאהבה למכוניות כמשהו שיכול להיות יותר מאשר עוד מכשיר. והכנס הזה, יותר מכל דבר אחר, הראה שגם למקצועות נדירים כמו עיצוב רכב יש מקום במדינה הטרודה שלנו, ומסתבר שגם בתחום הזה המוח הישראלי יכול לעשות לעצמו מקום של כבוד.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה