דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המכוניות לוקחות שליטה

Getting your Trinity Audio player ready...

כבישי מפרץ סן פרנסיסקו ועמק הסיליקון מלאים במכוניות בלתי שגרתיות, אבל זאת שעקפה אותי במהירות על הכביש הראשי היתה חריגה אפילו במונחים של האזור שבו משתלבים, יותר מכל מקום בעולם, עושר וטכנולוגיה. הצצה אחת במראה חשפה כל מיני מכשירים על גג המכונית; בהצצה השניה נגלה לי הלוגו שעל המכונית: גוגל. מבט שלישי השלים את התמונה: זו איננה מכונית שירות של ענקית החיפוש שמצלמת כבישים ורחובות עבור שירות ה"סטריט ויו", אלא מכונית רובוטית, שנוסעת מעצמה, ועוקפת אותי ממש ברגע זה על הכביש הציבורי, במהירות גבוהה במיוחד.


בשביל לעשות שטויות לא צריך נהג / צילומים: יצרן

חששותיהם של חובבי הרכב, חובבי השליטה וחובבי החופש האנושי מתלכדים לכדי בהלה של ממש. מניסאן ועד למרצדס, מגוגל ועד למוביל איי, כולם מפתחים במרץ כלי רכב שיהיו מסוגלים לנסוע מעצמם, או לפחות לתפוס מהנהג שליטה על ההגה ברגעים מסוכנים, או מתי שמתחשק להם.

על המכונית העצמאית חולמים כבר מאה שנים ויותר סופרי מדע בדיוני, מהנדסים שאפתניים וגם סתם יצרני רכב שאינם רוצים להישאר מאחור. סוכנות מחקר המחקר הביטחונית האמריקאית דארפה, שגם המציאה במידה מסוימת את האינטרנט, ערכה פרויקטים לעידוד פיתוח של מכוניות אוטונומיות, כאלו שייסעו מעצמן, וכך גם האיחוד האירופי ויצרני רכב רבים ומגוונים.


ניצנים נראו בארץ

במשך שנים רבות היו מכוניות עצמאיות בגדר חלום, וכעת הטכנולוגיה מגיעה אל הכביש. יכולות החישוב המשופרות של המחשבים, קפיצות הדרך בטכנולוגיה של חישנים ושל אופטיקה, קורי העכביש הסבוכים והמגוונים של יכולות התקשורת ומערך המידע האינסופי שמקיף כל פינת רחוב בעולם – כל אלו השתלבו ליכולות מרחיקות לכת שמאפשרות כיום את קיומם של כלי רכב נטולי הנהג.



הניצנים במכוניות שבייצור המוני הופיעו כבר לפני מספר שנים: כמה יצרניות ובהן הקבוצות יונדאי, טויוטה, פולקסוואגן, פורד ודיימלר-מרצדס, כבר מציעות במכוניות שלהן את האפשרות שהמכונית תחנה את עצמה, לפחות בכל הקשור בסיבוב ההגה; הנהג יידרש בדרך כלל ללחוץ על דוושות ההאצה והבלימה לפי הנחיות המערכת.

הניצנים הנוספים הופיעו בדמותן של מערכות בקרת שיוט מתקדמות מבעבר. בכלי רכב רבים כבר מוצעת האפשרות להשתמש במערכת בקרת שיוט מסתגלת, שמאתרת כלי רכב איטיים בדרכה של המכונית, מאצה ומאטה לפי הצורך – ואפילו יודעת להאיץ ולבלום עד לעצירה מוחלטת תוך כדי הזדחלות בפקק. אכן, ישנן מכוניות שיודעות לנסוע בפקק מאליהן.


זהו, זה קורה

כעת נראה שמגיע השלב הבא בתפקודן של המכוניות העצמאיות. החלוצה היא מרצדס S קלאס החדשה. מכונית הפאר, שפונה לאלפיונים הגבוהים של בעלי הממון, מציעה כבר כעת, גם בישראל, את האפשרות להפעיל את מערכת בקרת השיוט כך שלא תסתפק בשמירה על מהירות ומרחק מכלי הרכב שלפנינו, אלא גם מפנה את ההגה לפי הצורך, כדי לשמור מאליה על נתיב הנסיעה. המכונית יודעת לנהוג כך מעצמה עד למהירות של 200 קמ"ש.



בשנה הבאה צפוי להיחשף הדור השני של רכב הפנאי היקר, וולבו XC90. אחד החידושים הטכנולוגיים המרכזיים שהוא צפוי להציע יהיה חניה אוטומטית. אבל הפעם לא מדובר בכניסה זהירה לחניה סמוכה תוך כדי הנחיה לנהג מתי להאיץ ומתי להאט. את הוולבו החדשה אפשר יהיה להשאיר בכניסה לחניון והיא תחפש בעצמה חניה ותיכנס אליה. מדע בדיוני? בואו נחכה לשנה הבאה – אנחנו עשויים להיות מופתעים.
כפי שזה נראה כרגע, אנחנו ממש בפתחה של מהפכת המכוניות העצמאיות. בתוך כשנתיים צפויות יצרניות רבות בעולם להתיישר עם מרצדס ועם וולבו ולהציע מכוניות עצמאיות באופן חלקי, עם בקרת שיוט שמפנה את ההגה וחניה עצמאית. אצל ב.מ.וו ואחרות כבר אפשר יהיה לראות מכוניות שמסוגלות לנסוע מאליהן גם בתוך תנועה עירונית צפופה במהירויות נמוכות.

עד לסוף העשור המהפכה עשויה להשלים את עצמה – ומדובר בעתיד קרוב מאוד, במונחים של תעשייה איטית כמו תעשיית הרכב. גוגל וגם חברת הטכנולוגיה הישראלית, מוביל איי, צפויות להציע מכוניות שמסוגלות לנסוע בעצמן בכל תנאי הנהיגה שאנחנו מכירים והיות שבשני המקרים לא מדובר ביצרניות רכב, אלא בחברות טכנולוגיה שמחוברות היטב ליצרניות הרכב, אפשר להניח שהטכנולוגיה שלהן תופיע בדגמים רבים.

האם זהו חלום מתוק או חלום בלהות? על זה תחליטו אתם.


הכתבה התפרסמה לראשונה בגיליון אוגוסט של מגזין iCar

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה