דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המדריך לנהג תשתית וכבישים

Getting your Trinity Audio player ready...


1.   מדוע השקעה בתשתית סלחנית משתלמת?

גם לנהגים מטורפים וגם לנהגים זהירים לא מגיע עונש מוות כתוצאה ממפגע תעבורתי בכביש.
הנזק שבאובדן חיים של אדם צעיר בתאונת דרכים, מחושב לפי תוחלת החיים הממוצעת כפול ערך התוצר הלאומי הגולמי. בראייה כלכלית בלבד, מבלי להתחשב בקדושת ערך החיים, מוות מיותר שכזה עולה למשק יותר ממיליון דולר.

2.   עד כמה ההשקעה בתשתית משתלמת?

העלות השנתית של נזקי תאונות הדרכים בישראל מוערכת ב-2.5% מן התוצרת הלאומית הגולמית. במחקרים גלויים שנערכו בארץ, פורטו המגבלות הקיימות בתשתית, ועל התופעות המציקות שגם במקומות שבהם התרחשו תאונות קטלניות, לא תמיד ננקטו פעולות מנע מהירות. הערכה היא שאילו המדינה תשקיע בפרויקטים בטיחותיים עוד מיליארד שקל בשנה, יחסכו שלושה מיליארדים כבר בשנה שלאחר הביצוע.

3.   מה היא התפיסה המקצועית לפיתוח תשתית בטיחותית?

העיקרון המנחה הוא למנוע מראש קיום סיכון ותאונות. התשתית צריכה למנוע שילוב של משתמשי דרך בעלי מהירויות שונות בכפיפה אחת. כלומר, ליצור הפרדה ברורה בין כלי רכב, הולכי רגל ושאר משתמשי הדרך. מאחר שהגורם האנושי מעורב ברוב התאונות, יש ליצור מראש תשתיות המותאמות למגבלות המשתמשים בדרך, בצורה שידעו מה מצפים מהם באמצעות תכנון נכון.

4. כיצד ניתן להפחית את תאונות הדרכים בקטעי דרך מוגדרים ?

מבין ההרוגים בכבישים בינעירוניים בישראל, נהרגו 73% בקטעי דרך המהווים כ-12% מאורכם. ברחובות עירוניים המצב דומה, ורובן המכריע של התאונות הקטלניות מתרחשות במספר מצומצם של עורקי תנועה. יסוד חשוב בתכנון התשתית הוא השמירה על גובה מדרג הדרכים  והרחובות, ולהתחשב במאפייני התשתית ומהירויות הנסיעה. נמצא כי במקומות תורפה ניתן לצמצם באופן ניכר את התאונות. לדוגמה: מעגל תנועה מפחית את התאונות ב-57%, פסי האטה ב-40%, והסדרת רמזור ב-30%.

5.  כיצד התקני הבטיחות באירופה תרמו להפחתת הקטל בכבישים?

כידוע – תשתית סלחנית מאפשרת לנהג המאבד שליטה רגעית ברכבו, לחזור ולשלוט ברכב. בתשתית מאולתרת, להבדיל, כל טעות, ולו הקטנה ביותר, עלולה לגרום לנהג להיכנס למצב חירום, שממנו לא יוכל לצאת. כל אחד מן האביזרים בתשתית, שמאושרים לשימוש לפי התקן האירופאי המחייב, נבחן בתנאי מעבדה ובתנאי אמת במבחני ריסוק. מטרת התקן היא לתת פתרון לסוגי ספיגת אנרגיה שונים באפיונם. מעת אימוץ התקן באירופה, חלה הפחתה רבה במספר ההרוגים והפצועים בתאונות דרכים.

6. מה היא מטרת התקן האירופאי המחייב – 1317, להתקני בטיחות וגדרות הפרדה   בכביש?

התקן קובע כללים ברורים לגבי מקומות בהם יש להציב התקני בטיחות, סוג התקני  בטיחות והדרישות בהן הם אמורים לעמוד.
התקן אומץ בהדרגה בכל מדינות האיחוד האירופאי, והוא שונה מהנחיות התכנון בארץ, המבוססות, במידה מסוימת, על ההנחיות שפותחו בארה"ב לפני שנים רבות.

7. לאילו תופעות גורמות המהמורות בכביש?

בכבישים רבים, במיוחד באזורים שבהם הקרקע אינה יציבה, נוצרים שקעים ברוחבם ובאורכם. הרכב הנע דרכם מוסט הצידה, הנהג מנסה ליישרו לכיוון הנסיעה, והסכנות המוחשיות הן התהפכות לצד הכביש או אף התנגשות חזיתית.
המהמורות ויתר הפגמים ההנדסיים בדרכים ובכבישים העירוניים תורמים במידה רבה לתאונות ולהחמרת תוצאותיהן, וכמובן לנזקים לכלי הרכב, לצמיגים ולמערכת המתלים.

8. מה הן הדרישות ממעקה הבטיחות?

מטרת מעקה הבטיחות היא לנתב את הרכב שסטה ממסלולו לאורך כיוון הנסיעה, ולהפחית את מהירותו עד לעצירתו. מעקה הבטיחות בנוי מפלדה צורתית אלסטית בחוזק מתאים, המסוגל לספוג את אנרגיית הפגיעה בו, בלי להחזירה לרכב הפוגע, או חלילה לפרוץ לנתיב הנגדי. קיימות הנחיות מוגדרות לחיבור חלקי המעקה וכן את המרחק בין עמודי התמיכה.

9. מה היא המגבלה של שטחי הפרדה מוגבהים, שבנויים לרוב מריצוף של אבנים משתלבות?

מבחינה תחבורתית אין בהם כלל תועלת, ומבחינת הנהג הם עלולים לגרום לאסון. נהג הנוסע לאורך קו ההפרדה הלבן השמאלי, ומסיבה כלשהי מאבד לרגע את הריכוז וסוטה מעט שמאלה, יכול לפגוע בשוגג באבן השפה ומכוניתו עלולה להתעופף באוויר אל גדר ההפרדה ולהתהפך.

10. כיצד תשתית בטיחותית יכולה להפחית את הפגיעות בהולכי רגל ?

מעל למחצית ההרוגים בדרכים עירוניות בישראל הם הולכי רגל. אוכלוסיית הולכי הרגל מהווה כשליש מכלל ההרוגים בתאונות דרכים. לשם הפחתת הפגיעה במרחב העירוני, ממליצים המומחים לנקוט בפעולות הבאות:
? להתקין מעברי חצייה מרומזרים בקטעי דרך של רחובות, בהם מהירות הנסיעה גבוהה.
? לקבוע הסדרי תנועה בקרבת גני ילדים ובתי ספר, וליישם טכניקות הנדסיות של ריסון תנועה.
? להקים גדרות על המפרידות ברחובות עורקיים, כך שימנעו חציית הולכי רגל, במידת הצורך להקים גדרות בקצה המדרכות.
? לבנות מעברי חצייה מוגבהים ביחס למסעה, שיבליטו את נוכחות הולכי הרגל.
? לאסור לחלוטין חנית כלי רכב על מדרכות.
? להפחית את מהירות הנסיעה בקרבת אזורי פעילות של ילדים וקשישים.

11.  אילו קריטריונים נקבעו לשילוט עירוני אחיד?

לאורך שנים היתה כל רשות מקומית רשאית להציב בתחומה תמרורי הדרכה והכוונה, באופן עצמאי. העדר סטנדרטים ותקנים הביא לכך שרשויות מקומיות הציבו בתחומן תמרורים בלתי אחידים, שגרמו לבלבול בקרב הנהגים. על פי הדרישות החדשות שלטי ההדרכה בערים יהיו אחידים בצורתם בכל הרשויות המקומיות, ובעלי צבע וגודל דומה, שיאפשר לנהגים זיהוי מהיר וברור של השלטים. צבע השילוט הכחול מסמן יעד בינעירוני, חום מסמן יעד עירוני ולבן מורה על דרך ליעד עירוני.

12. מהי השיטה החדשה של סימון הכביש בנתיבי איילון, במקומות שבהם נדרשת זמנית הסטת התנועה?

בוגרי נתיבי איילון מכירים את ריבוי הסימונים בכביש, בכל פעם שמתבצעות עבודות. מעבר לחוסר הנוחות, קיימת גם סכנה בטיחותית. לפי השיטה הישנה מחקו את הסימונים הלבנים באמצעות צבע שחור, ואולם בעקבות הגשמים נחשפים הסימונים הבנים ורב הבלבול. בשיטה החדשה מבוצע חספוס עדין להסרת הסימונים הקיימים, ורק לאחר מכן מסמנים מחדש. בתום העבודות בכביש מבוצע קרצוף, ריבוד וסימון סופי.

13. מתי הצבע הכתום מחליף בכביש את הסימונים הלבנים?

הצבע הכתום מופיע במקום שבו מבוצעות עבודות בדרך. הסימונים הכתומים הם זמניים ויש לנהוג לפיהם, ולא לפי הסימון הלבן. הסימונים הכתומים מעידים שהכביש עלול להיות משובש, הנתיבים צרים ושכלי עבודה  נמצאים בשטח. באתרי עבודות האט את נסיעתך, אל תחרוג מנתיב הנסיעה ושים לב לתמרורים ולסימונים המיוחדים.

14. מה הן סמכויות בעל הזיכיון, לעניין הפעלת כביש ארצי לישראל (כביש 6)?

סמכות של רשות תמרור מקומית, כמשמעותה בפקודת התעבורה. סמכויות להצבה, להפעלה ולהחזקה של מתקנים ומכשירים לגביית אגרה. סמכות לגבות אגרה באמצעות תג חיוב או אמצעים אחרים, וכן סמכות לגבות דמי גביה, פיצוי והחזר הוצאות.

15. מי חייב לשלם בכביש אגרה?

לפי הוראות החוק, חייב בתשלום האגרה מי שהיה בעל הרכב הרשום ברשיון הרכב במועד הנסיעה בכביש האגרה, זולת אם הוכיח שהרכב נגנב ממנו.
שר הביטחון, בהסכמת שר התחבורה ושר האוצר, רשאי, אם ראה שהדבר חיוני מטעמי ביטחון המדינה, להורות בצו כי הנסיעה בכביש האגרה או בחלק ממנו, תהיה ללא תשלום אגרה לכל כלי הרכב, או לכלי רכב מסוימים.

16. כיצד בעל הזיכיון, שנבחר במכרז להפעלת כביש ארצי לישראל, קובע את סכומי האגרה?

סכומי האגרה יכול שיקבעו ביחס למרחק הנסיעה, ויכול שיהיו שונים בשעות מסוימות, בימים מסוימים, בהתאם לסוג הרכב או בהתאם לכל סיווג אחר שיקבע בעל הזיכיון, הכל בכפוף לתנאי חוזה הזיכיון ולסכומים המרביים שנקבעו בו. בעל הזיכיון רשאי לתת הנחות או לפתור רכב מתשלום אגרה, לפי אמות מידה שיורה שר התחבורה.

17. מה הן סמכויות המדינה, או בעל הזיכיון להפעלת כביש ארצי לישראל, לעניין אכיפת התשלום?

למנוע כניסה לכביש אגרה של רכב עבורו לא שולם חוב חלוט, וכן לעכב את יציאתו.
לדרוש מהנוהג ברכב לפנותו מכביש האגרה, ובמידה ויסרב לגרום לפינוי הרכב ולחייבו בהחזר ההוצאות הכרוכות בכך.
לדרוש ממי שעשה מעשה שיש בו כדי למנוע את זיהוי הרכב, או ממי שפגע במערכת גביית האגרה באופן אחר: החזר הוצאות ופיצוי בשל נזק שנגרם.

18.  מה הן זכויותיו של מי שרואה עצמו נפגע מהפעלת סמכויות בעל הזיכיון לכביש האגרה?


מי שחולק על חיוב או רואה את עצמו נפגע, רשאי בתוך 30 ימים ממועד קבלת ההודעה על החיוב או הפעלת הסמכויות, לערער על כך בפני ועדת ערר והודעה תימסר לרשות הממונה. כל ועדת ערר מונה שלושה חברים: היושב ראש הוא מי שכשיר להיות שופט שלום מתוך רשימה שמגיש שר המשפטים, וכן חברים נציג ציבור ונציג הרשות הממונה.
ההוראות לפי חוק בתי דין מנהליים, יחולו גם על ועדת הערר, ואולם ההחלטה הסופית שלה ניתנת לערעור בפני בית המשפט המחוזי. לאחרונה נפתחו תחנות שירות גם ברשת הריבוע הכחול (מגה, סופר-סנטר ועוד) לעריכת בירורים קרוב לבית.

19. מה הן זכויות הנכים לתנועה עצמאית ולחניה?

רשויות מקומיות חייבות לדאוג לכך שמדרכות, מעברי חציה וצמתים יהיו נגישים ועבירים לכסא גלגלים. אנשים נכים, שרופא מוסמך אישר כי ניידותם מוגבלת וכי יש להם צורך חיוני ברכב, זכאים לשאת על רכבם תג נכה. רכב בעל תג נכה רשאי לחנות במקום האסור לחניה, זאת בתנאי שלא היה מקום חניה מתאים בקרבת מקום, ובתנאי שהמכונית החונה אינה מסכנת את עוברי הדרך, ואינה גורמת להפרעה ממשית לתנועה.


20. כיצד נמנע מתאונה עם רכבת?

התאונה הקטלנית של המשאית ליד רבדים שבדרום, בה נהרגו שמונה בני אדם וכ-200 נפצעו, ואסון הבונים במפגש הטרגי של אוטובוס הילדים מפתח-תקווה עם הרכבת, בו נהרגו 22 בני אדם, מהם 19 ילדים, חושף מציאות יומיומית עגומה, שבה נהגים מצפצפים על הבטיחות וחוצים פסי רכבת בלי לחשוב פעמיים.
גם במעברים נידחים וגם במפגשים עם המסילה ללא מחסומים, חובה לבדוק בשבע עיניים אם ניתן לעבור בבטחה. הרכבת החדישה מגיעה למהירות של 150 קמ"ש, ומרחק בלימתה הוא מאות מטרים. חוסר זהירות עלול להביא לסיוט של הרע מכל.

21. האם תנאי האקלים בישראל מאפשרים רמת בטיחות גבוהה בנסיעה ?

התנאים בארצנו מאופיינים בימי שמש ברוב ימות השנה, במעט ימי גשם, והעדר כמעט לחלוטין של שלג וקרח. בנוסף תוואי הקרקע אידיאלי וברובו המכריע מישורי, מרחקי הנסיעה קצרים והמכוניות ממוזגות. כל אלה מאפשרים רמת בטיחות גבוהה יותר מאשר במדינות האירופאיות.

22. מה הן ההשפעות השליליות של תשתית הכבישים לשימוש ברכבים פרטיים?


השפעות מערכת התחבורה על הסביבה הן רבות, ותורמות אף על הכלכלה, החברה ואפילו על מערכת התחבורה. טיפול נכון יכול למזער את הנזקים ולשפר את בריאותנו.
שמירת רציפותם של שטחים פתוחים מונעי נזקים אקולוגיים, משמר אזורים של החדרת מים למאגרי מי התהום, תורם לאספקת אוויר ראוי לנשימה, מגן על החי והצומח ומגונן על האוכלוסייה ממטרדי רעש וזיהום.
מדינת ישראל צועדת לקראת היותה המדינה המערבית הצפופה בעולם. מצוקת הקרקע במרכז הארץ תגביל את מספר הרכבים שיכולים להיכנס לערים ותסתום את מערכת הדרכים הארצית והמקומית.

פרקי המדריך לנהג:

1. רכב חדש - פרק א'
2. רכב חדש - פרק ב'
3. רכב חדש - פרק ג'

4. רכב משומש
5. מוסכי רכב
6. תחזוקת רכב - שמן מנוע
7. מילון מונחי רכב
8. חלקי חילוף
9. תפעול הרכב לבטיחות בנסיעה
10. צמיגים
11. רישוי
12. רשיונות
13. רשות הרישוי
14. תאונות דרכים

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה