דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

היו שלום: קטגוריות הרכב שנכחדו מהשוק

Getting your Trinity Audio player ready...

עוד ועוד ג'יפונים מציפים את כבישי ישראל והעולם, והופכים לדומיננטיים כמעט בכל קטגוריה שבה הם נמכרים. אחרי שטויוטה השיקה את האייגו X במחיר של 5 ספרות, והפכה אותה לרכב הפנאי הזול בישראל, נראה שכבר לא נותרו כמעט קטגוריות שרכבי הפנאי לא השתלטו עליהן.

במבט ראשון, נראה שהקטגוריות המוכרות עדיין איתנו: גם כיום ניתן למצוא רכבי מיני וסופר-מיני, משפחתיות ורכבי מנהלים. אבל מבט לאחור מגלה כי לא מעט קטגוריות נוספות פשוט הוכחדו בשנים האחרונות. יצאנו למסע בעקבות הרכבים שהיו ואינם.

משפחתיות קטנות

הרכבים שהיו: מאזדה דמיו, סקודה ראפיד, מיצובישי אטראז', פיג'ו 301, קיה ריו סדאן, שברולט סוניק סדאן, סיאט טולדו, ניסאן אלמרה, סיטרואן C אליזה.

הרכבים שנותרו: יונדאי אקסנט

לא בטוח שנמצא רבים שיתגעגעו לקטגוריה הזו. המשפחתיות הקטנות היו כמעט תמיד מכוניות נחותות מבחינת איכות המוצר והטכנולוגיה, ונמכרו כמעט ורק לחברות הליסינג שהתעניינו בעיקר במימדי הרכב ובמחיר. את מקומן תפסו הג'יפונים הקטנים, בעיקר אלה הזולים יחסית כמו קיה סטוניק, סיאט ארונה ויונדאי וניו, שמציעים פתרון סמי-משפחתי במחירים נגישים יותר מאלו של המשפחתיות. במדינות מתפתחות ניתן עדיין למצוא משפחתיות קטנות רבות, בישראל כרגע נמכרת רק האקסנט של יונדאי - ללא מערכות בטיחות אקטיביות - ובהמשך יתכן ותחזור לשוק גם דאצ'יה לוגאן בדור חדש.

משפחתיות קטנות

מיניוואנים

הרכבים שהיו: אופל זאפירה, דאצ'יה לודג'י, טויוטה ורסו, טויוטה פריוס פלוס, מאזדה 5, פולקסווגן טוראן, פורד S מקס / גלקסי, פיאט 500L ליווינג, קיה קארנס, רנו גרנד סניק, שברולט אורלנדו.

הרכבים שנותרו: סיטרואן C4 ספייסטורר (הייצור יופסק בקרוב).

ממוצע הילדים למשפחה בישראל נע סביב ה-3, מה שאומר שישנן משפחות רבות שזקוקות לרכב עם יותר מ-5 מקומות ישיבה. ביתר מדינות ה-OECD ישנו ממוצע של 1.6 ילדים למשפחה, מה שאומר שיצרני הרכב כבר לא רואים צורך לייצר רכבים עם 7 מקומות ישיבה. בטח שלא בקטגוריית המיניוואנים, שתמיד נתפסה כאפרורית משהו. השורד האחרון בקטגוריה, הספייסטורר הותיק של סיטרואן, ירד בשבועות הקרובים מפס הייצור וימשיך להימכר בישראל עד סוף השנה הנוכחית. במקביל דאצ'יה צפויה להשיק בישראל את הג'וגר, אבל מלבד שני אלו הפתרונות העיקריים למשפחות גדולות יהיו בקטגוריות הפנאי - שם ניתן למצוא את מיצובישי אאוטלנדר, סקודה קודיאק, פיג'ו 5008 ואחרים. בארה"ב, אגב, עדיין יש ביקוש עירני למובילי נוסעים וניתן למצוא שם דגמים כמו טויוטה סיינה, הונדה אודיסי וקרייזלר פסיפיקה, אך רובם מוצעים בישראל רק ביבוא מקביל ובמחירים גבוהים.

מיניוואנים

משפחתיות סטיישן

הרכבים שהיו: אופל אסטרה, הונדה סיוויק, יונדאי i30, סובארו לבורג, סיאט לאון, סקודה אוקטביה, פורד פוקוס, פיאט טיפו, פיג'ו 308, רנו מגאן, שברולט קרוז.

הרכבים שנותרו: טויוטה קורולה, קיה סיד.

כאן המקרה קצת שונה: יצרני הרכב האירופאיים ממשיכים לייצר את מרבית המשפחתיות גם בתצורת הסטיישן השימושית במרבית המקרים, אבל רובן פשוט לא מגיעות לישראל בשל הביקוש הנמוך. הפוקוס אולי עוד תעשה קאמבק אחרי מתיחת הפנים, וגם סקודה אוקטביה אולי עוד תגיע במהדורת הקומבי, אבל כאן הרשימה צפויה להסתיים.

אגב, בעבר שווקו בישראל גם רכבי מנהלים בתצורת סטיישן - בהם פורד מונדיאו, אופל אינסיגניה, טויוטה אוונסיס, סקודה סופרב, פיג'ו 508 סובארו B4, מאזדה 6 ואפילו הונדה אקורד. השרידים האחרונים לקטגוריה הזו הם סובארו אאוטבק ו-וולוו V60, שתיהן קורצות בבירור גם לעולמות הפנאי.

משפחתיות סטיישן

מיקרוואנים

הרכבים שהיו: אופל מריבה, טויוטה ספייס ורסו, ניסאן נוט, סיטרואן C3 פיקאסו, סקודה רומסטר, פיאט 500L, קיה סול.

הרכבים שנותרו: אין.

כנראה שלא הרבה שמו לב להיעלמותה המוחלטת של קטגוריית המיקרוואנים, שמעולם לא זכתה כאן לפופולאריות גבוהה. הרעיון עצמו דווקא הגיוני: לוקחים את הרכב המשפחתי, מגביהים אותו ומקבלים קופסא שימושית ומרווחת במימדים חיצוניים קומפקטיים. אבל רכבי הפנאי השתלטו באופן מוחלט על כל תחום ה"מוגבהים", והשאירו את מעט המיקרוואנים לשוק היד השניה. רוצים בכל זאת מיקרוואן חדש? אם תוציאו רשיון למונית, תוכלו להזמין מרצדס B קלאס מהניילונים.

מיקרוואנים

מכוניות קופה

הרכבים שהיו: אופל אסטרה GTC, פולקסווגן שירוקו, יונדאי ולוסטר, רנו מגאן קופה, הונדה CRZ, קיה פרוסיד, פיג'ו RCZ.

הרכבים שנותרו: אין.

שימו לב - אנחנו לא עוסקים כאן במכוניות הספורט הטהורות (שגם הן הצטמצמו), אלא במכוניות בתצורת קופה, שרובן נמכרו עם מנועים שגרתיים ובלי יומרות לביצועים יוצאי דופן - אבל עם עיצוב יפהפה ומחירים יחסית נגישים. למעט במקרה של הולוסטר, שעדיין נמכרת בארה"ב, בכל יתר המקרים נעצר הייצור של הרכבים. ומה יש במקום? רכבי פנאי, בתצורת קופה כמובן...

מכוניות קופה

הוט-האצ'

הרכבים שהיו: רנו קליאו RS, פיג'ו 208GTI, אופל קורסה OPC, אבארט פונטו, אלפא רומיאו מיטו תלתן-ירוק, הונדה סיוויק טייפ R, יונדאי i30N, סיאט איביזה קופרה, פורד פוקוס ST, פיג'ו 308GTI.

הרכבים שנותרו: פולקסווגן פולו GTI, מיני קופר S, אבארט 500, קופרה לאון, פולקסווגן גולף GTI, רנו מגאן RS.

עד לעשור הקודם, גרסה ספורטיבית היתה מנת חלקה של כל מכונית האצ'בק כמעט, בין אם מדובר בסופר-מיני ובין אם מדובר במשפחתית קומפקטית. אבל עלויות הפיתוח הגבוהות, יחד עם הביקושים הנמוכים מצד הקהל, הובילו את מרבית היצרניות להרים ידיים ופשוט לוותר על אחת מקטגוריות הרכב הכי מהנות שיש. הונדה סיוויק טייפ R אולי עוד תשוב לישראל בעתיד, יונדאי i30N עדיין קיימת בעולם ואילו טויוטה הפתיעה לאחרונה עם גרסאות GR ספורטיביות ליאריס ולקורולה - אבל אצלנו בינתיים ההיצע דל במיוחד ועל מסלולי המירוצים בנגב ובבקעה שועטות בעיקר הוט-האצ' מזדקנות.

הוט האצ'

למאמר זה התפרסמו 5 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה