דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

החורף מתקרב: 5 בדיקות לרכב שחשוב לבצע

Getting your Trinity Audio player ready...


תחזוקה שגרתית של הרכב חשובה כמובן לאורך כל השנה: בדיקות שמן מנוע ונוזל קירור, לחץ אוויר תקין בצמיגים וכמובן הטיפולים השגרתיים ברכב יסייעו לשמור על הרכב שלנו במצב תקין וישמרו גם על רמת הבטיחות הנדרשת. בנוסף לכל אלו, בעונת החורף יש עוד כמה משתנים שדורשים תשומת לב מיוחדת. הגשמים, הקור, הערפל ותנאי הראות משפיעים על בטיחות הנסיעה ודורשים עוד מספר פעולות תחזוקה פשוטות שיעזרו לנו לעבור את החורף בבטחה. יחד עם שי אלוש, מנהל המכירות הארצי של אוטו סנטר, הכנו מדריך קצר שיעזור לכם להכין את הרכב בצורה מיטבית לחורף הקרוב. נדגיש כי אין בהמלצות המצורפות כדי להסיר את האחריות מהנהג, וכי מומלץ תמיד להיעזר בגורם מוסמך לצורך בדיקת חורף מקיפה לרכב.



צמיגי הרכב

"הצמיגים הם הקשר היחיד של הרכב אל הכביש", מסביר אלוש, "ולכן צמיג תקין יכול להיות ההבדל בין תאונה  קשה לבין בלימה מוצלחת". כמו בימי הקיץ, מומלץ לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים באופן תדיר ולנפח אוויר בהתאם להוראות היצרן. בדקו האם בצמיג יש סדקים, חתכים או עיוותים שונים. "בחורף חשוב במיוחד לשים לב לעומק החריצים שבצמיג, שלמעשה מסייעים בפינוי מים ומאפשרים לרכב לשמור על אחיזה מיטבית בכביש", מסביר שי אלוש. במידה ואתם לא בטוחים אם עומק החריצים בצמיג מספיק, גשו לבדיקה בפנצ'ריה מוסמכת. אם עליכם להחליף צמיגים, שימו לב לדירוגים השונים המופיעים על המדבקה של הצמיג: דירוג יעילות צריכת הדלק, רמת הרעש וחשוב לא פחות - דירוג האחיזה בכביש רטוב. אל תשכחו לבדוק גם את הגלגל החלופי ולמלא בו אוויר בהתאם.



מערכת הבלמים
אחת המערכות החשובות בכל הנוגע ליכולת השליטה על הרכב בזמן בלימה בכביש רטוב היא מערכת ה-ABS (מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה). "אין צורך לבצע בדיקה מיוחדת למערכת הזו", מסביר שי אלוש מאוטו סנטר, "היא תיכנס לפעולה במידה והיא תידרש לכך. במידה והנהג מרגיש רעידות בדוושת הבלם, זה סימן שהמערכת נכנסה לפעולה". עם זאת, במידה ונדלקה ברכב נורת אזהרה כלשהי הקשורה למערכת הבלימה - גשו מיד למוסך לבדיקה מקצועית.
"בנוסף", מרחיב אלוש, "כדאי להיות רגישים בנוגע לאיכות הבלימה של הרכב. אם אתם מרגישים שהדוושה ספוגית, כלומר מהלך הדוושה ארוך מהרגיל והדוושה ממשיכה לרדת או שאתם שומעים רעשים חריגים, כל אלו עלולים להצביע על תקלה במערכת הבלמים. גם במקרה כזה צריך להיכנס למוסך בהקדם". כמו כן, בחורף מומלץ להקפיד הקפדה יתרה ולשמור על מרחק גדול יותר מהרכב הנוסע מלפנינו.



מערכת המיזוג והפשרת האדים
"מרבית הנהגים דואגים לטפל במערכות המיזוג לקראת הקיץ, אבל זה לא פחות חשוב גם בחורף", מסביר שי אלוש. "כשמזג האוויר בחוץ קר, עלולים להצטבר אדים על השמשות שפוגעים בשדה הראיה. למערכת המיזוג ברכב תפקיד חשוב בהפשרת האדים, ולכן צריך לבדוק מבעוד מועד את תקינות המיזוג ברכב - הן בקירור והן בחימום". כדאי גם לנקות את מסנן החלקיקים של המזגן או להחליפו ע"פ הוראות היצרן.

לשם הפשרת אדים מהירה מומלץ לוודא כי הסירקולציה החיצונית פועלת, לכוון את פקד כיוון האוויר אל השמשה הקדמית וגם כאשר המערכת מכוונת לטמפרטורה החמה ביותר - מומלץ להדליק את מערכת הקירור (AC), שכן הגז הנפלט מסייע בפיזור מהיר של האדים. הפעלת המערכת באופן זה תסייע לשמור על שמשות נקיות מאדים.



מגבים
הטמפרטורות הגבוהות של הקיץ הישראלי עלולות להאיץ את הבלאי ולייבש את חלקי הגומי השונים ברכב. "הרבה פעמים נוצר מצב שבו המגבים מתייבשים במהלך הקיץ, ואז בגשמים הראשונים אנחנו מזהים על השמשה סימני פסים ובוץ במקום לקבל ניגוב חלק", מסביר שי אלוש מאוטו סנטר. "דווקא בזמן הגשם הבעיה קטנה יחסית, כי אז כמות המים מנקה את החלון. הבעיה מתחילה כשנוסעים בכביש רטוב ומקבלים רסיסים של בוץ ולכלוך מרכבים אחרים שנוסעים על הכביש".



"לפני תחילת החורף מומלץ לבדוק את מנוע המגבים ולראות שהם פועלים בכל המהירויות, למלא נוזל שמשות ולוודא שמערכת המתזים אינה סתומה".

במידה והנכם מחליפים מגבים, שימו לב למידה הנכונה - שכן במקרים רבים למגבים הקדמיים מידות שונות בין זה השמאלי לזה הימני. מומלץ לבדוק גם חלקי גומי אחרים ברכב כגון גומיות אטימה בחלון השמש או במסגרת הדלתות ותא המטען כדי למנוע דליפת מי גשם.



מערכת החשמל, המצבר והתאורה
בחורף מחשיך מוקדם, הגשם והערפל מקשים על הראות והחשיבות של התאורה ברכב גדולה מתמיד. "זו המערכת שהכי קל לבדוק", אומר אלוש. "הניעו את הרכב ובקשו מאדם נוסף לעמוד מחוץ לרכב ולבדוק את יחידות התאורה הקדמיות והאחוריות, אורות החניה, הדרך והמעבר, פנסי הערפל, איתות ימין, שמאל וגם איתות החירום וכמובן אורות הבלימה ופנס הבלימה השלישי. במידה ומצאתם נורה שרופה החליפו אותה בהקדם. ניתן לבדוק מה סוג הנורה המתאים בספר הרכב או לבדוק את הכיתוב על הנורה עצמה. אם לא תצליחו להחליף לבד, מרבית המוסכים יבצעו עבורכם את החלפת הנורה במחיר נמוך".



"מעבר לתאורה, כדאי גם לבדוק את המצבר ברכב", מציין שי אלוש. "הסתכלו על שנת הייצור שמוטבעת על המצבר: אם המצבר ישן, בן 3 ומעלה, כדאי לגשת לחשמלאי רכב ולבדוק את רמת הטעינה שלו. כמו כן, שימו לב האם ישנה זליגה של נוזל החוצה והצטברות של שיתוך (קורוזיה). כל אלה עלולים להעיד כי המצבר יסיים את חייו בקרוב".

אם החלטתם להחליף מצבר, שימו לב שלרכבים בעלי מערכת "עצור וסע" ישנם מצברים מסוג שונה שלרוב גם יהיו יקרים יותר.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה